Kirjoittaja Aihe: K1200R Sport jarrunesteiden vaihto, teil integral, ei servoja  (Luettu 12075 kertaa)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Löysin juttua jarrunesteiden vaihdosta 1200S/1300S-puolelta, mutta vain perusproseduurin osalta. Tuossa omassa laitteessa on 'teil integral' jarrut, mutta ei mitään servoja. Joskus sain romppukopion huoltoproseduureista, mutta valitettavasti 2005 malleille ja oma on 2007. Siinä on esitetty ABS-keskusyksikkö, jollaista omassani ei ole, ja sen nesteen vaihto. Omassa ei ole mitään muita nesteliitäntöjä kuin jarruputket sisään/ulos etu- ja takapäälle tuossa abs-purkissa. Ei siis mitään korkkeja tms, kuten servoversiossa. Jotenka mahtaneko nesteet vaihtua etu-/takasäiliöiden kautta?? Vai mitenkä??

Tarkoitus on käyttää ilmausnipasta (satulat) imevää laitetta ja syötellä säiliöön uutta nestettä kunnes varmasti on imetty vanhat nesteet pois. Tuon vekottimen hankin alun perin tallissa olevaa toista pyörää varten, koska siinä homma on helppo, ei abseja.
« Viimeksi muokattu: 17.02.17 - klo:17:30 kirjoittanut hidas57 »

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Ei mitään ihmeellistä. Liiteenä viralliset ohjeet ei abc versiolle.
Itse olen kyllä aina puhdistannut ja herkistellyt jarrut. Ja painanut jarrusatuloiden männät sisään ja siten kompuran avulla vaihtanut jarrunesteet.
Videossa on menty lyhyen kaavan mukaan, eikä jarrusatuloiden mäntiä ole painettu sisään.

https://www.youtube.com/watch?v=1nWmDQjrL6c
« Viimeksi muokattu: 17.02.17 - klo:19:30 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Kiitoksia, mutta taisin selittää huonosti. Kyllä abs löytyy, jarrut mallia teil integral. Eli se uusin ja yleisin malli. Juuri abs, erityisesti se ohjausboxi jonka läpi jarruputket menevät, on se ihmetyksen kohde. Eli mitä lisää se vaatii, vaiko mitään?

« Viimeksi muokattu: 17.02.17 - klo:20:33 kirjoittanut hidas57 »

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Kiitoksia, mutta taisin selittää huonosti. Kyllä abs löytyy, jarrut mallia teil integral. Eli se uusin ja yleisin malli. Juuri abs, erityisesti se ohjausboxi jonka läpi jarruputket menevät, on se ihmetyksen kohde. Eli mitä lisää se vaatii, vaiko mitään?

Ei mitään lisää, samalla kaavalla.
Bin laden

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Eikö vaadi esimerkiksi jarrun aktivointia, vai virtaako neste tuon murikan läpi kuin tyhjää? Sehän tietysti sopii!

Oletko ottanut mäntiä ulos satuloista tuon homman yhteydessä, vai millä tavalla herkistät ne? Itse vaan otan ne reippaammin ulos ja pesen satuloineen miedolla saippuavedellä. EBC:n palat pölyää erityisesti, Brembon vähemmän.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Eikö vaadi esimerkiksi jarrun aktivointia, vai virtaako neste tuon murikan läpi kuin tyhjää? Sehän tietysti sopii!

Oletko ottanut mäntiä ulos satuloista tuon homman yhteydessä, vai millä tavalla herkistät ne? Itse vaan otan ne reippaammin ulos ja pesen satuloineen miedolla saippuavedellä. EBC:n palat pölyää erityisesti, Brembon vähemmän.

Mitä jarrunestettä käytät, jos käytät synteettistä aiotko vaihtaa siliconiin.

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Minulla on yhdet vanhat jarrupalat puhdistusta varten. Kunnon hemmotteluvaahtokylpy, hammarharjaa ja rättiä käyttäen en purista paloja kokonaan ulos vaan putsaan niin kauan, että sormilla painaen männät liikkuvat herkästi. Jarrusatuloiden tapit kannattaa myös putsata kunnolla ja voidella kupari tahnalla. Jarrupalojen taakse pikkuriikkisen vaikka kuparitahnaa niin ei jarrutellessä kitise. Kyllä on mahtava jarrutella,kun jarrutuntuma on herkkä. Ja ihan normi jarrunesteenvaihto, jarrusatuloiden männät sisäänpainettuna.
« Viimeksi muokattu: 18.02.17 - klo:08:27 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Selvähän tämä. Itse jätin varuilta rasvaukset pois, kun tuli jotain mystisiä ravistuksia etulevyihin, eikä auttanut kuin levyjen vaihto. Nyt on ollut kelluvat jo pari kesää ja hyvät ovat, eikä kitisekään brembon paloilla.

Jarrunesteeksi meinasin laittaa saman kuin ratapyörään, eli Motul RBF dot4, mutta sehän ei välttämättä ole absien kanssa optimaalinen, en tiedä. Ratakäytössä korkea kiehumispiste on hyvä, mutta absin kanssa voi olla muitakin tekijöitä.

Sekoitetaas vielä peräöljy tähän, suosituksia?
« Viimeksi muokattu: 17.02.17 - klo:22:13 kirjoittanut hidas57 »

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Bin laden

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Samalla rasvaa kardaanin booreihin.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Joo, ohjeessa on pariakin rasvaa. Kardaaniin käy kai vetonivelrasva. Yleisvaseliini sitten noihin muovisiin osiin?

Edit: kardaaniin CRC MoS2 rasva?

Tuota öljyn täyttöä nopeusanturin reiästä vähän ihmettelin, kun eikös se mene poistoreiän kauttakin. Poislaskua tietysti avittaa tuo nopeusanturin ilmareikä. Ja saattaa se olla irroitettavakin, jotta perän saa taitettua alas.

Vanhan huoltomanuaalin mukaan perään menee 0.23L öljyä, mutta tämän uuden 0.18L, kuten ovat aina laittaneetkin huolloissa. Liekö perässä jotain muuttunut, tai muuten vaihtaneet käytäntöä.

« Viimeksi muokattu: 18.02.17 - klo:13:08 kirjoittanut hidas57 »

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black


Vanhan huoltomanuaalin mukaan perään menee 0.23L öljyä, mutta tämän uuden 0.18L, kuten ovat aina laittaneetkin huolloissa. Liekö perässä jotain muuttunut, tai muuten vaihtaneet käytäntöä.
Jättäneet enemmän "ilmatilaa"...ei tule kuumana niin kovaa painetta perän sisälle.

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
CRC rasva on ostettu motonetistä ja Castrol rasva tilattu louis.de
Luulis CRC rasvankin kelpaavan.
Bin laden

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Avasin perän tänään. Kirkasta ja pahanhajuista öljyä. Jollain suht valkoisella rasvalla oli voideltu kardaanin urat ja haitarin päiden muoviosat. Huomenna uusi öljy ja rasvaus.

Jarrujen putsaus ja nesteet sitten seuraavaksi.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Ässiin vaihdoin pari kertaa jarrunesteet. Onnistui ihan sillain, että ensin sylintereistä ruuvit auki ja pidin huolen ettei säiliö päässyt tyhjäksi. Taisin tehdä taka- ja etupään erikseen. Lienee nesteet aika hyvin uusiutuneet, kun reilut puoli pulloa valuttelin läpi. Ainakaan ei tarvinnut ilmauksen kanssa ihmetellä.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal