BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200GT & K1300GT/K1200RS & K1100RS => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: perttip - 05.12.15 - klo:19:27

Otsikko: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 05.12.15 - klo:19:27
 
Pyörä punainen BMW K1300GT -09 Kilometrit n.67000km.  
Vuosihuolto aloitettu, purettu alapuolen ja sivujen katteet, laitettu moottoriöljyt valumaan.
Tarkoitus suorittaa perusteellinen  huolto sisältäen jotain osien vaihtoja, kuten mm. nokkaakseleita pyörittävän jakotetjun-kiristimen-ohjainten vaihdon, sekä öljyt, suodattimet, jarrunesteet  ja jäähdytysnesteen vaihto, tietysti myös venttiilivälykset tarkistus, ja tarvittaessa säätö.
Näillä aletaan.... "Gessulla" tänäänkin pieni ajelulenkki airrev
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: hidas57 - 10.12.15 - klo:11:59
Mullakin pyörä vielä sivutuella odotellen joko ajoa tai sitten vaikkapa pesua tms. Joulun jälestä joutaisi taas vaikka ajelemaankin. Toivottavasti kuitenkin pienet lumet antaa, jotta mieluumminkin ladulle pääsisi.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 10.12.15 - klo:21:16
No niin, vaikka "eläkeläisellä" pitää kiirettä, niin nokkaketju vaihdettu, öljyt ja nesteet koneessa,
kokeiltu ja saatu käyntiinkin.  Olikin yllättävän helppo homma, suurin työ syylärin puhdistuksessa ja muovien kanssa... popcorn1
Vanhan ja uuden ketjun ympärysmitassa oli ehkä n.6mm:n ero.
Eikä voi kuin ihmetellä miten noin pieni ketju voi pitää niin pahan äänen, pitemmän seisonnan jälkeisessä käynnistyksessä. 32
Saas nähdä paraniko ???
Peräöljy ja jarrunesteet vaihtuu seuraavaksi, kunhan taas "ehdin" talliin.
Lumikelejä odotellessa.....  hali_peukku


Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Jussipolo - 13.12.15 - klo:22:06
Kuinka likainen oli GT:n syyläri? Ässässä tukkeutuu mielestäni aika helposti. Heinäkuun reissussa Euroopassa lämmöt nousi minulla ja Kekellä maksimiin Italian Stelvion nousussa. No keli oli kyllä kuuma muutenkin... Huollossa (90000 km) totesivat hiekkaa olevan raoissa yllin kyllin.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 13.12.15 - klo:22:24
Ei mikään paha.Jäähdytintä  tosin putsailtu n.20000km:n välein, kokemuksena, mitä enemmän joutuu ajamaan uuden juuri levitetyn asfaltti-työmaan läpi, niin pahemmin tukkeutuu, savi-hiekkavelli  ei tuki niinkään, (peseytyy vesikelillä)
Tukkeutumisasteen huomaa kyllä kesäkuumalla  joko "Alpeilla" tai kaupungissa...
Kesällä kärpäsiä ja ampiaisia kerääntyy myös tukkimaan jäähdyttimen..
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: APL - 13.12.15 - klo:23:46
Moi,
mun (peterin vanha) k13r odottaa samaa huoltoa. Josko kausi kohta päättyisi... Ajan vielä säiden salliessa. Mittaris n. 56000 km. 

Britti-harrastajat ovat onnistuneesti asentaneet paksumman prikan ketjun vaihdon yhteydessä ja saaneet rohinoiden poistumaan, pysyvästi kaiketi. 

Ajattelin, josko moiseen ketjurumbaan on edes oikeaa tarvetta, kun kone toimii moitteetta kuitenkin? Miten on, suosituksia?

/Pete
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: hidas57 - 14.12.15 - klo:08:29
Itse en ole mitään erityisempää tehnyt jäähdyttimen osalta. Pestessä olen kyllä vettä laskenut yleensä läpi letkulla, joskus vähän painepesurillakin. Lämpö nousee hitaassa ajossa (ruuhka) kuumalla kelillä, mutta vain yhden palkin verran samalla kun tuuletin ajoittain käy. Ratkaisevinta on ajonopeus. Jos vähänkin on nopeutta, niin ei mitään liiallista lämmönnousua.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: bin laden - 14.12.15 - klo:13:15
No niin, vaikka "eläkeläisellä" pitää kiirettä, niin nokkaketju vaihdettu, öljyt ja nesteet koneessa,
kokeiltu ja saatu käyntiinkin.  Olikin yllättävän helppo homma, suurin työ syylärin puhdistuksessa ja muovien kanssa... popcorn1
Vanhan ja uuden ketjun ympärysmitassa oli ehkä n.6mm:n ero.
Eikä voi kuin ihmetellä miten noin pieni ketju voi pitää niin pahan äänen, pitemmän seisonnan jälkeisessä käynnistyksessä. 32
Saas nähdä paraniko ???
Peräöljy ja jarrunesteet vaihtuu seuraavaksi, kunhan taas "ehdin" talliin.
Lumikelejä odotellessa.....  hali_peukku

Oletko kokeillut moottorin käynnistämistä nokkaketjun vaihdon jälkeen?
Vieläkö antaa pahaa ääntä?
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Jussipolo - 14.12.15 - klo:19:08
Moi,
mun (peterin vanha) k13r odottaa samaa huoltoa. Josko kausi kohta päättyisi... Ajan vielä säiden salliessa. Mittaris n. 56000 km. 

Britti-harrastajat ovat onnistuneesti asentaneet paksumman prikan ketjun vaihdon yhteydessä ja saaneet rohinoiden poistumaan, pysyvästi kaiketi. 

Ajattelin, josko moiseen ketjurumbaan on edes oikeaa tarvetta, kun kone toimii moitteetta kuitenkin? Miten on, suosituksia?

/Pete
Minulle sanoivat 60000 km:n huollossa valtuutetussa huollossa, että nokkaketju pitäisi vaihtaa. Jotta kuuluu huolto-ohjelmaan. No näin tehtiin. Ei mitään ongelmia ollut siihen mennessä. Kuulemma varmuuden vuoksi. Mulle on pääasia, että matka jatkuu keskeytyksettä.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 14.12.15 - klo:21:45
No niin, vaikka "eläkeläisellä" pitää kiirettä, niin nokkaketju vaihdettu, öljyt ja nesteet koneessa,
kokeiltu ja saatu käyntiinkin.  Olikin yllättävän helppo homma, suurin työ syylärin puhdistuksessa ja muovien kanssa... popcorn1
Vanhan ja uuden ketjun ympärysmitassa oli ehkä n.6mm:n ero.
Eikä voi kuin ihmetellä miten noin pieni ketju voi pitää niin pahan äänen, pitemmän seisonnan jälkeisessä käynnistyksessä. 32
Saas nähdä paraniko ???
Peräöljy ja jarrunesteet vaihtuu seuraavaksi, kunhan taas "ehdin" talliin.
Lumikelejä odotellessa.....  hali_peukku

Oletko kokeillut moottorin käynnistämistä nokkaketjun vaihdon jälkeen?
Vieläkö antaa pahaa ääntä?

Kokeiltu on, ei "pärähdä" , ainakaan toistaiseksi. 
Ja jäähdyttimen pesu on vaan tullut tavaksi, kun siihen tahtoo kertyä kaikenlaista "roinaa", eikä sitten "kesäkuumalla" tartte pysähdellä jäähdyttelemään...
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 19.12.15 - klo:12:23
Tais olla turhaa hommaa, mutta jarrunesteet vaihdettu.
Vanha neste aivan puhdasta ja saman väristä uuden kanssa, kiehumispistettä en tosin mitannut.
Seuraavana taitaisi olla sitten lämpimäksi käyttö ja tasapainoakseleitten "sirklaus" säätö ja tietysti peräöljyt vaihto.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Bem-Ari - 19.12.15 - klo:13:34
Perusteellista huoltoa kyllä teet.Oliko venttiilien välyksissä sanomista ?
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 19.12.15 - klo:16:16
Perusteellista huoltoa kyllä teet.Oliko venttiilien välyksissä sanomista ?
Toleransseissa menee..... BMWsmile
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: JTK - 19.12.15 - klo:18:10
Perusteellista huoltoa kyllä teet.Oliko venttiilien välyksissä sanomista ?
Toleransseissa menee..... BMWsmile
hali_peukku  BMWsmile
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Bem-Ari - 19.12.15 - klo:19:37
Toleransseissa menee..... BMWsmile
[/quote]

Hyvä homma,uteliaisuuttani kyselin. ???
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 19.12.15 - klo:20:36
Toleransseissa menee..... BMWsmile


Hyvä homma,uteliaisuuttani kyselin. ???
[/quote]

oops2   Kawasaki-miestä kiinostaa....
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Bem-Ari - 20.12.15 - klo:13:36


oops2   Kawasaki-miestä kiinostaa....
[/quote]

No juu,kiinnostaa,että kuinka Sakemannin välykset säilyy.Tuos japsiritkussa on eka tarkistus vasta 48 000 km:n kohdalla. :D
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: hidas57 - 21.12.15 - klo:07:53
Uteliaille tiedoksi, että oman pyörän KAIKKI välykset trimmattiin selkeästi toleranssien sisään, kun kerran auki otettiin. Yhdessä tai kahdessa venttiilissä oli oikeaa säätötarvetta. Tämä siis 89tkm kohdalla. Perälaakeri on vielä alkuperäinen...
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: 1234 - 24.12.15 - klo:21:44
Uteliaille tiedoksi, että oman pyörän KAIKKI välykset trimmattiin selkeästi toleranssien sisään, kun kerran auki otettiin. Yhdessä tai kahdessa venttiilissä oli oikeaa säätötarvetta. Tämä siis 89tkm kohdalla. Perälaakeri on vielä alkuperäinen...
Moi. Hyvää joulua kaikille mopoilijoille ja venttiilin trimmaajille sekä myös erikseen Pertille ja vaimolle.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: perttip - 08.01.16 - klo:16:17
No niin, öljyt-nesteet-suodattimet-jarrunesteet vaihdettuna, muovit paikoillaan, huoltolaskuri päivitettynä, ja koekäytettynäkin.  airrev
Aikaakin meni monta viikkoa , tosin tulikin tallissa käytyä vain muutama kerta.
Seuraavaksi "Gessu":n kimppuun........  popcorn1
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Bem-Ari - 16.11.19 - klo:20:51
Nonnii,laitetaanpas hiukan tarinaa tänne wanhaan ketjuun.
Tuossa loppusyksystä yksi tuttava alkoi himoitsemaan mun Triumppi 12 Tiikeriä ja otin vaihdossa -09 mallin K1300GT:n.Pyörä pelasi muuten kyllä hienosti koeajolla,mutta takaiskari ei oikein toiminut ja etuiskarikin hieman kostea.Innostuinpa sitten tänään perkaamaan ne esille.
Pitää lähettää korjattavaksi,eiköhän noista ammattimies vielä toimivat ja tiiviit saa.
Uudet renkaat tuohon jo vääntelinkin,etupyöränlaakerit ja tiivisteet vaihtelin.Nyt sitten samalla jarrusatulat palasiksi ja ultraäänipesuun,kasaan uusilla tiivisteillä ja paloilla,levyt olikin ok.Vaihtuu samalla jarrunesteet.
Jäähdyttimessä oli aikalailla shaibaa lamellien välissä,ekaks hyönteisirrotinta reilusti,lämmintä vettä,liuotinpesuainetta,vettä ja sitten yöksi autoshampooseen likoamaan.Eiköhän ole huomenna huuhtelun jälkeen aika puhdas.Etulokarin jatke tuossa pöydällä odottaakin asennusta,niin ei ihan heti tuki kennostoa uudelleen.
Seuraavaksi venttiilien välysten tsekkaus/säätö ja samalla tarkastan jakoketjun,sekä kiristimen,ohjaimetkin voisi vaihtaa,kun kerran työn alla on.
Samalla saastelaitteiden tulppaus,sekä pikkuvaihteiden rajoittimen poisto,Healtechin shifterin asennus ja jotain muuta kivaa ....
Ihan sillä tänne laitoin,ettei meidän hieno foorumi vallan näivety.Jossain kohtaa muutama kuva,kunhan projekti taas etenee.
Mitään aikatauluahan tuolla ei ole.

PS.Jos jollakulla lojuu nurkissa K 1300 S:n orggisvaimennin,laita yv:tä,olisin kiinnostunut ostamaan.Tuo GT:n oma vaimennin on niin pirun pitkä ja ruma.On tuolla jotain viripönttöjä nurkissa,muttei viitti mitään kovaäänistä enää wanha mies asennella,eikä oikein tuohon pyörään tyylillisestikään sovi.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Jussipolo - 17.11.19 - klo:16:40
Hienoa. Olet palannut takaisin BMW kantaan! Hienoa. Huolletulla pyörällä huoletonta liikkua.
Kyllä K1300GT itselläkin käynyt mielessä jos tuota K1200S pyörääni johonkin vaihtaa. Mutta kun se on niin hyvän värinen ja pelannut hyvin kilsoihin nähden... niin matka jatkuu.

Minun täytyy uusia ässään kolme puolaa. Sellaista lievää nykimistä on, joten ne vaihdetaan. Varmaan syylärin ja katteet joutu purkaa edestä pois?
Sitten abs boxi täytyy huollattaa vaikka hurreilla. Internal error vikakoodia antaa silloin tällöin. Nopeusmittari menee ajossa nollaan ja abs valo syttyy. Kun pysähdyt ja sammutat mopon niin kuntoutuu.

Nöiden hommien jälkeen ei ole kuin perushuoltoa.

Vuonna 2020 tulee lasiin 150000 km. Kone ei syö öljyä eikä vuoda.

Haaveita: vuonna 2021 kun olen eläkkeellä niin käyn Gibraltarilla ajamalla. Semmonen kuuden viikon reissu ajan kanssa nautiskellen.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Bem-Ari - 19.04.20 - klo:17:59
Joo,kyllä nyt käy GT hienosti,kun sai uuden jakoketjun,ohjaimet ja kiristimen.Vesipumppuun laittelin vielä uudet sisuskalut,niin on sekin kunnossa.
Etu- ja takaiskarit käytin Honkasella huollossa Pieksämäellä,nyt ovat kunnossa ja sähkösäädötkin toimivat.Työn jälki hyvä ja hintataso edullinen,suosittelen.
Uuden navin tuohon asentelin,siihen rengaspaineseurannan anturit,Autocomin värkkäilin penkin alle ja jotain virranulosottoja,sekä usb-liittimiä pari kappaletta.Kaikkea pientä sipistelyä muutenkin.
Nyt olisi matkalehmä vain ajoa vaille,Jospa sitä parin viikon jälkeen kokeilisi,varsinkin tuon Healtechin shifterin toiminta kiinnostaa.
 03Biker horisko
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Jussipolo - 22.04.20 - klo:18:32
Joo,kyllä nyt käy GT hienosti,kun sai uuden jakoketjun,ohjaimet ja kiristimen.Vesipumppuun laittelin vielä uudet sisuskalut,niin on sekin kunnossa.
Etu- ja takaiskarit käytin Honkasella huollossa Pieksämäellä,nyt ovat kunnossa ja sähkösäädötkin toimivat.Työn jälki hyvä ja hintataso edullinen,suosittelen.
Uuden navin tuohon asentelin,siihen rengaspaineseurannan anturit,Autocomin värkkäilin penkin alle ja jotain virranulosottoja,sekä usb-liittimiä pari kappaletta.Kaikkea pientä sipistelyä muutenkin.
Nyt olisi matkalehmä vain ajoa vaille,Jospa sitä parin viikon jälkeen kokeilisi,varsinkin tuon Healtechin shifterin toiminta kiinnostaa.
 03Biker horisko

Jaa sää oikein vesipumpunkin vaihdoit? Ei ole minun pärrään ässään vielä vaihdettu vaikka 140000 km lähestyy pian. Ois varmaan syytä. Iskaritkin on ilman ESAA orkkikset. Pieksämäki on lähellä, pitää toimittaa ne sinne huoltoon. Uskallatko kertoa mitä hintaluokkaa se ottaa?
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Bem-Ari - 22.04.20 - klo:22:15
Juu,laittelin pumpun kuntoon,vaikka ei vielä varsinaisesti vuotanut.Orggisosat maksoi Saksalaisella dealerilla alle satasen,niin en pitänyt kalliina
Molempien iskareiden täydellinen huolto maksoi 480 rahteineen.Tuntityönä tekee,niin varmasti tapauskohtainen.
Noihin jäi varret vanhat,kun olivat kunnossa,mopolla ei ole juurikaan hiekkateillä ajeltu.
Kelit alkais olemaan kohdallaan,mutta nyt pitää työmaalla senverran kiirusta,ettei ainakaan pariin viikkoon pääse ajelemaan.Hiukan kyllä polttelisi jo.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Jussipolo - 06.05.20 - klo:07:40
Onko se miten hankala irroittaa noita iskareita? Roikkumaan liinoilla se pyörä on tietenkin saatava? Tänään teen välihuollon. Uudet peräöljyt kardaaniin ja moottoriöjy + suodatin. Sit kohti 150000 kilsaa. Perjantai vapaa joten baana kutsuu. Kaksi viikkoa tulossa työreissua lähiaikoina, joten sitten ei pärrällä ajella hetkeen. Taukokin tekee välillä hyvää.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Bem-Ari - 08.05.20 - klo:06:49
No ei se mikään ylitsepääsemätön homma ole iskareita irroittaa.Jos on keskituki pyörässä,niin helpottaa kummasti hommaa.
Tunkilla tukee alta,niin pysyy hyvin pystyssä.
Takaiskari ei esa-mallisena mahdu alaspäin swingin reiästä.Joutuu swingin irroittamaan,tai sitten kääntämään takahäkin pystyyn ja ylöspäin.Reipasta mieltä ja normityökalut,niin onnistuu kyllä.
Jospa tuolla viikon kuluttua yrittäisi kauden avata,ellei takatalvi yllätä.
Otsikko: Vs: Huolto aloitettu K1300GT
Kirjoitti: Jussipolo - 20.05.20 - klo:17:53
Ok. Kiitos tiedoista. Mulla ei esaa joten ehkä helpompi ottaa se takaiskari poies.