Kirjoittaja Aihe: Rengaslämppärit  (Luettu 23617 kertaa)

Carbon

  • Vieras
Rengaslämppärit
« : 18.11.10 - klo:20:04 »

     Heräsin yöllä hikisenä ja totesin yhtäkkiä mitä on viime vuosina mulle ja kerhokavereille tapahtunut rata-ajossa !! Siis puhun nyt kaatumisista. Kun nyt muistelen 6-7 lippaa takaisinpäin, niin karkeita ajovirheitä ei niinkään, vaan on lähtenyt etunen, takanen tai molemmat alta pois kurvissa.
Vauhdit ovat kuitenkin tosi hitaita. 90% vahingoista tapahtui toukokuussa ? Onko se järjetöntä laitumelle pääsyn kaasuttelua pitkän talven jälkeen? Sanoisin että ei! Vaan asfaltti on vielä kylmää ja aivan varmasti renkaatkin, vaikka ajossa vähän lämpenevätkin.
Guuklasin eri kommentteja ko aiheesta. Paras vastaus oli että : "Kesän paras rahansäästö! Ei tule pillerimuovia enää siihen tahtiin mitä ennen !" Lämppäreiden hinnat 200-600e.
Mitenköhän noita kehtais yrittää ens kesänä kokeilla, onko ero suuri?
Jos miettii mitä on maksanut esim uudesta RR Bemusta, niin ei millään haluais sitä heti kaataa.
Lujaakin tekis mieli ajaa. En niin itsestäni pidä väliä, nahka kasvaa uudestaan, mutta muovi ei, ha!
Kertokaahan kokemuksia. Saiskohan vaikka S Pennan kommentin ko aiheeseen?

Nasu

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #1 : 18.11.10 - klo:20:08 »
Mitä renkaita meinasit lämmitellä? Katurenkaisiin käsittääkseni saa lämmön ajamallakin, pari kierrosta lämmittelyä. Nuo oikeat kisarenkaat lienee eri juttu, niitä ei vissiin ajamalla edes lämmitetä.

Carbon

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #2 : 18.11.10 - klo:22:33 »
Mitä renkaita meinasit lämmitellä? Katurenkaisiin käsittääkseni saa lämmön ajamallakin, pari kierrosta lämmittelyä. Nuo oikeat kisarenkaat lienee eri juttu, niitä ei vissiin ajamalla edes lämmitetä.
Kyllähän noita ihan katusellaisia. Ajattelin asiaa kyllä lisää että mites ajan sinne radalle pyörällä jos pitää pukit ja lämppärit ottaa mukaan. Tolle "seuraavalle tasolle" en sitten tiedä, eli pyörä ja romut autoon,
vanteita ja renkaita mukaan...rengaspaineita lasketaan ja nostetaan taas tilanteen mukaan.
En tiedä, tuota paineilmaa selkärepussa on vähän hankala kuljettaa.
Mutta silti, jos katurenkaat lämmittää +80c, niin eikö ne toimi paremmin?

Nasu

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #3 : 18.11.10 - klo:22:51 »
Joku viisaampi voi nyt korjata, mutta käsitykseni mukaan ei toimi paremmin, päinvastoin ne sulavat alle liian kovassa lämmössä (siis ihan katurenkaat). Sitten on näitä katulaillisia seosrenkaita, niilläkin pärjää ilman lämppäreitä kunhan muistaa lämmittää niitä sen pari kierrosta. Sen tuntee kun se nuljuminen loppuu niin ne on lämpimät ja pitoa riittää. Näissä renkaissa ne lämppärit ovat etuna siinä, että pääset heti paukuttamaan aikoja kun renkaat on jo lämpimät, eikä tarvi niitä paria kierrosta hissutella.
Niin ja se paineiden kanssa säätö.  icon_rolleyes

Ne ihan sliksit kisarenkaat, niistä en tiedä, ymmärrykseni mukaan niitä ei ajamalla edes lämpimäksi saa vaan pitää tosiaan olla ne lämppärit.

Mitä nyt olen noilla ratapäivillä katsellut niin ajelee ne vaan pirun kovaa ihan ilman lämppäreitäkin kaatumatta monenlaisilla renkailla. Taitaa olla taidosta kiinni, ei siinä isoa virhettä tarvita kun ulkona ollaan.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #4 : 19.11.10 - klo:01:43 »
Foorumi, hieno paikka jumpie, mahdollistaa luulojen kirjoittamisen vaikka faktoja kysytään, joten lisäänpähän minäkin näkemykseni.

Renkaan lämpeneminen johtuu pääasiassa sen rungon ja pinnan muodonmuutoksista: pystysuuntainen jousto, ”vääntyminen” jne.
Sliksitkin saa ajamalla lämpöisiksi, mutta siihen vaaditaan useampi kierros kuin katurenkailla. Ja mitä kylmempää, niin sitä useampi kierros tarvitaan, kas kun kylmä rengas ei pidä, niin sen kuormittaminenkin on vaikeaa.

Rengaslämppärit on siis tarpeen ja niistä hyötyy hän, joka ajaa ”oikeilla” seosrenkailla. Nämä saadaan lähelle oikeaa toimintalämpötilaansa jo varikolla ennen radalle lähtöä. Eli pitoa on alkukierroksilla => renkaita voi kuormittaa => lämpenevät ja pysyvätkin lämpöisenä. Rengaspaineiden mittailu on helpompaa kun rengas on oikean lämpöinen.

Rengaslämppärien vaikutus ei kestä montaa kierrosta, eli jos renkaita ei kuormita ”riittävästi” niin lämmitetytkin jäähtyy varsin nopeasti. Eli ei renkaisiin voi lämppäreilläkään lämpöä "varastoida". Sliksit maantiellä ei toimi, kumit jäähtyy nopeasti ja liiaksi, vaikka tallissa olis rengaslämppärit olleetkin päällä. hesse_biggrin

Katurenkaat lämpenee, siis pitääkin, parin kierroksen jälkeen. Myös liikenteessä.

Ajaako slikseillä vai katukumeilla ratkaiskoon itse kukin, ratapäiviensä määrän, nopeutensa,  lompakkonsa jne. mukaan.
« Viimeksi muokattu: 19.11.10 - klo:01:47 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #5 : 19.11.10 - klo:09:43 »
Tjaaha!

Renkaat lämpiää paineen, kuormituksen (nopeus ja massa) sekä pinnan (kitka / lämpötila) mukaan.
Jäähtyy toki kevään viileillä nopeammin ja tehokkaammin mutta sama on kyseessä syksyllä.
Kesän ratapäivillä asfaltti oli parhaimmillaan 72-asteista. Ei käyttäneet kisakuskitkaan lämppäreitä. Tosin ajelivat muutenkin hiljempaa kuin syksy - kevät akselilla.

Keväällä saattaa ajamisessa olla talven jäljiltä jotain Survival Reactioneita. oops2
Hartialukko on karmee tunne ja aiheuttaa kyllä äkkiä rumaa jälkeä.
Tilannenopeuden arviointi, ohjaustekniikka, hartialukko, likainen asfatti..  onhan noita syitä.

Rengaslämppäreistä en uskalla sanoo kun en moisia omista, muta toishan ne lisää uskottavuutta, enempi kuin hiilarit  hesse_fool

Jos sliksejä ei sais ajamalla lämpöiseksi niin kierrosajat tippuisi kisan loppua kohti.. 
Tosin Lorenzo hiljattain kommentoi ettei kannata roikottaa kroppaa kun nykysliksit tarvii enempi kuormitusta pysyäkseen iskussa.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Nasu

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #6 : 19.11.10 - klo:15:24 »

Jos sliksejä ei sais ajamalla lämpöiseksi niin kierrosajat tippuisi kisan loppua kohti.. 
Tosin Lorenzo hiljattain kommentoi ettei kannata roikottaa kroppaa kun nykysliksit tarvii enempi kuormitusta pysyäkseen iskussa.

Ööö..kylmästä lämpimäksi saaminen taitaa olla eri asia kun lämpimänä pitäminen. Kai kaiken lämpimäksi ajamallakin saa, hieman menee enempi aikaa ja ne lienee melko saippuat ennen kuin lämpeävät.
Omaa kokemusta ei noista ole, vain niistä katulaillisista seoskummeista.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #7 : 19.11.10 - klo:18:06 »

Jos sliksejä ei sais ajamalla lämpöiseksi niin kierrosajat tippuisi kisan loppua kohti.. 
Tosin Lorenzo hiljattain kommentoi ettei kannata roikottaa kroppaa kun nykysliksit tarvii enempi kuormitusta pysyäkseen iskussa.

Ööö..kylmästä lämpimäksi saaminen taitaa olla eri asia kun lämpimänä pitäminen. Kai kaiken lämpimäksi ajamallakin saa, hieman menee enempi aikaa ja ne lienee melko saippuat ennen kuin lämpeävät.
Omaa kokemusta ei noista ole, vain niistä katulaillisista seoskummeista.

Noh, jos nyt aloittaa funaamisen siitä että monet rengaslämppärit asetetaan (käsittääkseni) noin 80 asteeseen ja kisagummit on yli sata-asteisia, niin äkkiä väittäis että energian (molekyylien liikemäärä) kumiseoksessa lisääntyy ajaessa. 0600
Tosin en oo omia gummeja niin rakoille saanut että alkaisin tästä tarkemmin vänkäämään, mutta jotain pitää oluiden välissä miettiä.
(tjaah,tarkemmin funaten en ole kyllä yhtään rengasta nähnyt lämmitettävänkään rakoille.)

En kyllä tiedä mihin lämpöihin esim SM-tason kuskien renkaat lämmitetään / asettuu, ei oo edes hajua millä Marathoneilla ne ajaa.

Kaiken kaikkiaan helkkarin mielenkiintoinen topicci, moni rata-ajosta kiinnostunut varmaan miettii renkaanlämmittimiä samalla kun ihmettelee niitä ohi meneviä Banditteja. oops2
Tähän vois liittää rengaspainekeskustelun tai sittenj joku lämmittimiä käyttävä vois kommentoida.
« Viimeksi muokattu: 19.11.10 - klo:18:10 kirjoittanut spk_1978 »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #8 : 19.11.10 - klo:19:53 »
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, mielenkiintoinen aihe. oops2


Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #9 : 19.11.10 - klo:22:36 »
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, .... oops2

Ai miten niin OIKEESTI tietävä? Eikö riitä että luulee reps
Quot homines, tot sententiae.

Carbon

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #10 : 08.01.11 - klo:19:57 »
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, mielenkiintoinen aihe. oops2
Tämä nyt oli Erkan mielipide asiaan: Katulailliset eivät tarvi lämmitystä!
5-6 kierrosta radalla nostaa sen lämmön mitä tarvitaan, renkaat on siten tehty.
"Ylikuumentaminen" tekee ne  entistä liukkaammaksi ja rengas alkaa kuorimaan.
Kilparenkaat tarvitsee lämmityksen, niitä ei ajamalla saa tarpeeksi lämpimäksi toimiakseen kunnolla.
Kylmä kilparengas, jos sillä pysyy pystyssä, lämmittämättä kuorii myös. Pinta lämpeää, mutta runko ei.

Nasu

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #11 : 08.01.11 - klo:20:09 »
Toisin sanoen..olinkohan mä jotensakin melkolailla oikeilla vesillä tässä aiheessa.  angst


Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #12 : 08.01.11 - klo:20:26 »
Toisin sanoen..olinkohan mä jotensakin melkolailla oikeilla vesillä tässä aiheessa.  angst

Olit ja saat bannia. rules2 :mrgreen: :mrgreen:

Kiitos Carbon, mielenkiintoista tietoo. shakehands

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #13 : 08.01.11 - klo:21:55 »
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, mielenkiintoinen aihe. oops2
Tämä nyt oli Erkan mielipide asiaan: Katulailliset eivät tarvi lämmitystä!
5-6 kierrosta radalla nostaa sen lämmön mitä tarvitaan, renkaat on siten tehty.
"Ylikuumentaminen" tekee ne  entistä liukkaammaksi ja rengas alkaa kuorimaan.
Kilparenkaat tarvitsee lämmityksen, niitä ei ajamalla saa tarpeeksi lämpimäksi toimiakseen kunnolla.
Kylmä kilparengas, jos sillä pysyy pystyssä, lämmittämättä kuorii myös. Pinta lämpeää, mutta runko ei.

Minä tilasin jo lämppärit, ja peräkärry on hankinnassa myös, tais jopa hyvä käytetty löytyä. Renkaina tulen käyttämään joko Pirellin tai Dunlopin jotain medium-seosta.
Yksi tosiasia pitää muistaa: Kun ajellaan tuolla ratapäivillä, siellä pystyy ajamaan käytännösää 10-12 kierrosta siihen 20 min. settiin. Aina alussa porukkaa niin paljon, että menee ne ekat kierrokset harakoille kuitenkin, kun pitää mennä varovasti muun porukan mukana. Itselläkin kylmät Repe Supersorsat alla, niin ei piäse ohi, kun on huono ohittamaankin, muiden vajavaisuuksien lisäksi.
Alastarossa viimeksi sain ajettua ennen lippaa yhden ainoan puhtaan kierroksen, joka tuotti heti oman vaatimattoman enkan. Ja sekin oli ehkä 5.-6. kierros. Porukkaa aivan valtavasti silloin, ja rupes jo keskiryhmässäkin hitaamat tulemaan perävalot edellä horisonttiin sitten taas. Paitti että kyseisellä kertaa ei joutunut heitä ohittelemaan, persillä kun otti tuntumaa rataan
Harvoin pääsee vetämään koko sen vaivaisen 20 min. omaa vauhtiaan. Niinpä 2-3 kierrosta jo katulaillisen kylmän renkaan lämmittämiseen on turhaa ajan ja kumin haaskausta. Jos alla on lämpimät pitävät nakit, voi siellä keskiryhmässäkin jo ekalla kierroksella poimia kaikki selvästi hitaammat, ja sitten, ei kun surmanajo käyntiin. Pystyy parhassa tapauksessa ajamaan sen 12 kierrosta vielä hyvääkin vauhtia.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #14 : 09.01.11 - klo:06:06 »
APP tarvii selkeesti lisää foorumin ratapäiviä.
Siellä oli tilaa  hesse_blum

Perjantaina testasin paremmin Dunlopin Qualifier RR-kumeja.
Omaan käyttöön sopivat hyvin. Ilman lämppäreitä.
Lämpiävät tosi nopeesti. Pitoa ja luotettavuutta ihan eri lailla kuin Metzelerin M3:sissa.

Eikös noita rengaslämppäreitä voi säätää hiukan matalammalle lämmölle jos ajelee katugummeilla?
Mikä on katu/ratarenkaan optimilämpö?
« Viimeksi muokattu: 09.01.11 - klo:08:53 kirjoittanut spk_1978 »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal