Kirjoittaja Aihe: RääRään tuunaus  (Luettu 14005 kertaa)

Carbon

  • Vieras
RääRään tuunaus
« : 04.12.14 - klo:20:20 »
Kun vielä olen tällainen nuorehko keski-ikäinen, niin ajattelin vielä 2015 kesän kokeilla tuota rata-ajoa enemmän ?
2014 sain kaikilla radoilla uudet omat enkat missä nyt kävinkin. Rata-ajon maailma pikkuisen aukes. Kyllähän mun nyk pyörällä -10 RR pääsee kun pelimies ajaisi ihan olemassa olevilla säädöillä ja jutuilla. Wehnän kanssa olen jutellut ja jonkinlaiseen pakettiratkaisuun ollaan pääsemässä. Eli jouset, satula-ankanpyrstö, ratastus, sifteri, käänteinen vaihdekeppi, renkaat ja ecun säätö. Siinä kait alkaa olemaan. Jossei sitten kulje niin, ja onhan nytkin, kuskissa vika.
Joku ja itsekin kyselee että mikset osta valmista rata/kisapyörää? En osaa vastata.
Pääsin kokeilemaan Jarskan Kawaa loppukesästä Honkajoen uudella radalla. Käänteinen vaihde ja vars Kawan sifteri oli ihan eri luokkaa mikä nyt on mulla paikoillaan. Eli aina kun potkaisi isompaa niin pyörä oikein hyppäsi eteenpäin, Bemu vaan miettii. Ainakin mun. Korotettu istuin tuo vielä mun kokoiselle enemmän tilaa "työskennellä" ?
Soittelin myös App ukolle ja kyselin että mites vanha kyrpä oppii ton vaihteen ja oon sitä kysellyt muiltakin ja vastaus on aina ollut että muutama missi tulee ja on loogisempi ja parempi. App antoi myös pari muuta hyvää vinkkiä omasta kokemuksesta.
Harmi kun ei nuo meidän foorumin ratapäivät onnistu.

Poissa peejii

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 11
  • s1000rr
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #1 : 05.12.14 - klo:16:47 »
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Mitä tarkoittaa tuo ecun säätö? Onko kysessä

-vakio ecun koppulointi vai,
-commanderin, bazzaz:in tms. lisäys vai,
-race ecun vaihto
 
Itsellänikin olisi varmaan tarvetta, koska ainakin seokset oli penkissä  laihalla.

Carbon

  • Vieras
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #2 : 05.12.14 - klo:18:47 »
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Mitä tarkoittaa tuo ecun säätö? Onko kysessä

-vakio ecun koppulointi vai,
-commanderin, bazzaz:in tms. lisäys vai,
-race ecun vaihto
 
Itsellänikin olisi varmaan tarvetta, koska ainakin seokset oli penkissä  laihalla.

Kyllä se ainakin vielä on vakion koppulointia...voiko sille mitään, en tiedä. Sitä varten on Wehnä. Taitaa noita taikureita olla muitakin ?

Poissa peejii

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 11
  • s1000rr
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #3 : 05.12.14 - klo:20:16 »
Olisi kyllä ihan mukava tietää mitä vakio eculle voi tehdä, mutta ehkä selviää joskus.

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #4 : 07.12.14 - klo:07:51 »
ECU editor, mutta jos rääräässä on avoin ecu, niin pystyy sitä säätelemään sopivalla ohjelmalla ilman krakkausta

Poissa peejii

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 11
  • s1000rr
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #5 : 07.12.14 - klo:12:02 »
Minkähänlainen ja hintainen projekti tuo olisi jos itselle hommaisi ecu editorin tai jonkun ohjelman jolla pääsisi ecua säätämään? Kuinkahan järkevyystasolla suhtautuu seuraaviin nähden:
-ecu editor vs.
-pc5/bazzaz vs.
-race ecu.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #6 : 08.12.14 - klo:10:20 »
Tuohan on kiinni siitä kuinka vakavalla mielellä on liikkeellä. RR:n ecu ei käsittääkseni edelleenkään ole samalla tavalla avoin kuin monet muut, vaan tarvitaan bemarin oma ohjelmisto, joka ei ole ihan halpa. Ja sitä ennen vielä ecun 'aktivointi' tuon ohjelman käyttöä varten. Eli ns ecu editor ei tietääkseni sovellu.

PC5 ja Bazzaz sorkkivat signaaleja ecun jälkeen, esim polttoaineen syötön karkeammat säädöt ja shifteritoiminnot (ei vakioshifterille) polttoainetta/sytytystä katkoen. Näillä ei pääse käsiksi luistonestoon ja muihin ecun sisäisiin asioihin. Tuskin lähtisin soveltamaan noita.


Poissa peejii

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 11
  • s1000rr
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #7 : 08.12.14 - klo:16:29 »
Näin alunperin arvelinkin. Kiinnostusta vain herätti tuo vakio ecun säätö, joka oli mainittu aiemmassa viestissä. Eli käytännössä jos haluaa pelkkiä seoksia säätää, niin kustannustehokkain on Pc/Bazzaz. Jos taas haluaa enemmän vaikuttaa ominaisuuksiin niin väistämättä kallistuu race ecun puolelle. Täytyy vain miettiä onko siitä vastinetta harrastelijatasolla n. 1,5k€ sijoitukselle.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #8 : 08.12.14 - klo:18:04 »
Kyllähän jollain PC5:llä seoksiin saa tolkkua, kun penkissä säätää. Eikä ole ihan hirveän kallista, pienemmät korjaukset saanee tehtyä lisäruiskuihin kajoamatta, jolloin mokkula on alkaen 300€. Lisäruiskut taitaa kustantaa 250€ sen päälle.

Poissa peejii

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 11
  • s1000rr
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #9 : 08.12.14 - klo:18:52 »
Joo näinhän se taitaa mennä pc5:n kohdalla. Lisäsuuutinpalikan joutuu ostamaan erikseen. Muistaakseni jossain bazzaz:in mallissa on lisäsuuttimet valmiiksi mukana, joten se olisi ehkä houkuttelevampi.

Toimivuus, käyttö ja säätö kokemuksia ei ole kummastakaan. Pc taitaa olla suomessa yleisempi, ja olisiko siitä johtuvaa että joku puskaradio väitti bazzaz:in säätöä hankalammaksi.

Carbon

  • Vieras
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #10 : 08.12.14 - klo:19:28 »
Nyt tulee semmosia kirjaimia ja numeroita että taidan vain opetella ajamaan...?

Poissa peejii

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 11
  • s1000rr
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #11 : 08.12.14 - klo:20:16 »
Kyllä mielestäni kannattaa vehnän kanssa keskustella noista ensimmäisessä viestissä mainitsemistasi asioista. Kaikki muut paitsi ecu on mielestäni välttämätöntä/low budjet -meininkiä ja helpottaa harrastamista 500 prosenttia.

Vehnällä taitaa tällä hetkellä olla suomessa paras tieto ratabemareista, sekä mahdollisesti siitä mitä kannattaa minkäkintason kuljettajan investoida pyöräänsä.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #12 : 08.12.14 - klo:20:26 »
En tunne Bazzazia, mutta PC3 ja PC5 on kyllä täysin tuttuja. Eihän noiden kanssa säätäminen kummoista ole. 10 eri kaasuasentoa ja kierrosluku 250rpm välein. Penkissä käydään noista muodostuva taulukko läpi ja haetaan lambda-anturin kanssa seos kussakin taulukon ruudussa kohdalleen. Tavallisesti haetaan maksimisuorituskykyä, siis paras vääntö ja teho, kokeilemalla polttoaineen syöttöön korjauksia +/- yhden prosentin tarkkuudella, ja toteamalla vaikutus AFR:ään (seossuhde). PC:n 'kartta' on siten prosenttiarvoista muodostuva taulukko, jonka ruudut vastaavat jotain kierroslukua jollain kaasuasennolla, esim 5000rpm/40% ja ruudussa vaikkapa +10%. Näillä AFR on korjaantunut tuossa kohden vaikkapa arvoon 13.2, kun sitä ennen arvo oli 10% laihempi, vähän yli 14.5, jne.

Pienille kaasuille voi laittaa laihemman seoksen, AFR=14-15, polttoaineen säästämiseksi matka-ajossa. Näin voi säästyä helposti 10-15% ilman mitään haittaa.

Eli ei tuo rakettitiedettä ole.

Pyörän oma ecu sisältää huomattavasti monimutkaisemmat taulukot, joten sen säätämisessä lienee enemmän työtä, mutta tarkkuuskin on eri luokkaa ja kohdistuu paremmin siihen mihin pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 08.12.14 - klo:21:19 kirjoittanut hidas57 »

Poissa peejii

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 11
  • s1000rr
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #13 : 08.12.14 - klo:22:59 »
Kiinnostaisi kyllä tuon bazzaz:in hankkiminen lähinnä sen takia että siinä on valmiina nuo lisäsuuttimet. Periaatteessa säätäminenkin kiinnostaisi itseopiskeluna. Tuskin paljon poikkeaa pc5:seen verrattuna. Kuten aikaisemmin todettiin, niin ei ilmeiseti ole mitään rakettitiedettä.

Pitää tutkailla asiaa kevään mittaan, edellyttäen että ylimääräistä valuuttaa jää pakollisen nokkaremontin jälkeen.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: RääRään tuunaus
« Vastaus #14 : 09.12.14 - klo:09:51 »
Säätäessä kyllä on dyno tarpeen, että saa halutun kuormituksen. Kyllä Bazzazilla säätö pitäisi samankaltaista olla. Dynojetin penkeissä PC lienee helpompi, sen kanssa voi käyttää Tuning link -apuohjelmaa, joka vähentää työtä.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal