Kirjoittaja Aihe: Vanteiden irroitus  (Luettu 26208 kertaa)

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #30 : 12.03.10 - klo:13:39 »
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä!  horisko ;D
Tekstilaji on lähellä provoa?
Jos kaikki ei roplaa mopojaan itse pelkästään nuukuuttaan. Harrastusvälineet on henkilökohtaisia, ei kaverin viehelaatikkolle mennä tai aseeseen puututa kysymättä. Jopa postimerkkeilijät ja perhosten keräilijät järjestelee kokoelmansa itse. Tiedä minkä EWS:n satunnaislaukeamisen ne siellä korjaamossa virittää. Rengasliikkeessä takuulla kaatavat mopon tai joku asentaja "jarska" käy sillä keulimassa. Tämmöiset voi ehkäistä valveutuneella toiminnalla. Heilahduskäsi!
Quot homines, tot sententiae.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #31 : 12.03.10 - klo:14:02 »
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä!  horisko ;D
Tekstilaji on lähellä provoa?
Jos kaikki ei roplaa mopojaan itse pelkästään nuukuuttaan. Harrastusvälineet on henkilökohtaisia, ei kaverin viehelaatikkolle mennä tai aseeseen puututa kysymättä. Jopa postimerkkeilijät ja perhosten keräilijät järjestelee kokoelmansa itse. Tiedä minkä EWS:n satunnaislaukeamisen ne siellä korjaamossa virittää. Rengasliikkeessä takuulla kaatavat mopon tai joku asentaja "jarska" käy sillä keulimassa. Tämmöiset voi ehkäistä valveutuneella toiminnalla. Heilahduskäsi!

Muutama vuos taaksepäin en uskaltanut edes purkaa katteita moposta ja pienimmätkin jutut käytin asentajalla.

Kiinnostus on ollu aina kova, rohkeus vaan puuttunut.

LT:n myötä opettelin katteiden purkua, starttireleen vaihtoa ja siitä se lähti, minusta on tosi kivaa värkätä sellasia juttuja jotka osaa ja isommat sitten ammattilaiselle.

Kukin tyylillään ,mut mä koen että henkisesti lähennymme moponi kanssa kun jotain siihen ittekkin tuunannut ja tulee hyvä fiilis. :mrgreen:

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #32 : 12.03.10 - klo:14:27 »
Kyllä näin kevättä odotellessa on pakko päästä vähän pyörän kimppuun.
En ole mekaanikko mutta käsilläni teen työni ja pikku pojasta lähtien oon purkanut
kaikki koneet jotka olen käsiini saanut, osan jopa olen saanut kasattuakin hesse_yahoo.
Jos nyt yksinkertaisena teen homman vähän eri lailla kun muut eli nostelen pyörääni katosta, ei pitäisi
muita hirveästi haitata. Vanteiden irroitus nyt on ollut yks helpoimmista hommista mitä oon ikinä tehnyt, ja ei tää
ks muutenkaan kovin hankalalta purkaa tai muuten korjailla oo tuntunut.
Näihin nyky moottoreihin en kauheasti koske kun ei ole kunnon välineitä ja ovat kyllä niin hienoja paketteja.
Tää aihe lähti liikkeelle ihan pelkästä ajankulusta kun tätä aikaa tänä talvena on ollut ihan liikaa,
enpä olisi uskonut että aiheuttaa tämmöisiä kommentteja.
Lopetan osaltani tämän kommentoinnin tähän, renkaat vaihtuu varmasti ja jos pyörä tuhoutuu tuloksen näette
toukokuussa kukkaismäessä. hedari
Pro...., whisky and rock!!!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #33 : 12.03.10 - klo:14:42 »
On se minullakin josku mopo roikkunut katosta. Niin LT kuin äSsäkin. LT piti nostaa peräkärryn kyydistä ja ässä piti nostaa ilmaan, että sai moottorin pois alta.

Mutta renkaan vaihdon takia en ole sitä roikkumaan laittanut. Ainakaan vielä.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa tahvo

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 351
  • R 1200 GS A, KTM 640 Adv.
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #34 : 12.03.10 - klo:15:07 »
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä!  horisko ;D
Tekstilaji on lähellä provoa?
Jos kaikki ei roplaa mopojaan itse pelkästään nuukuuttaan. Harrastusvälineet on henkilökohtaisia, ei kaverin viehelaatikkolle mennä tai aseeseen puututa kysymättä. Jopa postimerkkeilijät ja perhosten keräilijät järjestelee kokoelmansa itse. Tiedä minkä EWS:n satunnaislaukeamisen ne siellä korjaamossa virittää. Rengasliikkeessä takuulla kaatavat mopon tai joku asentaja "jarska" käy sillä keulimassa. Tämmöiset voi ehkäistä valveutuneella toiminnalla. Heilahduskäsi!

Muutama vuos taaksepäin en uskaltanut edes purkaa katteita moposta ja pienimmätkin jutut käytin asentajalla.

Kiinnostus on ollu aina kova, rohkeus vaan puuttunut.

LT:n myötä opettelin katteiden purkua, starttireleen vaihtoa ja siitä se lähti, minusta on tosi kivaa värkätä sellasia juttuja jotka osaa ja isommat sitten ammattilaiselle.

Kukin tyylillään ,mut mä koen että henkisesti lähennymme moponi kanssa kun jotain siihen ittekkin tuunannut ja tulee hyvä fiilis. :mrgreen:


Juu, eipä nuo vehkeet mitään rakettitiedettä ole, ihan onnistuu kaikki mekaaniset hommelit, jos vaan aikaa riittäää, nuo tietokoneboksit ym anturit sitten onkin aivan hepreaa  ainakin minulle..

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
ihan periaatteesta
« Vastaus #35 : 12.03.10 - klo:16:12 »
Ihan periaatteesta pyrin tekemään itse ne hommat mitkä osaan tehdä.

Silloin tiedän ainakin mitä on tehty tai jätetty tekemättä.

Ainakin minun työssäni tuo tuntikorvaus on sen verran alhainen, että seuraavalla kerralla teen kyllä 30 tuhannen huollonkin itse vaikka siihen sitten menisikin 2 päivää, koska se huolto maksoi enemmän, kun pystyn 2 päivässä normaalilla työlläni tienaamaan.

Tämän ekan 30 tuhatta olen käyttänyt merkkihuoltoa, mutta jatkossa tuskin enää. Joissain speciaalihommissa, kuten lasikuituhommissa ja maalauksessa olen käyttänyt pyörien kanssa ulkopuolista apua, koska siinä opetteluun menee aikaa ennen kuin lopputulos on hyvä. Venttiilinsäädöt ym. muut pienet konetekniset hommat on jo harjoteltu niillä halvoilla japsipyörillä, joten nyt sitä omaksuttua tietoa voi sitten hyödyntää vaikka Bemarin kohdalla.

Sen mopon hankintahinnalla ei ole mitään tekemistä tämän huoltohomman kanssa. Silloin kun tuon ässän ostin, ei markkinoilla ollut mitään muuta vastaavaa pyörää kellään valmistajalla, joten valinnanvaraa ei siinäkään ollut.

« Viimeksi muokattu: 12.03.10 - klo:16:19 kirjoittanut Ekku »

Poissa Ttuttu

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #36 : 12.03.10 - klo:19:20 »
^^^^ Ihan mielenkiinnosta ja harrastuksenkin vuoksi pitää vähän rassata. Jos ei rassaa, niin tuskin saa edes vannetta irti tien päällä. Sellaista avuttomuutta en kehtaisi edes tunnustaa.. hesse_blink

Vaikka mopo kallis onkin, niin ei se ihan sama ole mitä huolloista ja vaikkapa renkaista maksaa. Miksi maksaisin renkaista Mototripin hinnan, lähes 450 €, jos samat kumit saa toisesta paikasta (kotimaasta) alle kolmen sadan? Ja miksi en tekisi vaikkapa osaa 30 tkm huolosta itse, jos säästän siinä 350 € ja saan samalla nähdä senkin, mitä mielenkiintoista siellä muovikuorien alla piileskelee..?

Bemaria ei ehkä ole tarkoitettu jokapojan itsehuollettavaksi, mutta ei noi vanteen irrotukset, öljynvaihdot yms. perushuollot mitään rakettitiedettä ole - ei yhtään ihmeellisempää hommaa kuin muidenkaan pyörien vastaavat hommat.

 offtopic Huomasitko muuten "Ttuttu" vastaukseni siihen satulakyselyysi?
Juu satulajutun huomasin. Tuota...  renkaita saa allekin laitettuna jopa Bemariin 350 euroon. :) Kumi-Veikolta nääs. :)

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #37 : 09.04.10 - klo:23:26 »
Mulla on toi tekniikan harrastus (tehdä sen minkä varmasti osaan) jäänyt tosiaan takavanteen irroitukseksi ja akun vaihdoksi+pesemiseen :mrgreen:
Takanen on helpoin irroitettava ikinä moottoripyörästä. Tunkki sinne iskarin alle, sivutallalla ja ylös. 5 torkkia auki ja voila, käännä oikealle ja vanne kädessä.
Jos jumittaa, pakarin lemmaria auki ja pieni vääntö putkesta.
Etusen irroittminen onkin sit ihan pceestä ilman SOPIVAA avainta, hyvää vinssiä/pukkia.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #38 : 10.04.10 - klo:08:49 »
Minusta on mukava huomata, että täällä on muitakin innokkaita harrastajia kuin minä.
Nämä hommat ova kaiken kaikkiaan varsin yksinkertaisia, kunhan hiukan tietää mitä tekee ja omaa vähän työkaluja.
Ja tehdessään huomioi muutamat pikkuniksit.

Itse olen pikkupojasta vehkeitä rassannut enkä siinä mielessä taida isommaksi kasvaakaan.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal