Kirjoittaja Aihe: Rata-ajo  (Luettu 5707 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Rata-ajo
« Vastaus #15 : 10.10.09 - klo:13:08 »
Tuosta jarruttamisesta tuli mieleen et k13 ässällä on minusta kiva ajaa mutkiin vain kaasua löysäämällä, ei tarvii juuri jarrutella kun moottorijarrutus on melkoinen.

Aluksi tuo tuntui häiritsevältä, mut sitten kun tottui, pystyy hyvin käyttään hyväkseen mutkissa. ajelu

Mut hei, omia kuvia vaan tähän ketjuun, miten kallellaan sitä on menty. hali_peukku

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: Rata-ajo
« Vastaus #16 : 10.10.09 - klo:13:44 »
Sitähän nuo kouluttajat sanoivat, että yritä olla jarruttelematta ja käytä vain yhtä vaihdetta. Ahvenisto menee ihan kivasti kolmosella, ei tosiaankaan kannata alkaa sohlaamaan niiden kanssa. Asiansa osaava kuski ajaa kuulemma Ahvenistolla noin 1:30 aikoja jarruihin ja vaihteisiin koskematta. Ja se on kovaa se, ite mittasin kellolla tuon ratapäivän nopeimmaksi ajaksi 1:28.

Muoks: siis en itelleni, mun ajat mitataan kalenterilla    ashamed
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:46 kirjoittanut jarska »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Rata-ajo
« Vastaus #17 : 10.10.09 - klo:13:54 »
Et ole eka Ärrä/Ässä kuski jolla jarrupoljin kuluu mutkissa.

Kaikki sanoo että aja yhdellä vaihteella, ja täytyy sanoa että se riittää nopeaan ajoon.
Ei vaan voi mitään että on suoralla pakko päästä kelaan laatikkoo ja nopeutta.

Juttelin yhden SMoton kouluttajan kanssa Vehoniemellä ja kehui että kyllä Ässällä laittaa monia ärriä kuonoon kun vaan uskaltaa käyttää mopon avut hyväksi. Ässällä se ajeli itsekin. Jonkun tälläsen kaverin kun sais kouluttaan bemukuskeja niin avot..

Radalle menoo ei kannata hävetä / pelätä lainkaan.
Siellä on loistava fiilis mopon tyypistä ja kuskin kokemuksesta huolimatta.

Omia kuvia katselin Alastarolta ja totesin kaverille ettei noiista meitin kuvista puutu kuin sivulaukut, oli ne sen verran kevyillä kanttauksilla =)
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Rata-ajo
« Vastaus #18 : 10.10.09 - klo:13:59 »
Onko noita kouluttajia "ostettavissa" vai onko radoilla jo vakkarit opettamassa jos tahtoo?

Ja millasia summia heille pitää maksaa parin kolmen tunnin sessiosta?

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Rata-ajo
« Vastaus #19 : 10.10.09 - klo:14:04 »
Ratavuorolla käsittääkseni on yksi kaveri joka on ns jengin vastuuhenkilö.
Tää nakki epäilemättä heilahtaa sille jolla eniten postauksia tänne.. 0600.gif

Kouluttajaa kannattais kysyä suoraan SMotosta.
Ainakin meitin firman vuorolla oli joskus pari vuotta sitten sieltä kaveri.
=Ihan helevetin hyviä tyyppejä.

Kamerat on hyvä olla mukana, täällä tuntuu olevan valokuvausta harrastavia enemmänkin eli muistoja on luvassa kaikille.  hedari
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:47 kirjoittanut jarska »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Rata-ajo
« Vastaus #20 : 10.10.09 - klo:14:09 »
Ai mua nakitetaan heti lippumieheksi, vois olla parempi pysyäkki pois jaloista siellä radalla. reps

Hyvä ketju ja tulee tietoa mulle tuntemattomasta alueesta. bowdown

Poissa BMWille

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 24
  • K1200R Sport
Re: Rata-ajo
« Vastaus #21 : 10.10.09 - klo:16:32 »
Tässä jarrupoljin ja jalkatapin kulutuspalat


Pakoputki vastasi vastasi kans hiukan. Tämä jälkeen piti putkistoa vähän "modata" eikä se ole enää ollut ongelma (kuva on ollut jo orgin puolella mutta laitetaan nyt tännekin)


Tässä sitten tuo kauhea ajoasento  . Minulla ei ollut vielä liukupaloja joten en pystynyt laitamaan polvea maahan. Nyt tilanne on korjattu

Pahin vika on tuo yläkropan asento sillä pää pitäsi oikeasti olla taustapeilin kohdalla. Lisää harjoitusta tarvitaan.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:47 kirjoittanut jarska »

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Rata-ajo
« Vastaus #22 : 10.10.09 - klo:17:01 »
Jeesh,lisää vaan  rata-aiheisia kuvia, kiva kattella.  hesse_yahoo
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:48 kirjoittanut jarska »

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Rata-ajo
« Vastaus #23 : 10.10.09 - klo:18:07 »
Tähän pyritään sitten siellä  rata-miitissä.  hesse_wink2
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:48 kirjoittanut jarska »

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: Rata-ajo
« Vastaus #24 : 10.10.09 - klo:21:28 »
Eli jalkatappi alkaa kulumaan ennen kuin mopo kaatuu. Tältä pohjalta ja tällä tiedolla on hyvä jatkaa ensi kesänä ratahommeleita.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Re: Rata-ajo
« Vastaus #25 : 10.10.09 - klo:21:36 »
E meikäläisen takajarrupolkimen pää vielä asvalttiin ottanut. Rajoitintapit on toki kuluneita, mutta ekalla ratapäivällä ko. pyörällä oli MV:n jalkatapin madallussarjat käytössä ja nehän piti purkaa muutaman kierroksen jälkeen, kun alkoi tapit raapimaan maata.

Ahvenistolla en ole käynyt kuin kerran. Se oli silloin kun oma S oli uusi, vakuutus ei voimassa, tuntematon ja vaikea rata sekä ensimmäisen version ruikukartta käytössä eli nyki niin perhanasti pienillä kaasun avauksilla. ei ollut mikään miellyttävä kokemus ja sen jälkeen olen pitäytynyt ihan tässä kolmikossa Motopark, Kemora ja Botniaring. Motoparkkiin ässä sopii oikein hyvin.. Nopeita mutkia ja kuoppaista rataa, niin sehän on kuin kotonaan.

Jos joskus satutte Englantiin, niin käypää kokeilemassa Cadwell Park. Muistuttaa jonkin verran Ahvenistoa, mutta pinta on hyvä ja nopeitakin paikkoja piisaa. Siellä saa sitten ässänkin kokoisen valaan ilmaan ilman sen suurempaa vaivannäköä.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Rata-ajo
« Vastaus #26 : 11.10.09 - klo:19:53 »
Lainaus käyttäjältä: BMWille
Pahin vika on tuo yläkropan asento sillä pää pitäsi oikeasti olla taustapeilin kohdalla. Lisää harjoitusta tarvitaan.

Taitais mennä aikalailla paremmaksi kun vaan siirtäisit kunnolla painoa sivulle.
Persusta vaan liikkeelle.

Se on ihmeellistä kun sitä kuulaa koittaa viedä sinne peilin vierelle niin huomaa että se oikeasti auttaa mutkissa.
Kallion ajamistakin kun seuraa niin välillä sitä päätä viedään ihan tosissaan sinne asfaltin suuntaan..

Ei sikäli, ison luokan rispektiä, tossa mennään PALJON reilummalla kantilla kuin allekirjoittanut ikinä  hali_rokrok
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:48 kirjoittanut jarska »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa markkuviitala

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 30
  • R1200S
Re: Rata-ajo
« Vastaus #27 : 24.10.09 - klo:17:41 »
En ole niinkään fanaattinen moottoripyöräilijä, vaan enemmänkin uuden opettelija. Tässä 50-v kinttaalla ja omalla pyörällä (lompakolla) pysyy aika hyvin riskit rajoissa, toisaalta oppiminen on pahuksen hidasta. Ens kesänä taas ja mukana, jos jotain ajotapahtumaa tiedossa.
Tulimma Joukolla, soon meirän hevoone.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Rata-ajo
« Vastaus #28 : 24.10.09 - klo:17:47 »
Lainaus käyttäjältä: markkuviitala
En ole niinkään fanaattinen moottoripyöräilijä, vaan enemmänkin uuden opettelija. Tässä 50-v kinttaalla ja omalla pyörällä (lompakolla) pysyy aika hyvin riskit rajoissa, toisaalta oppiminen on pahuksen hidasta. Ens kesänä taas ja mukana, jos jotain ajotapahtumaa tiedossa.

Onhan meillä kovasti työn alla yhdistetty rata-ajo+miitti ens keväälle.  hesse_yahoo
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:49 kirjoittanut jarska »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Re: Rata-ajo
« Vastaus #29 : 20.01.10 - klo:17:06 »
Moi,
Itse olen kokematon mutta hiiidaaaas ja jäykkä, gallerian kuvatkin todistavat. Kuitenkin radalle kannustan kaikkia mukaan, etenkin heitä jotka eivät ole radalla ajaneet. Tässä näkemyksiäni ja kokemuksiani:
- Ratapäivät eivät ole kilpailuita
- Radalla saa ajaa omaa vauhtia, siltä kun itsestä hyvältä tuntuu, kaikki ei aja polvi maassa.
- Poliisi ei sakota, niitäkään jotka ajaa polvi maassa
- Radalla ei tarvitse pelätä vastaantulijaa, kaarteesta ei tule vastaan  karavaanaridatsunhiacerekkaa
- Umpeen teipatuista taustapeilejä ei tarvitse tarkkailla takaatulijoita
- Vauhdin voi säädellä halutessaa pääasiassa kaasulla, jarrutuksen myöhäisyydestä ei saa kuin kuski ite kylmiäväreitä
=> voi keskittyä omaan ajamiseen ja oikeaan ajolinjaan
=> vain ajamalla oppii ja radalla ajaessa etenkin, lisäksi mahdollisista ajokuvista oppii, vrt. etsi 7 virhettä
=> on mukavaa hommaa ja pyöräkin tykkää, moottoripyörät tykkää että niillä ajetaan
- Normaalit ajovarusteet riittää, lisäksi teippiä että saapi peilit ja muut lasit teipattua.
- Kukaan ei osoittele sormella vaikkei polvissa olisi laahauspaloja.
 
Rata-aikaa olisi mielestäni hyvä olla noin 5-6 h. Vieraalla radalla, niin radan kuin ajolinjojenkin opettelu vie tovin. Suomessa harvinaiset sadekuurot saattavat kastella rataa  angry.
Porukka olisi hyvä jakaa ryhmiin 2-3, hitaat/nopeet/sikanopeet. Ryhmäjako ei ole "paremmuuslajittelu", vaan näin radalla on kerralla vähemmän kuskeja ja nopeusjaottelu vähentää ohitustarvetta => jokainen voi keskittyä omaan ajoonsa. Näin ajoaika olis kullekin ryhmälle 20 min/h, joka on aivan riittävä. 2-3 h rata-ajalla ei ehtisi ajamaan kuin 2-3 vetoa, joka on kovin vähän.
Vuokraus yhdessä jonkun toisen porukan/dealerin kanssa kustannuksia tasaamaan?

Motoparkin rata on hyvä mopoille, siellä on myös korkeuseroja. Radan käyttöä rajoittaa ympäristölupa eli melusta tehdyt valitukset.
Ahvenisto on ok, mutta kaiteiden läheisyys on mopoilijan kannalta huono.
Botniaringillä en ole käynyt kuin kerran, ajokoulussa. Nopeus oli rajoitettu, vaikka Mika Kallio oli yli-opettajana.
Muista radoista ei ole kokemusta, "lähiradoille" on lyhyempi matka.

Tulipas tästä vuodatus.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:11:49 kirjoittanut jarska »
Quot homines, tot sententiae.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal