Kirjoittaja Aihe: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut  (Luettu 14771 kertaa)

Poissa markkuviitala

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 30
  • R1200S
Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« : 26.11.09 - klo:12:33 »
Sitäpä tässä pohdin.

Kahtena kesänä olen ostanut lomakauden kruisailuja silmällä pitäen SportTouring renkaat. En enää ensi kesänä tee niin. Mun vajavaisilla ajotaidoilla alkaa tuolla rata-ajossa olla paikoin liukasta.

Noista SportTouringeista, PilotRoad2 sopi Dunlopin Roadsmartteja paremmin R1200S.lle. Roadsmarttien kanssa oli puutteita suuntavakavuudessa. Kilometrejä Roadsmart kesti takana 9000, kun PilotRoad2:lla menin 13 000.

Ensi kesänä panostan enemmän rata-ajon kantilta. Haluan oppia vielä lisää, mutta en kuitenkaan kaatumisten kautta. PilotPowereita olen ajanut tällä Bemarilla 3 settiä ja aiemmin SpeedTriple Trumpallakin niillä. Olen joka kerta ollut niihin tyytyväinen. Niissä on ollut sopivasti reserviä sporttisen ajon haasteisiin näissä Suomen oloissa. Jos pito hetkeksi katoaa, niin se tapahtuu hallitun oloisesti. Taidan hankkia niitä tai vastaavia riittävästi 15 tkm ajeluja varten, eli kolmatta kierrosta kesää kohti, auts sattu lompakon kohdalla auts. Pitääpä tutkia verkkokauppoja ulkmaita myäre.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:14:13 kirjoittanut jarska »
Tulimma Joukolla, soon meirän hevoone.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #1 : 27.11.09 - klo:07:46 »
Mä tilasin mynetmotosta continentalin sportattack renkulat ässään, kokemusta ei vielä ole mutta mielenkiinnolla odotan miten toimii.

Hiukan enemmän sportit kuin touring gummit.  ajelu
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:14:13 kirjoittanut jarska »

Poissa markkuviitala

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 30
  • R1200S
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #2 : 27.11.09 - klo:09:31 »
Mulla on vielä tosi vähän kokemuksia eri renkaista. Aloitin tämän harrastuksen vasta kuusi kesää sitten. Muutama heikompi esitys renkaiden osalta löytyy Triumppi vuosilta Avonin ja Dunlopin D208 saralta. Mustia ja pyöreitä olivat nekin. Kesällä ja kauniilla ilmalla siis lämpöisellä asvaltilla nekin toimivat ihan tarpeeksi hyvin. Kevään ja syksyn viileillä, saati kostealla...

Nytkin tuo Roadsmart, ihan ok rengas, mutta ei siihen saanut koskaan sellaista pidon tunnetta johon voi luottaa. Semmosia ihmeellisiä sutimistilanteita tuli vastaan viime kesänä, mutta vain sporttisessa ajossa. Maantiekruisailut meni kyllä ongelmitta, paitsi pitoon nähden 9000 kilsan kestävyys oli mulle pettymys.

Eli kyllä se on laitettava sporttipyörään sporttirenkaat, jos on vähänkään tarkoitus ajaa radalla kaarteissa kovempaa. Siihenhän tämä mun R1200S ja etenkinHP2 sportti on tehtyjä. Toi Contin SportAttack on nimensä mukaisesti sellainen.... hmmmmmm ehkä. Syksyn viimeisellä ratakeikalla oli juttua, että Pirellin Corsa III -renkaita 190/50 sai 140 egellä, siitä tämä ajatus mullakin, että pitää vaan löytää oikeat renkaat sopivaan hintaan.
Tulimma Joukolla, soon meirän hevoone.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #3 : 27.11.09 - klo:10:13 »
Mitkäs gummit tossa oli ensiasennusrenkaina?
Vaikka en tiiä sanooko sekään mitään?
Eri liikkeiden välillä saattaa jo olla eroo..  vai onko jossain tietoo mitä valmistaja suosittelee?
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #4 : 27.11.09 - klo:12:16 »
Lainaus käyttäjältä: spk_1978
Mitkäs gummit tossa oli ensiasennusrenkaina?
Vaikka en tiiä sanooko sekään mitään?
Eri liikkeiden välillä saattaa jo olla eroo..  vai onko jossain tietoo mitä valmistaja suosittelee?


Tuolla voi syöttää mallin mukaan, mitä valmistaja suosittelee.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:14:14 kirjoittanut jarska »

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #5 : 27.11.09 - klo:14:46 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Tuolla voi syöttää mallin mukaan, mitä valmistaja suosittelee.

Kaikenlaista.. On se insinööri viheliäs eläin
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:14:14 kirjoittanut jarska »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa mikan

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 1
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #6 : 28.11.09 - klo:18:51 »
Rengasprofiilista lainaus:

------------------

Eli kyllä se on laitettava sporttipyörään sporttirenkaat, jos on vähänkään tarkoitus ajaa radalla kaarteissa kovempaa. Siihenhän tämä mun R1200S ja etenkinHP2 sportti on tehtyjä. Toi Contin SportAttack on nimensä mukaisesti sellainen.... hmmmmmm ehkä. Syksyn viimeisellä ratakeikalla oli juttua, että Pirellin Corsa III -renkaita 190/50 sai 140 egellä, siitä tämä ajatus mullakin, että pitää vaan löytää oikeat renkaat sopivaan hintaan.

------------------

190/50 rengas ei ole kovin pidetty ratakäytössä,  pitoalue kantissa loppuu kesken ja 180/55 tekee pyörästä ketterämmän. 190/55 kumi on vielä hinnakas, eikä välttämättä mahdu joka vehkeen svingin väliin. Vanhempi Pilot Power 2ct oli pidetty sporttikumi, mutta siinäkin oli se katukumien paha vika, ettei ääritilanteessa varota vaan luistaa varottamatta alta.  

Näin talvella saa renkaita sopivasti ja radalla niitä kuluu, itse ostin syksyllä kasan käytettyjä ensi vuotta varten, harrastaja pärjää hyvin kisakuskien vähän ajetuilla.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #7 : 28.11.09 - klo:20:19 »
Juu 190/50 on kokolailla matkarengas   innocent
Siitä kyllä saa kallistusvarat loppumaan aika nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:14:14 kirjoittanut jarska »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa markkuviitala

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 30
  • R1200S
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #8 : 28.11.09 - klo:22:16 »
Juurikin noin.

PilotPowerit oli ensiasennusrenkaina. Tää mun R1200S tuli 6" takavanteella ja 180/55 ei ihan nätisti siinä istu, menettelee kyllä. 190/55 ei ilmeisestikään mahdu tohon swingiin , vai oliko niin että piti ottaa vaan huggeri pois?

Olen ihan nössö ja noviisi, eikä mun kohdalla voi edes rata-ajosta puhuakaan. Mutta tuo 190 renkaan kallistusvara on jo tullut tutuksi. Luulen, että mun 10 ratapäivälle ja 15 tkm maantiekruisailuille riittäisi tommonen enemmän katu- kuin ratapäivärengas 20/80 suhde.
Tulimma Joukolla, soon meirän hevoone.

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #9 : 29.11.09 - klo:00:52 »
Riippuu myös renkaasta. Luulen, että KS:lle tuo Pilot Power 2CT 190/50 on ihan passeli johtuen käytännössä korkeammasta profiilista. K1300S:ssä on kuitenkin sama vanneleveys kuin K1200S:ssä. Noissa on numeroista huolimatta huomattavasti korkeampi profiili kuin esimerkiksi joissain Metzeler Z4:ssa vai mitä ne nyt oli. 190/50 oli normikoko K1200S:ssä ja kerran kokeilin jotain Metzelerin jotain noita nelosia. Haukotellen sai menemään kumin laidasta laitaan yhdellä kädellä, mutta pilot powerilla pitää jo kaahata reippaammin. PP 2ct on kyllä aivan loistava kumi katukäyttöön. Enkä yhdy väitteeseen, että ne tekevät jonkin äkkinäisen pidon menetyksen. Minun mielestä ne toimivat johdonmukaisesti ja mitenkään yllättämättä kaikissa tilanteissa edistyneemmällekin normikäyttäjälle.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #10 : 29.11.09 - klo:01:01 »
Lainaus käyttäjältä: "markkuviitala"
Juurikin noin.

PilotPowerit oli ensiasennusrenkaina. Tää mun R1200S tuli 6" takavanteella ja 180/55 ei ihan nätisti siinä istu, menettelee kyllä. 190/55 ei ilmeisestikään mahdu tohon swingiin , vai oliko niin että piti ottaa vaan huggeri pois?

Olen ihan nössö ja noviisi, eikä mun kohdalla voi edes rata-ajosta puhuakaan. Mutta tuo 190 renkaan kallistusvara on jo tullut tutuksi. Luulen, että mun 10 ratapäivälle ja 15 tkm maantiekruisailuille riittäisi tommonen enemmän katu- kuin ratapäivärengas 20/80 suhde.

Tuolle 6" vanteelle laita 190/55 kumi tuohon mopoon. Voin suositella Metzeler Racetec K3 tai K2. Mulla tuo K2 kesti käytännössä jotain 500km vähemmän kadulla  tien luonollista oikeaa nopeutta ajettaessa.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa markkuviitala

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 30
  • R1200S
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #11 : 29.11.09 - klo:18:58 »
Tämän ääneen ajattelun myötä alkaa tilanne hahmottumaan. Normisporttirengastuksella kesään ja Etelä-Pohjanmaan rataviikolle 190/55 taakse, ja noi racetecit vast. Jep jep. Pitäis kyllä harkita toista vannesettiä. Ehkä, jos innostun lisää rata-ajosta.

Tulee mieleen noista kisamiesten "jäännöseristä", että lähipiirissä on kyllä keräilty pelivehkeitä, kun iltaviileillä ei ekassa risteyksessä vielä ollutkaan sitä pitoa...
Tulimma Joukolla, soon meirän hevoone.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Re: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #12 : 30.11.09 - klo:10:01 »
Misukan PP 2CT:stä on sanottu, että ratakäytössä menettää pidon kovin pian, vaikka alussa pitää hyvin. Pehmeämpi reunaseos kuumenee liikaa radalla.  Elikkä varmaankin kadulla toimii, kun ei lämmöt nouse samalla tavalla. Normaali PP on kyllä niin hyvä, että en tuota 2CT:tä hanki omiin ajoihini. Pito on koko ajan hyvä, kylmä tai lämmin, ja ajettavuus loistava. Rengaskoko takana siis 190/50.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Michelin PilotPower vai ihan jotku muut
« Vastaus #13 : 24.01.10 - klo:20:31 »
Moi,
äänet Misukan PP 2CT:lle. Pelaa hyvin maantieajossa ja radalla, tosin en pysty ulosmittaamaan näiden(kään) ominaisuuksia. Myös vesikelillä tuntuma on hyvä. Valmistajahan ilmoittaa että reunat on pehmeämpää seosta, mutta olisko niin että keskikohdalla on vastaavasti hiukan kestävämpää kumia?. Mene tiedä, mutta arvelen että seoksia kehitetään ja muutetaan vuosien myötä, nyt on alla viides 2CT-sarja ja vaikka kaikki on kantikkaaksi kuluneetkin, niin uudemmat sarjat on säilyttäny profiilinsa paremmin. Jotain tasaisesta laadusta kertoneen sekin että tasapainotuksessa painot ovat on olleet 2,5 g tarkkuudella samansuuruiset ja n. 5 min sisälle samaan kohtaan vannetta. Toistaiseksi aion pysyä misukassa.

Luin lehtiartikkelin jossa sokkovertailtiin mp-renkaita siten, että valmistajalta oli eri tyyppisiä renkaita matka/sporttouring/sport/katusliksi. Samalla pyörällä ja erilaisilla kuskeilla, kokematon/kokenut/rataharrastaja/ammattilainen => sokkotestin arviot olivat erityyppisillä kuskeilla samankaltaiset. Renkaanprofiili vaikutti kokemattomilla/kokeneilla eniten arvioon renkaan "hyvyydestä". Tässä profiili on siis renkaan muoto, joka eri valmistajilla vaihtelee ja vaihtelua on myös saman valmistajan erityypin renkaissa, vrt. mitä sportimpi sitä "terävämpi" profiili. Kokeessa kaikki renkaat olivat samankokoisia. Vain rataharrastaja ja ammattikilpailija saivat slikseillä parhaat ajat, muut sai sport ja sport touring renkailla parhaat ajat. Misukan Pilot Roadin ja Pilot Powerin profiilit oli melko samantyyppiset, joten ajajien subjektiiviset arviot olivat saman tyyppiset. Ajettavuudeltaan parhaaksi taisi nousta Pilot power (en muista oliko 2CT vai normi). (Alkuperäinen juttu oli jossain ulkomaan lehdessä ja siitä taisi olla mukailtu/lainattu versio jossain kotimaisessa julkaisussa. Kotimaan versiossa oli käännöksen ja typistyksen myötä hukkunut valitetttavasti alkuperäisen asiasisältö.)

Messuilla BMW maahantuojan kaveri kertoi että R12S:n 6" sporttivanteella saadaan hiukan suurempi kallistusvara kuin vakio 5,5":lla.

Käytettyjä ratarenkaita kaverit myy halvalla. Itse ajan kuitenkin enemmän tieliikennelain väylillä, joten pidän katurenkaita parempana vaihtoehtona. Ne toimii sateella ja lämpenee tavan ajossakin "sopivasti". Toisaalta jos tourinkirenkaat olisi sportissa riittävät, niin varmaan ne olisi ensiasennusrenkainakin. Kummit kannattaa valita ajojen mukaan, matkailussa, sporttisessakin pelaa varmaakin tourinkikumit. Mutta radalla vaappuessani pehmeämmmät kummit on tuntuneet paremmilta.
Quot homines, tot sententiae.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal