Kirjoittaja Aihe: Vanteiden irroitus  (Luettu 25749 kertaa)

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vanteiden irroitus
« : 28.01.10 - klo:18:28 »
Olen vaihtamassa renkaita ässääni ennen ajojen alkua.
Kuinka helposti vanteet irtoaa ja asettuu takaisin paikalleen?
Takavanne näyttäis irtoavan kuin auton vanne, pultit vaan löysälle ja pudottaa vaan alas, jarrulevykin näyttäis jäävän runkoon.
Etuvanne näyttääkin vähän monimutkaisemmalta, jarrupaloja saa varmaan paineltua sisäänpäin niinkuin autossakin että saa vähän
sivuttais tilaa.
Sitten vielä kiristysmomentit takaisin asennuksessa?
Kertokaapas viisaammat ja kokeneemmat... ajelu
Pro...., whisky and rock!!!

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #1 : 28.01.10 - klo:20:21 »
Joo,takana kannattaa kääntää vaimenninta vähän sivuun,antaa enemmän tilaa.Pyöränpulttien momentti 60Nm.
Edessä täytyy jarrusatulat irroittaa.Akselin momentti 50Nm,lukitusruuvi 19Nm ja jarrusatuloiden momentti 30Nm.
Jarrusatuloiden ruuveihin laitan itse jotain mietoa lukitetta,mutta se nyt on sellainen tapa vain.
 03Biker BMWsmile
Man cannot live on beer only.

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #2 : 28.01.10 - klo:20:38 »
Pitääko etupäässä ensin irroittaa se lukitusruuvi ja jollain hel......n suurella kuusiokololla löystää akseli.
En ole vielä tutkinut aukeaako akseli vain toiselta puolelta vai onko ne iiiisot kuusiot molemmilla puolilla. ajelu
Pro...., whisky and rock!!!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #3 : 28.01.10 - klo:20:49 »
Vanteisiin voi vetästä pätkät roudarinteippiä molemmille puolille => suojaa vannetta naarmuilta kun satulat irrottaa. Ite virittelen apunarut kahvoista ennalta valmiiksi jotta kun satulat on irti, niin ne saa roikkumaan hetkeks muunkin kun letkun varaan. Ja abs:n anturia kannattaa varoa, jo nostovaiheessa. (ainakin R12S:ssä on herkässä paikassa ja vrt. joissain japseissa nop.mitt.anturi).
Lukituspultti ens löysälle ja sitten se iso kuusiokolo. Lukituspultti on samalla puolella ku "iso" kuusiokolo. Akseli on vaan piitkä pultti.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #4 : 28.01.10 - klo:20:57 »
Juurikin näin,se kuusiokolo taisi olla 22mm (muistin varainen tieto,kun juuri nyt ei oo mopoo että pääsis katsoon)
Jos ei löydä niin isoa 6-koloavainta,niin sellaisesta pitkästä ns.jatkomutterista saa aika hyvän,lenkillä tai hylsyllä vaan vääntää siitä toisesta päästä.  idea3
Man cannot live on beer only.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #5 : 28.01.10 - klo:21:12 »
Motonetistäkin löytyy irtohylsynä, ei oo kallis. Tai sitten voi tehdä niinku minä ashamed, ostaa "oikeesta" työkalukaupasta normi kuusiokoloavain ja rälläkällä (minäkö tyhmä) withstupid sopiva pätkä poikki => sain tavalliseen hylsyyn sopivan "kuusioholkin". Hommaa oli enemmän kun BemArin versiolla. Akseli ei oo kovin tiukalla, joten jatkomutteri kestää varmasti.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #6 : 28.01.10 - klo:21:16 »
Kiitos hyvistä ohjeista.
Kuullostaa suht simppeliltä, pitää vaan hommata kunnon momenttiavain, hyllyssä on vaan tosi vanha viisarinäyttöinen ajalta kun nuorena piti aotoja rassata ja katsoa mitä ne oli syönyt.

Mulla ei ole pyörässä keskitukea, mutta suunnittelin että nostan pyörän katosta ilmaan vaihdon ajaksi.
 hali_peukku
Pro...., whisky and rock!!!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #7 : 28.01.10 - klo:21:39 »
Katosta ilmaan? Mutta älä sarvista tai yläkolmiosta. Pemarin keula on sellanen että kuljetussidontakin pitäs tehdä tuolta teleleveristä eli duoleveristä eikä stongasta (ei bar-strapseila) kuten teleskooppihaarukalliset voi sitoa kahvoista. Ennen nosturilevy tekemistä nostin tavallisella takahaarukkanostimella, johon laitoin sopivaksi sorvatut terästapit. Tapin menee etuliukuputkien alapäässä oleviin "kolmio silmukoihin", siis on ainakin R12S offtopic.

Pyörien irrotus on helppo homma, mutta suosittelen sopivan/vien nostimen/mien hankkimista / tekemistä. Tuttu tiputti harrikkansa tukevalta pölkyltä kun runko luisti => tankki kasaan ja syvä harmi.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #8 : 28.01.10 - klo:21:42 »
Mä löysin siihen eturattaan isoon kuusiokoloakseliin vanhasta ulosvetäjästä sen keskikappaleen, oli juuri sopiva pää ja sen verta pitkä, että mahtui tavallisella lenkillä vääntään juuresta. idea3

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #9 : 28.01.10 - klo:22:03 »
Joo tota nostoo pitää vielä vähän treenata mutta kun ei ole mitään sopivia nostimia niin varsinkin ykspuolisen takapään kanssa nosto on varmaan yksinkertaisin homma.
Pitää nyt ensin hommata renkaat, sitten pari viskiä ja hommiin hesse_kalja
Pro...., whisky and rock!!!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #10 : 28.01.10 - klo:22:06 »
Asentakaa nyt hyvät ihmiset se keskituki, johan helpottaa hommia. :mrgreen:

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #11 : 29.01.10 - klo:20:09 »
Keskituki on hyvä keksintö.Mulla on se Bilteman halpa etupään pukki,toimii hyvin Bemarissakin,eikä maksa paljoa.
Keskituki oli ESA:n jälkeen seuraava varuste,mikä ruksattiin uuden Ässän tilaukseen.  hesse_wink2
Man cannot live on beer only.

Poissa Jussiboy

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 60
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #12 : 30.01.10 - klo:12:16 »
Etupäätä varten ei tarvitse nostinta. Pyörä sivutuelle ja varovasti nostetaan pakoputkistosta hallitunkilla. Takapäätä varten nuuka mies tekee/teettää nostimen mallia Ek@.
Keskituki on  633.gif estä.

Kiitoksia noista momenteista, pitää melkein hommata se huoltoromppu ennenkuin särkee jotain korjatessaan.
Tuleeko muuten takajarrulevyn pultteihin lukitetta ja minkälaista hesse_blink

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #13 : 30.01.10 - klo:13:37 »
Huoltorompun mukaan ei tarvitse lukitetta.
Jos haluaa lukitetta laittaa, niin keskivahva (sininen) lukite riittää. esim: Loctite 243 tai Permatex Threadlocker Blue (saa ainakin Motonetistä)
Lujaa lukitetta ei kannata laittaa, sitä kun ei saa irti lämmittämättä.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Vanteiden irroitus
« Vastaus #14 : 30.01.10 - klo:15:55 »
Keskituki on  633.gif sitä mieltä mäkin  oon.
Nyt on niin paljon hyviä neuvoja että ei voi epäonnistua.

Kiiitoos. hesse_kalja
Pro...., whisky and rock!!!

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal