Kirjoittaja Aihe: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä  (Luettu 35146 kertaa)

Poissa kmk

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 6
Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« : 15.06.10 - klo:12:43 »
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #1 : 15.06.10 - klo:19:49 »
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?

Eipä ole ainakaan minulla. Ässässä alkoi starttauksen yhteydessä rallattelemaan muistaakseni noin 35.000 km kohdalla vanhalla kiristimellä.
Joissakin koneissa rallattelua on ollut lähes uutena.

Eli kuulostaa siltä, että ketjuissa on aika laajaa laatuhajontaa!

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa kmk

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #2 : 22.06.10 - klo:15:16 »
En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

No eihän se ihan turha soitto maahantuojalle ollut. BMW maksoi osat ja minä tunnin töitä...säästöhän se 200€:kin on.

Olin kyllä yllättynyt tuloksesta koska BMW:n päässä kuulostettiin kovin nihkeältä kun soitin. Herra sanoi, että kulutusosahan se nokkaketju on...vastasin siihen, että jos sen nopea kuluminen on kerran tiedossa niin kait sille joku vaihtoväli pitäisi huolto-ohjelmassa olla.
Ei sen nähtävästi sitten kuulu alle 30tkm olla loppu kun tulos oli positiivinen...

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #3 : 07.06.13 - klo:19:38 »
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?

Moi. Mistä tietää että nokkaketju on venynyt niinpaljon että pitää uusia.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #4 : 08.06.13 - klo:20:58 »
Moi. Vastaan itse. Ketju mikä on pyörinyt 14860km. ja ketju mikä on pyörinyt 58000km on millilleen saman pituisia.
Nämä ketjuthan saavat pyöriä ketjujen paratiisissa, ei likaa, aina öljyä. Kun huolto ilmoittaa että ketju venynyt, täytyy vaihtaa, on ketjunpituus sellainen että kiristin löysällä, voi kampiakselin pyörällä ketju hyppiä yli.

Voidaan ajatella seuraavaa. Jos ketjuvetoiseen pyörään laitetaan uusi ketju, eikä ketjun venyessä siirretä takapyörää, on vaara jossakin kohdassa, että ketju hyppii yli eturattaalla. Jos ehdotetaan että vaihda uusiketju ennenkuin hyppää yli tai asenna ylihyppimissuoja (kuten BMW on ehdottanut). Uskoisin että mopomies vaihtaa ketjun viimeistää silloin kun säätövara on käytetty loppuun. Tässä nokkaketjussa ei ole säätövaraa. Mielestäni nokkaketju tulisi vaihtaa viimeistään silloin kun nokkaketjun kiristimen säätövara on loppu tai kun ketjun ohjaimet vastaavat toisiinsa (tämä vara on sama kuin kiristimen).

Kuinka monella on vedon vastaisessa liussa vastinkumi. Voitte katsoa varaosakuvista, saattaapi olla että kyseistä osaa ei löydy, mutta paikka löytyy liusta (toimitan valokuvan kyseisestä osasta).

 

 

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #5 : 08.06.13 - klo:21:32 »
moi.
« Viimeksi muokattu: 09.06.13 - klo:12:20 kirjoittanut 1234 »

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #6 : 08.06.13 - klo:21:55 »
Voisiko ylläpito koota nämä nokkaketju asiat saman otsikon alle. Kaikki tuntuu niin samalta, ettei näistä tarvitsisi aina aloittaa uutta aihetta.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #7 : 08.06.13 - klo:22:22 »
Moi. Mielestäni ylläpito voi poistaa viestit mitkä tuntuu samalta.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #8 : 09.06.13 - klo:19:30 »
Moi. Onko todella niin, että Ukko BMW ei oikein itsekään usko, että musta "töttörö" olisi pelastus tähän nokkaketjun ja kiristimen huonoon toimintaa, kun on alkanut asentamaa näitä "täystuho" rajoitin suojia. Eihän nämä toimenpiteet poista tai korjaa sitä mistä nämä johtuu.

Alustus keskusteluun.
Pakopuolen nokka-akselissa (kytketty imupuolen nokka-akseliin) on 4 tasapaino kohtaa, kohtaa jossa nokkaketjun ketjupyörään kohdistuu myötäpäivää sekä vastapäivää yhtäsuuret pyöritysvoimat.
Kun moottori pysäytetää ei voida tietää asettuuko nokka-akseli näihin tasapaino kohtiin ,vai johonkin sille välille. Jos jäädään tasapaino kohtien välille, ei voida tietää onko pyöritysvoima suurempi myötä vai vastapäivää. Voin sanoa että jos pyöritysvoima on suurempi vastapäivää silloin ei ole mitää hätää, mutta jos pyöritysvoima on suurempi myötäpäivää olemme kusessa.....
« Viimeksi muokattu: 10.06.13 - klo:20:42 kirjoittanut 1234 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #9 : 10.06.13 - klo:08:14 »
No mistä tämä johtuu? Eiköhän olisi aika lopettaa arvoitukset ja lyödä kortit pöytään.  angry2

Kun toisaalta ketju on 'millilleen saman mittainen' oli sillä ajettu kuinka paljon vaan, mutta toisaalta ketju on niin venynyt, että hyppii yli kun kiristäjästä loppuu säätövarat. Aika vaikea tästä on ottaa selkoa, eikä kuva-arvoitukset asiaa helpota. Enkä aio avata omaa konettani tehdäkseni vertailevia tutkimuksia, kun ei ole mitään syytä, enkä myöskään ihmeitä asiasta ymmärrä. Tällä hetkellä olen todella tyytyväinen moottorin toimintaan kokonaisuutena. Mutta en tiedäkään mitä osia kopan sisällä on ja mitä ei.

Edit: Lueskelin saksalaisten palstaa tästä ketjuasiasta, ja onhan sielläkin paljon juttua aiheesta, vaan konkreettisia ongelmatapauksia ei oikein löytynyt. Ketjun ylihyppäyksen estävä muovinen suoja on varaosakataloogin kuvissa mukana myös 2004 mallin pyörissä. Varmaan unohtunut asentaa jos sellaista ei löydykään...
« Viimeksi muokattu: 10.06.13 - klo:10:03 kirjoittanut hidas57 »

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #10 : 10.06.13 - klo:16:53 »
Ketjut venyy ja koneet hajoo, näin se vaan on.

"Tavara tykkää kun sitä käytetään"
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #11 : 11.06.13 - klo:17:07 »
No mistä tämä johtuu? Eiköhän olisi aika lopettaa arvoitukset ja lyödä kortit pöytään.  angry2

Kun toisaalta ketju on 'millilleen saman mittainen' oli sillä ajettu kuinka paljon vaan, mutta toisaalta ketju on niin venynyt, että hyppii yli kun kiristäjästä loppuu säätövarat. Aika vaikea tästä on ottaa selkoa, eikä kuva-arvoitukset asiaa helpota. Enkä aio avata omaa konettani tehdäkseni vertailevia tutkimuksia, kun ei ole mitään syytä, enkä myöskään ihmeitä asiasta ymmärrä. Tällä hetkellä olen todella tyytyväinen moottorin toimintaan kokonaisuutena. Mutta en tiedäkään mitä osia kopan sisällä on ja mitä ei.

Edit: Lueskelin saksalaisten palstaa tästä ketjuasiasta, ja onhan sielläkin paljon juttua aiheesta, vaan konkreettisia ongelmatapauksia ei oikein löytynyt. Ketjun ylihyppäyksen estävä muovinen suoja on varaosakataloogin kuvissa mukana myös 2004 mallin pyörissä. Varmaan unohtunut asentaa jos sellaista ei löydykään...
Moi.Oletko Sinä saannut huollosta tiedon että kiristäjästä on loppunut säätövarat. Voiko olla että minulla oleva kiristin on ketjuystävällisempi kuin ukko bmw:n kiristin.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #12 : 11.06.13 - klo:17:19 »
Ketjut venyy ja koneet hajoo, näin se vaan on.

"Tavara tykkää kun sitä käytetään"
Moi. Uskon että kun kirjoitit venyy tarkoitat ketju kuluu. Ketjun venyminen vaatisi myötörajan ylityksen sisälevyissä ja/tai ulkolevyissä. Jos näin olisi luulisin että, rasitus olisi rikkonut levyt tai levyn tapin kohdalta.
                                       200 
Ketjun sallittu kuluminen  :------------- = %
                                        Z2

Z2 = Ison ketjupyörän hammasluku.

Mittaa ketjun pituus lenkit yhteenpuristettuna ja erilleen vedettynä.

Tässä mopossa olosuhteet ovat sellaiset että, ketju värähtelee voimakkaasti sekä veto että paluupuolella. Tämä värähtely johtaa ennenaikaiseen kulumiseen.

Tämä ei varmaan koske turbokoneita.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #13 : 11.06.13 - klo:17:43 »
Kyllä tuo kansankielinen ketju venyy on aika ymmärrettävä. Kun tapit ja reiät ketjussa kuluu ketjun pituus kasvaa ja se venyy pituutta.

Varmaan tapista tappiin mitalle (vierekkäisten lenkkien välissä) on joku toleranssi, jonka se saa olla ennenku menee ohjeiden mukaan vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 11.06.13 - klo:17:51 kirjoittanut mp71 »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #14 : 12.06.13 - klo:08:38 »
Moi.Oletko Sinä saannut huollosta tiedon että kiristäjästä on loppunut säätövarat. Voiko olla että minulla oleva kiristin on ketjuystävällisempi kuin ukko bmw:n kiristin.

Ei, en ole saanut mitään sellaista tietoa. Mistä he voisivat sen tietää, ei ole vuoteen pyörä ollut pajalla (huollossa) ja vaikka olisikin, niin millä tuon voi todeta päältä päin kun mitään moitteen sijaa ei ole?

Toistan nyt vielä kerran, että tällä hetkellä (56tkm) ei ole mitään indikaatiota mistään ketjuongelmasta ja toivottavasti ei tulekaan, vaikka kaikkihan on mahdollista. Kone käy nätisti ja potkua piisaa alhaalta rajoittimelle saakka, kokeilen säännöllisesti.

En spekuloi mitään sinun kiristimestä tai muista hyviksi katsomistasi modauksista.

Eiköhän ole ihan samantekevää miksi ketjun pituus kasvaa käytössä. Puhutaanko sitten venymisestä tai jostain muusta.
« Viimeksi muokattu: 12.06.13 - klo:08:45 kirjoittanut jarska »

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal