Kirjoittaja Aihe: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?  (Luettu 2723 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« : 27.09.11 - klo:12:30 »
Täällä kun on näitä ratatykkejä niin perkuleesti, joilla kokemusta niin kysynkin..

kannatteeko 600 kuutioista edes suunnitella ratahommiin vai mieluummin kilonen, perusteluja ja kokemuksia molemmista kaivataan, kiitos.

Muitakin vaihtoehtoja toki otetaan ilolla vastaan.

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #1 : 27.09.11 - klo:13:57 »
Mä olen suosinut katumopona tonnisia, mutta ratamopoina kuussatasia. Syynä tietysti aikanaan oli ensisijaisesti raha. 1998 kuussatanen oli vaan niin helkkaristi halvempi kilpuri kuin 750stä rakennettu SBK. Ja siitä jäi kuussataset "päälle".

Nykytonnarit on vaan aika lähellä käsiteltävydessä kuussatasta. Samalla ajotavalla ajettuna, samoilla renkailla, kierrosaikaero jäisi marginaaliseksi. Max sekunti. SBK:n mahtavaa voimaa hyväksi käyttäen sillä kun ajetaan tosissaan, niin kaikki jyrkemmät mutkat jarrutetaan rajusti piikkiin, mopo äkkiä toiseen suuntaan ja maximum attackilla paikalta pois.

Joten eroa on nykyään tosi minimaalisesti. Kuussatasella on pakko opetella ajamaan, kun taas tonnisella voi vaan väkivaltaisesti räimiä pitkin rataa. Kohtuullisen kovalle tasolle saa mennä ajamisessa, että ero kierrosaikaan tulee moposta.

Olisi itselleni hankala valinta. Kustannukset ei enää tosiaan ole kaukana toisistaan,periaatteessa kun tonnaria harrastaja saa kiusattua vähemmän, niin kestääkin paremmin. Kun vielä ajaa vaikkapa Dunlopin D211 GP:llä, saa ne myytyä katujannuille sitten kun sivut on pois, ja rengaskustannukset ei oo niin pahat. Mä luulisin ajavani molemmissa Kemoralla ja Jurvassa alle 1.10 halutessani tuolla omalla vakio-Bemulla, Alastarolla alle 1.22 enkä saa slickseillä lisää kyytiä. Et taatusti sinäkään.

Katsoisin esim tämän: http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=7350, tai joku lievästi kipattu Saksasta.

Kyllä toi S1000RR DTC:llä ja ABS:seilla on mahdoton kampe. Keulaan Öhlärin helyt, sekä taakse tiukempi vieteri on AINOAT modit mitä tarvii tehdä, ennenkuin ajelet B superien kärkeen. Toki ratakatteet, jalkatapit tms kannattaa laittaa. Mutta virivirirakentaminen ei oo tarpeen. Ja vakioalustallakin tosiaan pääsee kohtuullisen lujaa, mutta sitä pitää ajaa kuin kipeää pi**ua, kun herkkä se ei tossa vauhdissa enää ole. Menee kovaa, mutta vähän sellasta kieli keskellä suuta taiteilua se on.

Tarkoitus ei ole sanoa mitä sun pitäis tehdä, ilmaista vaan oma mielipide selvästi.
« Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo:14:08 kirjoittanut Raaseri »

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #2 : 27.09.11 - klo:14:03 »
Kiitos Raaseri, juuri tällaista haluunki kuulla, suoraa puhetta ja mielipiteitä. bowdown

Mun ajotaidot ei nyt niin kummoiset ole et radalle tarviis olla vimosen päälle rakennettu tykki, mut mitä enemmän näistä saa lukkee, sitä paremmin tietää minne kallistua.

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #3 : 27.09.11 - klo:14:28 »
Moni ajaa vanhoilla kilpureilla tosi kovaa. Siinä ei ole mitään huonoa. Frendilläkin on myynnissä moottoriltaan vakio 2003 CBR600RR, jossa muuten kaikki hienoimmat SS600 kilpurin helyt. Saisit varmaan 4-5 tonnilla, ja se on kilpipeli, orkkiskatteet mukaan. Siinäkään mopo ei rajoittaisi ajamista.

Mutta uudempi on uudempi. Mä laitan nyt kaikki 2006-2010 600-SBK aika samalle viivalle. Osaavissa käsissä tajuttomia laitteita ja niitä saa välillä tosi halvalla. Vauhtia riittää pitkiksi ajoiksi. Mutta pakko myöntää että tosiaan Bemu on melkoinen hyppy tuossa SBK-luokassa.

Mieti budjettisi. Näyttää siltä että jos se on 5-8 kiloa mopon osalta, vanhempi 600-1000cc kilpuri, joka on sopivasti rakennettu ja hyvin pidetty on oikea valinta. Jos varaa on laittaa laitteeseen kymppi, sitten ilman muuta Bemu. Uusissa tonnareissa ei ole muita "järkeviä" vaihtoehtoja.

Sitten jos teknopornoa haluaa, Ducatilla on  hali_sikalovena iiiiiiihania malleja. Mutta vähä joutuu ylläpitämään enemmän ja aina laittaan kättä syvemmälle taskuun.

Älä unohda ajamista. Tosiasia on että kompurat, työkalut, peräkärryt, renkaanvaihtokoneet ja muut tarvii. Äkkiä 2-3 kiloa minimisettiin. Varusteisiin kannattaa satsata, kunnon ratakamat maksais 2 tonnia.

Ajaminen... vauhti lisää kuluja. Mutta oma ratapäivä maksaa paikalle menemisen osalta tyypillisesti 40-60€ naftoina. 70€ ratamaksu. Renkaat 150€ per päivä. Bensaa 40-50€. Syomiset parikymppiä, jarrupaloihin, öljyihin jne kuluviin jos laskee 20€ pvä. Eli äkkiä 300-350€ per päivä. Niin se vaan on kun tuota laskee auki. Kaadot ja muut harmit sitten päälle peukkusäännöllä tonnin / kippi. Tonni on äkkiä täynnä kun vähän vaihtaa pleksiä, katteen palaa, cliparia, jarrukahvaa, hanskaa, neulottaa nahkapukua... Voi olla että joskus pääsee jeesusteipillä, toisinaan harmittomastakin kipistä mopo ottaa kunnon kuperkeikkaa ja sitten vaihdetaankin runkoa.

Ei silti, kivaa ku mikä!

Poissa riviural

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • K1200S 05
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #4 : 27.06.13 - klo:13:27 »
Olis tarkoitus ajaa kilvellisellä radalle niin olisiko K13S (tai K12S)  hyvä hankinta vai kärsiikö ajonautinto verrattuna kusiaiseen ?  Kumpi on nopeempi Alastarolla ? Pitäiskö olla ASC ? Vai pitäiskö olla erikseen reissupyörä ja kusiainen katuslikseillä ?
Olen niin onnellinen

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #5 : 27.06.13 - klo:17:29 »
Jos tarkoitus on ajaa matkaa, yleistä huristelua ja välillä poiketa radalla niin KS ja KR-mallit sopii varsin hyvin.
Aika kovaakin kyytiä olen nähnyt noilla "matkasporteilla" ajettavan.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #6 : 27.06.13 - klo:17:57 »
Kyllä K12/13 S:llä radalla vääntäminen on kuin olis painiottelussa verrattuna 600/1000 kyykkyyn, ihan hemmetin kivaa tosin. Ite ajoin K12S:llä hiukan alle 1.21 Kemorassa, S1000RR:llä 1.15. Kummallakin ilman lämppäreitä ja katurenkailla. 20 minsaa K12S omaa kovaa oli ihan mahdoton ajatus, kunto hiipu noin 12 minuutin ajon jälkeen hesse_blushing. RR:llä jakso melkein 15 minuuttia :).

RR meni viime syksynä vaihtoon ja alla vaihteeks K13S, ei aikaa ratailuun 2 kesää peräkkäin; joten taas mennään pitkällä ja painavalla :mrgreen:

Poissa riviural

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • K1200S 05
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #7 : 27.06.13 - klo:19:56 »
Radalle pitää päästä aina kun mahdollista että saa kalliista lelusta puristettua kaiken ilon irti. Kyselen ettei tuu sitten pahaa pettymystä.  Puujahken ohjeiden mukaisesti väännetään bemu kurviin sisään niskalenkillä ja kunto kasvaa ja hauskaa on. Muuta säätöö ei jaksa tehdä kuin laittaa ESA sportti tilaan ja käy tsekkaamassa ilmanpaineet Teboililla ennen radalle menoa.

Samaalla pyörällä kun hoitaa rata ja matka ajot niin sujuu hirven väistöt paremmin. Syksyn jatkuvasti märillä teillä hyvä kun ei tarvii pitää ylipitkiä turvavälejä ABSilla

Jos ajaa radalla pyörän paskas niin mielummin ajais kyllä viiden tonnin kyykyn kuin parinkympin KSssän.
Olen niin onnellinen

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #8 : 28.06.13 - klo:10:33 »
Olis tarkoitus ajaa kilvellisellä radalle niin olisiko K13S (tai K12S)  hyvä hankinta vai kärsiikö ajonautinto verrattuna kusiaiseen ?  Kumpi on nopeempi Alastarolla ? Pitäiskö olla ASC ? Vai pitäiskö olla erikseen reissupyörä ja kusiainen katuslikseillä ?

Jos haluat sellaisen käyttöpyörän, jolla onnistuu matkailu erinomaisesti ja rata-ajelu kohtuullisen nautittavasti, ei tuo valinta voi mennä pieleen.

Kannattaa tosin ottaa huomioon, että kun äsään laittaa pehmoiset kumit alle rata-ajoa varten, niin ne ei sitten häävisti kestä. Toisaalta, kun sitten radalla kokeilee pehmoisia kumeja, ei niillä touring-rinkuloilla siellä enää viitsi ajaa.

Pyörä itsessäänhän on tällaiselle varmistellen ajavalle naurettavan helppo peli ajaa, vaikkakin raskas sellainen.

En ole vielä omaa ässää onnistunut radalla kaatamaan, mutta kiinalaiset näyttää onneksi tekevän halpoja katteita. Tosin eihän tuo vanha ässä ennää paljon arvoinen näytä olevankaan.

Poissa riviural

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • K1200S 05
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #9 : 03.07.13 - klo:22:56 »
Olis tarkoitus ajaa kilvellisellä radalle niin olisiko K13S (tai K12S)  hyvä hankinta vai kärsiikö ajonautinto verrattuna kusiaiseen ?  Kumpi on nopeempi Alastarolla ? Pitäiskö olla ASC ? Vai pitäiskö olla erikseen reissupyörä ja kusiainen katuslikseillä ?

Kannattaa tosin ottaa huomioon, että kun äsään laittaa pehmoiset kumit alle rata-ajoa varten, niin ne ei sitten häävisti kestä. Toisaalta, kun sitten radalla kokeilee pehmoisia kumeja, ei niillä touring-rinkuloilla siellä enää viitsi ajaa.


Olisko Metzeler Racetec Interact K3 hyvä tai joku muu ?  Monta tuntii tai kilsaa niillä ajaa rataa ?
K12Sssa on takana 190/50 joten K2 ei mahdollinen.

K3 lienee syksyllä jatkuvasti märillä teillä turhan liukas joten pitää asentaa ne toisille vanteille. Saako vanteita uutena jostain edullisesti vai haenko suoraan bemarilta ? Ebaysta ei uskalla ostaa käytettyjä.

Olen niin onnellinen

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #10 : 04.07.13 - klo:08:10 »
Kyllä K12S:ään menee 190/55:kin, riittäää profiili kivemmin radalla.
Mulla on K13R:ssä Dunlopin Qualifier RR eli jokseenkin SportSmartia vastaava seos alla.
Hyvä kumi, tosin mun vauhti ei ole niin kova että tuon renkaan ominaisuudet vastaan.
Toistaiseksi eniten vauhtia leikkaa se liha-läskiseos siinä stongan ja jalkatappien alueella..

Kestää normaalia maantie ajoakin aika kivasti.
 
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #11 : 04.07.13 - klo:08:34 »
Mullakin jo useampi erilainen setti, jossa takana 190/55. Eli kyllä onnistuu K12:een.

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #12 : 04.07.13 - klo:11:44 »

Olisko Metzeler Racetec Interact K3 hyvä tai joku muu ?  Monta tuntii tai kilsaa niillä ajaa rataa ?
K12Sssa on takana 190/50 joten K2 ei mahdollinen.

K3 lienee syksyllä jatkuvasti märillä teillä turhan liukas joten pitää asentaa ne toisille vanteille. Saako vanteita uutena jostain edullisesti vai haenko suoraan bemarilta ? Ebaysta ei uskalla ostaa käytettyjä.

Racetecci pitää hyvin ja on hyvä ajaa, mutta ei sillä monta päivää radalla aja. Gotlandringillä suli sellainen nopeasti alle, kun annoin kaverin ajaa sillä aikaa kun ei itse jaksanut. Kaverin kunto on sen verran parempi, että se tosiaan ajoi melkein kokonaan sen 30 minuutin setin ja se kyllä näkyi renkaasta.

Kyllä minä meinasin hankkia vanteen käytettynä ebaysta. Jarrulevyt on jo valmiina ja lämppäritkin on hankittu.

Poissa riviural

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 18
  • K1200S 05
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #13 : 05.07.13 - klo:20:50 »
Kyllä K12S:ään menee 190/55:kin, riittäää profiili kivemmin radalla.


Mitä tarkoitat profiilin riittävyydellä ?

Täälläkin kuskilla hieman ylimääräistä silavaa ja usseemman vuoden ruosteet joten lämmitteleykierroksetkin ilman lämppäreitä toistaiseksi hyvää treeniä.

Onko sulla Ekku nosturit mukana vai miten puet lämppärit ? Lämppärit pitäis olla S-luokan  bemarissa kyllä vakiona.  tongue2

Onkos K12S ja K13Sssä luistokytkin ? Ainaski märät monilevyt molemmissa.

 
Olen niin onnellinen

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
« Vastaus #14 : 06.07.13 - klo:10:10 »
En minä ole vielä niitä lämppäreitä käyttänyt. Sitten kun saan sen etuvanteen hankituksi, takavanne mulla on jo, niin sitten laitan kokeeksi slicksit alle.

Se 190/55 - rengas saa sen pyörän kääntymään hieman herkemmin.

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
tänään kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal