Kirjoittaja Aihe: Talvehtimis huollot  (Luettu 20099 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #15 : 07.12.11 - klo:22:27 »
MOi. Mielestäni kaikkien tavisäilytys ohjeet ovat päteviä. Akkun pitkäaikainen säilytys, täyteen ladattuna ja viileässä. Polttoainetta tankiin vain vähän. keväällä ennen käynnistystä tuoretta polttoainetta tankkiin. Jos talven olleilla polttoaineilla viedään mopo Dynamoon, varmasti paljastut ja saat nuuskaa.

Mielestäni mopo kyllä kannattaa panna alkutalvesta ihan atomeiksi ja kasata se sitten hyvissä ajoin takaisin alkuperäiseen kuosiinsa. Tulee samalla puhdistettua kaikki pikkunippelit. Ja jos intoa riittää, niin tämän voi toistaa muutaman kerran. Itseltä ainakin jää joka kerran sen verran osia yli, että muutaman kerran jälkeen niistä voi kasata kaksi mopoa seuraavaksi kesäksi.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #16 : 08.12.11 - klo:10:48 »

Mielestäni mopo kyllä kannattaa panna alkutalvesta ihan atomeiksi ja kasata se sitten hyvissä ajoin takaisin alkuperäiseen kuosiinsa. Tulee samalla puhdistettua kaikki pikkunippelit. Ja jos intoa riittää, niin tämän voi toistaa muutaman kerran. Itseltä ainakin jää joka kerran sen verran osia yli, että muutaman kerran jälkeen niistä voi kasata kaksi mopoa seuraavaksi kesäksi.

t. Repa

BMW:n mp-tehtaat on kuulemma ihan siellä Italian rajalla, ja yläkerrassa kasataan Buimureita. Tehtaassa on ritilälattia, ja alakerrassa sitten pikkupojat kasaavat pudonneista osista MV-agustoja ja .. ... no olkoon.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #17 : 08.12.11 - klo:14:31 »

Mielestäni mopo kyllä kannattaa panna alkutalvesta ihan atomeiksi ja kasata se sitten hyvissä ajoin takaisin alkuperäiseen kuosiinsa. Tulee samalla puhdistettua kaikki pikkunippelit. Ja jos intoa riittää, niin tämän voi toistaa muutaman kerran. Itseltä ainakin jää joka kerran sen verran osia yli, että muutaman kerran jälkeen niistä voi kasata kaksi mopoa seuraavaksi kesäksi.

t. Repa

BMW:n mp-tehtaat on kuulemma ihan siellä Italian rajalla, ja yläkerrassa kasataan Buimureita. Tehtaassa on ritilälattia, ja alakerrassa sitten pikkupojat kasaavat pudonneista osista MV-agustoja ja .. ... no olkoon.


Mukava oppia aina jotakin uutta...
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Entelodontti

  • HP
  • *
  • Viestejä: 309
  • K 1200 R
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #18 : 09.12.11 - klo:14:45 »
Erkka hoitaa  hesse_biggrin
Ja aina on mopo ollut täydessä iskussa noudettaessa  airrev
Tänä talvena vaihdetaan mopon kaikki litkut poislukien tankin sisältö.
Viime talvena vaihdettiin tulpat, ölpät, kumit. Kollattiin venat, kytkin ja nokkaketju.
Jonkun ohjeen mukaan übertekno jarrujärjestelmän nesteet kannattais vaihtaa joka toinen vuosi joten nyt on niidenkin vuoro.

Ammattilaiset saa huoltaa, mä vaan ajan.  03Biker
-Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua...-
-BMW K1200R hybridi, polttaa bensaa ja kumia-

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #19 : 04.01.12 - klo:13:33 »
Mittasin äsken bemarista akunjännitteen: 12.2V ja pistin laturiin kiinni.
Varmuudenvuoksi otin akunpöydälle ladattavaksi.
Vilkaisin netistä mitä exide sanoo:

Kaikissa akuissa on tietty itsepurkaus, joka näkyy lepojännitteen laskuna. Jos jännite laskee
alle 12,4 V:n, pitää akku varata. Akku, jota ei pidetä täydessä varauksessa, on vaarassa
sulfatoitua ja menettää kapasiteettinsa.


Täysin varatun akun lepojännite on noin 12,7 V
(vuorokausi latauksesta)
Puoliksi varatun akun lepojännite on noin 12, 2 V
Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7 V

linkki:
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Exide_Akun_Hoito-Ohjeet.pdf

Mitä särkyy, jos lataa pyörän kaapelit kiinni?

Bin laden

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #20 : 04.01.12 - klo:14:27 »
^Ei säry mitään.. Ota kuitenkin maakaapeli irti, niin ei tartte jatkossa latailla, eikä mene akku pilalle. Akku ei purkaannu muutamassa kuukaudessa käytännössä lainkaan, kunhan piuha on vaan irti.

Exide kertoo myös:

Kun akku jää käyttämättömäksi pidemmäksi aikaa, on se irrotettava sähköjärjestelmästä. -
Jopa hyvin pienet virrat (kytketty kello, hälytin jne.) purkavat akkua ja saattavat aiheuttaa -
sille vahinkoa.


Tarkoittaa myös sitä, että avain kannattaa poistaa virtalukosta, jos mopo seisoo lyhyemmänkin aikaa..
« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo:14:32 kirjoittanut j@ck »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #21 : 04.01.12 - klo:14:32 »
Ei säry mitään paikallaan ladattaessa, edellyttäen että akku ei ole kaputt. Jos akku alkaa olla finaalissa, niin ladattaessa saattaa napajännite nousta vaarallisen korkeaksi, mikä voi vaurioittaa muita osia. Älykkäät laturit ehkäpä osaavat rajoittaa latausjännitteen johonkin siedettävään arvoon. Akun napa irti on kyllä kelpo konsti, latasi tai ei.  smiley_hitler-t

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #22 : 04.01.12 - klo:17:32 »
Lyijyakku on pilalla jos pääsee purkaantuneena seisomaan vähänkään pidemmöän aikaa. Tämän kun muistaa, ja pitää täydessä latauksessa läpi vuodet, käyttöikä on pitkä.

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #23 : 04.01.12 - klo:19:34 »
Tämän thriidin innoittamani menin nostamaan helmaa - autotallissa. Mutta mitä ihmettä CTEK 45 räpättää täyden ja latauksen ledejä yhtä aikaa? Akunkenkä on irti. Mikä ihmeen akku tässä oikein on, tuo CTEK muuten lataa jopa A123 kennoista tehtyä kisa-akkuakin niin miksi käyttäytyy Bemun kanssa noin? Vai joko tuo mun akku on död?

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #24 : 04.01.12 - klo:19:51 »
Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7 V
Mittaa volttimittarilla. Jos näyttää vaikka 11 volttia ja on ollut pitkään purkautuneena voi olla elvytystoimet edessä.
Bin laden

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #25 : 04.01.12 - klo:21:53 »
Tämän thriidin innoittamani menin nostamaan helmaa - autotallissa. Mutta mitä ihmettä CTEK 45 räpättää täyden ja latauksen ledejä yhtä aikaa? Akunkenkä on irti. Mikä ihmeen akku tässä oikein on, tuo CTEK muuten lataa jopa A123 kennoista tehtyä kisa-akkuakin niin miksi käyttäytyy Bemun kanssa noin? Vai joko tuo mun akku on död?
En tiedä mikä CTEK kyseessä, oman MXS3600 manuska kertoo:
"
...
6. Jos latauksen ja ylläpitolatauksen merkkivalot vilkkuvat vuorotellen, syynä on seuraava:
• Katkos latauksessa. Syynä on irronnut liitäntä tai katkos akussa.
• Akku on sulfatoitunut. Jos valot vilkkuvat yli 60 minuutin ajan, akku on loppuunkulunut ja se on vaihdettava.
• Jos valot alkavat vilkkua uudelleen alle 10 sekunnin kuluttua vilkkumisen päättymisestä, akun itsepurkautumi-
nen on voimakasta ja akku on ehkä vaihdettava.
...
"

CTEK:n sivuilta löytyy tietoa C-TEK:n tuotteista ja muutakin akkuihin liittyvää (KLIKS).

 offtopic
Omassa pyörässäni alkup.akku kuoli ekan talven aikana. Akun merkinnöistä selvisi että akku oli liki kolme vuotta vanhempi kuin mopo => parasta ennen deadline oli ollut muutaman kuukauden päässä mopon valmistuksesta.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #26 : 04.01.12 - klo:22:13 »

Omassa pyörässäni alkup.akku kuoli ekan talven aikana. Akun merkinnöistä selvisi että akku oli liki kolme vuotta vanhempi kuin mopo => parasta ennen deadline oli ollut muutaman kuukauden päässä mopon valmistuksesta.

Näköjään onnenkauppaa onko akku enää ylipäätään pelikunnossa ostaessa mopoa. Kukapa niitä tuolla terminaaleissa ja varastoissa myymättömien mopojen akkuja yksilöllisesti vahtaisi.
« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo:22:15 kirjoittanut app »

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #27 : 05.01.12 - klo:20:58 »
Ledit oli rauhoittuneet ja akku täynnä. Akku siis kaiketi pelastettu. Vinkkinä, käväisin tuolla Ctekin sivuilla, mulla on näemmä malli MXS 3.6, osh 94€ ja maksoin Clas Ohlsonilla siitä pari viikkoa sitten 45€.

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 909
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #28 : 05.01.12 - klo:21:05 »
Ledit oli rauhoittuneet ja akku täynnä. Akku siis kaiketi pelastettu. Vinkkinä, käväisin tuolla Ctekin sivuilla, mulla on näemmä malli MXS 3.6, osh 94€ ja maksoin Clas Ohlsonilla siitä pari viikkoa sitten 45€.

Joko ne ovat korjanneet Ctekin kumitulpat? Ne ei kestä kylmää, hajoavat käsiin. McHuurre tästä kertoi ja näytti Ctekinsä joka tosiaan oli menettänyt ne liitännät, joista lähtee johdot (siis keskusyksikössä olevat vedonpoistajat). Kyllä laite toimi, mutta härskin näköinen. Ei tietysti kaikki pakkasessa lataile akkujaan, mutta jotkut kuitenkin. Kuten naapurini Huurre.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Talvehtimis huollot
« Vastaus #29 : 06.01.12 - klo:09:38 »
Joo, ei ole läpäissyt mil-96673 hyväksyntää eikä arctic-33c4588:a tuo kampe  hedari Jostain sain kuulla että jos lähettää ruottin johonki osoitteeseen niin korjaavat ilmatteeksi mut postimaksut joutuu ite kustantaa....

No mie otin auki ton ja korjasin ite ku alkoi jossain vaiheessa "räpisee" piuhat toisiin. Nyt voi taas vaikka hangessa pitää  hali_peukku
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
eilen kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal