Kirjoittaja Aihe: Kilkkeitä vesigessuun  (Luettu 7934 kertaa)

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 63
  • -Saadut: 47
  • Liittynyt: Joulu 2009
  • Viestejä: 1571
  • Viestieni tykkäämiset: 412
  • Ikä: 2017
  • Paikkakunta: Valkeala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.21 - klo:10:15
  • R 1200 GS & Tunturi SS
  • Kuvat
Kilkkeitä vesigessuun
« : 15.12.13 - klo:00:24 »
Tämä "muut mallit"-osasto on niiiiin hiljanen että naputtelen tänne aikani kuluksi.

Kevättä odotellessani olen ruuvannut pieniä lisävarusteita:
- Sähköulosottoja: tupla USB-rasia, tavallinen tupakansytytinrasia sekä liitin lämpöliiville. Syöttö (6 mm2) akulta (etusulakkeen kautta) releelle (releessä kelan rinnalla diodi valmiina) ja edelleen sulakerasialle, jossa on omat sulakkeet kullekin em. liitännälle. Releen ohjausvirran vedin pyörän omalta lisävarustepistokkeelta, joten kaikki lisäpistokkeiden on/off toimii samoin kuten alkuperäinen lisälaitepistoke. Johdot oli helppo pujottaa pyörässä oleviin muovisiin johtokanaviin koska katteet olivat irti lisävalojen asennuksen vuoksi. Johtoreittien löytäminen vaati hiukan tutkimista mutta reitit löytyivät. Reitit ovat pyörän oikealla sivulla. Johtojen vedon jälkeen etusulake akun viereen, rele kuskin satulan alle ja sulakerasia & lisäpistokkeet kyytiläisen penkin alle.
- Samalla kun akun kanssa nysväsin, niin oli helppo lisätä akkulaturin liitäntäpistoke kuskin penkin alle.
- Jäähdyttimille tein suojaverkot tallista löytyneesta auton maskiverkosta. Hain ETRA:sta reunanauhaa, jonka kiinnityksen verkon reunaan varmistin liimamassalla
- Lisävalot BMW:n omat LED-valot. Ne vaativat vielä korjaamokäynnin, koska "pyörälle on kerrottava että siinä on lisävalot eli ohjelmoitava huollossa" kertoi huolto marmoritiskiltä. Toinen outous oli se, että valojen painikkeen kiinnitystä varten pitää uusia vasemman peilin kiinnike.  hesse_blink Pikku modauksella olisi voinut alkueräistä kiinnikettä muokata tai tehdas laittaa valmiiksi sopivan valokytkimelle sopivan kiinnikkeen.
- Moottorin suojaraudat
- Takahäkin suojaputkien ja takavalon päälle liimasin invisible shieldsin suojakalvot. Jotta takavalon / tavaratelineen väliin ja runkoon sopivat apukalupussit ei hinkkaa heti rungon maalia
- Etulokarin jatke
- Muovinen öljykorkki vaihtui alumiiniseen
- Kotipaikka teksti rekisterikilven alle (laserprintattu rosteri, lappilaista käsityötä)
- Turhatekilta säädettävä & taittuva jarrupoljin
- SW Motech säädettävä & taittuva vaihdepoljin
- Perämurikan suojarauta "LeverGuard"
- Sivujalan levike TI
- Sivulaukut kasseineen, ja takalaukkun selkäpehmike
- Huggeri
- Takavilkkujen suojakaaret
- Ohjausiskari Hyperpro
- Levikepalat peilinvarsiin
- Sporttipenkki sooloajeluihin  
- Shifteri FSM Evo Lohman



Sivulaukkujen lukkojen sarjoitus pyörän omalle avaimelle oli odotettua helpompi rasti. Ekan lukon kanssa meni aikaa vajaa tunti. Pähkäily-yritys-erehdys-testaus-pähkäily-muutos -metodilla. Oikeastaan isoin "ongelma" oli painettujen ohjeiden ohittaminen: Laukkujen lukkoihin EI SAA laittaa haittoja kaikkiin koloihin. 2 viimeistä koloa lukkorungossa PITÄÄ jättää tyhjiksi.
Lukkonumero 2 kanssa homma kävi reilusti alle puolen tunnin vaikka jousien koko ei ole sormille sopiva.


Marmoritiskillä (Biketeam Vantaa) väittivät että -13 vesigessuun ei käy vm -14:n shifteri. 2014 malliseen saa tehtaan oman shifterin, semmosen jolla vaihdot sujuu molempiin suuntiin. Hankkimani Lohmanin FSM hoitaa vain ylöspäin vaihdot.

Shifterin askartelin paikoilleen huhtikuussa 2015. Vekotin on mallia Lohman FSM EVO. Sama anturi käy myös käänteiseen kaavioon, PUSH/PULL toiminta valitaan asennuksen yhteydessä ohjelmallisesti ”älypurkista"
Lohmannin sivu

Asennus on helppo ja setti pitää kaikki tarvittavat osat. Tosin jokusen kiinnitysruuvin ja väliadapterin etsin omista laatikoistani, jotta sain mielestäni siistimmän lopputuloksen.
Mutta vehje toimii ja vaihdot sujui testiajolla (+100 km) nätisti => Bäääm-Bäääm-Bääääm....Katkoaika on nyt noin 65 ms, (valmistajan paprujen mukaan?) Säätötarve selkenee kun saan kilsoja enemmän alle.

Samaa palikkaa myy myös Wunderlicht, mutta hinta on kalliimpi.

Lohman tekee versiot vesipäägessun lisäksi myös Rääräähän sekä K16GT:hen.
Kun pyörä vaihtui niin Lohmanin shifteri siirtyi hyllylle. Uuden pyörän alkuperäisen BMW proshifterin ja Lohmanin tarvikeshifterin välillä ei ole eroa vaihto tuntumassa.




Eedit 25.1.2014
Edit 02.03.2014
Edit 11.03.2014
Edit 24.03.2014
Edit 11.04.2015
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Tammi 2010
  • Viestejä: 345
  • Viestieni tykkäämiset: 145
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Vaasa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 19:07
  • Yamaha Ténéré 700
  • Kuvat
    • akerblom.fi
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #1 : 16.12.13 - klo:18:49 »
"Vielä puuttuu" -listalla:
- Sivulaukut
- Sivujalan levike
- Huggeri
- ?? ???

Biketeam aloittaa ensi vuonna Touratechin kaman myynnin joten nyt vaan pukille kirjoittamaan.
Ja jos on ollut oikein kiltti ja ei harrasta karppausta niin Ilmbergeriltä hiilaria hesse_biggrin

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 63
  • -Saadut: 47
  • Liittynyt: Joulu 2009
  • Viestejä: 1571
  • Viestieni tykkäämiset: 412
  • Ikä: 2017
  • Paikkakunta: Valkeala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.21 - klo:10:15
  • R 1200 GS & Tunturi SS
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #2 : 16.12.13 - klo:23:04 »


Biketeam aloittaa ensi vuonna Touratechin kaman myynnin joten nyt vaan pukille kirjoittamaan.
Ja jos on ollut oikein kiltti ja ei harrasta karppausta niin Ilmbergeriltä hiilaria hesse_biggrin
Jep,
lisää "tarpeellista" turhatekilta, hyvä että tulee suomeenkin kauppoja, jotka tavaraa myyvät. Toivottavasti kamppeita tulee näytille ja varastoonkin. 
Hiilarit jäänee nykyisestä kaupanhyllylle. Paitsi huggeri, joka tulee todennäköisesti Ilmbergerin suomen edustajan, jäsen mototollon kautta. 

hesse_wink2
Quot homines, tot sententiae.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 63
  • -Saadut: 47
  • Liittynyt: Joulu 2009
  • Viestejä: 1571
  • Viestieni tykkäämiset: 412
  • Ikä: 2017
  • Paikkakunta: Valkeala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.21 - klo:10:15
  • R 1200 GS & Tunturi SS
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #3 : 26.01.14 - klo:21:49 »
Netissä oon lukenu että tallissa pitää rassata vehkeitä. Muiden esimerkkiä matkien vaihdoin jarrupolkimen (Bozzen mainitsemalta Turhatekilta), perän suojarauta jäi vielä pöydälle.
Aiemmin talvella askartelin sivujalkaan levikepalan, tarpeet on saatu lahjoituksina ja avustuksina ns. alan miehiltä.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 7
  • -Saadut: 9
  • Liittynyt: Syys 2009
  • Viestejä: 1020
  • Viestieni tykkäämiset: 224
  • Paikkakunta: Väylänvarressa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.10.21 - klo:19:27
  • R1200GS LC Triple Black
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #4 : 27.01.14 - klo:12:43 »
Jarrupolkimen karhennus ja koko täyttää talviajo direktiivit  hali_peukku
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 63
  • -Saadut: 47
  • Liittynyt: Joulu 2009
  • Viestejä: 1571
  • Viestieni tykkäämiset: 412
  • Ikä: 2017
  • Paikkakunta: Valkeala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.21 - klo:10:15
  • R 1200 GS & Tunturi SS
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #5 : 11.04.15 - klo:21:26 »
Tässä tuoreempi kuva, sporttipenkki kiinni.



Edit:

Ylemmässä kuvassa on eka vesipää ja alempana II.
Syyskuussa 2015 renkaat ja väritys muuttui ja pari muutakin juttua esim. runkonumero. Eli pyörä vaihtui, siirsin osan vanhan pyörän tarvikehimmeleistä uuteen pyörään.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 31
  • Liittynyt: Loka 2009
  • Viestejä: 2352
  • Viestieni tykkäämiset: 340
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 13:04
  • K1200R Sport -07
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #6 : 11.04.15 - klo:21:48 »
Ohhoh, jopas on ahkeroitu pyörän kimpussa. Shifteri se toki pitää olla gessussakin!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 63
  • -Saadut: 47
  • Liittynyt: Joulu 2009
  • Viestejä: 1571
  • Viestieni tykkäämiset: 412
  • Ikä: 2017
  • Paikkakunta: Valkeala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.21 - klo:10:15
  • R 1200 GS & Tunturi SS
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #7 : 01.05.19 - klo:23:36 »
Lisävalojen rakentelu on nykypyöriin haastavaa, etenkin jos pyörässä on tehtaan LED-valot niin lisävalojen ohjaus on hankalahkoa.

Apu löytyy Hexcodelta, joka tekee Bemarin pyöriin monille tuttua huolto- ja vikakooditesteriä: "gessun hätänumero" eli GS-911. Hexcode teki pari vuotta sitten Ezcan mokkulan, joka liitetään pyörän omaan can-väylään pistokkeella. Idea on että lisälaitteet saa toimimaan ilman lisäkytkimiä tai releitä. Laitteessa on lisävarusteille 4 lähtöä, joita voi säätää omien halujen mukaan. Lähdöt 1 ja 2 max 10 A, lähdöt 3 ja 4 max.
Valmistajan sivut https://hexezcan.com

Ajovalot:
Lisävalot toimivat pyörän omien valojen kanssa samaan tahtiin, pyörän omilla nappuloilla.
Lisäominaisuudet, jotka voi valita "ruksi ruutuun" (ei yhtään tai vaikka kaikki):
- lisävaloille voi valita eri kirkkaudet valoisalle ajolle ja pimeälle ajalle (laite tottelee mopon omaa valoautomatiikkaa),
- halutessa lisävalot saat toimimaan sekä lähi- että kaukovalojen kanssa: himmeempinä ”lisäpäiväajovaloina” (säätö 10%) portain. Jopa niin että lähivalojen palaessa lisävalot on päivällä 10%, pimeessä 40%, kaukovalokäytössä päivällä 30% ja pimeessä 100% (kaikki rosentit voi valita ite 0/10/20...100%)). 
- kaukovalovilkkua kolmasti nopeesti näppäämällä lisävalot välkkyy 3x "strobosarjana"
- äänimerkkiä annettaessa lisävalot vilkkuu strobona, niin kauan ku torvea soittaa
- hätävilkuilla vilkuttaa vuoroon etuvilkkuja ja kaukovaloja.
- vilkun päällekytkentä sammuttaa samanpuolen tai molemmat lisävalot…. Ja vilkun poiskytkentä sytyttää hitaasti kirkastuen(!) lisävalot

Lisävalot voi sammuttaa tai säätää myös pyörän omasta monitoimirullasta.
Lähtöjen "sulakekoko" valitaan ohjelmassa, jatkuva max. 10 A / kanava (kanavat 1 ja 2)

Lisäjarruvalo/takavalo:
Lisäjarruvalon saa palamaan (jos haluaa) pienemmällä teholla takavalona (0/10/20%...) ja jarruvalona 0/10/...100%).
Lisäjarruvalon suurin virta 4A.
Lisäominaisuudet, joista voi valita yhden voi valita "ruksi ruutuun":
- lisäjarruvalo vilkkuu 3 sekuntia, jarrutuksen alussa
- lisäjarruvalo villkkuu hätäjarrutuksessa
- lisäjarruvalo vilkkuu 3 sekuntia jarrutuksen alussa ja hätäjarrutuksessa
- lisäjarruvalo vilkkuu koko jarrutuksen ajan


Lisäksi on yksi max 4 A:n lähtö, esim. lisäpistokkeelle, naville, kameralle tms.
Lisäominaisuus: virtojen sammutuksen jälkeisen sammutuksen viive aseteltavissa


Plussat:
- pyörän omien valojen toimintaan kapine EI vaikuta.
- ei tarvi releitä, asennus on helppo, ohjelmointi on helppo...
- paketti on asennus valmis, mukana tulee hyvät liittimet, myös lisävaloille
- "ohjelmointi" on helppo ja looginen, halutut toiminnot valitaan ruksi ruutuun
- lähdöissä on "elektroniset" sulakkeet, joiden koko on valittavissa ohjelmoitaessa, joten laitteille ei tarvita erillisiä sulakkeita


Miinukset:
- lisävarustelähtö on max 4 A, joka ei riitä esim. lämpöliiville. Tämä on helppo kiertää käyttämällä välirelettä, jota ohjataan ko. lisälaitelähdöllä.
- jäi epävarma olo sammuuko laite oikeesti, vai jääpikö päälle

Tässä pitkähkö vuodatus, mutta laite on näppärä ja esim. lisäkaukovalojen asennus + käyttö on todella helppoa. Myös tehtaan LED-valoilla varustettuihin pyöriin.

Laitetta saa vesikessujen (1200 & 1250) lisäksi ainakin K16-sarjalaisiin, öljyjäähy poksereihin, F750/850-sarjalaisiin ja XR:ään.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa mek

  • Sport jr.
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Tammi 2014
  • Viestejä: 5
  • Viestieni tykkäämiset: 2
  • Paikkakunta: Oulu
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 06:09
  • K75 "ST", ?1250 GS
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #8 : 06.05.20 - klo:13:35 »
Laitoin myös tuon Hex ezCanin R1250GS:ään. Homma sujui ohjeiden mukaan muuten hyvin, mutta purkin ohjelmointi tuotti hieman vaikeuksia. Mulla ei ole läppäriä käytössä, joten ohjelma (helppokäyttöinen) piti asentaa pöytäkoneelle. Pöytäkone ei tietystikään ole tallissa, joten varmistin Hexiltä etukäteen, että ohjelmoinnin pitäisi onnistua, vaikka purkki ei olekaan pyörässä kiinni.

Vähän haastavaa oli. Ensin purkki ei tuntunut tunnistuvan lainkaan. Näkyi vaativan paketissa mukana toimitetun oman USB-kaapelin, muu ei kelvannut. Omalla tunnistui kyllä, mutta ohjelma meni useita kertoja jumiin kesken päivityksen. USB-kaapelin vaihtaminen koneen taakse USB 3.0 porttiin auttoi sen verran, että sain ohjelmoinnin tehtyä, mutta moneen kertaan sitä piti sittenkin yrittää. Lopputuloksena purkki pelaa nyt kuitenkin niin kuin pitää. Mulla on 4xled.comin Superminit lisävaloina kaatumaraudoissa. Nuo ovat oikeastaan lisäpitkät, joten ohjelmoin ne palamaan päiväajovalon kanssa 10 % teholla (jolloin ovat hieman pyörän omaa päiväajovaloa kirkkaammat) ja päivällä pitkien kanssa 40 % teholla. Hämärässä eivät pala muuten kuin pitkien valojen kanssa 100 % teholla. Pienin tehosäätö, 10 % tuntui sekin liian kirkkaaltä hämärässä lyhyiden valojen kanssa. Lisäksi laitoin välkyttämään strobosarjan tyytin kanssa. Yhteen liitäntään laitoin navin virransyötön sopivalla katkaisuviiveellä.

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 22
  • Liittynyt: Huhti 2010
  • Viestejä: 871
  • Viestieni tykkäämiset: 333
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Tikkakoski
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.10.21 - klo:12:24
  • K1200S
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #9 : 06.05.20 - klo:17:30 »
On se teknistä nykyään. Ledit nykyaikaa ja ässässä niitä ei vakiossa tietenkään ole ollut. Ledin asennus ja ajovalopolttimen ohjaus pois päältä päiväaikaan jollain tuollaisella ohjauksella olisi gutaa. Mutta eipä noita H7 lamppuja ole kymmenen vuoden aikana kovin montaa mennyt.

Hienoa tarinaa JTK:lla ja sinulla varustamisesta. Minä keskityn vanhuksen ylläpitoon jotta matka jatkuisi moitteettomasti ja pitkään... No usb syöttöliitin täytyy asentaa hyvälle paikalle. Kännykkä vaatii sähköä pidemmillä matkoilla.
"Ei riemulla rajaa kun ässällä ajaa"

Poissa mek

  • Sport jr.
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Tammi 2014
  • Viestejä: 5
  • Viestieni tykkäämiset: 2
  • Paikkakunta: Oulu
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 06:09
  • K75 "ST", ?1250 GS
  • Kuvat
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #10 : 06.05.20 - klo:18:49 »
Juu, teknistä on. Bemarin Led-ajovalot on toteutettu niin, että lisäpitkille ei ohjausvirtaa pysty varastamaan, vaan pitää käyttää can-väylään kytkettävää boksia. Edellisessä Honda CRF1000Lssä ei ollut tuota ongelmaa, vaikka siinäkin oli Led-ajovalot.

 

Uusimmat viestit

Uusi penkki kirjoitti mp71
20.10.21 - klo:13:55

K1200R kardaanin suojakumin vaihto+muuta? kirjoitti Jussipolo
20.10.21 - klo:12:24

1200 GS -13 virtapistoke kirjoitti Jussipolo
04.10.21 - klo:10:19

K 1300S sammuilee. kirjoitti hopeanuoli59
22.09.21 - klo:17:54

f800st kirjoitti bin laden
22.09.21 - klo:17:24

K1200S:n ulkolämpömittari kirjoitti mchuurre
15.09.21 - klo:08:49

Jänkhällä Jytisee 2021 kirjoitti Jussipolo
03.08.21 - klo:08:01

K1200s vesipumpun tiiviste kirjoitti zzhot
01.08.21 - klo:10:58

1200S kierrokset jäävät leijumaan kirjoitti Tanttu
21.07.21 - klo:07:48

Keulan pallonivelet kirjoitti hidas57
16.07.21 - klo:13:30

Kytkinkori kirjoitti mp71
17.06.21 - klo:22:51

K 1300R / S huolto"valon" nollaus kirjoitti mek
10.06.21 - klo:15:11

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV ry:n kampanja koulujen hyväksi kirjoitti macceS
22.05.21 - klo:09:25

BMW MOTORRAD DAYS 5.-7.7.19 kirjoitti Paavo Amerikka
21.05.21 - klo:20:35

K1200R lämmöt nousee? kirjoitti mp71
11.05.21 - klo:09:59

Powered by EzPortal