Kirjoittaja Aihe: Ajovalojen parantaminen / Xenonit  (Luettu 27987 kertaa)

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #15 : 31.07.10 - klo:09:23 »
Ole hyvä vaan. hesse_biggrin Kyllä se BMW:n järjestelmä tuntuu tuon muutossarjan xenoniksi hyväksyvän.Nelisen tuhatta ajellu nytten jälkiasennusxenonin kanssa ja hyvin pelaa.
Kokemuksesta rohkaistuneena väsäiltiin meidän "kauppiaankin" (=Atomic) pyörään xenonit.  03Biker
Man cannot live on beer only.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #16 : 31.07.10 - klo:14:44 »
Nyt on kaukovalokin vaihdettu xenoniksi ja valojen suuntausta tarkistettu.
Samalla laitoin Keisin lämpöliivin kliks liitosjohdon paikalleen. Lämpöliivin testaus odottaa sopivia kelejä :mrgreen:
Quot homines, tot sententiae.

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #17 : 31.07.10 - klo:18:25 »
Kiitoksia valtuutetulle BMW Sportbikes huoltomekaanikolle xenonin asennuksesta.
Samalla reisulla laitettiin alle uudet Continental Road Attackit  hesse_ok
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #18 : 01.08.10 - klo:11:37 »
Jospa tuota lähivaloa innostuisin minäkin parantelemaan.. Vaan mikähän värilämpötila olisi paras ja miksi?

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #19 : 01.08.10 - klo:17:31 »
Noissa,joita asenneltiin,oli 5000K. Sopivan räikeä,mutta ei liikaa.Tuntuu automiehet havaitsevan paremmin lähestyvän pyörän.Pimeässä ajamisesta en tiedä,
kun tulee hyvin harvoin,jos koskaan harrastettua. BMWsmile
Itsellä tämä havaituksi tuleminen oli johtoajatuksena koko xenon-touhussa. hesse_biggrin
Man cannot live on beer only.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #20 : 01.08.10 - klo:22:06 »
Jospa tuota lähivaloa innostuisin minäkin parantelemaan.. Vaan mikähän värilämpötila olisi paras ja miksi?
Mulla on 4300K (lämpimin), on lähinnä normihalogeenia. Tuo Bem-Arin 5000K on varsin yleinen autoissa.
Oikeaa faktaa taitaa olla tarjolla perin vähän. 4300 K ja 5000K lamput tuottaa enemmän valoa kuin kylmemmät eli 6000K, 8000K,... Tosin käytännössä erot 4300/5000/6000K lampuilla on niin pienet että jää varmasti silmin havaitsematta.


offtopic
Mitä korkeempi värilämpötila sitä kylmempää (!) eli sinisempää valoa.

offtopic
Havaittavuuden kannalta lähes siniset valot ja valkoinen kypärä lienee tehokkain. Tuntuu että ne huomataan parhaiten, Polizei angst?.
« Viimeksi muokattu: 21.08.10 - klo:22:25 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #21 : 24.08.10 - klo:15:23 »
Nyt kun on muutaman kerran pimeässä ajanut xenonien kanssa, niin muu ei harmita kuin se etten laittanut niitä aiemmin. Valoa riittää selvästi pitemmälle eli pimeän aikaankin näkee kauemmas kuin halogeeneilla, niin lähi- kuin kaukovaloilla. Myös pientareet valaistuvat paremmin. Valojen suuntaus kannattaa ja pitää tarkistaa horisko.
Laillisiahan ei halogeenit korvaavat asennussarjat ole, mutta ne tuntuvat oman näkemisen ja näkymisen takia tarpeellisemmalta hali_peukku varusteelta kuin tarvikepönttö tahi hiilikuituhärpäkkeet. (Jotka nekin ovat hyvin tarpeellisia :mrgreen:)
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #22 : 24.08.10 - klo:15:41 »
Jotain tommosta pitäis varmaan ruuvata, niin olis jotain tekemistä. Pimeeseen en tosin vapaaehtoisesti lähde ajelemaan.

Autoon laittaisin heti, mutta hra VW on tehokkaasti poistanut sen mahdollisuuden.  angry

Poissa Ottopoika

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #23 : 07.09.10 - klo:13:35 »
Onko jollakulla kokemusta 50/55W ksenon sarjan asentamisesta CAN-väyläiseen pyörään? Kokemusta siis sarjan kytkemistä alkuperäisen lampun syöttöön. En ole kiinnostunut värkkäämään erillistä syöttöä akulta ja vastuksia alkuperäisten polttimoiden tilalle, jottei järjestelmä herjaa lampun palamisesta.

Itselläni on jo 35W sarja F800:en lähivalossa ja nyt kiinnostaisi asentaa ksenon myös pitkille ja jos mahdollista niin vielä tehokkaampi sarja. Eihän sitä valoa koskaan ole liikaa...

Mainittakoon vielä, että käytämäni sarja ei ole mikään CAN-väylään tarkoitettu, mutta se ottaa virtaa sopivasti siten, että järjestelmä ei tee vikailmoituksia. Edellähän on mainittu CAN-väylään tarkoitetuista sarjoista, jossa käsittääkseni on lisätty vastus kasvattamassa virrankulutusta. Tätä ei oman kokemuksen mukaan tarvita.

Jos olette moisen sarjan asentaneet, niin mikä on sen merkki&malli&hinta&hankintapaikka ja kuinka nopeasti polttimo kirkastuu sähköjen kytkemisen jälkeen, mikä on oleellista kaukovaloissa.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #24 : 07.09.10 - klo:14:08 »
Joo, kiinnostava pointti tuo täyden kirkkauden saavuttamiseen kuluva aika. Liityn siis kysyjien joukkoon!

Taidan itse nyt ensin laittaa lyhyille tuon setin ja katsoa vaikutukset. Pimeessä ajelu ei sinällään ole mun juttu, mutta jos vaikka Juankoskelta joutuukin palaamaan vasta illalla... 0600.gif

Ruuvasin muuten jo valojen kantamaa vähän paremmaksi sieltä säätöruuvista, joka on mukavasti käsillä. Turhan lyhyelle kantamalle ne oli asetettu alunperin. Huoltokirja mainitsee lailliseksi asetukseksi 15cm lähtötason alapuolella 10m päästä mitattuna. Jos umpion yläreuna on 80cm korkeudella, niin keila loppuu silloin 53m päässä. Kai siihen nyt ainakin 20m voi helposti säätää lisää ilman haittavaikutuksia.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #25 : 15.09.10 - klo:18:31 »
Yhtä hitaastihan se kaukovalo saavuttaa täyden kirkkauden kuin lähivalokin. Aikaa en ole ottanut, mutta muutama sekunti kuluu ennen kuin kylmä lampu saavuttaa täyden kirkkauden hesse_blink. Lämpimänä syttyy hiukan nopeammin (kohtaamistilanne). Halogeenilisäkaukovalot on yksi vaihtoehto syttymisviiveen kompensoimiseksi, mutta niitä on vaikea sovittaa katteisiin.
Toisaalta vaikka halogeeni syttyy heti täyteen kirkkauteen niin myös xenon valaisee heti "jonkin verran". Eroa valonmäärässä ja kumman lampun eduksi, vertailussa ”juuri syttynyt xenon vs. halogeeni”, on silmämääräisesti mahdotonta arvioida.
Vaikka xenon saavuttaa täyden tehon hitaammin, niin kunnolla sytyttyään se myös valaisee huomattavasti pitemmälle kuin halogeeni hesse_biggrin.
Tuskin eri tehoisten sarjojen välillä on kovin isoja eroja kirkastumisen nopeudessa. Mutta saattaahan(?) tehokkaampi xenon syttyä nopeammin tai ainakin antaa jo heti alkuun enemmän valoa kuin halogeeni. Ehkä joku jolla on isompi tehoinen asennettu, osaa kertoa. hesse_blink

Hellan bi-xenonit tms. olisi varmasti kova sana, mutta vaikea sovittaa katettuun pyörään.   
Lisävaloista on juttua myös ketjussa => KLIK
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Kunkku

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 53
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #26 : 21.09.10 - klo:17:33 »
   Kun nyt on tullut jonkin verran uusilla valoilla pimeässä ajeltua, ei harmita yhtään, että heitin roskiin kaikki Xenon-muunnossarjat ja muut rihkamaviritykset.   hesse_cool hesse_cool
Tunnetusti vanha pieru ja muutenkin ikävä ihminen.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #27 : 21.09.10 - klo:20:45 »
   Kun nyt on tullut jonkin verran uusilla valoilla pimeässä ajeltua, ei harmita yhtään, että heitin roskiin kaikki Xenon-muunnossarjat ja muut rihkamaviritykset.   hesse_cool hesse_cool


Joopa,en nyt kuitenkaan noita muutossarjoja ihan rihkamaksikaan sanoisi.Muutama hyvinkin tyytyväinen käyttäjä tuttavapiirissä. hesse_biggrin shakehands
Man cannot live on beer only.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Re: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #28 : 21.09.10 - klo:22:30 »
   Kun nyt on tullut jonkin verran uusilla valoilla pimeässä ajeltua, ei harmita yhtään, että heitin roskiin kaikki Xenon-muunnossarjat ja muut rihkamaviritykset.   hesse_cool hesse_cool

"Oikeat" xenonit, kuten bi-xenonit tai muut luminaattorit on varmaankin, niin valonjaoltaan kuin tekniikaltaankin, parempia kuin muutossarjat.

Mutta onko sulla Kunkku ratkaisua, miten katetun pyörän ajovaloja (lähivaloja & pimeässä näkemistä) voi parantaa, muuten kuin xenon-muutossarjoilla? hesse_blink.

Alkuperäisten umpioiden poistaminen ja niiden tilalle esim. bi-xenonien asentaminen vaatii työlään sovituksen ja muutoksia katteiden sisään. Lisää vaikeutta tuo esim. R1200S:n epäsymmetrinen valoaukko ja lasin kuperuus lähivalon puoliskolla. Ja koska alkuperäisen lasin (muovin) leimaukset on kertovat halogeenivaloista, niin bi-xenonien sovitus alkuperäisen lasin taakse lienee "laiton". Joten ongelmia saattaisi tulla virkavallan kanssa, etenkin ulkomailla. Xenon-muutossarjan vaihtaa takaisin halogeeniksi helposti, vaikka tien päällä, jos virkavalta intoutuu oikein hankalaksi.
 
Ja mitkä "muut" luokittelet rihkamavirityksiin?

Toivoa sopii että xenonit saa tulevaisuudessa tehdasasenteisina muihinkin kuin tourinkipyöriin, eikä haittaisi vaikka päiväajovalotkin ilmestyisi varustelistalle.
« Viimeksi muokattu: 21.09.10 - klo:22:39 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Ottopoika

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Re: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #29 : 22.09.10 - klo:07:53 »
Lisää vaikeutta tuo esim. R1200S:n epäsymmetrinen valoaukko ja lasin kuperuus lähivalon puoliskolla.

En usko tuon valoja peittävän muovin (=lasin) kuperuuden vaikuttavan eli taittavan valoa mitenkään. Ainakin sen läpi katsoessa ei huomaa mitään taittoa. Se on siis tasapaksu muovi.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal