Kirjoittaja Aihe: Vesipumppu  (Luettu 36992 kertaa)

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vesipumppu
« : 02.08.12 - klo:17:25 »
Moro, nonniin, vuosi sitten, tai about 15 kuukautta sitten, tuli hankittua bemari K1300S ja nyt on ajeltu noin 50.000 km.
Tällä hetkellä ollaan Montenegrossa oottelemasa kottiin kuletusta ku mopo on täyvellisesä moottoriremontisa joka kuulemma kestää noin 4 viikkua!!!
Mopoilu tuli alotettua 1972 (virallisesti ajokortin kansa) ja kilometreja on takana noin 750.000-800.000. Kaikki aikasemmat mopot on ollu Hondia ja ikinä en oo jääny tiepuoleen, paitti nyt; jottenni meni aikalailla usko tohon BMW laatuun.
Vikana vesi öljyn seasa joka viitannee vesipumpun akselin stefaan; lämpö ongelmia oli jo aikasemmin ku piti vaihtaa rikkoontunu termostaatti Istanbulisa; taisi olla viitteitä tulevasta.
Ölyjäsä ei kuitenkaan ollu sillo vettä ja vesien kansa tuli mahollisesti ajettua about 100-150 km ennenku huomasin asian.
Bemari ei suostunu vaihtaan uutta moottoria vaan purkavat konneen ja kaikki vioittuneet osat vaihetaan; mitä sitten tarkottaneekaan; mahtaakohan tulla priima kuntoon?
Oisko mittään hyviä neuvoja???

TV

Pekkas

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #1 : 02.08.12 - klo:17:50 »
Onko siellä hontia myynnissä?

Mullakin 50t taulussa, ei varmaan kannata enää kotiin yrittää täältä reissusta. Eivaan, shit happens, tuollaisesta en ole vielä kuullut.

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #2 : 02.08.12 - klo:18:00 »
Joo, Shit happens, mulla on nelejäs termostaatti menosa ja ois vissiin pitny vettää johtopäätökset muttei oo näistä bemareista sillee kokemusta; Hondisa ei menny koskaan termostaatteja ( meinaan niissä kolomesa viimesesä joisa oili vesi jäähytys..).

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #3 : 02.08.12 - klo:21:56 »
Nyt kuulostaa kalliilta rempalta. Mopo puretaan ihan osiin jotta saadaan moottori irti!
Ja sen jälkeen vielä kone osiksi.
Vaikkei vaihdeta paljonkaan osia niin vähintään 2000-3000 euroa palaa!
Onkohan oikeasti tarpeen?
Jos osat vaihdetaan tulee varmasti priimakuntoon.

Jos termostaatti on hajonnut niin ei sen kai  pitäisi vielä tuollaista tehdä?
Termostaatin vaihto tehty mutta jos ei ole tehty asianmukaista ilmausta niin se aiheuttaa nopeasti lämpöongelmia. Voisi hajottaa öljypumpun tiivisteen.

Mutta ensimmäiseksi voisi olettaa lämpöjen nousevan hälytysrajalle eli merkkivalo mittarissa syttyy palaamaan aika nopeasti. Ethän vain ajanut niin että merkkivalo paloi?

Eli koneen vesitilavuus on vain noin 0.5 litraa. Jos jää ilmatasku vesi ei kierrä ja kiehahtaa aika nopeasti. Lämmöt nousevat hetkessä ja vesipumpun tiiviste lienee ensimmäisiä rkkoutuvia osia.

Minkälaisessa korjaamossa termostaatti vaihdettiin? BMW huoltokorjaamo?




 
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #4 : 02.08.12 - klo:23:25 »
Joo, lämpöongelmia ei ollu maantie ajosa mutta kaupunkialueilla tuppas nousemaan aika ylös ja pari keretaa sytty merkkivalokin.
Pyssäytin heti ku huomasin ja oottelin jotta lämmöt meni alas; nesteet ei tullu ulos.
Termostaatti vaihettiin, tai ite asiasa lisättiin. merkki huollosa; piti ottaa pois jotta pääsi sinne huoltoon ku hajos kahteen ossaan ja ei toiminu olleenkaan.
Ilimaukset OK, sekä huollosa ja ite tehtynä; ottaa muuten aika kauvan tehä ite jos ei oo tyhjöpumppua.... mutta kuiteski saa tehtyä ku on kärsivällinen ja tekkee ajan kansan.
Kiertääkö tuosa öljypumpusa myös vesi? Ite olisin kyllä veikannu vesipumpun stefaa..

Poissa juke

  • HP
  • *
  • Viestejä: 250
  • BMW R1200GSA (LC)
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #5 : 04.08.12 - klo:12:21 »
No koneitahan nämä ovat ja menevät siis joskus rikki. Mielelläni kuulisin päivityksiä, miten BMW:n after sales hoitaa tämän? Jos pyörä on noinkin uusi, niin siinä BMW:n liikkuvuuspalvelukin vielä voimassa. Kokemuksia siitä?

Onko muilla mennyt termostaatteja rikki?

Tsemppiä!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #6 : 04.08.12 - klo:15:59 »
Kyllähän neljä termostaattia on merkki jostain muusta viasta. En muista lukeneeni tällaisista vioista vaikka monta vuotta olen eri palstoja kahlannut. Pelkkä termostaatti on niin yksinkertainen laitekin.

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #7 : 04.08.12 - klo:21:37 »
No mutta, nythän on elämä entistä mukavampaa kun ei tarvitse ajaa.   0003  Sitten vaan myöhemmin Honduras alle ja taas on kurjaa kun joutuu ajamaan sillä. Bemari ajattelee kuskiaan.  BMWsmile

Ei vaan, ei noita termareita kyllä oikeesti kuulu mennä missään laitteessa, vika on ollut jossain muualla ja tuo oli vain oire.
« Viimeksi muokattu: 04.08.12 - klo:21:40 kirjoittanut Geeäsäxähvä »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #8 : 05.08.12 - klo:09:30 »
Ainakin tähän asti tuo Liikkuvuuspalvelu on hoitanut asian ihan OK;
katotaan miten loppu menee.
Kaikki kolme termostaatin vaihtoa on tehty merkkihuollossa; kaks Suomesa ja
yks Turkissa.
Ilmaukset ihan OK ja kuten sanottu maantieajossa lämmöt olivat ihan OK; kahesta
kolemeen viivaan alarajan yli eli normaalit.
Lämpöä oli kuiteski 36-40 ºC !!!
Liikennevaloissa ja jonossa ylärajalle ja pari kertaa ruuhkassa sytty merkkivalo
jolloin tiepuoleen oottelemaan lämmönlaskua.
Tuota sammaa teki kyllä esim. Bläkkäri samoissa oloissa muttei kyllä menny termostaattia,
ei kiehunu eikä muuta ongelmaa.
Olen ihan sammaa mieltä, että tuo termostaattien meno on oire jostain muusta, mutta mistä?

Kuten sanottu, vaihdot tehty merkkihuolloissa ja ei ole tullut mitään kommenttia...

Nyt ollaan kotona ja ootellaan jotta pyörä saahaan takasin kassaan ja sen vois hakia pois
Podgoricasta.
BMW:n päätös avata kone ja käydä kaikki läpi sekä vaihtaa vioittuneet osat tuntuu vähän
ihmeelliseltä kun on kyseessä vähän yli vuoden vanha, takuunalainen vehe; vaikkakin nuita
kilometrejä onkin jo jonnin verran
Jos tuo korjaamon arvio noin 200 työtunnista pitää paikkansa niin jo pelkät työt esim 50 eken
tuntihinnalla on 10.000 joka on varmasti uuden koneen hintaa korkeampi BMW:lle.
Lisäksi tulee mahdolliset vaihettavat osat.
Konneen vaihto on 1-2 päivän homma.
Lisäksi tuo korjaamo Montenegrossa tuntui olevan aika kokematon, vaikkakin varmaan ihan pätevä
ja BMW:n kouluttama.
Ite olen hieman samanlaisisa hommisa ja en olisi epäröiny hetkiäkkään vaan olisin valinnut uuven
konneen.

Ei tässä kyllä merkinvaihto oo ees käyny mielesä vaikkakin vitutus on suurta kun lomat meni tähän ja
reissuun tekis mieli.

Ku saan tarkempaan tietua tuosta syystä niin pistelen viestiä

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #9 : 06.08.12 - klo:15:31 »
MOi. Oletko ajellu kurasia teitä. Oletko puhdistanut syylärin huolella. Eikö lämpö laske,vaikka puhallin kytkeytyy.
Likainen syyläri on ollut monesti syynä korkeisiin lämpöihin sekä pumpun akselitiivisteen rikkoutumiseen.

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #10 : 06.08.12 - klo:17:11 »
Mopo oli pesty huolellisesti reissuun lähettäesä ja olipa vielä 40'n hullossaki.
Koko reissun aikana ei satanu ja soratiellä tuli ajettua max. 15-17 km..
Joten vaikea uskoa jotta syyläri ois vika, mutta onhan se tietty mahollista.

Lämmöt pysy alhaalla ku ajo 80-110; hiljasempi ja kovempi vauhti nosti
aika pian lämpöjä.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #11 : 06.08.12 - klo:20:56 »
MOi. Ei öljypumpussa kierrä vettä. Lähin vesi on noin 100mm päässä öljypumpusta.

Repa on huolimattomasti kirjoittanut,että öljypumpun tiiviste rikkoutuu. Tarkoitti varmaan vesipumpun.

Vesipumpun akselilla on tavallinen säteistiiviste joka pitää öljyt, sekä mekaaninen (keraaminen) tiiviste mikä pitää jäähdytys nesteen.

Voitko vielä kertoa milloin Sinun mopon jäähdytys puhallin toimii (kytkeytyy). Esim.kun tulet kaupunkiin ensimmäisiin liikennevaloihin miten nopeasti puhallin kytkeytyy (alkaa puhaltamaa) ja kuinka pitkää puhallin käy.

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #12 : 07.08.12 - klo:07:08 »
Joo, arvelin sammaa tuosta Repan öljypumppu kommentista; näppäilyvirhe.

Ajelen tulpat korvissa joten en ossaa ihan tarkkaan sanoa milloin puhallin käynnistyy
mutta näppituntumalla sanoisin, että siinä vaiheessa kun lämmöt on kolme viiva yli
alamerkin ja pysähtyy kun lämmöt palaa tuonne kahden viivan kohdille.
Puhallin taitaa käydä koko tuon välin.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #13 : 07.08.12 - klo:17:08 »
Sori!

Vesipumppua minä toki tarkoitin.

Tuo termostaattien meno kertoo jostakin poikkeavasta asiasta. Syystä tai toisesta termostaatti tai koko kone kuumenee normaalia kuumemmaksi. Jos jäähdytyspuhallin toimii normaalisti niin vedenkierrossa täytyy olla jotakin vialla. Sen vuoksi epäilinkin tuota ilmataskua. Mutta jos termari on vaihdettu noin monta kertaa niin vikaa täytyy löytyä jostakin muualta. Ja jos mopo kerran kesti etelään asti, niin vian etsintä menee vaikeaksi. Olisikohan lämpöanturin piuha löysä/poikki niin että se saa kosketuksen aika ajoin? En muista kuinka päin tuo toimii, mutta jos se ei aina anna ylilämmöstä tietoa, niin konehan kuumenee yli. Ja voihan se vika anturissakin olla, mutta sen luulisi olevan sitten koko ajan päällä.

Muuta ei äkkisältään tule mieleen.

 
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #14 : 07.08.12 - klo:17:44 »
Kantsii ainakin syyläri ja öljynjäähdytin puhdistaa ulkopuolelta alkajaisiksi, vaikka ois huollosa pestykki - ei se oo silti välttämättä puhdas. Mulla oli pikkuhiljaa tukkeentunut hyönteisistä ja muusta paskasta ja alko lämmöt nouseen radalla ja vaikka flekti meni päälle lämmöt ei enää laskenu. Turtle waxin viis itikoista liuotti hyönteiset ja vesiletkulla huuhtelua perään ja liuotinpesua ja liuotusta ja taas vesiletkua niin pietkin väheni ja alko taas ilma kulkeen läpi ja jäähtyynkin.

EDIT: vaikka huolellisesti tullut mopoa pestyä niin syyläriin vaan oli kertyny liikaa kaikkea kivaa, joka ei tullut ilman liuotinaineita pois. Silmämääräisesti ei näyttänyt erityisen tukkoiselta, mutta vesi ei esim. menny kunnolla läpi letkulla ruiskutettaessa ennen liuotusta ja huuhtelua. 68 tkm mittarissa.
« Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo:17:58 kirjoittanut mp71 »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal