Kirjoittaja Aihe: K1200S 30 tuhannen huolto  (Luettu 57149 kertaa)

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
K1200S 30 tuhannen huolto
« : 13.10.09 - klo:18:56 »
Olipahan 30 tuhannen kilometrin huollolla hintaa. Peräöljyn vaihdon kanssa 630 euroa.

Taidan tehdä seuraavan huollon itse, vaikak menee sitten useampi päivä. Eipähän tunnu Guzzien rakentelu suhteessa enää ollenkaan kalliilta...  grin
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:41 kirjoittanut jarska »

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #1 : 13.10.09 - klo:20:05 »
Oho,oliko huollossa jotain extrahommia, kun tuonverran maksoi.Tuntuu aika hintavalta.
Man cannot live on beer only.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #2 : 13.10.09 - klo:20:47 »
Mikä hitto näissä huolloissa maksaa  niin rutosti. grin

Noh, hyvä puoli että ovat kympin välein, kawassa muistaakseni 6 tonnin välein.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #3 : 13.10.09 - klo:21:50 »
Kai se on se työhinta ja onhan niissä suodattimissa/öljyissä melkoinen kate.Kyllähän tuollainen 12S:n huolto menee mukavasti yhden lauantaipäivän aikana.Tienaa mukavasti bisset saunaan, kun tekee itse.Tarvitsee kyllä olla hyvät perustyökalut ja jarrunesteen vaihtoon joku imuri tms.Se varaosista myytävä huolto-dvd on kyllä hyväksi avuksi.Siinähän on nämä kaikki 1200 ja 1300 mallit.Siinä kerrotaan hyvin seikkaperäisesti servojarrujen nesteen vaihto kaikkiin piireihin ja jäähdytysnesteen täyttö,joka on myös oma lukunsa.Se huoltomuistutin ja vikakoodit on tietenkin erikseen,mutta eikös siihenkin hommaan jo jotain palikkaa myyty.  BMWsmile
Man cannot live on beer only.

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #4 : 13.10.09 - klo:21:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Oho,oliko huollossa jotain extrahommia, kun tuonverran maksoi.Tuntuu aika hintavalta.

Ei ollut kuin peräöljyn vaihto.

Venttiileissäkään ei kuulemma ollut säädettävää ja sytytystulpat vaihdettiin.

Työn osuus 4125.5 euroa eli se siinä maksaa. Ei se 35 euron hintainen venttiilikopan tiivistekkään tietysti halvalta kuulosta.

Tähän mennessä kun olen kerran vuodessa huollattanut, niin se on maksanut siinä 2 sadan verran.

Jarrunesteet on vaihdettu joka vuosi.

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #5 : 14.10.09 - klo:07:52 »
Jos venttiilinvälykset on tarkastettu niin sehän se tuossa varmaan maksaa. Siinähän joutuu purkamaan aika paljon. Herää kysymys, paljonko maksaa sitten jos venttiilit joudutaan säätämään. Nokka-akselit irti yms.icon_rolleyes

Sikakallista, mulla on 17 000 mittarissa, pitää varmaan alkaa jo säästämään.

Ei saakeli, en maksa, hommaan työkalut ja huoltorompun ja teen ite. 20 000 menköön vielä liikkeessä, sitten laadin kyllä oman huolto-ohjelman. Tolla hinnalla saa tosiaan aika paljon asennus/rentouttamisjuomia ja kun varaa tuohon pari päivää aikaa ja mielellään aktiivisen ajokauden ulkopuolella niin se tulee tehtyä huolella. Tai jos osuu ajokaudelle niin Mussukkahan liikkuu kyllä vaikka natsisaha olis telakalla...

Onko joku tehnyt noita venttiilihommia ite?
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:42 kirjoittanut jarska »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #6 : 14.10.09 - klo:09:54 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä
Jos venttiilinvälykset on tarkastettu niin sehän se tuossa varmaan maksaa. Siinähän joutuu purkamaan aika paljon. Herää kysymys, paljonko maksaa sitten jos venttiilit joudutaan säätämään. Nokka-akselit irti yms.  icon_rolleyes

Sikakallista, mulla on 17 000 mittarissa, pitää varmaan alkaa jo säästämään.

Ei saakeli, en maksa, hommaan työkalut ja huoltorompun ja teen ite. 20 000 menköön vielä liikkeessä, sitten laadin kyllä oman huolto-ohjelman. Tolla hinnalla saa tosiaan aika paljon asennus/rentouttamisjuomia ja kun varaa tuohon pari päivää aikaa ja mielellään aktiivisen ajokauden ulkopuolella niin se tulee tehtyä huolella. Tai jos osuu ajokaudelle niin Mussukkahan liikkuu kyllä vaikka natsisaha olis telakalla...

Onko joku tehnyt noita venttiilihommia ite?

Huolto on sinänsä aika helppo juttu. Mitään rakettitiedettä näissä vehkeissä ei ole.

30 tonnin huollossa suurin homma on venttiilien tarkastus/säätö. Homman tekee kalliiksi se, että lähes puolet moposta saa purkaa päästäkseen säätöpaloihin käsiksi. Eikä tuo jäähdytysjärjestelmän ilmaaminenkaan ihan hetkessä käy. Mutta kun tietää, mitä tekee niin homma käy tuon huoltorompun kanssa aika lailla vaivattomasti.

Erikoistyökaluja hommaan tarvitaan:
torxeja, kokoja en muista suoralta kädeltä (jos näitä nyt enää tänä päivänä voi erikoistyökaluiksi sanoa).
Kunnollinen imupumppu ja letkuja jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen.
Sytytyspuolien irroittamiseen kannattaa tehdä irroitus "haarukka", ettei särje niitä.
Venttiilikannessa on muovinen kolmihaarainen huohotusputki, joka saattaa olla tosi tiukassa, tosin vain o-renkaat pitävät sitä sen jälkeen kun kiinnitysruuvit on irroitettu. Sen irroittaminen on tehtävä varovasti.

Venttiilien säätöä tarvitaan käytännössä vain, kun kuuluu venttiilien nakutusta. Ja tuo 30000 km taitaa olla pääsääntöisesti aika vähän venttiilien säädön kannalta. Riku Motorissa Lahdessa kertoivat keväällä, että heille tuli ensimmäisen kerran tarvetta säätää kyseisen koneen venttiilejä, kun tuli huoltoon mopo, jossa oli 60000 km mittarissa. Tässä vaiheessa he ottivat varastoon säätöpaloja! Eli säätöpalat ovat mahdollisesti tilaustavaraa. Hyvä puoli niissä on se, että ne eivät paljon mitään maksa. Huomioitavaa on myös se, että koneessa palat ovat 0.025 mm välein, mutta varaosina saa vain 0.05 mm välein (esim. 4.900; 4,950; 5.000 mm...)

Kuitenkin, jos venttileitä alkaa tarkastamaan/säätämään, niin kannattaa vaihtaa tulpat samalla. Niiden vaihto vaatii jokseenkin yhtä paljon purkamista.


t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:44 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #7 : 14.10.09 - klo:17:18 »
Ja muistetaanpas se, etä jarrunesteiden vaihto onkin sitten enemmän tai vähemmän ammattimiehen puuhaa. Erityisesti tuohon tehostimella varustettuun puimuriin.

Vaatii sopivia työkaluja ja oikeassa järjestyksessä tehdyn ilmauksen. Muuten menee totaalisesti kiville.

Itse kuvittelin homman olevan normaali proseduuri, avasin LT:n ilmausruuvin ja aloin puristella kahvasta. Mitään ei tullut ulos eikä mitään muuta tapahtunut kuin että sain järjestelmään paljon ilmaa, enkä pois sitä mitenkään järkevästi.

Kysyin merkkihuollosta ja sain ohjeen: "Tuo tänne, näitä tulee useita kesän aikana". "Minimissään menee 3 tuntia kahdelta mieheltä eli ehdoton minimilaskutus on 6 työtuntia!!!". "On mennyt pahimmillaan kahdelta mieheltä kuusi tuntia eli yhteensä 12 tuntia!".

Eli, jos kuvittelet osaavasti ilmata äSsän jarrut ja/tai alat kyselemään käyko siihen joku hyvä imulaite, niin kellojen pitää soida oitis. Ja kovalla!!!
Ja mopo huoltoon tai sitten pitää etsiä käsiin hyvät dokut proseduurista ennen homman aloitusta.

Itse olen yhden ilmausapulaitteen rakentanut jolla LT:n tehostetut jarrut tuli ilmattua sutjakkaasti ja nopeasti. Ja yksin. Mutta nyt on ostettuna parit Ässän kierreadapterit jarruyksikköön, joilla saan rakennettua siihen sopivan laitteen helppoa ilmausta varten. Jos onnistuu niin kuin olen suunnitellut, voipi jäädä osia vielä toiseen laitteeseen. Ideana laite, jolla saa yksin ilmattua jarrut ja nopeasti. Huolto käyttää kierresuppiloa, joita myös joillakin nettisivustoilla hehkutetaan ainakin LT:hen ja RS:ään. Tuon käyttö vain tahtoo vaatia kaksi henkilöä, niin kuin huollossa tehdään.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #8 : 14.10.09 - klo:20:50 »
Repalta tulee kyllä teknistä puolta mukavasti ja näistä tämmönen tumpelokin viisastuu. :roll:

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #9 : 14.10.09 - klo:21:12 »
Repahan kertoi kaiken oleellisen,mutta sellainen asia täytyy vielä huomioida,että kytkimen nestevälityksessä EI SAA käyttää jarrunestettä.Siellä on sellainen vihreä öljy,jota käytetään Bemarin autoissa ja joissain iskunvaimentimissa.Voin käydä katsoon tarkemminkin tuolta tallin puolelta,jos jotakuta kiinnostaa.Myydään litran pulloissa ja maksoi jotain 17-18e.Riittää varmaan 10 vuotta.Jos tähän kytkinnestehommaan ryhtyy,niin onnistuu parhaiten,kun täyttää alhaalta päin ja imee säiliöstä ylimääräiset pois.Siinä työsylinterin kyljessä ei ole kuin sulkutulppa.Sen tilalle voi kiertää ilmausruuvin,muistaakseni M6 kierre.Hyvä apuväline hommaan on apteekissa myytävä suurin injektioruisku (maksoi n.4e).Sillä on muuten helppo työntää öljyä myös sinne maanmainioon perävälitykseen.   horisko
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:45 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #10 : 14.10.09 - klo:21:53 »
Lainaus käyttäjältä: Bem-Ari
Repahan kertoi kaiken oleellisen,mutta sellainen asia täytyy vielä huomioida,että kytkimen nestevälityksessä EI SAA käyttää jarrunestettä.Siellä on sellainen vihreä öljy,jota käytetään Bemarin autoissa ja joissain iskunvaimentimissa.Voin käydä katsoon tarkemminkin tuolta tallin puolelta,jos jotakuta kiinnostaa.Myydään litran pulloissa ja maksoi jotain 17-18e.Riittää varmaan 10 vuotta.Jos tähän kytkinnestehommaan ryhtyy,niin onnistuu parhaiten,kun täyttää alhaalta päin ja imee säiliöstä ylimääräiset pois.Siinä työsylinterin kyljessä ei ole kuin sulkutulppa.Sen tilalle voi kiertää ilmausruuvin,muistaakseni M6 kierre.Hyvä apuväline hommaan on apteekissa myytävä suurin injektioruisku (maksoi n.4e).Sillä on muuten helppo työntää öljyä myös sinne maanmainioon perävälitykseen.  horisko

Pitää paikkansa. Normaali nesteenvaihto kytkimen sylinterin käytölle. Kyseistä nestettä saa ostaa BMW huollosta, hitusen isossa pullossa kuten Bem-Ari kertoi. En muista mitä se oli nimeltään, olisko ollut jotakin "Vitamol". No sen tiedon löytää ainakin huoltorompulta.  Eikä varmaankaan ole mitään syytä laittaa mitään muuta tilalle kuin BMW:n suosittelemaa tavaraa.

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:45 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #11 : 15.10.09 - klo:08:15 »
Kaikessa haastavuudessaan jarrunesteiden vaihto tuntuu aika houkuttelevalta. Nettihän on pullollaan ohjeita, mutta mihin niistä voi luottaa? Onko BMW:n huoltorompulla ohjeita?

Tässä yksi melko vakuuttava ohje jonka löysin intterwebin syövereistä, se on Gessuun servo-ABS3-jarruilla, eräällä toisella foorumilla sanottiin, että menetelmä on aivan sama servollisissa K-pyörissä:

http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/service_abs3.pdf

Tässä on vielä ilmaussuppilon rakennusohjeet, tähän siis kaadellaan uudet nesteet samalla kun vanhoja pumppaillaan servon avulla pois:

http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/ab ... dapter.pdf

Ovatko päteviä ohjeita?

Löytyykös venttiilinsäätöohjeita jostain? Entäs se jäähdytysjärjestelmän ilmaus?

Nämä taitavat olla ne hankalimmat jutut. Olen tähän mennessä moponi itse huoltanut ja aion kyllä tuon puimurin kanssa jossain vaihessa jatkaa perinnettä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:45 kirjoittanut jarska »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #12 : 15.10.09 - klo:09:18 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä
Kaikessa haastavuudessaan jarrunesteiden vaihto tuntuu aika houkuttelevalta. Nettihän on pullollaan ohjeita, mutta mihin niistä voi luottaa? Onko BMW:n huoltorompulla ohjeita?

Tässä yksi melko vakuuttava ohje jonka löysin intterwebin syövereistä, se on Gessuun servo-ABS3-jarruilla, eräällä toisella foorumilla sanottiin, että menetelmä on aivan sama servollisissa K-pyörissä:

http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/service_abs3.pdf

Tässä on vielä ilmaussuppilon rakennusohjeet, tähän siis kaadellaan uudet nesteet samalla kun vanhoja pumppaillaan servon avulla pois:

http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/ab ... dapter.pdf

Ovatko päteviä ohjeita?

Löytyykös venttiilinsäätöohjeita jostain? Olen tähän mennessä moponi itse huoltanut ja aion kyllä tuon puimurin kanssa jossain vaihessa jatkaa perinnettä.

Eiköhän se noillakin ohjeilla mene. Oleellista on, että suppilo on oikeassa reijässä ja siinä on tarpeeksi tavaraa, kun painaa kahvasta. Ja että piirit käydään läpi oikeassa järjestyksessä. Muistetaan myös, että kahvasta painettaessa syvälle kun virrat ovat päällä servon pumppu työntää nestettä putkeen aika vauhdilla. Suppilon saa tyhjäksi hetkessä.


t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:46 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #13 : 15.10.09 - klo:09:35 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä

Löytyykös venttiilinsäätöohjeita jostain?

Venttilien säädössä ei ole mitään ihmeellistä. Ihan perinteinen juttu.
Taitaa olla ihan yksiselitteisesti tuolla rompullakin, jos nyt oikein muistan.

Tee excel taulukko, johon merkitset jokaisen venttiilin välykset mitattuasi.
Jos jossakin on säädettävää, nokka-akseli irti ja otat vain tuon venttiilin säätöpalan pois. Säätöpalassa on paksuusmitta merkittynä ja sen kun ottaa ylös, niin on helppo tilata oikean kokoinen säätöpala tilalle.

Ainut ongelma on se, että nuo säätöpalat ovat aika pieniä ja sellaisen saa helposti pudotettua väärään paikkaan. Ja sen onkiminen voipi aiheuttaa pari ylimääräistä voimasanaa.

Tuossa kuva parista säätöpalasta. Halkaisija on 5 millin luokkaa. Ei kannata pudottaa kaikkia yhteen kasaan ja arpoa, minkä laittaisi mihinkin.






Kampuraa saa pyöritettyä helposti kytkimen puoleisesta päästä hylsyllä eli homma käy aika helposti.






Minulla on ollut koko kytkinkoppa irti, jolloin on muistettava että sen kiinnitysruuvit ovat kertakäyttöiset!

t. Repa


Edirt: Lisätty kuvat
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:46 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S 30 tuhannen huolto
« Vastaus #14 : 15.10.09 - klo:10:11 »
Lainaus käyttäjältä: Geeäsäxähvä
Entäs se jäähdytysjärjestelmän ilmaus?


Huoltorompulta löytyy hyvät ohjeet ja tarvittavat työkalut, mutta niitä ei kannata ottaa kovin vakavasti. Muuten saa tehdä paljon työtä ja maksaa ylimääräisistä laitteista.

Kun koneeseen panee uusia nesteitä, vesipumpun päässä oleva nippa pitää olla auki. Samoin sekä täyttösäiliön että jäähdyttimen korkki. Ja pyörä pitää olla pystysuorassa, keskiseisontatuella tai telineessä.

Kun jäähdytin on täysi, korkki kiinni ja muoviletku vesipumpun nippaan kiinni. Toinen pää imupumppuun ja ei kun imupäälle. Sitä mukaan kun nestepinta laskee täyttösäiliöstä, uutta nestettä tilalle. Tämä vie helposti aikaa. Yllättävän paljon. Minä en ole onnistunut alle tunnin kertaakaan, vaikka homman olen jo kolme-neljä kertaa tehnyt.

Imupumppu pitää olla kunnollinen. Itse ostin omani Biltemasta. Tämä malli on ainakin hyvä tässä hommassa. Pari halvempaa on lentänyt roskiin.




Ja toinen kuva vielä hommasta.





Ja jos homma ei ota onnistuakseen eli ilmaa tulee jatulee, niin se saattaa vuotaa myös nipan kierteistä. Siihen voi laittaa ohutta valkoista putkimiehen teippiä ja homma alkaa sujua. Minä ainakin olen saanut imettyä kuplia pari tynnyrillistä tuosta koneesta.






t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:46 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal