Kirjoittaja Aihe: Ajovalojen parantaminen / Xenonit  (Luettu 27986 kertaa)

Poissa Kunkku

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 53
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #30 : 22.09.10 - klo:10:43 »
   Viimeisen vuoden aikana on tullut noita valoasioita pyöriteltyä enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Kokeilin useampia erilaisia Xenon-muunnossarjoja ja lisävaloja Xenoneilla ja ilman. Se, että muunnossarjoilla on monta tyytyväistä motoristikäyttäjää, ei poista tosiasiaa, että todella harvoin niillä saadaan aikaan kelvollista valokuviota. Etenkin lähivaloilla ongelmana on ylöspäin suuntautuva hajavalo, joka joissakin olosuhteissa häikäisee vastaantulijaa. Yhden kelvollisen virityksen sain aikaiseksi. Se syntyi asentamalla Hellan MicroDe-sumuvaloihin Xenonit. Valokuvio säilyi siedettävänä ja valon määrä lisääntyi selvästi. Laitonhan tämäkin viritys tietysti oli, mutta eipä tuohon kukaan puuttunut. Koska kyse oli sumuvaloista, käyttäjä voi itse ratkaista, missä niitä käyttää, eli pakkokos niillä on virkavallan silmiin osoitella.
   Pitkien valojen parannus onnistuu laillisesti Hellan MicroDe-Xenon lisäpitkillä. Ne ovat niin pienikokoiset, että paikka löytyy kohtuudella melkein jokaisesta pyörästä.
   Lyhyet valot ovat se ongelma, hyviä parannuskeinoja on vähän. Sanoisin, että se helpoin/tehokkain on muunnossarjan asennus, jos valokuvio pysyy edes joten kuten hallinnassa. Gessussa se ei tunnu pysyvän.

   Noiden muunnossarjojen nimittäminen rihkamaksi perustui siihen, että niiden laatu tuntuu vaihtelevan todella paljon. Omalle kohdalle osui vinossa oleva poltin ja erilaisia valokuvioita samassa umpiossa. Myös johdotukset ovat "oikeisiin" Xenoneihin verrattuna hentoja. Pienikokoinen ballasti tuntuu myös toimivan hitaasti. Kun rinnakkain olivat Hellan ja Cobran Xenonit, valon kirkastumisajan ero oli sekunteja.
   Minusta Xenon-muunnossarjojen yksi ongelma on siinä, että niitä yritetään tehdä liian halvalla. Laadukkaita sarjoja ei juuri näe, vain hinnalla kilpaillaan. Yksi syy tähän lienee se, että ko. valot ovat käsittääkseni kaikki tieliikenteessä laittomia, eikä niiden myyntiä/laatua seurata mitenkään. Luulen, että jos nuo valot olisivat laillisia, tunnetut valojen valmistajat pystyisivät tekemään moisista huomattavasti parempia kuin nykyisin tarjolla olevat ovat.

   Tuo Bemarin R1200S on hyvä esimerkki siitä, miten valojen parantaminen on hankalaa. Jos pyörä olisi minun, laittaisin siihen em. lisäpitkät ja lyhyeen valoon muunnossarja-Xenonin. Se olisi vielä järkevän hintainen muutos ja tuntuva parannus valon määrään.
Tunnetusti vanha pieru ja muutenkin ikävä ihminen.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #31 : 22.09.10 - klo:11:18 »
Itse kun kaavailin xenonin laittamista vain lyhyille, niin siinä ei heikompi alkukirkkaus oikein haittaa, kun en yleensä lähde niin rivakasti sysipimeään, etteikö valo ehdi kirkastua. Pitkien (H7) sytyttäminen ei sammuta lyhyitä. Umpiokin vaikuttaisi sopivalta ja se tuntuu rajaavan valon hyvin, muuutta laiskuus on vesittänyt tämän asennuksen toistaiseksi. Eikä sitä pimeäajoakaan ole ollut...

Poissa Ottopoika

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #32 : 22.09.10 - klo:13:25 »
Tuohon valokuvion huonouteen korvaussarjalla kommentoisin, että lähivalohin pitäisi laittaa "R"-merkinnällä oleva poltin. Itsekin valitsin sarjaa tilatessani h7R-polttimon. Polttimossa on ruskealla teipillä peitetty tiettyjä kohtia ilmeisesti valokuvion parantamiseksi.

Kunkku mainitsi, ettei lähivalojen parantamiseen ole juuri muuta keinoa kuin ksenon-sarjan asennus. Eikö siis löydy täydellistä valaisinta kuten lisävaloille on? Orgin sivulla näin kuvia pyörästäsi, jossa siis alkup valot on kokonaan korvattu toisilla. Miten lähivalot on tällöin toteutettu?

Poissa Kunkku

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 53
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #33 : 22.09.10 - klo:14:35 »
Tuohon valokuvion huonouteen korvaussarjalla kommentoisin, että lähivalohin pitäisi laittaa "R"-merkinnällä oleva poltin. Itsekin valitsin sarjaa tilatessani h7R-polttimon. Polttimossa on ruskealla teipillä peitetty tiettyjä kohtia ilmeisesti valokuvion parantamiseksi.
Toki tuo asia oli minulla tiedossa. Se vaan ei auttanut siihen lähivalon kuvioon paljoakaan. Parhaiten ylös suuntautuvan hajavalon näki pimeällä tien laidalla olevista liikennemerkeistä. Jos ne eivät valaistu ennen aikojaan ja liian ylhäältä, homma lienee joten kuten kunnossa.
Eikö siis löydy täydellistä valaisinta kuten lisävaloille on? Orgin sivulla näin kuvia pyörästäsi, jossa siis alkup valot on kokonaan korvattu toisilla. Miten lähivalot on tällöin toteutettu?
Ne pyörässäni olevat valaisimet ovat Bi-Xenoneita, eli niissä on sekä lyhyet että pitkät valot. Molemmissa valaisimissa on tuli kaiken aikaa ja valoa tulee aika paljon. Niin paljon, että karistin muut lisävalot pois, koska niiden olemassa oloa ei huomannut millään tavalla. Tuo Hellan BiXenon olisi lähellä sitä melkein täydellistä valaisinta. Se on vesitiivis ja suhteellisen pienikokoinen, mutta silti sen sovittamisessa on melko iso työ riippumatta pyörästä, johon se asennetaan.
Tunnetusti vanha pieru ja muutenkin ikävä ihminen.

Poissa Ottopoika

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #34 : 22.09.10 - klo:14:57 »
Kiitoksia tiedoista!

Tuollainen Hellan Bi-xenon -setti olisi varmasti hyvä, mutta asennus vaikuttaa haastavalta F800ST-mopoon. Pitää miettiä...

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #35 : 22.09.10 - klo:23:00 »
Tuo Kunkun aiempi vastaus (vastaus #30 : .... kello 10:43) on varsin kattava. Halvalla tehdyt on harvoin virheettömät.
Pitkään olen valojen parantamista pyörän vieressä pohtinut enkä virheetöntä ratkaisua ole keksinyt.
Lähivalot on tärkeimmät ja eniten käytetyt, joten niille piti kuitenkin jotain keksiä.
"Lisävaikeus" on se, että R12S:n "munuaisten" alapuolella oleva tila on niin matala (joustovarat huomioiden) ettei tilaa jää tarpeeksi edes pienimmille valaisimille (vrt. K12S-ketjun sumarit ) => Lisävalot joutuisi asentamaan etu"haarukan" sivuille tai sylinterikansien ja pakosarjan väliin angst. Molemmat perin oudon näköisiä ratkaisuja katupyörässä. Erillisten kaukovalo-xenonien liitäntälaitteiden vaatimaa asennustilaakin on katteiden takana huomattavasti vähemmän kuin esim. K13S:ssä.

Ainoat itselle mieleen tulleet vaihtoehdot bi-xenonien asentamiseksi R12S:ään ovat:
- tuo aiemmin ketjussa mainitsemani alkuperäisvalojen irroitus ja korvaaminen

tai

öljynjäähdytin pois munuaisten takaa => siirto laturinhihnan kotelon (!) eteen (a´la R12R) ja bi-xenonien asennus munuaisten aukkoihin. hesse_blink

Molemmat keksinnöt idea3 ovat (liian) työläät toteuttaa vs. korvaava xenon-sarja. Ja kun varsin harvoin tulee ajettua pimeässä, niin tuo helpoin tapa tuntui kokeilun jälkeen itselle parhaalta.
Valokuvio on kohtuullinen ja xenonien valonmäärä petraa valojen kantamaa. Tarvike-xenonit on niin helppo ja halpa tapa kokeilla valojen parantamista, että se kannattaa tehdä. Korkeussäätö on syytä tehdä ja käydä tarkistamassa kaverin kanssa miltä valot näyttää vastaantulijasta.
Pyörän valojen parannukseen olen tyytyväinen, vaikka aiemmat kokeilut autovalona (useammalla eri sarjalla) päättyivät muutaman kuukauden jälkeen takaisin halogeenivaloihin.

Edit; mutta nakupyöriin ja gessuihin tuo bi-xenon on eittämättä paras.
« Viimeksi muokattu: 22.09.10 - klo:23:17 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa reinholm

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 3
  • R1100S
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #36 : 10.11.10 - klo:20:54 »
Itselläni on vielä "rautaa rajalle" malli, eli R1100S, jossa ei ole kuultukaan CAN-väylista.
Joten Xenonien vaihdossa ei tarvinnut kantaa huolta sopivuuksista.
Ja lopputulos uskomaton. Entinen "nortin hehku lasikuvussa" muuttui auringonpaisteeksi. Ehdottomasti suosittelen Xenonien vaihtoa.
Eikä minulla lähivalo oikein suunnattuna  häikäise vastaantulijoita (testattu on), joten ainakaan minun pyörän Xenonissa ei ole häiritsevää hajavaloa. Pitkäthän kyllä jo polttaisivat vaikka reiät vastaantulijoiden silmiin, sen verran valotehoa tuntuu olevan!
Itselläni Xenonit ovat miniballasteilla, jotka olivatkin helppo asentaa tankin ja rungon väliin. Tällöin johdotkin riittivät hyvin polttimoille. Asennus ei ollut kuin parin tunnin helppo juttu.
Itse tilasin lyhkäsen ja pitkän eri paikoista, ihan vain testatakseni onko niissä eroja. Eipä niissä minkäänlaisia laatu- tai valoeroja havainnut. Yhtä laadukkaita kummatkin.
1-BMW

Poissa Mikk@

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 13
  • K1200RS
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #37 : 13.11.10 - klo:21:48 »
Xenon K12RS.n nokalle ilmestyi pari vuotta sitten, päivääkään en ole katunut. Keväällä laitoin päivänvalo ledit keulalle ja välitön palaute letka-ajossa oli positiivinen, näkyvyys parani ja xenoni säästyy. Tosin ainoa känniväylä pyörässä on satulassa, mutta se ei vaikuta mitenkään virran kulkuun, ajon aikana.

Poissa reinholm

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 3
  • R1100S
Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
« Vastaus #38 : 15.11.10 - klo:17:56 »
Ja hyviä vihjeitä LED-valoille! Mistä hankit ja kuinka asennus? (vaikkakin menee hieman topicin "Xenonit" ohi)
1-BMW

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal