BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: kmk - 15.06.10 - klo:12:43

Otsikko: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: kmk - 15.06.10 - klo:12:43
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: Repa - 15.06.10 - klo:19:49
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?

Eipä ole ainakaan minulla. Ässässä alkoi starttauksen yhteydessä rallattelemaan muistaakseni noin 35.000 km kohdalla vanhalla kiristimellä.
Joissakin koneissa rallattelua on ollut lähes uutena.

Eli kuulostaa siltä, että ketjuissa on aika laajaa laatuhajontaa!

t. Repa
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: kmk - 22.06.10 - klo:15:16
En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

No eihän se ihan turha soitto maahantuojalle ollut. BMW maksoi osat ja minä tunnin töitä...säästöhän se 200€:kin on.

Olin kyllä yllättynyt tuloksesta koska BMW:n päässä kuulostettiin kovin nihkeältä kun soitin. Herra sanoi, että kulutusosahan se nokkaketju on...vastasin siihen, että jos sen nopea kuluminen on kerran tiedossa niin kait sille joku vaihtoväli pitäisi huolto-ohjelmassa olla.
Ei sen nähtävästi sitten kuulu alle 30tkm olla loppu kun tulos oli positiivinen...
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 07.06.13 - klo:19:38
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?

Moi. Mistä tietää että nokkaketju on venynyt niinpaljon että pitää uusia.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 08.06.13 - klo:20:58
Moi. Vastaan itse. Ketju mikä on pyörinyt 14860km. ja ketju mikä on pyörinyt 58000km on millilleen saman pituisia.
Nämä ketjuthan saavat pyöriä ketjujen paratiisissa, ei likaa, aina öljyä. Kun huolto ilmoittaa että ketju venynyt, täytyy vaihtaa, on ketjunpituus sellainen että kiristin löysällä, voi kampiakselin pyörällä ketju hyppiä yli.

Voidaan ajatella seuraavaa. Jos ketjuvetoiseen pyörään laitetaan uusi ketju, eikä ketjun venyessä siirretä takapyörää, on vaara jossakin kohdassa, että ketju hyppii yli eturattaalla. Jos ehdotetaan että vaihda uusiketju ennenkuin hyppää yli tai asenna ylihyppimissuoja (kuten BMW on ehdottanut). Uskoisin että mopomies vaihtaa ketjun viimeistää silloin kun säätövara on käytetty loppuun. Tässä nokkaketjussa ei ole säätövaraa. Mielestäni nokkaketju tulisi vaihtaa viimeistään silloin kun nokkaketjun kiristimen säätövara on loppu tai kun ketjun ohjaimet vastaavat toisiinsa (tämä vara on sama kuin kiristimen).

Kuinka monella on vedon vastaisessa liussa vastinkumi. Voitte katsoa varaosakuvista, saattaapi olla että kyseistä osaa ei löydy, mutta paikka löytyy liusta (toimitan valokuvan kyseisestä osasta).

 

 
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 08.06.13 - klo:21:32
moi.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: mi16 - 08.06.13 - klo:21:55
Voisiko ylläpito koota nämä nokkaketju asiat saman otsikon alle. Kaikki tuntuu niin samalta, ettei näistä tarvitsisi aina aloittaa uutta aihetta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 08.06.13 - klo:22:22
Moi. Mielestäni ylläpito voi poistaa viestit mitkä tuntuu samalta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 09.06.13 - klo:19:30
Moi. Onko todella niin, että Ukko BMW ei oikein itsekään usko, että musta "töttörö" olisi pelastus tähän nokkaketjun ja kiristimen huonoon toimintaa, kun on alkanut asentamaa näitä "täystuho" rajoitin suojia. Eihän nämä toimenpiteet poista tai korjaa sitä mistä nämä johtuu.

Alustus keskusteluun.
Pakopuolen nokka-akselissa (kytketty imupuolen nokka-akseliin) on 4 tasapaino kohtaa, kohtaa jossa nokkaketjun ketjupyörään kohdistuu myötäpäivää sekä vastapäivää yhtäsuuret pyöritysvoimat.
Kun moottori pysäytetää ei voida tietää asettuuko nokka-akseli näihin tasapaino kohtiin ,vai johonkin sille välille. Jos jäädään tasapaino kohtien välille, ei voida tietää onko pyöritysvoima suurempi myötä vai vastapäivää. Voin sanoa että jos pyöritysvoima on suurempi vastapäivää silloin ei ole mitää hätää, mutta jos pyöritysvoima on suurempi myötäpäivää olemme kusessa.....
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: hidas57 - 10.06.13 - klo:08:14
No mistä tämä johtuu? Eiköhän olisi aika lopettaa arvoitukset ja lyödä kortit pöytään.  angry2

Kun toisaalta ketju on 'millilleen saman mittainen' oli sillä ajettu kuinka paljon vaan, mutta toisaalta ketju on niin venynyt, että hyppii yli kun kiristäjästä loppuu säätövarat. Aika vaikea tästä on ottaa selkoa, eikä kuva-arvoitukset asiaa helpota. Enkä aio avata omaa konettani tehdäkseni vertailevia tutkimuksia, kun ei ole mitään syytä, enkä myöskään ihmeitä asiasta ymmärrä. Tällä hetkellä olen todella tyytyväinen moottorin toimintaan kokonaisuutena. Mutta en tiedäkään mitä osia kopan sisällä on ja mitä ei.

Edit: Lueskelin saksalaisten palstaa tästä ketjuasiasta, ja onhan sielläkin paljon juttua aiheesta, vaan konkreettisia ongelmatapauksia ei oikein löytynyt. Ketjun ylihyppäyksen estävä muovinen suoja on varaosakataloogin kuvissa mukana myös 2004 mallin pyörissä. Varmaan unohtunut asentaa jos sellaista ei löydykään...
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: spk_1978 - 10.06.13 - klo:16:53
Ketjut venyy ja koneet hajoo, näin se vaan on.

"Tavara tykkää kun sitä käytetään"
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 11.06.13 - klo:17:07
No mistä tämä johtuu? Eiköhän olisi aika lopettaa arvoitukset ja lyödä kortit pöytään.  angry2

Kun toisaalta ketju on 'millilleen saman mittainen' oli sillä ajettu kuinka paljon vaan, mutta toisaalta ketju on niin venynyt, että hyppii yli kun kiristäjästä loppuu säätövarat. Aika vaikea tästä on ottaa selkoa, eikä kuva-arvoitukset asiaa helpota. Enkä aio avata omaa konettani tehdäkseni vertailevia tutkimuksia, kun ei ole mitään syytä, enkä myöskään ihmeitä asiasta ymmärrä. Tällä hetkellä olen todella tyytyväinen moottorin toimintaan kokonaisuutena. Mutta en tiedäkään mitä osia kopan sisällä on ja mitä ei.

Edit: Lueskelin saksalaisten palstaa tästä ketjuasiasta, ja onhan sielläkin paljon juttua aiheesta, vaan konkreettisia ongelmatapauksia ei oikein löytynyt. Ketjun ylihyppäyksen estävä muovinen suoja on varaosakataloogin kuvissa mukana myös 2004 mallin pyörissä. Varmaan unohtunut asentaa jos sellaista ei löydykään...
Moi.Oletko Sinä saannut huollosta tiedon että kiristäjästä on loppunut säätövarat. Voiko olla että minulla oleva kiristin on ketjuystävällisempi kuin ukko bmw:n kiristin.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 11.06.13 - klo:17:19
Ketjut venyy ja koneet hajoo, näin se vaan on.

"Tavara tykkää kun sitä käytetään"
Moi. Uskon että kun kirjoitit venyy tarkoitat ketju kuluu. Ketjun venyminen vaatisi myötörajan ylityksen sisälevyissä ja/tai ulkolevyissä. Jos näin olisi luulisin että, rasitus olisi rikkonut levyt tai levyn tapin kohdalta.
                                       200 
Ketjun sallittu kuluminen  :------------- = %
                                        Z2

Z2 = Ison ketjupyörän hammasluku.

Mittaa ketjun pituus lenkit yhteenpuristettuna ja erilleen vedettynä.

Tässä mopossa olosuhteet ovat sellaiset että, ketju värähtelee voimakkaasti sekä veto että paluupuolella. Tämä värähtely johtaa ennenaikaiseen kulumiseen.

Tämä ei varmaan koske turbokoneita.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: mp71 - 11.06.13 - klo:17:43
Kyllä tuo kansankielinen ketju venyy on aika ymmärrettävä. Kun tapit ja reiät ketjussa kuluu ketjun pituus kasvaa ja se venyy pituutta.

Varmaan tapista tappiin mitalle (vierekkäisten lenkkien välissä) on joku toleranssi, jonka se saa olla ennenku menee ohjeiden mukaan vaihtoon.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: hidas57 - 12.06.13 - klo:08:38
Moi.Oletko Sinä saannut huollosta tiedon että kiristäjästä on loppunut säätövarat. Voiko olla että minulla oleva kiristin on ketjuystävällisempi kuin ukko bmw:n kiristin.

Ei, en ole saanut mitään sellaista tietoa. Mistä he voisivat sen tietää, ei ole vuoteen pyörä ollut pajalla (huollossa) ja vaikka olisikin, niin millä tuon voi todeta päältä päin kun mitään moitteen sijaa ei ole?

Toistan nyt vielä kerran, että tällä hetkellä (56tkm) ei ole mitään indikaatiota mistään ketjuongelmasta ja toivottavasti ei tulekaan, vaikka kaikkihan on mahdollista. Kone käy nätisti ja potkua piisaa alhaalta rajoittimelle saakka, kokeilen säännöllisesti.

En spekuloi mitään sinun kiristimestä tai muista hyviksi katsomistasi modauksista.

Eiköhän ole ihan samantekevää miksi ketjun pituus kasvaa käytössä. Puhutaanko sitten venymisestä tai jostain muusta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 12.06.13 - klo:15:59

Lainaus.
................ mutta toisaalta ketju on niin venynyt, että hyppii yli kun kiristäjästä loppuu säätövarat.

Moi. Olet kuitenkin kirjoittanut tämän, vaikka et ole saannut tietoa huollosta tai muualta.
Onko kenties oletettava että, ketju ei hypi yli ennen säätövaran loppumista.

Saattapi olla että, tieto mistä johtuu venyminen, ei merkitse kaikille mitää, mutta jos yritetää tehdä jotakin että, sama venyminen tapahtuisi ajallisesti hitaammin esim. vaihto vasta kun mittari näyttää 200 000km. olisi hyvä tietää venymisen syy.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: hidas57 - 12.06.13 - klo:19:24
Huoh, tuo 'lainaus' oli sinun tekstiä alunperin, tosin tiivistettynä. Sain siis tuonkin sekavan tiedon sinulta. Sinun mukaasi ketju ei ole venynyt mutta kiristäjän varat loppuu.

"Moi. Vastaan itse. Ketju mikä on pyörinyt 14860km. ja ketju mikä on pyörinyt 58000km on millilleen saman pituisia." jne

Sinä esität arvoituksia, joita et itsekään osaa tulkita. Moi.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 13.06.13 - klo:21:10
Moi. Toivon että tästä selviää miksi myötäpäivää on huonojuttu. Miksi vähän kulunut ketju on vaihdettava . Miksi vähän kulunut ketju hyppii yli kampiakselin hammaspyörällä. Miksi laitetaa ylihyppimissuoja. Miksi kiristin on kelvoton. Miksi musta "töttörö" ei korjaa tilannetta.
Kulunnut tarkoittaa VENYNNYT.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: JukkaE60 - 13.06.13 - klo:23:13
Moi. Toivon että tästä selviää miksi myötäpäivää on huonojuttu. Miksi vähän kulunut ketju on vaihdettava . Miksi vähän kulunut ketju hyppii yli kampiakselin hammaspyörällä. Miksi laitetaa ylihyppimissuoja. Miksi kiristin on kelvoton. Miksi musta "töttörö" ei korjaa tilannetta.
Kulunnut tarkoittaa VENYNNYT.

Tuosta piirroksesta mulle tulee mieleen että nokka-akseli olisi käyttävä ketjupyörä kun käyttävä ketjupyörä on kumminkin kampiakselilla, siitä varmaan ollaan yhtä mieltä. Eli periaatteessa nokkaketju toimii (kaikissa) myötäpäivään pyörivissä, sylinterit eteenpäin kallistetuissa koneissa ikäänkuin työntävänä ketjuna. Tätä lienee pyritty ratkomaan molemmin puolin ketjua olevilla laahaimilla ja kiristimellä. Ja kun ketjulla tässä tapauksessa "työnnetään" niin kiristin on just oikealla puolella ketjua. Tarkemmin en rakennetta tunne kun en ole nähnyt kuin joissain kuvissa. Eli jos en ajatuksenvirtoineni ihan väärässä ole niin muillakin kuin UkkoBmw:llä on sama "virhe" konstruktiossa icon_wink Jotenkin tuo ylihyppimissuoja (jos se sitä on) tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Jos ketju on niin kulunut ja/tai/eli venynyt että hyppii yli niin luulisi tuon kuulevan äänestä jo aiemmin... Italian pojilta taitaa löytyä "takaperin" pyöriviä koneita mutta ne on sitten oma lukunsa.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 14.06.13 - klo:07:08
Moi. Tämä piirros "töherrys" kuvaa tilannetta jossa moottori on pysähtyneenä, silloin nokkapyörä on käyttävä pyörä.
Kyllä tälläinen järjestely olisi toimivampi jos moottori pyörisi vastapäivää, silloin kiristin olisi asennettu alapuoliseen ketjuun, mikä olisi ollut parempi. Ketjukäytöissä pitäisi pyrkiä horisonttaali suunnitteluun ja veto yläpuolelle. Verttikaali tapauksissa löysä ketju on löysänä alapyörän ympärillä, kuten nyt BMW:ssä. Kun horisonttaali versiossa löysä ketju roikku rattaiden välissä, kuten mopoissa takarattaa (takapyörä) ja eturattaan (moottorin ratas).

Valitettavasti en jouda tällä kertaa heinäkiireiden takia vastaamaan/kertomaa mielipiteitäni kaikkin kirjoittamiisi kohtiin, mutta toivon että moni vastaa tai kertoo oman (oikean) näkemyksen Sinulle. Jos näin ei tapahdu kerron kun kiireet helpottaa. Moi
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: hidas57 - 14.06.13 - klo:10:15
Samaa mieltä JukkaE60:n kanssa siitä, että jotain merkkiä ketjun löysyyden luulisi antavan. Lähinnä ääntä jossakin vaiheessa. Näinhän on tapahtunut pyörissä joihin uutta kiristäjää ei ole vaihdettu, ääni kuului myös omassa pyörässä startatessa, vaan se on mennyttä. Kuluvathan nuo osat aikaa myöten ja menevät vaihtoon.

Ei jaksa alkaa pohtimaan rattaiden ja ketjujen pyörimissuuntia, ellei pyörä ala kulkemaan takaperin. En usko tapahtuvan.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 14.06.13 - klo:13:35
Samaa mieltä JukkaE60:n kanssa siitä, että jotain merkkiä ketjun löysyyden luulisi antavan. Lähinnä ääntä jossakin vaiheessa. Näinhän on tapahtunut pyörissä joihin uutta kiristäjää ei ole vaihdettu, ääni kuului myös omassa pyörässä startatessa, vaan se on mennyttä. Kuluvathan nuo osat aikaa myöten ja menevät vaihtoon.

Ei jaksa alkaa pohtimaan rattaiden ja ketjujen pyörimissuuntia, ellei pyörä ala kulkemaan takaperin. En usko tapahtuvan.

Moi. En uskonutkaan että alkaisit pohtimaan pyörimissuuntia. Voisit kumminkin pohtia miksi vasta eilen siirsin lumilapion pois mökin kuistilta liiteriin.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: hidas57 - 14.06.13 - klo:13:49
Tuo on kyllä pohtimisen arvoinen asia. Juhannuksena voi hyvinkin tulla räntää. On ehkä todennäköisempää kuin moottorin pyörimissuunnan vaihtuminen.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: jarska - 14.06.13 - klo:14:55
Voisit kumminkin pohtia miksi vasta eilen siirsin lumilapion pois mökin kuistilta liiteriin.

Saanko mäki arvata, kompastuit siihen ku kuljit pupillit liimattuina piirustuksiin?
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 14.06.13 - klo:14:56
Moi. Toivon että tästä selviää miksi myötäpäivää on huonojuttu. Miksi vähän kulunut ketju on vaihdettava . Miksi vähän kulunut ketju hyppii yli kampiakselin hammaspyörällä. Miksi laitetaa ylihyppimissuoja. Miksi kiristin on kelvoton. Miksi musta "töttörö" ei korjaa tilannetta.
Kulunnut tarkoittaa VENYNNYT.

Tuosta piirroksesta mulle tulee mieleen että nokka-akseli olisi käyttävä ketjupyörä kun käyttävä ketjupyörä on kumminkin kampiakselilla, siitä varmaan ollaan yhtä mieltä. Eli periaatteessa nokkaketju toimii (kaikissa) myötäpäivään pyörivissä, sylinterit eteenpäin kallistetuissa koneissa ikäänkuin työntävänä ketjuna. Tätä lienee pyritty ratkomaan molemmin puolin ketjua olevilla laahaimilla ja kiristimellä. Ja kun ketjulla tässä tapauksessa "työnnetään" niin kiristin on just oikealla puolella ketjua. Tarkemmin en rakennetta tunne kun en ole nähnyt kuin joissain kuvissa. Eli jos en ajatuksenvirtoineni ihan väärässä ole niin muillakin kuin UkkoBmw:llä on sama "virhe" konstruktiossa icon_wink Jotenkin tuo ylihyppimissuoja (jos se sitä on) tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Jos ketju on niin kulunut ja/tai/eli venynyt että hyppii yli niin luulisi tuon kuulevan äänestä jo aiemmin... Italian pojilta taitaa löytyä "takaperin" pyöriviä koneita mutta ne on sitten oma lukunsa.
Moi. Kyllä olemme yhtämieltä silloin jos moottori on käynnissä. Silloin kun moottori ei käy kampiakseli ei pyri vetämää eikä työntämää ketjua, mutta nokkaakseli tekee sen kuten aiemmin olen kirjoittanut, ellei ole siinä tasapaino kohdassa. Laahaimia käytetään kun akseliväli on pitkä ja/tai kun ketjussa esiintyy voimakasta värähtelyä. Kenenkää ketju ei ole löysällä heti kun moottori pysäytetää. Löystymisen nopeus on kiinni nokkaakselin asennosta, voiteluöljyn lämpötilasta kiristimen kuluneisuudesta. Jotta ymmärtää miksi näin, on ymmärrettävä TÄMÄN kiristimen toiminta.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 14.06.13 - klo:15:00
Voisit kumminkin pohtia miksi vasta eilen siirsin lumilapion pois mökin kuistilta liiteriin.

Saanko mäki arvata, kompastuit siihen ku kuljit pupillit liimattuina piirustuksiin?
Moi. Väärä arvaus. Oikein mukava että löytyi aihe josta Sinäkin tykkäät ja voit osallistua keskusteluun. kiitos Sinulle.

Pyydän anteeksi. En huomannut että vastaan ylläpitäjälle. Minulla on jo yksi vakava huomautus, joten saanko luvan poistaa tämän väärin tulleen viesti.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: jarska - 14.06.13 - klo:15:06
Moi. Väärä arvaus. Oikein mukava että löytyi aihe josta Sinäkin tykkäät ja voit osallistua keskusteluun. kiitos Sinulle.

Tykkään kyllä tekniikasta, mut en ymmärtänyt muuta kuin tämän kysymyksen, joten siihen en malttanut olla vastaamatta.
Jatkakaa..
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: jarska - 14.06.13 - klo:15:20
Pyydän anteeksi. En huomannut että vastaa ylläpitäjälle. Minulla on jo yksi vakava huomautus, joten saanko luvan poistaa tämän väärin tulleen viesti.

Anna olla vaan, ei täällä tarvii ylläpitäjiä kumarrella, voi vastata silleen ku tuntuu. hali_peukku

En tiedä mistä huomautuksesta puhut, mut ei ainakaan mun taholta ole tullu, anna palaa vaan.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: hidas57 - 14.06.13 - klo:18:25
Moi. Väärä arvaus. Oikein mukava että löytyi aihe josta Sinäkin tykkäät ja voit osallistua keskusteluun. kiitos Sinulle.

Tykkään kyllä tekniikasta, mut en ymmärtänyt muuta kuin tämän kysymyksen, joten siihen en malttanut olla vastaamatta.
Jatkakaa..

Jotenkin kyllä pitäisi saada nämä jutut vastaamaan esim kysyjän ongelmaa. Jos tekniikka hajoaa, niin hankitaan kaupasta ehjää osaa tilalle. Jos joku tiedustelee jotain, niin yritetään auttaa ko asiassa. Siis jaetaan tietoa ja kokemuksia. Arvoitukset sopii ehkä huumoripalstalle.

Oukei, ketjut ja kiristimet saa nyt olla. Myös lumilapiot, syksyyn saakka.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 15.06.13 - klo:14:55
Vein pyörän ('05 K1200R) 30tkm:n huoltoon vähän etuajassa (mittarissa n 27tkm), kun on pitempi reissu tulossa.
Yllättävä puhelu tulikin sitten Heinolta...nokkaketju on niin venynyt, että pakko vaihtaa...ja maksaa n.300€ ylimääräistä

Kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä nokkaketjulle, vai icon_rolleyes
Pyörään vaihdettiin BMW:n "Goodwillinä" viime kesänä ketjun kiristäjä parempaan malliin kun rallatteli käynnistäessä...ei toki sitäkään vapaaehtoisesti tehty vaan piti osata vaatia huollosta.

Kysyin huollon kaverilta, olisiko alkuperäisellä huonosti toimineella kiristäjällä yhteys ketjun venymiseen? Oli muutama muukin venynyt ketju ollut ja BMW ei kuulemma ollut mitään halunnut maksaa. En kyllä vakuuttunut vastauksesta, joten ajattelin soitella itse maahantuojalle..ei siinä mitään ainakaan häviä.

Onkos muilla nokkaketjut venähdellyt näin nopeasti?

Moi. Kyllä on muillakin nokkaketju venähtänyt näin nopeasti. (Saitko tarvitsemasi avun tästä)

Kyllä joku täällä kirjoittanut oli oikeassa että "kaikki tuntuu niin samalta". Jos olisin tai joku olisi vastannut heti kuten yllä olen vastannut kysymykseen ei olisi tarvinut tehdä piirustuksi, ei käyttää lumilapiota, eikä pyydellä ANTEEKSI ylläpitäjältä. Uskon että olen oppinut Hidas57 antamasta ohjeesta.
 

Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: Jussipolo - 16.06.13 - klo:19:12
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: 1234 - 17.06.13 - klo:08:01
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.
Moi. Kyllä se ketju vaarmaan on kulunnu (venynny) mutta vain ehkä 20% siitä mitä ketjun valmistajan ohje tai minkä verran kiristimessä ja laahaimissa on varaa. Tässä on tilanne sellainen kun ketjuvetoisissa mopoissa kun asennetaa uusi ketju. Kun ketju kuluu aletaa siirtämää takapyörää, jos näin ei tehtäisi vaan vaihdettaisi ketju, voisi takaakseli olla kiinteä. Tässä mopossa kaikki johtuu kiristimestä. Kampiaksellilla on kaksi noin 14 asteen kohtaa, jos moottori pysähtyy näihin kohtiin on ketjun löystyminen varmaa, siksi ketjun on oltava niin tiukka että ei tapahdu ylihyppimistä vaikka kiristin poistettaisi.       
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: hidas57 - 17.06.13 - klo:08:28
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.

Eli huolto-ohjelman mukainen suositus vaihtaa ketju, vai suositus muuten vaan? Autoissakin on jollain km-lukemalla/vuosilla vaihtosuositus, yleisimmin kyllä hammashihnoille. Syksymmällä tulee tuo 60tkm huolto eteen ja jos suositus annetaan, niin eiköhän ketju vaihtoon mene. Muuta syytä vaihtoon ei ole omassa pyörässä. Parempi vaihtaa kuin jäädä odottelemaan 'selkeitä' indikaatioita. Ihanan kallista, mutta saapa ainakin seuraava omistaja sitten herkkua koko rahalla.

Tällä hetkellä pyörässä ei huoleta kuin alustan 'huoltovapaus'.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: Jussipolo - 17.06.13 - klo:17:22
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.

Eli huolto-ohjelman mukainen suositus vaihtaa ketju, vai suositus muuten vaan? Autoissakin on jollain km-lukemalla/vuosilla vaihtosuositus, yleisimmin kyllä hammashihnoille. Syksymmällä tulee tuo 60tkm huolto eteen ja jos suositus annetaan, niin eiköhän ketju vaihtoon mene. Muuta syytä vaihtoon ei ole omassa pyörässä. Parempi vaihtaa kuin jäädä odottelemaan 'selkeitä' indikaatioita. Ihanan kallista, mutta saapa ainakin seuraava omistaja sitten herkkua koko rahalla.

Tällä hetkellä pyörässä ei huoleta kuin alustan 'huoltovapaus'.

Niin tämä lisähinta oli pari sataa, koska 30000 km huoltoväli tuli täyteen. Kolmenkympin huolto maksaa n. 700 egua. Ainahan nämä on sellaisia asioita, että uskoako vai ei. Kyllä ketjun pitäisi kestää parisataatonnia, mutta kun ei ole tietoa. Kaverin TSI golf autoon uusittiin ketju 71 tkm, hinta 1000 euroa. Kaveri vaahtosi laadusta sen verran, että liike maksoi 900. Hyvä niin. Ei takuuta. Nykyisissä golf tsi:ssä on hihnat.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: spk_1978 - 17.06.13 - klo:18:46
Kun ketju kuluu aletaa siirtämää takapyörää, jos näin ei tehtäisi vaan vaihdettaisi ketju, voisi takaakseli olla kiinteä.

Ketjun kiristäminen näin muuttaa akseliväliä.
Kiinteä akseliväli ei varmaan olisi kisakuskien toivoma ominaisuus.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: flack - 07.09.14 - klo:21:14
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)

Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: bin laden - 08.09.14 - klo:07:50
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)

En ole bemariin vaihtanut nokkaketjun kiristäjää, mutta Hondiin ja Kawasakeihin kyllä. Aina olen täyttänyt moottoriöljyllä nokkaketjun kiristimet ennen paikalleen asentamista. Jos et täytä nokkaketjun kiristäjää öljyllä, niin on vaara nokkaketjun yli hyppäämiselle ekassa käynnistyksessä.  horisko  
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: JukkaE60 - 08.09.14 - klo:10:13
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)
Ei laiteta öljyä, ohjetta vaikkapa tuon linkin takaa:

http://www.slideshare.net/k1300r/k1200-timing-chain-tensioner-attachment-service-bulletin
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: bin laden - 08.09.14 - klo:12:59
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)
Ei laiteta öljyä, ohjetta vaikkapa tuon linkin takaa:

http://www.slideshare.net/k1300r/k1200-timing-chain-tensioner-attachment-service-bulletin

ok hyvä tietää.
Otsikko: Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
Kirjoitti: flack - 08.09.14 - klo:14:25
No, eipä tuo öjlyn laitto tuohon pahaakaan tehnyt kun sattui olemaan hyllyssä tuota... vaihdoin tuon jo :)
Parilla ensimmäisellä käynnistyksellä piti kyllä melko pahaa rohinaa mutta kolmannella oli jo hiljainen, nyt vaan seurailla notta toimii oikein...
Koputan puuta (eli päätäni) - jottei tullut tästä "tein itse, säästin - ja hävisin" - näytös settii :P