Kirjoittaja Aihe: Momenttiavain  (Luettu 18954 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Momenttiavain
« Vastaus #15 : 25.10.09 - klo:16:40 »
Tässä pieni testi joistain malleista:

Kun näistä lueskelee, tulee pikkusen olo että uskaltaako luottaa tohon lidlin powerfix- avaimeen vai putooko takarengas ens keväänä.  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:37 kirjoittanut jarska »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #16 : 25.10.09 - klo:17:32 »
Ihan hyvä testi ja hyvää vertailutietoa. Kiitos Jarska.

Nyt kun harrasteolosuhteissa hommia tehdään, niin virhemahdollisuuksia on sitten useita. Mutta, jos mietitään noita huoltokorjaamoja, niin en takaisi että niissä monessakaan päästään yhtään sen suurempaan tarkkuuteen kuin tee-se-itse -hommissa, jos tekijä on vähänkään jyvällä siitä mitä pitää tehdä. Kesäaikana (kiireisenä aikana) palkataan ammattikoulusta asennuslinjalta poikia huoltohommiin ja varsinaiset ammattimiehet tekevät vaativammat hommat aikapaineen alla, usein ylitöinä ja jopa yötöinä väsyneenä. Virhemahdollisuudet ovat merkittävät.

Testissä halpisavain osoittautui epätarkemmaksi kuin ammattiavaimet, mutta kohtuullisen tarkaksi kuitenkin. Siis harrastelija-avaimeksi, joka mielestäni ajaa asian erinomaisesti. Tuo 4.4 Nm ero 100 Nm testissä kertoo siitä, että eritavalla kiristetyssä liitoksessa tulee erilainen tulos, mutta normaalisti asentaja vetää kaikki vedot samalla tavalla, eli tuota eroa ei synny, ainakaan lähellekään noin suurena. Näin esim.sylinterin kantta kiristettäessä kaikki ruuvit tulevat samaan kireyteen, joskin tuo kireys saattaa jäädä sitten hiukan alle annettujen arvojen. Tietysti henkilö, joka tekee hommaa ekaa kertaa voi toki saada aikaiseksi mitä tahansa. Suurin virhe kuitenkin syntyy siitä kiristetäänkö liitos voideltuna vai voitelemattomana.

Joissakin kohdin huoltomanuaalissa oli mainittu tietyn ruuvin kohdalla, että ruuvi kiristetään kuivana. Tästä voisi tietysti olettaa, että kaikki muut ruuviliitokset voidellaan ennen kiristystä.

Ja kun vielä muistetaan, että se insinööri joka nuo momentit on määritellyt, on laskelmissaan olettanut kitkaksi jotakin, niin virhettä syntyy jo tässäkin kohti. Eli absoluuttista totuutta ei olekaan.

Itse ainakin uskallan vielä käyttää halpisavainta ja nukkua yöni rauhassa.  Ja kun muistelen montako kymmentä moottoriremppaa on aikanaan tullut tehtyä ilman minkäänlaista momenttiavainta eikä yksikään kone ole sen vuoksi lauennnut tai kansi mennyt kieroksi, niin ei se halpisavaimella ainakaan huonompaan suuntaan ole mennyt.

Toki täytyy myöntää, mitä tarkempaan lopputulokseen päästään, sen parempi.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Momenttiavain
« Vastaus #17 : 25.10.09 - klo:17:41 »
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?

Näin maalaisjärjellä pääteltynä  tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai...  idea3
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:37 kirjoittanut jarska »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #18 : 25.10.09 - klo:18:32 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?

Näin maalaisjärjellä pääteltynä  tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai...  idea3

Kyllä ne molemmat huonoja juttuja ovat. Esim. koneessa suurin osa kierteistä on tehty alumiiniseen lohkoon tai kanteen. Pieni ylikiristys korkkaa kierteet.

Mutta kyllä se alikiristyskin monessa paikassa haitasta on. Muistetaan kuitenkin, että tämä ei ole ihan rakettitiedettä. Lonkalta heittäisin, että 5%...10% heitto kireyksissä ei vaikuta mitään, tuota suuremmilla heitoilla menee ihan arvailuksi.

Ja jossakin takapyörässähän se meinaa pahimmillaan, että huomaa takapyörän "nuljahtamisen", pysähtyy tarkastamaan ja kiristää sen. Kirtokangen kohdalla tuo onkin jo vähän mutkikkaampi juttu, tosin kun se tulee näkyviin, niin on helppo tarkistaa onko siinä pultti kiinni vai ei...

t. Repa

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:37 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: Momenttiavain
« Vastaus #19 : 01.11.09 - klo:18:52 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?

Näin maalaisjärjellä pääteltynä  tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai...  hesse_blink
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:38 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #20 : 01.11.09 - klo:20:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?

Näin maalaisjärjellä pääteltynä  tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai... :shock:

Jokainen tehköön omalla tavallaan. Kierrelukitteesta ei sinänsä ole haittaakaan, ellei pane sitten liian tiukkaa tavaraa väärään paikkaan. Tuon korkean lujuusluokan lukitetta kun ei saa auki kuin lämmittämällä. Ja sitä kun ei ihan joka osaan voi tehdä.

Itse käytän kierrelukitetta äärimmäisen harvoin, oikeastaan vain, kun huoltomanuaali semmoisen mainitsee tarpeelliseksi. Ohjausiskarin olen aina kiinnittänyt kierrelukitteen kanssa. Mielestäni puimureissa ne ovat olleet lukitteen kanssa kiinni. En muista mitä huolto-opus sanoo, luultavasti määrittelee lukitteen tuohon liitokseen.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: Momenttiavain
« Vastaus #21 : 27.11.09 - klo:22:03 »
Vielä senverran noista momenteista,että BMW-huoltorompun repair instruction osion lopussa on hieno taulukko.Se kertoo erikokoisille kierteille sopivan kiristysmomentin lujuusluokkien mukaan.BMW näkyy siinä hyväksyvän tarkkuudeksi +/- 15%:a.Joten ei sen avaimen nyt ihan absoluuttinen näköjään tarvii olla,kunhan tulee suurinpiirtein tasaisesti,jos on useampi pultti/mutteri.   horisko
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:39 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Momenttiavain
« Vastaus #22 : 04.12.09 - klo:15:18 »
Tänään tuli hankittua AmPro momenttiavain 4-20 Nm.
Laadusta en tiedä minkä laatunen mutta varmaan minun käyttöön soppeli.
Pysyy varmaan tuon +/- 15 % sisällä.Tarkempi kuitenkin kuin hartiamomentti.
Avaimella elinikäinen takuu.
Samalla tuli ostettua heräte ostoksena räikkä avaimia,
kolme avainta 12 kokoa ja näppärän kokoinen hylsysarja.
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Momenttiavain
« Vastaus #23 : 04.12.09 - klo:19:39 »
Onko tuo nyt varmasti 4-20Nm? Kuulostaa aika pieneltä skaalta. Mikäs se toinen yksikkö olikaan, joku kgm.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Momenttiavain
« Vastaus #24 : 04.12.09 - klo:19:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Eka"
Onko tuo nyt varmasti 4-20Nm? Kuulostaa aika pieneltä skaalta. Mikäs se toinen yksikkö olikaan, joku kgm.

On se:  4 - 20Nm, 1/4", 310 mm pitkä
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Momenttiavain
« Vastaus #25 : 04.12.09 - klo:20:12 »
No uskottava kai se on. 20Nm on kyllä aika pieni momentti. olikohan öljyn täyttöproppukin jo jotain 30Nm.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Momenttiavain
« Vastaus #26 : 04.12.09 - klo:23:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Eka"
No uskottava kai se on. 20Nm on kyllä aika pieni momentti. olikohan öljyn täyttöproppukin jo jotain 30Nm.

Mulla on toi pienin momenttiavain 6-30 Nm. Se on oikeastaan kaikista käyttökelpoisin bemariin... Suurin osa ruuveista kun on 10 Nm (taitavat olla kaikki 6 mm ruuvit / mutterit tuolla momentilla).

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Momenttiavain
« Vastaus #27 : 05.12.09 - klo:15:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Repa"

Mulla on toi pienin momenttiavain 6-30 Nm. Se on oikeastaan kaikista käyttökelpoisin bemariin... Suurin osa ruuveista kun on 10 Nm (taitavat olla kaikki 6 mm ruuvit / mutterit tuolla momentilla).

t. Repa

Tuolla perusteella ostin 4-20 Nm avaimen. Mulla on toinen momenttiavain 42-210 Nm.
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal