Kirjoittaja Aihe: F800S vaihdekaavion kääntö  (Luettu 13552 kertaa)

Nasu

  • Vieras
F800S vaihdekaavion kääntö
« : 08.09.10 - klo:21:58 »
Onkos kellään havaintoa miten helposti tuo onnistuisi?

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #1 : 09.09.10 - klo:07:29 »
Yleensä erittäin helposti.
Paas laittaen kuva siitä vaihdevipuhäsäkästä.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Nasu

  • Vieras
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #2 : 09.09.10 - klo:12:44 »
Ton näkönen. En nyt pienentänyt kuvia et näkyis paremmin. Et mitäs mä tosta talven aikana alan purkamaan ja ruuvaamaan et se kaavio kääntyis?

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #3 : 09.09.10 - klo:12:51 »
No voi puimuri!

Arvelinkin että jos kommentoi asian olevan 5 minuutin juttu niin purettavaa alkaa löytyä.
Vaihdepolkimesta lähtee akseli ylöspäin joka (oletettavasti) on kiinni jonninasteisessa vivussa jolla vaihteiston räikkää käännetään.
Hyvinkin pitkälti kääntämällä vipu toisinpäin saa vaihteiston toimisuunnan käännettyä.

En kyllä lähde vannomaan mitä F:n sisustassa on, Cebarin palautus normaaliksi lienee huomattavan paljon nopeampaa?

Päästä alimittainen takaisin kasvamaan jos jaappanian F on talliin tulossa.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Nasu

  • Vieras
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #4 : 09.09.10 - klo:13:09 »
Pitääkö tämä nyt tulkita niin, et tosta saa purkaa puol mopoa talven aikana et kaavio kääntyy?
Kyllä sen ajattelin kääntää ettei tarvis aina arpoa ja tumpeloida kummallakin vehkeellä mennessä.  ashamed

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #5 : 09.09.10 - klo:14:25 »
Teoriassa helppo hesse_blink, kääntää kuvassa näkyvän akselin (spoorit) päässä olevan tangon (tangon toinen pää on kiinni vaihdepolkimessa) kiinnikettä n. 180 astetta => testaa ja säätää sopivaksi. (Nyt polkimen painallus kiertää akselia vastapäivään ja nostaminen myötäpäivään => tangon kiinnitys akselin "yläpuolelle" kääntää toiminnan idea3)

MUTTA: Kuvasta katsottuna polkimesta lähtevä tanko on niin lyhyt ja vipujen keskinäinen sijoitus sellainen että muutoksen jälkeen vivuston kulmat (ja liikeradat) jää semmoisiksi että siirto ei toimisi, ainakaan kovin hyvin/pitkään hesse_blink hesse_blink. Tanko jää kuvassa lähes polkimen taakse piiloon.

Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 09.09.10 - klo:14:38 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Nasu

  • Vieras
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #6 : 09.09.10 - klo:14:38 »
Teoriassa helppo hesse_blink, kääntää kuvassa näkyvän akselin (spoorit) päässä olevan tangon (tangon toinen pää on kiinni vaihdepolkimessa) kiinnikettä n. 180 astetta => testaa ja säätää sopivaksi. (Nyt polkimen painallus kiertää akselia vastapäivään ja nostaminen myötäpäivään => tangon kiinnitys akselin "yläpuolelle" kääntää toiminnan idea3)

MUTTA: Kuvasta katsottuna polkimesta lähtevä tanko on niin lyhyt ja vipujen keskinäinen sijoitus sellainen että muutoksen jälkeen vivuston kulmat (ja liikeradat) jää semmoisiksi että siirto ei toimisi, ainakaan kovin hyvin/pitkään hesse_blink hesse_blink. Tanko jää kuvassa lähes polkimen taakse piiloon.

Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:

Tuota noin...ihmetelläänkö tätä vaikka Juankoskella ihan noin käytännössä. Nyt en ihan saanut kiinni ...  ashamed
Värjään vielä joskus tän pääni oikeasti blondiksi.  :mrgreen:

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #7 : 09.09.10 - klo:14:58 »
Varmistu ettei mopo ole käynnissä ja että virta-avain on taskussa. hesse_blum :mrgreen:
Käy mopon viereen nöyrästi kyykkyyn ja liikuta vaihdepedaalia käsin, niin näet miten polkimesta lähtevä tanko kiertää em. akselia hiukan. Toiminta ja muutospaikka selviää. :mrgreen:

Epäilen, että käytännössä joudut laittamaan tarvike rear setin (jos löytyy), jossa on rakenteessa huomioitu käännetyn kaavion mahdollisuus.

Suoraan "kääntö" kelpoista poljinta en muista mainostetun muiden kuin HP2 Sportin yhteydessä ja silloinkin shifteriin joutuu vaihtamaan palikan. RR:stä en sano mitään.

Edit: Kuva lisätty 15:45
« Viimeksi muokattu: 09.09.10 - klo:15:45 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Nasu

  • Vieras
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #8 : 09.09.10 - klo:15:27 »
Pitänee ihmetellä.

Vai tarvikesettiä. Niin...kukas sitä nyt sporttipyörästä kaaviota kääntäisi. Sellaisenahan sitä kaikki vuodet myytiin.  hesse_blink
Olen ymmärtänyt että RR:ssä se kaavion kääntö kyllä onnistuu aika heittämällä.


Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #9 : 09.09.10 - klo:16:17 »
Joopajoo, joissakin pyörissä on tuo vaihdepoljin nivelletty 'keskeltä' siten, että vaihteistoon menevän siirtotangon voi kiinnittää kummalle puolelle niveltä tahansa. Toisella puolella siirtotankoa työnnetään ja toisella vedetään, kun vaihdepoljinta liikutetaan. Jossakin näin juuri sellaisesta kuvankin...

No periaatteessa tämän pyörän tapauksessa tuo vaihteiston akselissa oleva nyt alaspäin osoittava osa (kuvassa 'kiinnike') pitäisi kääntää sellaiseen asentoon, että akseli kiertyy päinvastaiseen suuntaan kuin nyt esim vaihdepoljinta ylös nostettaessa. Nythän se akseli kääntyy myötäpäivään poljinta nostettaessa. Jos kiinnike asennetaankin esim varttikierroksen vastapäivään kierrettynä, polkimen nosto saakin akselin kiertymään vastapäivään. Eri juttu sitten on onnistuuko se noilla vakio-osilla, mekaanisesti.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #10 : 09.09.10 - klo:16:30 »
Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:

Niin niin hesse_blushing
Vertical ja horizontal tai jotain.

Tarvii nyt sen verran päteä että ainakin K13 sarjalaisiin on HP-jalkatappisarjaa tarjolla.
Mä näkisin että Nasu palauttaa sen Hondan vaihdekaavion takaisin normaaliin niin ei oo ihmettelemistä?

There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Nasu

  • Vieras
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #11 : 09.09.10 - klo:16:54 »
Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:

Niin niin hesse_blushing
Vertical ja horizontal tai jotain.

Tarvii nyt sen verran päteä että ainakin K13 sarjalaisiin on HP-jalkatappisarjaa tarjolla.
Mä näkisin että Nasu palauttaa sen Hondan vaihdekaavion takaisin normaaliin niin ei oo ihmettelemistä?



Mä näkisin nyt niin että sitä ei ainakaan vaihdeta, jos tuo puimuri ei taivu, niin vaihdetaan sekin johonkin muuhun.  :mrgreen: reps

Poissa Ttuttu

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #12 : 09.09.10 - klo:19:06 »
Saako kysyä? Kysyn kuitenkin: Miksi vaihdekaavio pitäisi kääntää?  horisko

Nasu

  • Vieras
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #13 : 09.09.10 - klo:20:48 »
Saako kysyä? Kysyn kuitenkin: Miksi vaihdekaavio pitäisi kääntää?  horisko

Haluaisitko sinä ajaa kahta mopoa eri vaihdekaavioilla? Minä en. Radalla ja muutenkin se käännetty on kätevämpi. hesse_blum

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
« Vastaus #14 : 09.09.10 - klo:21:17 »
Saako kysyä? Kysyn kuitenkin: Miksi vaihdekaavio pitäisi kääntää?  horisko

Haluaisitko sinä ajaa kahta mopoa eri vaihdekaavioilla? Minä en. Radalla ja muutenkin se käännetty on kätevämpi. hesse_blum

Kuinka paljon sulla kokemusta käännetystä vaihdekaaviosta? Mikä siitä tekee kätevämmän? Mulla on noviisina väliin vaikeuksia normi kaavoin kans. Ennen oli helppoa pappa tunikalla kun kaveri antoi neuvon "ykkönen alas ja loput ylös".
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
eilen kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal