Kirjoittaja Aihe: K12S kytkin??  (Luettu 150697 kertaa)

Poissa tahvo

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 351
  • R 1200 GS A, KTM 640 Adv.
K12S kytkin??
« : 08.04.10 - klo:21:56 »
No niin, kertokaahan viisaammat mitenkä tuo  kytkimen luistaminen esiintyy??

Itse epäilen kytkimeni luistavan mm. näistä syistä Esim. kiihdytys 3 vaihteella kierroksia n.3000  tuntuu pientä (ööö vaikea selittää) kierroksien nousemista, mutta juuri mitään ei tapahdu sitten kun kierrokset nousee n.5000-6000 tonniin niin  kiihtyvyys vasta alkaa,

kytkin kahvaa ei tarvitse ajossa painaa kuin sentti pari ja sama möyrinä alkaa, eli kytkin ottaa todella ylhäällä..

Voiko tuota kytkimen luistamista todentaa  jotenkin varmaksi??


 withstupid withstupid withstupid

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #1 : 08.04.10 - klo:22:04 »
Jos ei takarengas piirrä mustaa viivaa,niin sitten se kytkin varmaan luistaa.Onhan siellä oikeenlaiset öljyt koneessa.Onpa varmaan.
Man cannot live on beer only.

Poissa tahvo

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 351
  • R 1200 GS A, KTM 640 Adv.
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #2 : 08.04.10 - klo:22:07 »
Jos ei takarengas piirrä mustaa viivaa,niin sitten se kytkin varmaan luistaa.Onhan siellä oikeenlaiset öljyt koneessa.Onpa varmaan.


Luulisin öljyjen olevan oikeat, mopo on minun käsittääkseni heinon huollon jäljiltä....


edit: kiriviri


Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #3 : 08.04.10 - klo:22:21 »
Joo,näin mäkin olin asian ymmärtänyt.Ihan hakuammuntana sellainen juttu,että voisiko se kahvan sylinteri jotenkin jättää satunnaisesti paineen sinne työsylinteriin.Eli siis neste ei pääse vapaasti takaisin säiliöön,kun nostaa kahvan ylös.
Jos kytkinneste on vanhaa tai likaista,niin voisiko se vaikuttaa.
Siinähän on kytkimelle oma nesteensä,EI SAA laittaa tavallista jarrunestettä.Toi meidän tekniikkaguru Repa varmaan osaisi neuvoa asiassa.
Oma käsitykseni on että Ässän kytkin on aika toimiva laite.Omassa pelasi täysin moitteetta,vaikka joskus vähän otettiin starttiharjoituksia. hali_peukku BMWsmile
Man cannot live on beer only.

Poissa tahvo

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 351
  • R 1200 GS A, KTM 640 Adv.
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #4 : 08.04.10 - klo:22:28 »
 idea3 Juu  soittelen huomenna vahteristolle heinolle,  eiköhän heinon pojat tuon selvitä...   :mrgreen:  Tuo vaan  tukisi hieman tuo kahvan toiminta  tuolla ylhäällä tuota kuluneisuutta..  ehkä, arvailen vaan..   ashamed

« Viimeksi muokattu: 08.04.10 - klo:22:30 kirjoittanut tahvo »

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #5 : 08.04.10 - klo:22:29 »
Varmasti selviää,kerro sitten mielenkiinnosta täälläkin,mitä löysitte. shakehands
Man cannot live on beer only.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #6 : 09.04.10 - klo:00:03 »
Ei tuohon äkkisältään hyvää selitystä löydy.

Vaikka olisi väärät kytkinnesteet, ei sen luistamiseen pitäisi vaikuttaa. Tosin väärillä nesteillä voi ehkä tuhota kytkimen työsylinterin tiivisteen, jolloin se ehkä voisi jäädä kanittamaan. Pidän kuitenkin epätodennäköisenä. Etenkin jos on Heinon huollot tehty.

Mutta aloitetaanpa alusta. Kun käännät kaasua, nouseeko kierrokset koneessa, vaikka mopo ei tunnu kiihtyvän?
Entä jos ajat isolla vaihteella ja käännät kaasua, reilua vedätystä, nousevatko kierrokset selvästi ajonopeuden muuttumatta?
Näillä selviää luistava kytkin 95% varmuudella.

Se, että kytkin ottaa ylhäällä on ihan ok. Sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä luistavan kytkimen kanssa.

Se, että kytkinjärjestelmään jäisi paineet päälle, on ehkä teoreettisesti mahdollinen, mutta aika epätodennäköinen. Silloin pitäisi olla melkeinpä roska mennyt kytkinnestesäiliöstä kahvan sylinteriin tai kytkinnestekanavaan. Tällöin kyllä pitäisi kahvan tuntua aika lerpulta alkupainalluksessa. Vanhentuneet nesteet taasen painuvat kasaan kuin ilmapallo, eli kytkin ei haluaisi irroittaa lainkaan. Tosin näissä vehkeissä käytetään nesteenä Vitamol V10, joka on ymmärtääkseni mineraaliöljypohjainen (ei ihan varmaa tietoa) eikä näin ollen vanhenisi samalla tavalla kuin normaalit kytkin/jarrunesteet.

Paljonko on kilometrejä mopossa?

Käyhän nyt joka tapauksessa vedättämässä isolla vaihteella, vaikka ylämäkeen niin pienillä kierroksilla kuin 5000-6000 kierroksillakin. Jos kierrokset vaihtelevat samalla ajonopeudella,  niin kytkinlevyjen vaihdolla kannattaa aloittaa.

t. Repa

Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa tahvo

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 351
  • R 1200 GS A, KTM 640 Adv.
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #7 : 09.04.10 - klo:06:07 »
Juu tarviipa kokeilla muilla repan ohjeilla tänään. Mopolla on ajettu 44tkm. Onko noissa nestekytkimissä joku automaattisäätö/säätö ? Miksi ottaa niin ylhäällä??  Voipi olla , että kaikki johtuu vaan meikäläisen pikkupäästä. No katsellaan ja kokeillaan.

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #8 : 09.04.10 - klo:08:18 »
Ei se kytkin siinä kyl luistanut viime syksynä.
Ylhäältä se ottaa, on aina ottanut. Kiihtyvyys todellakin alkaa kunnolla siitä 5000rpm lähtien idea3.
Älä roikota kättäs kytkinkahvalla ettet vahingossa purista, josko auttais.
Se on tosiaan lähes huollon jäljiltä, 2000km taisin ajaa huollon jälkeen.
Toivottavasti selviää onkelma pian.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #9 : 09.04.10 - klo:08:27 »
Miksi kytkin ottaa noin ylhäällä? No se on bemarin tuollaiseksi suunnittelema. Ja kun kahvoissa ei ole säätöjä, niin ainut asia homman kuntoon laittamiseen on kunnolla säädettävät kahvat. Suosittelen omalta osaltani. Katso mallia vaikka tuosta.





Noilla kilometreillä kytkin voi hyvinkin vedellä jo viimeisiään. Käyttäjästähän se on kiinni, kestääkö kytkin 5.000 km vai 100.000 km. Mutta nuo kilometrit antavat jo hiukan aihetta epäillä kytkimen kulumiseenkin.

Itse murehdin aivan samaa asiaa ekan LT:eni kohdalla. Kytkin otti kiinni tosi ylhäällä. Kesän ajelin ja mietin kytkintä, olisiko se loppu. Seuraavana keväänä läksin ajamaan ja sama tunne iski taas. Päätin vaihtaa kytkinlevyn. Kilometrejä oli tuolloin mopossa 36.000 takana.

LT:ssä sen vaihto on kauhea operaatio. Taisi olla parin päivän homma kaikkinensa, kun puoli pyörää on purettuna. Ja kun sain kytkinlevyn irti, mittasin sen. Oli muistaakseni 0.1 (vai oliko se 0.3) mm ohuempi kuin uusi! Eli täysin uuden veroinen. Heitin sen kuitenkin roskakoppaan ja panin uuden kun sellaisen olin hommannut. Enkä enää ikinä pura kytkintä sen takia, että se ottaa ylhäällä!

Noissa nestesysteemeissä on automaattinen kulumisen kompensointi, niin kuin jarruissakin. Kun mäntä käyttösylinterissa menee syvemmälle osien kulumisen myötä, sylinteriin mahtuu enemmän öljyä. Ja se tila täytetään säiliöstä nesteellä kahvasta painamalla. Kun kahva vapautetaan, mäntä jää ulkoasentoon ja sinne pantu neste jää paikalleen. Vain kahvan painamisesta johtuva paineennousu ja siihen tarvittava nestemäärä virtaa takaisin säiliöön. Kahvan ollessa vapautettuna.

Kun kahvaa painaa, mäntä sulkee nesteen paluukanavan ja paine järjestelmässä nousee. Ja kun kahvan vapauttaa, paine purkautuu samaa kanavaa myöten takaisin säiliöön. Se, missä kohden tuo kanava sulkeutuu onpi insinöörien käsialaa. Ja bemarissa tuo on mielestäni hiukan väärässä paikassa. Mutta toisaalta, sen voi kompensoida säädettävillä kahvoilla.


t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #10 : 09.04.10 - klo:08:34 »
Olisikohan tässä kysymyksessä vain tuo lambda-anturi ja päästörajoitukset?
Päästömittaukset tehdään kait jossakin 5000...5500 kieroksen välillä. Ja silloin seoksen pitää olla laihalla, että menee testeistä läpi. Lambda-anturi pitää tästä huolen.

Reilun viiden tonnin jälkeen sitten ruutataan koneeseen reippaammin bensaa ja sehän tuntuu menohaluna.

Eli voipi olla kyse vain sittenkin perstuntumasta kytkimen asemasta.

Selviää vedätystestauksella.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #11 : 09.04.10 - klo:09:48 »
Minusta tuntui kanssa viime kesänä, että kytkin luistaa, mutta tarkemmin asiaa mietittyä tulin siihen johtopäätökseen, että se olikin rengas. Tämä "luistaminen" esiintyi Kemorassa ja aina siinä samasta mutkasta ulos kiihdytettäessä. Kolmosella kierroksia sellaiset 6 tuhatta ja siitä kun sitten avasi niin päällimmäinen tunne oli että kytkin luistaa, kun kierrokset kasvavat nopeammin kuin vauhti.

Tuossa Man-saaren reissun aikana sitä sitten tuli kokeiltua erilaisia vedätyksiä eri vauhdeissa ja kuorma päällä ja ei merkkiäkään luistosta. Tosin näyttää nuo Misukan pilot power 2ct:t olevan sadesäällä aavistuksen liukkaat ainakin siitä keskeltä.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #12 : 09.04.10 - klo:09:59 »
Mulla on myös tollaset kahvat kuin Repalla. MUTTA olen säätänyt kahvojen pituuden minimiin, koska käytän sekä jarrua että kytkintä vain kahdella sormella. Kahvan ollessa lyhyt eivät reunimmaiset sormet jää väliin kahvaa puristaessa, ja pystyy aina pitämään gripeistä noilla sormilla (ote enempi tangon päissä). Kytkinkahva on säädetty lähemmäksi grippiä kuin jarru, koska jarrukahvan vaatima liike on pitempi. Kytkintä ei tarvii ajossa kuin vähän nypätä. Muutenkin se irrottaa täysin varsin lyhyellä matkalla. Vakiokahvoilla kytkimen liike on aivan liian piiitkä ja siitä suurin osa on turhaa.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #13 : 09.04.10 - klo:10:00 »
Ainiin, varmuudella kytkimen luistamisen voi selvittää testipenkissä, eli dynossa.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #14 : 09.04.10 - klo:10:31 »
Ainiin, varmuudella kytkimen luistamisen voi selvittää testipenkissä, eli dynossa.

Tokihan sen dynossa selville saa. Toinen asia on sitten, pitääkö se dynoon laittaa ja maksaa siitä tiedosta, jonka saa maantiellä kahvaa kääntämällä selväksi. Nimittäin, jos ei saa selväksi, niin kannattaa vaan jatkaa ajamista. Jos kytkin alkaa luistaa, se ei kuitenkaan putoa pois pelistä eikä matka katkea. Se vain vaatii sitten rauhallisempia kiihdytyksiä ja vedätyksiä siihen asti, kunnes saa asennettua uudet osat kytkimeen.

Ja tuossa mopossa kytkinlevyjen vaihto ei ole kovinkaan kummoinen juttu. Kytkin on helposti esillä. Pari erikoistyökalua siihen tarvitaan (nekin voi tehdä itse) ja kunnollinen momenttiavain. Muttei noita Bem-Arin avaimia. Se  kuitenkin liioittelee momenttiavaintensa kanssa... Tuossa on kiristys muistaakseni 200 Nm.


t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
tänään kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal