Kirjoittaja Aihe: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)  (Luettu 14232 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #15 : 18.04.10 - klo:08:20 »

Kiristäjä maksoi muistaakseni vajaa 200 euroa, mutta jos sitä pelkkää kiristäjän tötterö-osaa saa erikseen, niin se kyllä riittäisi. se sisälle tuleva osa on identtinen vanhan kanssa ja jousi otetaan myös vanhasta kiristäjästä. Ekalla käynnistyskerralla pärinä oli melkoinen, mutta kun sdammutti koneen, niin seuraavilla kokeilukerroilla sitä tavanomaista pärähsyatä ei kuulunut. Siinä ilmeisesti vaan kesti hetken, ennen kuin se kiristimen säiliö täyttyi öljyllä.

Kiitti Ekku. Täytynee katsoa saako säiliötä erikseen. Tohdin tosin epäillä, mutta katsotaan kuinka käy.

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 18.04.10 - klo:09:04 kirjoittanut Repa »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #16 : 18.04.10 - klo:11:36 »
Uskallan veikata, että tuossa päivitetyssä nokkaketjun kiristimessä se sisäosa on varmasti se kallein osa, että jos sen saa erikseen, niin hinnan pitäisi kaiken järjen mukaan pudota merkittävästi.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #17 : 18.04.10 - klo:12:29 »
Uskallan veikata, että tuossa päivitetyssä nokkaketjun kiristimessä se sisäosa on varmasti se kallein osa, että jos sen saa erikseen, niin hinnan pitäisi kaiken järjen mukaan pudota merkittävästi.

Mulle tulee myös tuo kiristäjä viikon päästä kiinni. Oikein ammattimiehet laittaa samalla kun laitetaan PC:n säädöt kuntoon taas kertaalleen.

Poissa DrPain

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 156
  • K1200S -08
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #18 : 18.04.10 - klo:13:22 »

Kiristäjä maksoi muistaakseni vajaa 200 euroa, mutta jos sitä pelkkää kiristäjän tötterö-osaa saa erikseen, niin se kyllä riittäisi. se sisälle tuleva osa on identtinen vanhan kanssa ja jousi otetaan myös vanhasta kiristäjästä. Ekalla käynnistyskerralla pärinä oli melkoinen, mutta kun sdammutti koneen, niin seuraavilla kokeilukerroilla sitä tavanomaista pärähsyatä ei kuulunut. Siinä ilmeisesti vaan kesti hetken, ennen kuin se kiristimen säiliö täyttyi öljyllä.

Kiitti Ekku. Täytynee katsoa saako säiliötä erikseen. Tohdin tosin epäillä, mutta katsotaan kuinka käy.

t. Repa

Ohessa räjäytyskuvaa nokkaketjusta / Kiristäjästä. Lähdehän oli:
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51574

DrPaiN & K1200S -08

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #19 : 18.04.10 - klo:14:58 »
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollu ollenkaan sitä jousta, joka siinä vanhassa mallissa on siinä tötterön ja sisäosan välissä. Siinä on kyllä samanlainen kavennus joten oletin että kyllä sekin kuuluu asennettavaksi, joten laitoin sen siihen mukaan. Samat pultit kuin vanhassa näyttää käuvän, mutta rikat lienee syytä laittaa alle, kun ne kiristäjän pultinreijät on aika väljät.

PC kiinnostaisi kovasti, niin saisi tuon kierroslukualueen alapäänkin ajettavaan kuntoon, mutta toistaiseksi en taida investoida tuohon mopoon kuin välttämättömän.
« Viimeksi muokattu: 18.04.10 - klo:15:00 kirjoittanut Ekku »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #20 : 18.04.10 - klo:17:40 »
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollu ollenkaan sitä jousta, joka siinä vanhassa mallissa on siinä tötterön ja sisäosan välissä. Siinä on kyllä samanlainen kavennus joten oletin että kyllä sekin kuuluu asennettavaksi, joten laitoin sen siihen mukaan. Samat pultit kuin vanhassa näyttää käuvän, mutta rikat lienee syytä laittaa alle, kun ne kiristäjän pultinreijät on aika väljät.

PC kiinnostaisi kovasti, niin saisi tuon kierroslukualueen alapäänkin ajettavaan kuntoon, mutta toistaiseksi en taida investoida tuohon mopoon kuin välttämättömän.

Tuo kuva ei kyllä liikaa kerro. Näyttäisi koko paketilta. Kuva ei muuten kyllä näytä jousta asennettavaksi!
Vaikuttaisi siltä, että säiliön sisällä täytyy olla jousi. Ja siinä tapauksessa laittamasi ylimääräinen jousi rajoittaa laitteen toimintaa. Paikka on sen näköinen, että helposti sen jousen tuohon luikutappiin paikalleen laittaa, kun siinä on paikkakin sille.
Hmm?


t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #21 : 18.04.10 - klo:19:38 »

Tuo kuva ei kyllä liikaa kerro. Näyttäisi koko paketilta. Kuva ei muuten kyllä näytä jousta asennettavaksi!
Vaikuttaisi siltä, että säiliön sisällä täytyy olla jousi. Ja siinä tapauksessa laittamasi ylimääräinen jousi rajoittaa laitteen toimintaa. Paikka on sen näköinen, että helposti sen jousen tuohon luikutappiin paikalleen laittaa, kun siinä on paikkakin sille.
Hmm?


t. Repa

Ihmettelen kovasti, jos sen säiliön sisällä on jousi. Se on alhaalta sen mallinen, että siinä on keskellä se ontto tappi, jonka ympärillä on o-rengas ja tämä puolestaan sopii siihen sisäosaan, jossa on oiken kokoinen reikä. Lisäksi siinä alapinnassa on reusoilla 2 pienenpää reikää. Kaverin kanssa joka suunnittelee työkseen koneita tuota jousta tuumattiin ja hän oli sitä mieltä, että sen jousen tehtävänä olisi hoitaa alkuun esikiristys enen kuin öljynpaine nousee. Se jousi itsessänhän ei ole mikään kovin jäykkä.

Ilmeisesti se säiliö on vain sitä varten, että sinne sisälle jää öljyä varastoon, jotta paine saadaan nousemaan nopeammin?

Ekan kerran kun tuon starttasi asennuksen jälkeen, niin muutaman sekunnin kuului aikamoinen pärinä, mutta jokaisella startilla sen jälkeen ei mitään entisen kaltaista pärähdystä, joten kaipa se sitten toimii.

Äsken kävin heittämässä sellaisen 80 kilsan lenkin. tarkoitus oli ajaa pidemmälle, mutta olihan siellä turhan kylmä meikäläisen ajovarusteille.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #22 : 19.04.10 - klo:19:48 »
Ihmettelen kovasti, jos sen säiliön sisällä on jousi. Se on alhaalta sen mallinen, että siinä on keskellä se ontto tappi, jonka ympärillä on o-rengas ja tämä puolestaan sopii siihen sisäosaan, jossa on oiken kokoinen reikä. Lisäksi siinä alapinnassa on reusoilla 2 pienenpää reikää. Kaverin kanssa joka suunnittelee työkseen koneita tuota jousta tuumattiin ja hän oli sitä mieltä, että sen jousen tehtävänä olisi hoitaa alkuun esikiristys enen kuin öljynpaine nousee. Se jousi itsessänhän ei ole mikään kovin jäykkä.

Ilmeisesti se säiliö on vain sitä varten, että sinne sisälle jää öljyä varastoon, jotta paine saadaan nousemaan nopeammin?

Ekan kerran kun tuon starttasi asennuksen jälkeen, niin muutaman sekunnin kuului aikamoinen pärinä, mutta jokaisella startilla sen jälkeen ei mitään entisen kaltaista pärähdystä, joten kaipa se sitten toimii.

Äsken kävin heittämässä sellaisen 80 kilsan lenkin. tarkoitus oli ajaa pidemmälle, mutta olihan siellä turhan kylmä meikäläisen ajovarusteille.


No kuvaus kuulostaa selkeästi siltä, että homma on tehty niin kuin se kuuluu. Öljysäiliöhän tuo lisäpötikkä on ja sen tarkoitus on toimia nimenomaan esikiristäjänä. Järki vain ei heti sano miten tuo toimii. Vaikka itselläkin on niin koneinsinöörin koulutus kuin vahva hydrauliikkakokemuskin tukena. Mutta toimiva laite tuntuu olevan ja on se itsellekin laitettava. Sen verran pahaa ääntä tuo kone startatessa pitää.

t. Repa





« Viimeksi muokattu: 19.04.10 - klo:20:14 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Nokkaketjun kiristin
« Vastaus #23 : 06.05.10 - klo:22:53 »

Tuo kuva ei kyllä liikaa kerro. Näyttäisi koko paketilta. Kuva ei muuten kyllä näytä jousta asennettavaksi!
Vaikuttaisi siltä, että säiliön sisällä täytyy olla jousi. Ja siinä tapauksessa laittamasi ylimääräinen jousi rajoittaa laitteen toimintaa. Paikka on sen näköinen, että helposti sen jousen tuohon luikutappiin paikalleen laittaa, kun siinä on paikkakin sille.
Hmm?


t. Repa

Ihmettelen kovasti, jos sen säiliön sisällä on jousi. Se on alhaalta sen mallinen, että siinä on keskellä se ontto tappi, jonka ympärillä on o-rengas ja tämä puolestaan sopii siihen sisäosaan, jossa on oiken kokoinen reikä. Lisäksi siinä alapinnassa on reusoilla 2 pienenpää reikää. Kaverin kanssa joka suunnittelee työkseen koneita tuota jousta tuumattiin ja hän oli sitä mieltä, että sen jousen tehtävänä olisi hoitaa alkuun esikiristys enen kuin öljynpaine nousee. Se jousi itsessänhän ei ole mikään kovin jäykkä.

Ilmeisesti se säiliö on vain sitä varten, että sinne sisälle jää öljyä varastoon, jotta paine saadaan nousemaan nopeammin?

Ekan kerran kun tuon starttasi asennuksen jälkeen, niin muutaman sekunnin kuului aikamoinen pärinä, mutta jokaisella startilla sen jälkeen ei mitään entisen kaltaista pärähdystä, joten kaipa se sitten toimii.

Äsken kävin heittämässä sellaisen 80 kilsan lenkin. tarkoitus oli ajaa pidemmälle, mutta olihan siellä turhan kylmä meikäläisen ajovarusteille.


No niin. Nyt on kiristäjä hommattu. Säiliötä ei saa erikseen.
Säiliön sisällä on ilmeisesti vastaventiili paineen pitämiseksi. No, siinäkin on jousi, mutta vain tuon venttiilin kiinni pitämiseksi.
Liukutappi on teleskooppi ja sen sisällä on jousi. Mielestäni alkuperäinen tappi on kiinteä.








Se, että kiristimessä tarvitaan tuplajouset viittaa liian lyhyeen kiristimen liikkeeseen alunperin.
Eli nokkaketju venyy enemmän kuin on oletettu.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #24 : 07.05.10 - klo:05:48 »
Poimin tämän tärkeän aiheen ja yhdistin tänne kun hukkuu muuten tuonne pörinöihin.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #25 : 07.05.10 - klo:08:11 »
Näinhän tämän kuuluu olla.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #26 : 07.05.10 - klo:08:31 »
Uuden kiristäjän sain takuuseen. Ei rallata käynnistyksessä ja mielestäni mekaaniset äänet on siistimmät muutenkin. Vielä kun sais moottorinohjauksen toimimaan käynnistyksessä vähän järkevämmin (mutta ei saa). Tarpeettomalta vaikuttaa nostaa tyhjäkäynti aina, oli kone kuuma tai kylmä, niin korkealle ja sitten hitaasti valutella normaaliksi. Käynnistys tuppaa olemaan sellainen rykivä riiiintin-tiiintin-hrrrr, kun se vois vain hörskähtää heti tasaiselle käynnille, ainakin kuumana. Muissakin tilanteissa joskus kaasu ikäänkuin laahaa hiukan nollakaasulle palattua. Muistaakseni K13:ssa oli parempi.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #27 : 07.05.10 - klo:20:52 »
No nyt on uusi kiristin asennettu paikalleen. Hyvin oli tilaa pienelle räikkäavaimelle otta vanha kiristin pois. Uuden asentaminen olikin hiukan ahtaampaa.

Kyllähän niin vanhan ja uudenkin kiristimen tappi  on teleskooppityyppinen jonka sisällä on jousi. Ja ovat identtiset ulkomittojen puolesta. Jousivoimakin tuntui kutakuinkin samalta. Eli uusi tappi tulee ilmeisesti tuon öljysäiliön O-rengasliittimen tiivistemitoituksen vuoksi kiristimen mukana.

Starttaus asennuksen jälkeen oli kammottavaa kuunneltavaa.  Piti sammuttaa kone ja miettiä onko koneesta jotakin rikki. Piti aika pahaa ääntä. Ja aika pitkään. Hiljeni kyllä hetken kuluttua. Taisi johtua osittain siitäkin, että vaihdoin öljyt ja suodattimen samalla. Eli meni hetken aikaa ennen kuin kiristimelle tuli öljyä.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #28 : 07.05.10 - klo:21:12 »
Mullaki satunnaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluu pari sekuntia tuo ketjun ääni. Ajattelin toistaseksi olla tekemättä mitään - Ducatiin verrattuna tuo Bemu on kuitenki aika hiljanen. Toisaalta tuo vaihto vaikuttaa suht. helpolta hommalta.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #29 : 07.05.10 - klo:22:02 »
No tuo ei oikeasti ole kuin alle 10 minuutin homma. Kate pois ja kaksi ruuvia irti. Osan vaihto, ruuvit kiinni ja kate paikalleen.

Mulla tuossa edessä oli turbon lisäöljysäiliön imupumppu, jonka vuoksi oli vähän ahtaampaa työskennellä.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal