Kirjoittaja Aihe: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011  (Luettu 37086 kertaa)

Carbon

  • Vieras
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #15 : 14.03.11 - klo:21:03 »
Tuli näistä juupas-eipäs nopeampi-hitaampi jutuista mieleen yksi asiakas, n.70v. Moottoripyöristä taas puhuttiin kun asiakas näki mun perävaunussa jonkun
mp mainoksen. Hän kehui asuneensa Lavialla nuorena, 60-luvulla. Oli sitten ostanut kylän ensimmäisen mp:n, Jawa 250 cc!! Aika lailla meni raitilla väki kaksinkerroin kun hän karautti savupilven saattelemana nahkakypärä takaraivolla Ei ollut vastusta sitten lähimain. Ekana kesänä.
Sitten tuli tuo karmea uutinen naapurikylästä Lassilasta: Joku oli ostanut Jawa 350 cc Sportin!! hedari
Eihän siinä auttanut kuin lähteä porukalla katsomaan tuota rakettia, josko omistaja olisi vielä herkällä tuulella ja esittelisi ko laitetta.
Jawa 350 cc 2-T Sport löydettiin. Omistaja antoi tälle surkimukselle, jolla oli vain 250 cc, luvan kokeilla idän ihmettä. Muut sai vain katsoa, ei koskea.
Tämä mimiikka ja vartalon asento on jäänyt mulla mieleen kun hän esitti koeajoaan 50v takaa, ja kommentti oli
" Siinä sitten lähti lihat luitten päältä kun kaasua painoin, voi perkele!! Kyllä se niin kiihty että ei nykypyöristä ole sellaiseen, paina se poika mielees!"
Jätin papan unelmoimaan nuoruusmuistojaan. Oliskohan opetus että aina naapuriin tulee vahvempi ja isompi...mitäköhän ajattevat ZX kympistä tai RR Bemusta 50v kuluttua...?

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #16 : 14.03.11 - klo:22:11 »
Panssarivaunu kahdella pyörällä, tai jotain sinne päin.

Poissa JiiPee66

  • HP
  • *
  • Viestejä: 371
  • BMW HP4 ja TV4 1100 Factory
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #17 : 14.03.11 - klo:23:03 »
HÖH.....50-vuoden kuluttua jos joku vielä ajaa mp-llä niin sen saa ampua siihen paikkaan.
Ainakin jos käyttää orgaanista polttoainetta  hesse_wink2

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #18 : 15.03.11 - klo:09:29 »
" Siinä sitten lähti lihat luitten päältä kun kaasua painoin, voi perkele!! Kyllä se niin kiihty että ei nykypyöristä ole sellaiseen, paina se poika mielees!"

hesse_biggrin Olihan toi provo, olihan? hesse_biggrin

Saattaisi lähteä jo muutakin kun lihat luiden päältä jos kokeilis jotain nykypyörää, oikeastaan ihan sama mitä. Vaikka uutta Jawaa hesse_biggrin
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Ottopoika

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #19 : 15.03.11 - klo:14:37 »
Eiköhän tolta Kawalta ole aina löytynyt se ykköstykki näille kylänraiteille, missä sitten pullistellaan, kuten pitääkin! ashamed
Mullakin on pari ollut ja varmaan tulee vielä olemaankin? Se miksi Kawa sitten ei pärjää oikeastaan missään noissa kilpasarjoissa, sitä en tiedä. Ehkä joku pystyy siihen vastaamaan. Itse kovasti haluaisin tuon kympin. Tulevan kesän kyllä bemulla vetelen. Olispa molemmat, siinä sitä olis kiva saddle to saddle kokeilla. Jarrskahan lupas Jyväskylässä pikkutunneilla mulle pariksi viikkoa Kawaa lainaksi että saan tutustua, tosi reilu kaveri. Muistatko Jarrska?

Mites sitä ameriikaksi todetaan, että "When the checkered flag drops, bullshit stops!"

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #20 : 22.03.11 - klo:14:00 »
Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.

Heittoja tuloksiin samassakin penkissä tekee mittaustarkkuus. Ainakin Motorradin Dynojet-penkille ilmoitetaan lehdessä max poikkeamat +/-5%, aika paljon. Plus sitten ilmanpaine, kosteus ja lämpötila. Vissiin JaRskan paras vielä penkkiin kun on suuri ilmanpaine, suuri kosteus ja alhainen lämpötila.  icon_rooki

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #21 : 22.03.11 - klo:17:48 »
Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.

Vaihdelaatikon ja ketjun/kardaanin häviöitä tarkoitin. Niiden tarkka osuus on aina arvio. Emmehän me saa millään tarkkaa tulosta, ilman että moottorin teho mitataan erikseen, ja sen jälkeen voimansiirron kanssa vetävästä pyörästä saatu teho. Väkisinkin menee arvion puolelle, jos mittaus suoritetaan ainoastaan takapyörältä.
Kitkahäviöitä nämä siis. Kytkimen osuus lienee hyvinkin pieni silloin kun sitä ei luistateta.
 

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #22 : 22.03.11 - klo:19:49 »
Mun mielestä kampiakselin teho saa olla mitä on.
Se mitä löytyy renkaalta vie mopoa eteenpäin mikäli kitka riittää.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa JiiPee66

  • HP
  • *
  • Viestejä: 371
  • BMW HP4 ja TV4 1100 Factory
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #23 : 22.03.11 - klo:21:44 »
Mun mielestä kampiakselin teho saa olla mitä on.
Se mitä löytyy renkaalta vie mopoa eteenpäin mikäli kitka riittää.

 shakehands

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #24 : 22.03.11 - klo:22:15 »
Vetäviltä pyöriltä se teho piäisi aina ilmottaa.
Muistankohan oikein, että 70-luvulla olisi ollut puhetta DIN ja SAE-tehoista. DIN takapyörältä, ja SAE yleensä japanilaisten käyttämä, kampiakselilta. Mulla oli Zundapp ks 125 -74, ja siinä oli 17 DIN hepoa. Japanilaisissa RD Yamahassa, ja GT Suzukissa ilmoitettiin 17 SAE. Syntsy oli näitä selkeästi vahvempi, ja arvioitiinkin sen SAE_terhon olevan 21 hp.

Poissa Entelodontti

  • HP
  • *
  • Viestejä: 309
  • K 1200 R
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #25 : 23.03.11 - klo:08:18 »
Mun mielestä kampiakselin teho saa olla mitä on.
Se mitä löytyy renkaalta vie mopoa eteenpäin mikäli kitka riittää.

 shakehands
Eikös tässä taannoin nakupyörävertailussa  K 1300 R pessyt monta tehokkaampaa kilpailijaa.

Vertaa esim Bussi 193 hv ja K1300R 173 hv

Eli äkkiseltään vois yleistää että pyörän ominaisuudet vastaa +- 20 hummaa. :grin:

Ja sitten vielä pitäis osata ajaa  :'(
-Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua...-
-BMW K1200R hybridi, polttaa bensaa ja kumia-

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #26 : 23.03.11 - klo:08:20 »
Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.

Vaihdelaatikon ja ketjun/kardaanin häviöitä tarkoitin. Niiden tarkka osuus on aina arvio. Emmehän me saa millään tarkkaa tulosta, ilman että moottorin teho mitataan erikseen, ja sen jälkeen voimansiirron kanssa vetävästä pyörästä saatu teho. Väkisinkin menee arvion puolelle, jos mittaus suoritetaan ainoastaan takapyörältä.
Kitkahäviöitä nämä siis. Kytkimen osuus lienee hyvinkin pieni silloin kun sitä ei luistateta.

Et ymmärtänyt tuota selitystäni. Kytkimen painaminen huipputehon kierroksilla poistaa moottorin (kampiakselilta tulevan) vetävän voiman ja jäljelle jää vain voimansiirron aiheuttamat voimat kytkimestä takapyörään (huipputehon kohdalla), jotka dynon tela pystyy mittaamaan samoin kuin tavallisestikin, takapyörältä. Ihan hyvän käsityksen voimansiirron häviöistä pystyy saamaan, mutta muistaakseni vain tietynlaisissa penkeissä, joissa tuo metodi toimii. Orgin puolella oli esimerkiksi nimimerkki Yamaha1 käyttänyt V-maxinsa joskus juuri tuollaisessa penkissä ja mittausliuskassa luki häviöiden osuus erikseen, takapyörätehon lisäksi. Oma tietämykseni perustuu netistä aiemmin lukemiini artikkeleihin erilaisista tehonmittaustavoista.

Toki vain vetävän pyörän teho ratkaisee, mutta tietty teoreettinen kiinnostavuus noissa häviöissäkin on. Varsinkin kun niiden osuudeksi heitetään keskusteluissa mitä sattuu, aivan lonkalta.

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #27 : 23.03.11 - klo:09:13 »
Nyt kun luin uudestaan alkuperäisen tekstisi, niin siinähän se jo kertaalleen seisoi. Hätäisesti luin ensin.
Kyllä, noin se saadaan mitattua. Ihan selkeä juttu. Mulle pitää vääntää tavallista paksummasta rautalgasta, vahvavirta-asentaja kun oon  idea3
Joo, insinööriopinnot jäivät toisella luokalla kesken HTOL:ssa aikoinaan, mikä silloin minulle nuorna miesnä tappio, mutta kansantaloudelle voitto. Seikka on saletti (The joulukalenteri).

Niin, vielä noista hävuöistä; Yllättävän vähän voimansiirto haukkaa moottoripyörässä. Kun luvut olivat munkin mopedissa 192/172. Autossa tasauspyörästö lisukkeena varmastikin ottaa melkein toisen mokoman, verrattuna mp:n 10+% tappioihin.

Veneessä potkuri vie hirvittävän määrän veden sekoittamiseen. Aikoinaan olen lukenut, että noin 25% koneen tehosta muuttuu työntövoimaksi.
« Viimeksi muokattu: 23.03.11 - klo:09:25 kirjoittanut app »

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #28 : 23.03.11 - klo:10:08 »
Nyt kun luin uudestaan alkuperäisen tekstisi, niin siinähän se jo kertaalleen seisoi. Hätäisesti luin ensin.
Kyllä, noin se saadaan mitattua. Ihan selkeä juttu. Mulle pitää vääntää tavallista paksummasta rautalgasta, vahvavirta-asentaja kun oon  idea3
Joo, insinööriopinnot jäivät toisella luokalla kesken HTOL:ssa aikoinaan, mikä silloin minulle nuorna miesnä tappio, mutta kansantaloudelle voitto. Seikka on saletti (The joulukalenteri).

Niin, vielä noista hävuöistä; Yllättävän vähän voimansiirto haukkaa moottoripyörässä. Kun luvut olivat munkin mopedissa 192/172. Autossa tasauspyörästö lisukkeena varmastikin ottaa melkein toisen mokoman, verrattuna mp:n 10+% tappioihin.

Veneessä potkuri vie hirvittävän määrän veden sekoittamiseen. Aikoinaan olen lukenut, että noin 25% koneen tehosta muuttuu työntövoimaksi.

Sähkölamppu se vasta tyhmä on.

Mielenkiintoista olisi tietää onko tehohäviö voimansiirrossa lineaarista, että aina häviää tietty prosentti vai onko siinä joku peruslukema mitä hukkuu + provikat? Tähän varmaan vaikuttaa ajoyhdistelmän painokin ja tietysti ilmanvastus. (Paitsi APP:llä joka maha sisään vedettynä on ihan rausku) hesse_blink
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
« Vastaus #29 : 23.03.11 - klo:10:53 »
Penkissä kun ajetaan, niin ei ajokin paino eikä tuulen viimat vaikuta. Esimerkiksi se mainittu V-max taisi hukata vähän yli 210hp konetehostaan alle 20hp matkalle. Painava pyörä ja keppivetokin. Periaatteessa kai vain voimansiirron kitkat ja massat vaikuttavat.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal