Kirjoittaja Aihe: Vilkkukytkin  (Luettu 14002 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vilkkukytkin
« : 01.10.09 - klo:10:47 »
Ei varsinaisesti ole vikonut kertaakaan, kuten ilmeisesti joillain on, mut ärsyttävän "tunnoton" minusta.

Ei ole kunnollista pykälää, josta tuntis milloin sitä on kääntänyt tarpeeksi sivulle kytkeytyäkseen.

Joskus ei pukkaa peukalolla tarpeeksi ja huomaa etteihän se perkuleen vilkku olekkaan päällä.  grin

Muilla samoja huomioita vai enkö mä vaan osaa?
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:31 kirjoittanut jarska »

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #1 : 07.10.09 - klo:12:04 »
Muistelen noilla ulkomaisilla forumeilla lukeneeni että vilkkukytkimen signaaleissa on ollut häikkää.

Itse olisin valmis maksamaan vanhasta vilkkusysteemistä lisävarusteena. love01
Koskahan tälläinen tulee markkinoille???

Se on jotenkin niin luonnollinen molemmissa kahvoissa.
Totta mooses tohon uuteen systeemiin tottus, mutta silti vanhasta tykkään enemmän.
HP2 Sportissa muistaakseni on vanha kunnon vilkkusysteemi edelleen..
Se on muutenkin niiiiiiiiin nätti mun silmään, ettei uskalla kaupan lähelle mennä lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:31 kirjoittanut jarska »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #2 : 09.10.09 - klo:19:43 »
Täytyy ihmetellä tuota yleistä porua noista BMW:n "vanhoista" vilkkukatkaisijoista. Ite opin niihen muutamassa tunnissa ja nyt kun ajelen Suzukilla tai tolla emännän Hondalla niin kääntyessä vasemmalle saatan töötätä ja pari kertaa olen startannut pyörän vaikka se on jo käynnissä...

Ne "vanhat" vilkut on ihan hyvät, se on asenne/tottumiskysymys. Sitä paitsi ne sammuu itekseen jonkun ajan kuluttua.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #3 : 09.10.09 - klo:20:55 »
Musta tuo vanha tsydeemi on ihan hyvä muuten, mutta välillä huomaa kääntyvänsä ilman vilkkua kun vaikka ryhmittyy vasemmalle kääntyvälle kaantymiskaistalle ja se on just muutaman 10 metriä pidempi kuin se vilkun pois kytkevä ajomatka. Sen jälkeen on vielä heti käännös perään vasempaan - edellisissä pyörissä vilkku on saanu olla päällä koko ajan vasemmalle sen muutama sata metriä. Esim. omalle työpaikalle mennessä on noin. Muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen on oppinu tuota varomaan.

En oo tästö ihan varma, mutta jos vilkutus on kesken (oletetaan että 200 m on se vilkun toimiintamatka) ja esim. 100 m kohdalla painaa vilkkunappia uudelleen niin tuntuu ettei se alota laskeen sitä matkaa uudelleen siitä pisteestä vaan vilkuttelee sen ekan 200 m loppuun, jonka jälkeeen voi pistää taas vilkun päälle uudelleen. Musta se ois paremoi jos matkalaskuri nollais ittensä aina ku painaa vilkkunappia uudelleen päälle.

(tajuaakohan tuota mun selitystä?)
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #4 : 09.10.09 - klo:21:46 »
Tajuaa oikein hyvin.Mielestäni tuo vahhempi 3:n napin systeemi on mainio.Mutta sama asia on häirinnyt minuakin.Tosiaan jos laittaa maantiellä hyvissä ajoin vilkun päälle,niin se kytkeytyy liian aikaisin pois.Joskus huollossa käydessäni kyselin voisiko tuota päälläoloaikaa jotenkin pidentää? Kuulemma ei.Tiedä sitten häntä.Jos tuon vanhan systeemin saisi uuteen Ässään,niin kyllä siitä voisi pari-kolme sataakin maksaa.Tietenkin makuasia mitä suuremmassa määrin.
Man cannot live on beer only.

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #5 : 09.10.09 - klo:22:06 »
Mun mopon manuaalissa sanotaan, että vilkku sammuu itekseen noin 200 metrin ajon jälkeen. Useimmiten  se ei sammu tarpeeksi ajoissa, jolloin joku saattaa kääntyä eteesi, joskus (mulla harvemmin) liian aikaisin. Mutta onneksi on se kolmas nappi, jota ei ole ollenkaan vaikea painaa. Mulla on oikea peukalo tullut huomatavasti notkeammaksi puimurin oston jälkeen. Hyvää on se, että jos sortuu amatöörimokaan ja unohtaa vilkun päälle, se jossain vaiheessa sammuu.

Paljon on ihan alan lehdistössäkin, puhumattakaan foorumeista, viljelty myyttiä BMW:n kummallisista vilkuista. Jos osaa kävellä ja jauhaa purkkaa samaan aikaan, osaa käyttää myös nuita paholaisen keksintöjä, BMW:n vanhanmallisia vilkkuja. Tämä tuntuu olevan ikuisuuskysymys. Omalta osaltani olen sen ratkaissut. Kumpikin on ihan yhtä hyvä.

Mutta vielä tuosta tottumuksen voimasta. Asun hiekkatie varrella ja mulla on usein tapana kotiin tullessa "leikkiä" ABS-jarruilla, pemarissa ja emännän Hondassa on sellaiset. Eilen kun ajelin Suzukillani, jossa moisia hapatuksia ei ole, tein taas ajatuksissani saman ja jarrutin etusen lukkoon. Onneksi vauhtia oli ehkä 30, ehdin lyömään jalat maahan ennen kuin olisin kaatunut. Mussukka säilyi ehjänä.
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #6 : 10.10.09 - klo:10:34 »
Toi ABS jarruttelu on ihan hyvästä molemmille kuskille ja pyörälle.

Pysyy hereillä molemmat.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #7 : 17.10.09 - klo:20:18 »
Kuulostaa samoilta harrastuksilta, ku itelläki  ajelun lomassa.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:32 kirjoittanut jarska »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Kartsa

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 141
  • R 1200 GS Rallye
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #8 : 17.10.09 - klo:21:21 »
Jaa , mistäköhän luin, että ainakin gt:ssä vilkkujen sammuminen on kiinni ajonopeudesta, mitä kovempi nopeus, sitä nopeammin vilkutus loppuu.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #9 : 17.10.09 - klo:22:44 »
Menee se 200 m aika paljo nopeammin 150 vauhissa, ku 40 vauhissa.  icon_wink

Voishan siinä olla tietty joku nopeudesta riipuvuus rakennettuna - ei pitäs olla vaikea tehä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:32 kirjoittanut jarska »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #10 : 23.10.09 - klo:17:39 »
Ei se vilkun toiminta kyllä suoraan matkaan ole sidottu.
Monesti laittanut vilkun päälle pirusti ennen mutkaa ja silti sen kuitannut pois.
Saksassa oli vilkut monesti päällä yli 500m.

Pitäs tehdä joku addressi tonne Berliinin suuntaan että alkavat  tehdä option vanhasta vilkkusysteemistä niille jotka sellaisen haluavat.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #11 : 24.10.09 - klo:09:18 »
Onkos näissä uudemmissa "japsivilkuissakin" tuo automaaginen päältä pois toiminto?

Poissa Kartsa

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 141
  • R 1200 GS Rallye
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #12 : 24.10.09 - klo:10:00 »
Uskoisin näin, koska K13GT:ssä ainakin on.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #13 : 24.10.09 - klo:10:09 »
Lainaus käyttäjältä: Kartsa
Uskoisin näin, koska K13GT:ssä ainakin on.

No hitto, pitäs varmaan lukea sitä manuaalia useemmin.  grin
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:32 kirjoittanut jarska »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Vilkkukytkin
« Vastaus #14 : 24.10.09 - klo:11:03 »
Muistelen, että vilkun kytkeytyminen automaattisesti pois päältä on sidottu ajonopeuteen. Eli kun nopeus ylittää jonkun 45...50 km/h vilkku putoaa pois päältä.  

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal