Kirjoittaja Aihe: Starttausongelmia  (Luettu 5132 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Starttausongelmia
« : 05.05.12 - klo:20:40 »
Tässä matkan varrella on tullut bemarin kanssa erinäisiä ongelmia vastaan käynnistyksen suhteen.

Näyttöön tuli EWS jossakin vaiheessa ja leikki loppui siihen. Eli varashälytin meni särki ja esti omistajaa ajamasta. Niin kuin tarkoitus lienee. LT:ssä tuon vielä pystyi ohittamaan jumpperilangoilla, kun tiesi mitä teki. Mutta näissä Canbus mopoissa homma ei enää ole yhtä yksinkertainen.

No jossakin vaiheessa DWALO! varoitus tuli näyttöön kertoen että varashälyttimen paristoista on virta vähissä. Eikä starttaa. Ennen kuin paristot vaihtaa tuoreisiin.

Viime kesänä murheena oli sitten polttoainepumpun ohjainyksikkö joka poksahti päästäen savut karkuun. Uusi yksikkö korjasi toki tilanteen, mutta ulkomaisilta foorumeilta löytyi vähän enemmänkin tietoa tästä tyyppiviasta joka on vanhempiakin bemareita jo vaivannut. Neuvoja yksikön korjaamiseen löytyy myös, sillä vika useimmiten on yhden diodin poksahtaminen. ja diedo on hiukan halvempi kuin BMW-merkkinen ohjainyksikkö.

Viimeisin oli kuitenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan hankalin löytää. Starttinappulaa painettaessa starttireleeltä kuuluu naks, mutta mitään muuta ei sitten tapahtunut. Edellinen starttaus muutamaa minuuttia aikaisemmin oli toiminut ihan normaalisti. Tarkistus ensiksi, että sivuseisontatuen katkaisija toimii eikä ole päällä, vaihde indikaattori toimii eikä vaihde ole päällä. Ja tappokatkaisijakin on oikeassa asennossa. Lopuksi kiinni kompuutteriin joka kertoo, että "fuel pump off". Syytä tälle ei meinannut löytyä.

No selvisi muun muassa, että polttoainepaineen laskiessa kone sammuu automaattisesti. Eli jos pumppu ei pelaa, BMS-K:n aivot olettavat, että polttoaineletku on irti tai vuotaa: sammutetaan kone.

No minä kokeilin panna pumpun ohittaen eli kytkin suoraan akulta polttoainepumpulle virtaa ja paineet nousivat yli 5000 mbar. Pitäisi kyllä riittää. Mutta kun ei starttaa. Ohitus kaapeleilla starttimoottorille suoraan akulta ei myöskään auttanut. Kone käynnistyy, mutta sammuu välittömästi.

Kompuutteri ei näytä mitään vikaa, mutta tieto löytyy että "fuel pump off". Miksi?

Käytin mopon lopulta RM Heinolla huollossa eikä BMW:n oma kompuutterikaan vikaa löytänyt.

Lopulta selvisi, että starttirele oli viallinen. Se kyllä antoi starttinappulaa painettaessa äänen "naks" mutta muuta ei sitten tapahtunutkaan. Ilmeisesti sen suuremmista liittimistä lähtee jännite- tai virtatieto pyörän aivoille jonka perusteellla sitten annetaan lupa pumpulle antaa virtaa ja sytytykselle pitää mopo käynnissä. Vika löytyi vain kokeilemalla toisella releellä. Releen vaihdon jälkeen naksahdus on voimakkaampi ja mopo käynnistyy asianmukaisesti.

Tosin jo tuli muutamia ...keleitä kun sain mopon kotiin uudella releellä eikä se enää kotona käynnistynyt. Oli polttoainepumpun liitin irronnut. Liitin kiinni, mutta vika ei toistui. Oli polttoainetankki tullut tyrkättyä paikalleen huolimattomasti, polttoaineletku oli kaksin kerroin eikä ainetta mennyt ruiskuille asti. Taas sai viljellä muutamia voimasanoja.

No nyt mopo käynnistyy kuitenkin. Jospa huomenna aurinko paistaisi...




 





 


Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Starttausongelmia
« Vastaus #1 : 05.05.12 - klo:21:03 »
Kaikkea kanssa. Hyvä kun laitat Repa tietoa tästäkin... -05 ässän kuskina taas jännitys kasvaa tietouden lisääntyessä... mutta "kaikki ei satu kaikille".  kiitos Repa kuitenkin ja luotettavia ajokilometrejä. shakehands 03Biker BMWsmile
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Starttausongelmia
« Vastaus #2 : 05.05.12 - klo:21:25 »
"luotettavia ajokilometrejä. shakehands 03Biker BMWsmile"

Nonni, nyt aletaan sitten kettuilemaankin...
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: Starttausongelmia
« Vastaus #3 : 05.05.12 - klo:22:16 »
No nyt mopo käynnistyy kuitenkin. Jospa huomenna aurinko paistaisi...

Olet sä nyt sen verran ruuvannut että paistaa koko kesän  BMWsmile.
Hauskoja kilometrejä.

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Starttausongelmia
« Vastaus #4 : 06.05.12 - klo:11:46 »
"luotettavia ajokilometrejä. shakehands 03Biker BMWsmile"

Nonni, nyt aletaan sitten kettuilemaankin...
Ei ollut tarkoitus kettuilla...  hesse_kalja Vaan oikeasti toivottaa hauskoja kilometrejä. bowdown
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal