BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: bin laden - 31.08.15 - klo:17:02

Otsikko: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: bin laden - 31.08.15 - klo:17:02
BMW K1300S perä rikki
Käytin bemarin taka-akselin navan vaihdossa. Eli se kuuluisa laipan vaihto mihin takapyörä kiinnittyy.
Ajelin kotiin ja vähän ihmettelin miksi takapyörä jyristää 60 km/h vauhdissa. Otin takarenkaan irti ja käytin sen rengasliikkeessä tasapainon tarkistuksessa. Rengas on tasapainossa.
Soitin sitten RM Heinolle Espooseen, että bemarista taitaa olla perä rikki. Puhelimessa neuvoivat, että jos laskee perästä öljyt pois ja sitten liikuttelee takapyörää niin mahdollinen vaurio voi olla helpommin havaittavissa. No kyllä tässä tapauksessa sen näkee silmälläkin. Uusi laippa mikä sinne vaihdettiin on erilainen. Uusi laippa painaa perän osat uuteen asentoon.  Nyt se sitten täristää, kun ulompi perän laakeri on kulunut. Kilometrejä on nyt ajettu 77000km. Vähän ottaa päähän, kun vien ”ehjän” pyörän recall huoltoon ja saa sen sitten viedä peräremonttiin, mikä ei ole halpa.

https://www.youtube.com/watch?v=sO5SN8qqAGQ
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: Jussipolo - 07.09.15 - klo:07:28
No on kyllä ihmeellinen juttu. Kylläpähän laittavat kuntoon kun tehtaan virhe. Kyllä sinä pyörän kuntoon saat. Tulee vaan mieleen, että mites meillä muilla käy...
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: seppalat - 08.09.15 - klo:13:26
No on kyllä omituista. Itse en huomannut mitään muutosta. Kyllä tuo bemarin kuuluu korjata, sano meidän sanoneen.
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: hidas57 - 08.09.15 - klo:14:15
Itse kun avasin takajarrut tsekkausmielessä, niin havaitsin palojen olevan kulunut toisella puolella selvästi enemmän kuin toisella. En ole aikoihin noita tarkistanut, joten vaikea sanoa onko tuo normaalia, edelliset palat kuitenkin tasaisesti kuluneet. Mutta laipan vaihdon jälkeen takajarru oli aika pitkään poikkeuksellisen tehoton, elpyen kuitenkin ahkerasti käytettynä. Mahdollisesti asento muuttui uuden laipan vuoksi? No muuta ei ole onneksi ilmennyt.
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: atomic - 08.09.15 - klo:22:42
Itse kun avasin takajarrut tsekkausmielessä, niin havaitsin palojen olevan kulunut toisella puolella selvästi enemmän kuin toisella. En ole aikoihin noita tarkistanut, joten vaikea sanoa onko tuo normaalia, edelliset palat kuitenkin tasaisesti kuluneet. Mutta laipan vaihdon jälkeen takajarru oli aika pitkään poikkeuksellisen tehoton, elpyen kuitenkin ahkerasti käytettynä. Mahdollisesti asento muuttui uuden laipan vuoksi? No muuta ei ole onneksi ilmennyt.

Mulla kului ensimmäiset palat epätasaisesti ennen laipan vaihtoa, olisko normaalia ?
Taitaa olla vasta toiset takapalat menossa.
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: hidas57 - 09.09.15 - klo:08:09
Minä pistin aivan alkuperäiset palat toistaiseksi takaisin, koska niissä oli enemmän pintaa jäljellä ja tasaisemmin kuluneet kuin ajossa olleet. Keväällä sitten uusi tsekkaus ja varmaan uudet palat.
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: bin laden - 11.09.15 - klo:08:46
Eilen kävin hakemassa pyörän pois huollosta. Syy ei ole uusi laippa, vaan laakerit olivat ruosteessa. Lähetin vähän sähköpostia tehtaalle, ei korvata vaan itse pitää maksaa.  Painepesurilla en ole koskaan pessyt itse pyörääni. On kuulemma paljon ollut samanlaisia remontteja. 
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: hidas57 - 11.09.15 - klo:09:48
OK. Ei aivan järjetön hinta sentään ja nythän se taas kestääää. Katsotaan mitä klappeja omasta pyörästä löytyy ensi viikon huollossa.
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: bin laden - 11.09.15 - klo:10:58
OK. Ei aivan järjetön hinta sentään ja nythän se taas kestääää. Katsotaan mitä klappeja omasta pyörästä löytyy ensi viikon huollossa.

Työaika alle 3 tuntia. Ei varmaan onnistu ensikertalaiselta, vaikka olisi erikoistyökalut käytettävissä. Tavoitteena olisi ajaa tällä nykyisellä pyörällä 200.000 km, jos ei tule ihan hirveää vaihtokuumetta. XR oli jo aika lähellä.

Jos 600 Hondalla ajetaan 474.756 km, niin ei pitäisi bemarilla 200.000 km olla tiukassa.
https://www.youtube.com/watch?v=gs8I8fYNNG0
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: mara h - 12.09.15 - klo:09:03
Se ei oo takapyörä paljon pyöriny, jos laakerit ruosteessa airrev
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: bin laden - 12.09.15 - klo:09:36
Se ei oo takapyörä paljon pyöriny, jos laakerit ruosteessa airrev
hesse_biggrin
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: 1234 - 12.09.15 - klo:15:28
Eilen kävin hakemassa pyörän pois huollosta. Syy ei ole uusi laippa, vaan laakerit olivat ruosteessa. Lähetin vähän sähköpostia tehtaalle, ei korvata vaan itse pitää maksaa.  Painepesurilla en ole koskaan pessyt itse pyörääni. On kuulemma paljon ollut samanlaisia remontteja.

Moi. Onko totta että kuvassa oleva uusi laippa on pyörääsi vaihdettu.
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: 1234 - 12.09.15 - klo:15:57
Eilen kävin hakemassa pyörän pois huollosta. Syy ei ole uusi laippa, vaan laakerit olivat ruosteessa. Lähetin vähän sähköpostia tehtaalle, ei korvata vaan itse pitää maksaa.  Painepesurilla en ole koskaan pessyt itse pyörääni. On kuulemma paljon ollut samanlaisia remontteja.

Moi. Onko totta että kuvassa oleva uusi laippa on pyörääsi vaihdettu.

Moi. Voin vastata itse. Kyllä laippa on oikea mutta kuvasta puuttuu keskitysrengas.
Otsikko: Vs: BMW K1300S perä rikki
Kirjoitti: bin laden - 12.09.15 - klo:18:29
No ei ihan sama, mutta samanlainen holkilla ja tiivisteellä.