Kirjoittaja Aihe: K1200R Sport tuuninkia  (Luettu 88051 kertaa)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #105 : 15.02.12 - klo:10:18 »
Jaaha, lumet senkun lisääntyy, mutta tuuninkivirus on taas iskenyt.

Vaihtovalon kokeilut voisi aloittaa pakkasten lauhtuessa, jotta koekäyttö on mahdollista. Kokeiluun menee myös PCV+autotune, jota varten johtosarjaan on tehty liitin. Liittimeen voi kytkeä PCIII:n tai PCV:n, tai Y-kappaleella molemmat. PCV-yhdistelmään ei saa vaihtovaloa, joten pitänee tehdä rinnankytkentä, jossa PCIII:lle jää pelkkä vaihtovalon vilkuttelu ja nuo uudet romppeet hoitelee ruiskun ja shifterin. Täytyy myös kokeilla seosmittarin rinnankytkentää lambda-anturiin, niin voisi todeta kuinka Autotune hoitaa hommansa. Tarkoitus olisi ottaa käyttöön vaihdekohtaiset toiminnot (kartat+shifteri) kytkemällä nopeustieto akun luona olevasta aux-plugista.

Vaihtovalona on aluksi piilteeman led-takavalo (23 punaista lediä), joten pitäisi näkyä selvästi mittariston yläpuolelle asennettuna. Kunhan ei vaan sokeudu heti ekasta välähdyksestä.  icon_rooki  reps

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #106 : 30.04.12 - klo:09:22 »
Nyt on ajeltu PCV:n ja Autotunen kanssa jonkin aikaa. Melkoisen asialliselta vaikuttaa pyörän veto, vaikka ei näillä keleillä vielä ole kovin paljon päässyt seostrimmauksia saamaan suurille kaasuasennoille ja kierroksille. Käytössä on vaihdekohtaiset kartat ja ykkösellä ei säätö ehdi mukaan kuin köröttelyvauhdeilla. Vaan ei tuolla niin suurta merkitystä olekaan, kun muilla pykälillä sitä enempi kuitenkin ajetaan.

Shifteri on ollut käytössä käännetyllä vaihdekaavalla ja vaihdekohtaisilla katkoajoilla. Aika pienilläkin katkoilla (50ms) homma pelaa, etenkin suuremmilla vaihteilla, kunhan muistaa polkea vaihteita reippaasti. PCV ei valitettavasti tue vaihtovaloa kuten PCIII, joten se piti jättää pois. Nyt on käytössä PCIII:n johtosarja, joka on täysin sama kuin PCV:ssä, ja sen päässä 15-napainen D-liitin, johon käy vastaavalla liittimellä varustettuna sekä PCIII että PCV.

Tietäähän kaikki miten PC:lle saadaan nopeussignaali vaihdekohtaisten toimintojen aktivoimiseksi? Siitä akun edessä olevasta liittimestä, mutta pienen jipon se vaatii.

Seosmittari piti myös jättää virattomaksi, kun en hoksannut hankkia Autotunen sijaan Wideband Commanderia, jonka rinnalle olisi voinut kytkeä seosmittarin.

 smiley_hitler-t

Poissa Töse

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 14
  • BMW K1200s
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #107 : 30.04.12 - klo:15:37 »
Nyt on ajeltu PCV:n ja Autotunen kanssa jonkin aikaa. Melkoisen asialliselta vaikuttaa pyörän veto, vaikka ei näillä keleillä vielä ole kovin paljon päässyt seostrimmauksia saamaan suurille kaasuasennoille ja kierroksille. Käytössä on vaihdekohtaiset kartat ja ykkösellä ei säätö ehdi mukaan kuin köröttelyvauhdeilla. Vaan ei tuolla niin suurta merkitystä olekaan, kun muilla pykälillä sitä enempi kuitenkin ajetaan.

Shifteri on ollut käytössä käännetyllä vaihdekaavalla ja vaihdekohtaisilla katkoajoilla. Aika pienilläkin katkoilla (50ms) homma pelaa, etenkin suuremmilla vaihteilla, kunhan muistaa polkea vaihteita reippaasti. PCV ei valitettavasti tue vaihtovaloa kuten PCIII, joten se piti jättää pois. Nyt on käytössä PCIII:n johtosarja, joka on täysin sama kuin PCV:ssä, ja sen päässä 15-napainen D-liitin, johon käy vastaavalla liittimellä varustettuna sekä PCIII että PCV.

Tietäähän kaikki miten PC:lle saadaan nopeussignaali vaihdekohtaisten toimintojen aktivoimiseksi? Siitä akun edessä olevasta liittimestä, mutta pienen jipon se vaatii.

Seosmittari piti myös jättää virattomaksi, kun en hoksannut hankkia Autotunen sijaan Wideband Commanderia, jonka rinnalle olisi voinut kytkeä seosmittarin.

 smiley_hitler-t
Itsekkin tilasin 1200 ässään PCV:n ja autotunen. Jos nyt tällä viikolla tavarat saisi, niin voisi lauantaina kokeilla asentaa vermeet paikalleen. Saas nähä miten onnistuu...;)

No, mites sen nopeussignaalin saa siitä? Oishan tuo ihan mukava säätää seokset vaihdekohtaisesti, kun semmoinenkin onnistuisi :)


Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #108 : 30.04.12 - klo:17:03 »
Nopeussignaali tulee tosiaan siihen akun etupuolella olevaan kolminapaiseen liittimeen, mutta ei ole sellaisenaan PC:lle sopiva, eli signaali ei vaihtele ilman lisäkomponenttia.

Liittimeen tulee kolme signaalia, maa, minuutin viiveellä katkeava plussa ja nopeussignaali. Jotta PC voisi tuota hyödyntää, pitää laittaa esim 1 kilo-ohmin vastus plussan ja tuon nopeussignaalin välille. Voi työntää suoraan liittimen reikiin sopivasti lyhennetyn vastuksen päät, ellei liitin ole muussa käytössä. Nyt voi ottaa nopeussignaalipiuhasta PC:lle sopivan tiedon. PCV:n kanssa kalibrointi on melko helppo, käy vaan kaikki pykälät läpi veto päällä (takapyörä ilmassa, tavalla tai toisella) ja klikuttaa PCV:n hallintaohjelmassa kutakin pykälää silloin kun se on päällä.

Tarvitaan siis yleismittari, jolla mittaa mikä signaali on missäkin navassa, ja mieluiten vähintää 1 kilon vastus (1/4 W), jotta ei kuumene liikaa.

PCV:n asennus onkin sitten eri juttu. Pyörää saa purkaa ihan kunnolla ja mitä ihmeellisempiä klemmareita yms tulee vastaan. Ja ne ruiskut on niiiin ahtaassa paikassa siltikin. Good luck!
« Viimeksi muokattu: 30.04.12 - klo:17:11 kirjoittanut hidas57 »

Poissa Töse

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 14
  • BMW K1200s
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #109 : 30.04.12 - klo:18:20 »
Nopeussignaali tulee tosiaan siihen akun etupuolella olevaan kolminapaiseen liittimeen, mutta ei ole sellaisenaan PC:lle sopiva, eli signaali ei vaihtele ilman lisäkomponenttia.

Liittimeen tulee kolme signaalia, maa, minuutin viiveellä katkeava plussa ja nopeussignaali. Jotta PC voisi tuota hyödyntää, pitää laittaa esim 1 kilo-ohmin vastus plussan ja tuon nopeussignaalin välille. Voi työntää suoraan liittimen reikiin sopivasti lyhennetyn vastuksen päät, ellei liitin ole muussa käytössä. Nyt voi ottaa nopeussignaalipiuhasta PC:lle sopivan tiedon. PCV:n kanssa kalibrointi on melko helppo, käy vaan kaikki pykälät läpi veto päällä (takapyörä ilmassa, tavalla tai toisella) ja klikuttaa PCV:n hallintaohjelmassa kutakin pykälää silloin kun se on päällä.

Tarvitaan siis yleismittari, jolla mittaa mikä signaali on missäkin navassa, ja mieluiten vähintää 1 kilon vastus (1/4 W), jotta ei kuumene liikaa.

PCV:n asennus onkin sitten eri juttu. Pyörää saa purkaa ihan kunnolla ja mitä ihmeellisempiä klemmareita yms tulee vastaan. Ja ne ruiskut on niiiin ahtaassa paikassa siltikin. Good luck!

Kiitoksia tästä. Pitää viikonloppuna hieman tutkailla. Onneksi on joskus sähköalaakin tullut opiskeltua.

Commanderin asennuksesta on tullut tässä luettuakin aika paljon juttuja ja hieman työläältähän se vaikuttaa, mutta eiköhän tuon paikalleen saa. Tuli tuossa talven aikana jo hieman tutustuttua pyörän anatomiaankin, ku pitihän sitä hieman purkaa. Jostain syystä pitää aina kaikkia laitteita purkaa ja tutustua sisuskaluihin :-)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #110 : 21.05.12 - klo:10:55 »
Laitoin tuonne alkuun viimeisimmät tarinat tuunausrintamalta.

Renkaat voisi vielä vaihtaa ennen radalle menoa, muuten on paketti kasassa. Dunlop Sportsmart 190/55 taakse ja vastaava eteen.

Onkos Töse saanut PCV:n iskuun... innocent
« Viimeksi muokattu: 21.05.12 - klo:10:59 kirjoittanut hidas57 »

Poissa Töse

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 14
  • BMW K1200s
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #111 : 21.05.12 - klo:18:25 »
Onkos Töse saanut PCV:n iskuun... innocent

Kyllähän tuo tuli asennettua. Kohtuu kivuttomasti meni paikalleen, kun rauhassa teki ja hyvät työkalut löyty.  Jos toisen kerran lähtis tekemään, niin ei varmaan paria tuntia kauempaa tuhrautuis hommaan.  :)

Pyörähän on nyt sitte kuin uudesti syntynyt. Vielä kun saa säädöt kohdilleen, niin mikäs tässä kruisaillessa.  03Biker Paljon tuo autotune on jo korjaillut, kun trimmejä on tutkinut. Sain vielä vaihdekohtaisesti PCV:n toimimaan, joten paljon on karttaa kirjotettavana. Hieno vehe on tuo PCV ja autotune.
« Viimeksi muokattu: 21.05.12 - klo:19:25 kirjoittanut JTK »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #112 : 22.05.12 - klo:08:22 »
Hyvä-hyvä. Kyllä käy pyörä nätisti ja voimaa, etenkin vääntöä, tuntuu olevan race-killerinkin kanssa kivasti, etupyörä nousee herkästi.

Tiedä sitten minkälaisia AFR-arvoja mihinkäkin kohtaan kannattaisi laittaa tavoitteeksi, täytyy pikkuhiljaa kokeilla. Siinä Dynojetin sivulla olevassa K13-kartassa (ja mulla K12) tehoalueella on 13.2, itselle laitoin kokeeksi 13.0 täyskaasuille. Kruisailupuolella sitten voi olla korkeampi arvo, joskin itse jätin sinnekin 13.5.

Päivitin kuvatuksia tuonne alkuun.
« Viimeksi muokattu: 22.05.12 - klo:08:52 kirjoittanut hidas57 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #113 : 30.08.13 - klo:08:48 »
Tänä kesänä ei ole tuunauksia enää juuri tehty, joskin keväällä tyhjensin tankin ja tein polttoaineen laskuputkeen pari ilmastointireikää, jotta tankin tilavuuden saa hyötykäyttöön. Tankin nimellinen tilavuushan on 19L ja aiemmin oli mahdotonta saada tankattua edes 17L. Koska pyörän TPS-anturikin vaihdettiin 60tkm huollossa, jonka jälkeen kulutus putosi selkeästi (aiemmin pikkukaasut, joita matka-ajossa käytetään, todella rikkaalla), niin nyt alkaa olemaan toimintasäde kunnollinen. Ei se todellisuudessa läheskään yllä kuvassa näkyvään ajotietokoneen optimismiin, mutta ihan riittävä kyllä. Kuvan tilanteessa siis ajettu 110km, bensamittarissa kaikki palkit näkyvissä ja tietokone lupaa vielä 335km. Ja kulkuhan siis on vähintäänkin sama kuin ennen. Pikkukaasujen AFR-arvo on nykyään taloudellisuuspainotteinen 14.3.

Vaikka pyörässä on ollut PC5+Autotune, niin se ei kyennyt korjaamaan TPS-anturin sekoilua kulutusmielessä eikä muutenkaan. Tuloksena oli vain käyntihäiriöitä, koska vuoroin piti rikastaa ja vuoroin laihentaa, kun kaasuasentotieto vaihteli virheellisesti.
« Viimeksi muokattu: 30.08.13 - klo:08:56 kirjoittanut hidas57 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #114 : 03.08.15 - klo:09:30 »
Laitanpa tänne juttua jarruista, tarkemmin etujarrusta. Olen kokeillut erilaisia jarrupaloja edessä ja myöskin vaihtelin levyjä, koska halavalla sai. Ensin oli TRW Lucas sintteripaloja, sitten myös TRW:n jarrulevyt. Tällä kombinaatiolla esiintyi sitkeästi kitinää jarrutuksen loppuvaiheessa. Lisäksi ilmeni uutena varsinaisena ongelmana sadekelin jälkeen aivan hirveän epätasainen jarrutustuntuma, eli ilmeisestikin siihen kohtaan, jossa jarrupalat lepäsivät levyjä vasten, tuli aivan erilainen kitka. Ilmiöt kuuli jarrutusäänestäkin, täk-täk, erittäin häiritsevä. Eikä auttanut vaikka miten putsasi tai teki kovia jarrutuksia. Sitten otin setin Brembon levyt ja SC-palat. Oikein hyvät, kunnes taas sadekelin jälkeen täk-täk. Voi hel... eihän näin voi olla! Mitäs nyt keksitään. Huomasin TRW:n kelluvia levyjä olevan tarjolla, ei kovin halavalla, mutta kokeillaan. TRW MST357FS

Johan on hieno tuntuma jarrutuksessa! Eilen radalla oli kyllä tosi mahtava jarrutella (sitähän pääasiassa teen). Paluumatkalla ajoin myös sateessa... Tarina ei vielä kerro seurasiko siitä mitään.

Tulossa on myös uudet lyhyet kytkin-/jarrukahvat, portaattomalla säädöllä. Voi paremmin passata jarrukahvan asentoa varsinkin radalla. Taittuviakin kahvoja oli, mutta lyhyiden kanssa ei ole oikein tarpeen.

Taidankin päivittää tuonne alkuun modausten tilanteen.
« Viimeksi muokattu: 03.08.15 - klo:09:51 kirjoittanut hidas57 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #115 : 05.08.15 - klo:08:51 »
Sunnuntainen sateessa ajo ei aiheuttanut jarruihin mitään outoa. Pyrin kyllä jarruttelemaan komponentit lämpimiksi ennen pysähdystä, koska epäilen ongelmien liittyneen juuri siihen, että vesi, jarrupöly, kura yms yhdessä aiheuttivat kuivuessaan kitkaongelman aiemmin. Ongelma ilmentyi ekan kerran kun ajoin sateesta pyörän Saksan laivaan ja toista vuorokautta myöhemmin kun ajoin laivasta ulos, niin aivan hirveä lonkotus jarrutuksessa. Jotain ihmeellistä, ei tuollainen kuulu asiaan.

Voin kyllä suositella noita TRW:n kelluvia levyjä Brembon SC-palojen kanssa. Levyt ovat selvästi painavammat kuin tavalliset, koska niissä on erillinen kiinnityskehä, mutta en ole havainnut painosta mitään negatiivista radallakaan. Erittäin miellyttävä ja tosi tehokas on jarrutustapahtuma, eivätkä levyt pidä ylimääräisiä ääniäkään, koska puslissa on joustoprikat estämässä 'helinää'. Nuo levyt käyvät useimpiin bemareihin.

Portaattomasti (etäisyydeltään) säädettävät kahvatkin saapuivat. Hyvät ovat muuten, mutta turhaan noin sentin pitemmät kuin entiset, vaikkakin 5cm alkuperäisiä lyhyemmät. Olen tottunut käyttämään sekä kytkintä että jarrua kahdella sormella kun lyhyt kahva ei liiskaa uloimpia sormia alleen vaikka kahva painuisikin vähän syvempään. Ihmettelen vaan mihin samankaltaista tekniikkaa käyttävät kilpakuskit tarvitsevat niitä pitkiä sapeleita, jotka sitten pitää suojata erikseen suojaraudoilla, ettei kontakteista aiheudu tahattomia jarrutuksia. Lisäksi tarvitaan saranat kahvojen taittumiseksi kaadoissa, ettei pääsylinteri murru.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #116 : 05.08.15 - klo:20:37 »
Tänään ajellessa innostuin kokeilemaan jarrutuksia eri ESA-asennoissa. Kahden kypärän jäykkyydellä ja sport-vaimennuksella vanhus nostikin reippaasti takapyörää ylös, kun jarrutehoa nyt löytyy keulasta. Comfortilla ei niin hanakasti. Olisiko noissa jotain eroa oikeasti? Tietysti perän lähtökorkeuskin on suurempi takapään ollessa jäykin. Normaalisti ajan kypärä ja kapsäkki -jäykkyydellä ja normal-vaimennuksella.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #117 : 17.08.15 - klo:14:17 »
Huomasin saman tänä kesänä - perä nousee. Mulla on joko iskarit löystyneet lisää tai nuo Michelinin PR4 kumit tekee eroa aiempaan. Jarrut on vakiolevyin TRW-Lucaksen sintteripaloilla.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #118 : 17.08.15 - klo:14:48 »
Itse huomasin jarrutuskäytöksessä eroja pari vuotta sitten kun laitoin PP3:t. Niissähän on tosi hyvä pito yleisestikin. Sitä ennen PR3 ei antanut samaa vaikutelmaa. Ne olivat ensimmäiset 190/55-profiilia alkuperäisen 190/50 sijasta, eli vähän korkeammat. Nykyiset M7:t ovat vieläkin korkeammat, huomaa mittarivirheestä, jota ei enää ole.

Täytyy tarkistuttaa myös keulan mahdolliset klapit 90tkm huollossa tässä syksyllä.

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: K1200R Sport tuuninkia
« Vastaus #119 : 26.08.16 - klo:16:58 »
Vähän ärtsymmän näköinen k1200:
http://www.bikeexif.com/bmw-k1200s-pan-speed-shop
Bin laden

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal