BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: JukkaE60 - 11.07.15 - klo:21:28

Otsikko: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: JukkaE60 - 11.07.15 - klo:21:28
Onkos täällä törmätty sellaiseen että kuumana 1300S:n kone starttaa varsin vaisusti, tai ei juuri ollenkaan? Saksan maalla kävi starttikatkaisin -ongelma eli ei startannut ollenkaan, mutta katkaisijan vaihdon jälkeen muutaman kerran on startannut lämpimällä koneella tosi vaisusti esim. tankkauksen jälkeen. Jenkkifoorumilla (i-BMW) on juttua asiasta, ja jonkin verran erilaisia ratkaisujakin. Osassa vaihdettu uusia akkukaapeleita, joskus pelkkä akun vaihto eri malliseen on riittänyt. Ongelmaa voisi ehkä kuvata kuin että yrittäisi startata lähes tyhjällä akulla...
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: j@ck - 12.07.15 - klo:09:50
Sama ongelma tuli eteen viikko sitten Pärnussa. Kuumaa konetta ei saanut enää käyntiin, startti ei siis jaksanut pyörittää. Sitä ennen tapahtui muutaman kerran sellaista vaisua pyörittämistä, mutta lähti kuitenkin aina käyntiin. 
Vika oli yksinkertainen, eli akku oli kaputt.
Eipä ole moista tullut aiemmin eteen.. Yleensähän käy juuri päin vastoin, eli kylmänä ei jaksa pyörittää ja kuumana lähtee kuin palmujen alta. On muuten minun ensimmäinen Bemun akku, joka hyytyi reilussa parissa vuodessa.




Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: JukkaE60 - 12.07.15 - klo:11:31
Euroopan helteissä tuo minullakin ilmeni, en muista että olisi aiemmin oireillut. Pitänee vaihtaa akku josko sillä korjaantuisi...
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: j@ck - 12.07.15 - klo:22:27
Jatketaan vielä vähän..

Soitin Pärnun hotellilta illalla Bemun liikkuvuuspalveluun, kun sellainen on kerran olemassa ja vielä vuoden voimassakin. Kerroin, että akku on mitä todennäköisimmin rikki ja tarvitsen uuden akun. Lupasivat, että apua tulee ja yhteistyökumppani soittaa hetken päästä, siis ennen kuin tulee paikalle.

Eipä kuulunut mitään, mutta parin tunnin päästä (oltiin jo menossa kaupungille syömään) kadulla tuli pieni hinausauto meitä vastaan. Selvisi, että meitähän se etsi ja ajoi autonsa hotellin pihaan. Kuviteltiin ja vähän ihmeteltiinkin, että ottaako pyörän kyytiin ja miksi.. Vielä mitä, kaivoi kaapelit esiin ja meinasi, että homma hoituu lisävirralla. Eli ihan päin peetä koko juttu, eihän me sieltä mihinkään oltu vielä silloin lähdössä. Ilmeisesti Bemun palvelun ja tämän hinausfirman välillä tapahtui jonkinmoinen väärinkäsitys.
Seuraavana päivänä soitin Heinolle ja varmistelin omaa diagnoosiani. Oikeaan osui, eikä ollut kuulemma ensimmäinen akku, joka käyttäytyy juuri näin - siis hyytyy kuumana.

Jatko menikin paremmin. Hotellissa oli yhden miehen orkesteri Heikki Lukkarinen, joka kertoi asentajatuttavastaan. Muutaman tunnin ja yhden kännykkäkuvan lähetyksen jälkeen kyseinen asentaja saapuikin paikalle uusi Boschin akku mukanaan. Hapotti sen siinä pihalla ja asensi jopa paikoilleen. Akku maksoi 45 € ja vaivanpalkaksi tarjosin 25 €, joka tuntuikin riittävän hänelle vallan hyvin.

Eli loppu hyvin.
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: atomic - 13.07.15 - klo:07:29
Jatketaan vielä vähän..

Soitin Pärnun hotellilta illalla Bemun liikkuvuuspalveluun, kun sellainen on kerran olemassa ja vielä vuoden voimassakin. Kerroin, että akku on mitä todennäköisimmin rikki ja tarvitsen uuden akun. Lupasivat, että apua tulee ja yhteistyökumppani soittaa hetken päästä, siis ennen kuin tulee paikalle.

Eipä kuulunut mitään, mutta parin tunnin päästä (oltiin jo menossa kaupungille syömään) kadulla tuli pieni hinausauto meitä vastaan. Selvisi, että meitähän se etsi ja ajoi autonsa hotellin pihaan. Kuviteltiin ja vähän ihmeteltiinkin, että ottaako pyörän kyytiin ja miksi.. Vielä mitä, kaivoi kaapelit esiin ja meinasi, että homma hoituu lisävirralla. Eli ihan päin peetä koko juttu, eihän me sieltä mihinkään oltu vielä silloin lähdössä. Ilmeisesti Bemun palvelun ja tämän hinausfirman välillä tapahtui jonkinmoinen väärinkäsitys.
Seuraavana päivänä soitin Heinolle ja varmistelin omaa diagnoosiani. Oikeaan osui, eikä ollut kuulemma ensimmäinen akku, joka käyttäytyy juuri näin - siis hyytyy kuumana.

Jatko menikin paremmin. Hotellissa oli yhden miehen orkesteri Heikki Lukkarinen, joka kertoi asentajatuttavastaan. Muutaman tunnin ja yhden kännykkäkuvan lähetyksen jälkeen kyseinen asentaja saapuikin paikalle uusi Boschin akku mukanaan. Hapotti sen siinä pihalla ja asensi jopa paikoilleen. Akku maksoi 45 € ja vaivanpalkaksi tarjosin 25 €, joka tuntuikin riittävän hänelle vallan hyvin.

Eli loppu hyvin.

Kohtuu hintaiset akut Venäjällä hali_peukku Minkä merkkinen oli alkuperäinen akku ?
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: hidas57 - 13.07.15 - klo:08:00
Jo ovat erikoisia akkuja keksineet laittaa. Tuntuu sähköpuolen komponenteissa olevan kautta linjan jotain ja jatkuvasti. Itsellä kun viimeksi 49€ akku sippasi aivan yllättäen ja pyytämättä, niin laitoin LiFePo-akun. Vähän enempi tuo kustansi Motonetissä, mutta lähtipä heti 4kg painoakin pyörän korkeimmalta kohtaa. Ja hyvin tuo on pelannut, kyllä virtaa lähtee. Pakkaskeliin tuollaista ei suositella, mutta ei ole mitään tarvettakaan. Nollakelissä kyllä pelaa.
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: j@ck - 13.07.15 - klo:10:36
En tiedä valmistajaa, merkki on BMW. Ohessa myös pari kuvaa pyörän lukituksesta, näin olen pyörän säilyvyyttä pyrkinyt varmistelemaan ulkomailla reissatessa. Lisäksi tietysti mahdollisimman turvallinen paikka..
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: JukkaE60 - 13.07.15 - klo:18:33
Vaihdettu vastoin alkuperäisen akun ohjetta ei geeliakku Yuasa YTX14-BS, lisäksi tuli vaihdettua Pirellin uudet enkelit alle joskaan en usko niillä olevan suoraa vaikutusta käynnistysongelmiin hesse_blum
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: hidas57 - 14.07.15 - klo:14:53
Tulikin vastaan ulkomaan foorumilla alussa mainittua juttua kuumakäynnistyksen ongelmista, ja vieläpä aivan uusissa pyörissäkin. Liittyy jotenkin akulta starttimoottoriin menevään kaapeliin. Joillekin on laitettu lisäpiuha, ja joillekin aivan bemarin oma korjaussetti, käytännössä uusi kaapelointi hilpakkeineen, osanumerot linkin tarinassa. Olisko tässä jokin 'liian lyhyt kaapeli'-syndrooma tms?
K1300S hot start issues (http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=53491)
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: JukkaE60 - 14.07.15 - klo:20:34
Starttikatkaisijasta on näemmä jo pidemmän aikaa ollut takaisinkutsu, eipä ole tullut esille. On vaan hiukan tulkinnallinen tuo valmistenumerolistaus...
http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripyörä&mark=BMW&model=

Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: j@ck - 20.07.15 - klo:00:12
Vannomatta paras, mutta ainakin tuo minun pyörässä ollut vika vaikuttaisi akkuvialta. Ei ainakaan ole temppuillut kertaakaan akun vaihdon jälkeen..
Otsikko: Vs: K1300S kuumakäynnistysongelma
Kirjoitti: JukkaE60 - 20.07.15 - klo:21:49
Vannomatta paras, mutta ainakin tuo minun pyörässä ollut vika vaikuttaisi akkuvialta. Ei ainakaan ole temppuillut kertaakaan akun vaihdon jälkeen..
Sama juttu, tänään testailin urakalla ja hyvin starttasi.