Kirjoittaja Aihe: parannus ehdotukset  (Luettu 37170 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #30 : 22.12.11 - klo:17:57 »
MOi.
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:16:58 kirjoittanut 1234 »

Carbon

  • Vieras
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #31 : 22.12.11 - klo:19:16 »
On vähän sadellut lunta meilläpäin.. innocent

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #32 : 23.12.11 - klo:16:48 »
MOi. Bem-Ari. Mielelläni kerron. Ei ole BMW mek. taustaa. 2 kertaa käynnyt BMW kaupassa tilaamassa ja noutamassa. 2kertaa huollossa Noin 2000km ja noin 10000km. Takuuna saannut neljä osaa, 1kpl Banjoliitin, 2kpl Cu-rengas, 1kpl öljysäiliön korkki. Nyt kun olen avannut omaa intimiteettiäni, Voisitko Sinä kertoa, kuka ei saa ottaa herneitä, sekä sivunvalvojana voisit kertoa miksi ei saa arvostella kommentteja, mutta kirjoituksia saa arvostella.
 


Hyvät tiedot on kuitenkin Bemareista.Herneistä senverran,että en tarkoittanut kenellekään henkilökohtaisesti.Hiukan oli sellaisia merkkejä ilmassa,että voipi tulla isompikin vääntö aiheesta.Tarkoituksenani oli valaa ns."öljyä laineille"
Kaikkea saa hyvän maun rajoissa arvostella.  shakehands
Man cannot live on beer only.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #33 : 23.12.11 - klo:19:21 »
MOi. Kiitos vastauksesta. Hyvin olet ollut hereillä, ja reakoinut nopeasti. Yritän kirjoittaa siten, ettei Sinun tai muiden valvojien tarvitse levittää öljyä. HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE.

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #34 : 23.12.11 - klo:19:30 »
Muistan joskus jonkun insinöörin sanoneen että putki samalla halkaisijalla on jopa vahvempi taipumista vastaan kuin samaa kamaa oleva umpijööti. Lisäksi umpijöötiin nähden painoa saadaan putkirakenteella pois, vieläpä jousittamatonta massaa. En yhtään epäile jäähdytystä yhtenä lähtökohtana, mutta noin maalaisjärjellä kaksi aiempaa ovat olleet todennäköisesti tärkeämpiä ominaisuuksia Herr Ingenieurin piirrustuslaudalla.

Vaikka mennäänki vähän ot, mutta juuri tuon takia meillä kaikilla on luusto pääosin onttoa ! Ajatelkaa mikä painon säästö jos oltaisiin umpiluuta koko hemmo ! Lähettäs lenkille ja tollei aatelkaa.... Toisekseen ONTTO luu on vahvempi kuin jos se olisi UMPI luuta. Maailma on ihmeellinen... hesse_yahoo
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #35 : 26.12.11 - klo:13:21 »
Ontto on lujempi painoonsa nähden. Vetolujuus ja taivutusjäykkyys pienempiä. Väsymislujuus taitaa olla parempi. Umpiluisista ei ainakaan uimareita ja mäkihypääjiä tulis  hesse_biggrin

Luidenhan pitää ottaa iskuja vastaan ja siinä ontto on parempi. Varsinaisia akseleitahan nuo ei ole. Taitaa luiden sisällä olla myös verkkomaisia tukirakenteita lujittamassa eli estmässä lommahdusta eli ihan tyhjiähän luut ei ole. Hyvin suunniteltuja kuitenki käyttötarkoitukseensa  respekt
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:14:35 kirjoittanut mp71 »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #36 : 31.12.11 - klo:23:48 »
MOi.Kun minulta ei ole riistetty oikeutta kirjoittaa. niin perästä muutama sana uusille BMW miehille ja naisille.

BMW on tehnyt periä melkein jokaiseen valmistamaansa moottoripyörään, joten tuskin esim. K12 perä olisi rakenteeltaan heikko. Niinkuin BEM-ARI totesi "ikuiset öljyt". Tässä kenties suurin syy perä ongelmiin. Miksi BMW on mennyt tälläiseen ratkaisuun, voi olla myynti / mainos kikka.

Kun puhutaan kitkasta ja hydrodynaamisesta kitkasta. En ole foorumin pätevin kertomaan näistä. Mutta voin alustaa, jotta joku voi korjata / jatkaa.

Tarkastellaa mitä lämpö perässä aiheuttaa ja miten se syntyy.

Lämpö aiheuttaa öljynlämpölaajenemisen. Öljy kuuluu nesteryhmään joka laajenee lämmetessään. Laajeneminen johtuu siitä , että atomien väliset vuorovaikutuspotentiaalit ovat epäsymmetrisiä.

Tämä laajeneminenpienentää ilmatilavuutta, jolloin paine nousee, myös ilman lämpeneminen nostaa painetta. Helposti perässä voi olla 1,5 baarin paine. Tälläinen paine ei mielestäni aiheuta muuta kuin säteistiivisteiden nopeampaa kulumista.

Sekakitka.
Kun ajetaan hiljaa, syntyy kahden kosketuksissa olevan hampaan välissä kitkaa, näiden pintojen välissä on myös voitelukalvo joka on ohuempi kuin hampaiden pinnan epätasaisuus. Tällöi korkeimmat epätasisuuden huiput rikkoutuvat ja joutuvat öljynkiertoon, niin kauaksi aikaa kunnes poistetaan tai tarttuvat magneetti roppuun tai nopeusanturiin. Tämä on alue jossa kuluminen on kenties suurinta.

Kun pintojen välinen nopeus kasvaa, voiteluaine pystyy paremmin pitämää hampaat erossa toisistaan (ollaan siirrytty hydrodynaamiselle nostovoima alueelle ), jolloin epätasaisuuden huiput joutuvat kosketuksiin harvemmin. Tämän vuoksi kitka ja kuluminen on vähäisempää. On muistettava että jo irronneet muruset kiertävät voitelussa.

Hydrodynaamista kitkaa havaitaan kun vielä nostetaan nopeutta, tällöi voitelukalvo pitää hampaat erossa toisistaan hydrodynaamisen nostovoiman ansiosta. Tällöi voitelukalvon paksuus on vähintään kaksikertaa hampaiden karheuden korkeudesta. Nopeuden laskiessa siirrytään takaisin sekakitkaa.

Tämä hydrodynaaminen kitka toimii kuten auton joutuminen vesiliirtoon. Tarvitaan reipasnopeus jotta päästää liirtoon, ja jos nopeutta pienennetään liirto häviää ja rengas ottaa tienpintaa, ja rengas kuluu.

Poissa Teppo

  • Ylläpitäjä
  • Sport jr.
  • *****
  • Viestejä: 48
  • TR3
    • Koti
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #37 : 01.01.12 - klo:17:51 »
MOi.Kun minulta ei ole riistetty oikeutta kirjoittaa. niin perästä muutama sana uusille BMW miehille ja naisille.


Lämpö aiheuttaa öljynlämpölaajenemisen. Öljy kuuluu nesteryhmään joka laajenee lämmetessään. Laajeneminen johtuu siitä , että atomien väliset vuorovaikutuspotentiaalit ovat epäsymmetrisiä.

Tämä laajeneminenpienentää ilmatilavuutta, jolloin paine nousee, myös ilman lämpeneminen nostaa painetta. Helposti perässä voi olla 1,5 baarin paine. Tälläinen paine ei mielestäni aiheuta muuta kuin säteistiivisteiden nopeampaa kulumista.



Eikä Gyntteri ole laittanut huohotinta sinne peräänsä? Lapsikin tietää että perässä on reikä.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #38 : 01.01.12 - klo:19:39 »
MOi. K12 ja K13 ovat sellaisia periä että sinne ei peräpuikkoa työnnetä. K16 on malliltaan sellainen että peräpuikon voi työntää. Hyvä että otit puheeksi paineen. Laskukaavassa lähdetään 0 paineesta, joten olin unohtanut poistaa meillä vallitsevan ilmanpaineen, joten olisi pitänyt pysyä puhekielessä ja ilmoittaa että paine perässä saattaa olla jopa  0,5 Baaria YLIPAINETTA. Ei ole väärätapa ilmoittaa paine kuten aiemmin olen tehnyt.  Voin myös selvittää, oliko se öljy kuuluun lämpölaajeneviinnesteisiin. On nesteitä jotka eivät laajene lämmetessään. Jos valitsen esim. Kuparioksiduulin, varmasti joku vastaa että, "mitä perkele elvistelet". Siksi valitsen kaikille tutun nesteen, joka on vesi. Jos 0-asteista vettä lämmitetään +4 asteesee, tapahtuu vedessä kutistumista.       

Kun kerran näppis on edessäni, ilmoitan että K12 ja K13 perässä on yhden laakerin voitelu järjestetty muuten kuin perän omalla öljyllä. Tämä laakeri ei rikkoudu vaikka perässä kiertäisi töhnää. Tähän ja takapyörän vastaiseen tiivisteeseen ( jonka joku oli jo vaihtanut ) palaan tuonnenpana.
« Viimeksi muokattu: 01.01.12 - klo:19:41 kirjoittanut 1234 »

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #39 : 02.01.12 - klo:01:14 »
MOi. Korjaan edellistä lausuntoani. "Tämä laakeri ei rikkoudu vaikka perässä kiertäisi töhnää". Kyllä tämä laakeri voi rikkoutua vaikka perässä ei olisi yhtää töhnää. Tämä laakeri ei ole missään tekemisissä peräöljyn kanssa. Tämän laakerin voitelu on suoritettu laakeritehtaalla. sekä laakerin tiivistys on hoidettu samassa paikassa. Laakerin koko on 65x100x18. Ennen 08/06 laakerin tyyppi on 6013-2RS, sen jälkeen laakerin numero on muuttunut, mutta kuitenkin urakuulalaakeri.

Takarenkaan vastainen säteistiiviste on muutettu tiukemmaksi. Ennen 60x75x8. Uusi 59,8x75x8     

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #40 : 04.01.12 - klo:21:30 »
MOi. Perän laakeroinnista, näyttää että laakeri jota pelkäsin (renkaanpuoli), näyttää oleven valmis pyörimää seuraavat 35tkm. Mutta neulaholkki samalla akseliputkella menee vaihtoon, onko "ikuinen öljy" tehnyt tuhoja, laakeri on Inan valmistama 74x60-14 (237895). Akselitiiviste vaihtoon, jonkin verran kovettunut, mutta ei merkittävästi kulunut. Pienen vetopyörän neulalaakeri 30x16 vaihtoon, aika reilusti löysyyttä, tämä laakeri on perissä 08/06 asti, jolloin vaihtuu 32x16.
Samalla laitan öljyn tyhjennys ruuvin, kuusioruuvi alumiinitiivistein M6x8 hst. Perän avaus oli pelkkä tarkastus toimenpide. Takapyörän heiluttelun perusteella perää ei olisi avattu. PERÄ OLISI VARMAANKIN KESTÄNYT, vaikka kuinka kauan, kun muistaa vaihtaa öljyjä esim. 10tkm välein. Perän akseliputken seinämä vahvuus 3mm.   

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #41 : 04.01.12 - klo:22:29 »
Kuvia meikeläisen pyörän perästä  yhden "synteettisen"  GL5:n jäljiltä, mitähän lienee tapahtunut? knuppel2  Tosin tapahtumasta jo muutama vuosi.   bowdown

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #42 : 04.01.12 - klo:22:45 »
MOi. Mikä pyörä, paljonko km, kertoisitko miten perä alkoi oireilla.selvitettiinkö mitä rikoutunnu. 
« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo:23:01 kirjoittanut 1234 »

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #43 : 05.01.12 - klo:08:31 »
K1200GT -06,  n. 44000km.  Akseliputkella oleva "neulalaakeri" alkoi ahdistamaan ja koko pyörä tärisi kuin horkassa, pakko oli lopettaa ajaminen ensimmäiseen kohdalle osuneeseen autobahnliittymään.  Tunnin jäähdyttelyn/ihmettelyn jälkeen pääsi taas n. 20-30km.  "Yön yli jälkeen toimi siten, että pääsi varovasti   bmw_yllapito ajelemalla Saksasta pois.   Uusin perään kaikki tiivisteet ja laakerit, sen jälkeen pyörällä ajettu yli "toinen mokoma" oireitta.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: parannus ehdotukset
« Vastaus #44 : 05.01.12 - klo:21:01 »
MOi. Missä kunnossa oli kotelon kannessa oleva laakeri, miten/missä irroitit pyörän kiinnityslaipan. Mistä hankit vaihdettavat osat. Oliko perässä öljyn tyhjennys ruuvi. Paljonko oli kilometrejä kun ekakerran vaihdettu öljyt.  Kiitos vastauksista.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal