BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Pekkas - 02.08.12 - klo:17:25

Otsikko: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 02.08.12 - klo:17:25
Moro, nonniin, vuosi sitten, tai about 15 kuukautta sitten, tuli hankittua bemari K1300S ja nyt on ajeltu noin 50.000 km.
Tällä hetkellä ollaan Montenegrossa oottelemasa kottiin kuletusta ku mopo on täyvellisesä moottoriremontisa joka kuulemma kestää noin 4 viikkua!!!
Mopoilu tuli alotettua 1972 (virallisesti ajokortin kansa) ja kilometreja on takana noin 750.000-800.000. Kaikki aikasemmat mopot on ollu Hondia ja ikinä en oo jääny tiepuoleen, paitti nyt; jottenni meni aikalailla usko tohon BMW laatuun.
Vikana vesi öljyn seasa joka viitannee vesipumpun akselin stefaan; lämpö ongelmia oli jo aikasemmin ku piti vaihtaa rikkoontunu termostaatti Istanbulisa; taisi olla viitteitä tulevasta.
Ölyjäsä ei kuitenkaan ollu sillo vettä ja vesien kansa tuli mahollisesti ajettua about 100-150 km ennenku huomasin asian.
Bemari ei suostunu vaihtaan uutta moottoria vaan purkavat konneen ja kaikki vioittuneet osat vaihetaan; mitä sitten tarkottaneekaan; mahtaakohan tulla priima kuntoon?
Oisko mittään hyviä neuvoja???

TV

Pekkas
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: hidas57 - 02.08.12 - klo:17:50
Onko siellä hontia myynnissä?

Mullakin 50t taulussa, ei varmaan kannata enää kotiin yrittää täältä reissusta. Eivaan, shit happens, tuollaisesta en ole vielä kuullut.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 02.08.12 - klo:18:00
Joo, Shit happens, mulla on nelejäs termostaatti menosa ja ois vissiin pitny vettää johtopäätökset muttei oo näistä bemareista sillee kokemusta; Hondisa ei menny koskaan termostaatteja ( meinaan niissä kolomesa viimesesä joisa oili vesi jäähytys..).
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 02.08.12 - klo:21:56
Nyt kuulostaa kalliilta rempalta. Mopo puretaan ihan osiin jotta saadaan moottori irti!
Ja sen jälkeen vielä kone osiksi.
Vaikkei vaihdeta paljonkaan osia niin vähintään 2000-3000 euroa palaa!
Onkohan oikeasti tarpeen?
Jos osat vaihdetaan tulee varmasti priimakuntoon.

Jos termostaatti on hajonnut niin ei sen kai  pitäisi vielä tuollaista tehdä?
Termostaatin vaihto tehty mutta jos ei ole tehty asianmukaista ilmausta niin se aiheuttaa nopeasti lämpöongelmia. Voisi hajottaa öljypumpun tiivisteen.

Mutta ensimmäiseksi voisi olettaa lämpöjen nousevan hälytysrajalle eli merkkivalo mittarissa syttyy palaamaan aika nopeasti. Ethän vain ajanut niin että merkkivalo paloi?

Eli koneen vesitilavuus on vain noin 0.5 litraa. Jos jää ilmatasku vesi ei kierrä ja kiehahtaa aika nopeasti. Lämmöt nousevat hetkessä ja vesipumpun tiiviste lienee ensimmäisiä rkkoutuvia osia.

Minkälaisessa korjaamossa termostaatti vaihdettiin? BMW huoltokorjaamo?




 
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 02.08.12 - klo:23:25
Joo, lämpöongelmia ei ollu maantie ajosa mutta kaupunkialueilla tuppas nousemaan aika ylös ja pari keretaa sytty merkkivalokin.
Pyssäytin heti ku huomasin ja oottelin jotta lämmöt meni alas; nesteet ei tullu ulos.
Termostaatti vaihettiin, tai ite asiasa lisättiin. merkki huollosa; piti ottaa pois jotta pääsi sinne huoltoon ku hajos kahteen ossaan ja ei toiminu olleenkaan.
Ilimaukset OK, sekä huollosa ja ite tehtynä; ottaa muuten aika kauvan tehä ite jos ei oo tyhjöpumppua.... mutta kuiteski saa tehtyä ku on kärsivällinen ja tekkee ajan kansan.
Kiertääkö tuosa öljypumpusa myös vesi? Ite olisin kyllä veikannu vesipumpun stefaa..
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: juke - 04.08.12 - klo:12:21
No koneitahan nämä ovat ja menevät siis joskus rikki. Mielelläni kuulisin päivityksiä, miten BMW:n after sales hoitaa tämän? Jos pyörä on noinkin uusi, niin siinä BMW:n liikkuvuuspalvelukin vielä voimassa. Kokemuksia siitä?

Onko muilla mennyt termostaatteja rikki?

Tsemppiä!
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: hidas57 - 04.08.12 - klo:15:59
Kyllähän neljä termostaattia on merkki jostain muusta viasta. En muista lukeneeni tällaisista vioista vaikka monta vuotta olen eri palstoja kahlannut. Pelkkä termostaatti on niin yksinkertainen laitekin.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 04.08.12 - klo:21:37
No mutta, nythän on elämä entistä mukavampaa kun ei tarvitse ajaa.   0003  Sitten vaan myöhemmin Honduras alle ja taas on kurjaa kun joutuu ajamaan sillä. Bemari ajattelee kuskiaan.  BMWsmile

Ei vaan, ei noita termareita kyllä oikeesti kuulu mennä missään laitteessa, vika on ollut jossain muualla ja tuo oli vain oire.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 05.08.12 - klo:09:30
Ainakin tähän asti tuo Liikkuvuuspalvelu on hoitanut asian ihan OK;
katotaan miten loppu menee.
Kaikki kolme termostaatin vaihtoa on tehty merkkihuollossa; kaks Suomesa ja
yks Turkissa.
Ilmaukset ihan OK ja kuten sanottu maantieajossa lämmöt olivat ihan OK; kahesta
kolemeen viivaan alarajan yli eli normaalit.
Lämpöä oli kuiteski 36-40 ºC !!!
Liikennevaloissa ja jonossa ylärajalle ja pari kertaa ruuhkassa sytty merkkivalo
jolloin tiepuoleen oottelemaan lämmönlaskua.
Tuota sammaa teki kyllä esim. Bläkkäri samoissa oloissa muttei kyllä menny termostaattia,
ei kiehunu eikä muuta ongelmaa.
Olen ihan sammaa mieltä, että tuo termostaattien meno on oire jostain muusta, mutta mistä?

Kuten sanottu, vaihdot tehty merkkihuolloissa ja ei ole tullut mitään kommenttia...

Nyt ollaan kotona ja ootellaan jotta pyörä saahaan takasin kassaan ja sen vois hakia pois
Podgoricasta.
BMW:n päätös avata kone ja käydä kaikki läpi sekä vaihtaa vioittuneet osat tuntuu vähän
ihmeelliseltä kun on kyseessä vähän yli vuoden vanha, takuunalainen vehe; vaikkakin nuita
kilometrejä onkin jo jonnin verran
Jos tuo korjaamon arvio noin 200 työtunnista pitää paikkansa niin jo pelkät työt esim 50 eken
tuntihinnalla on 10.000 joka on varmasti uuden koneen hintaa korkeampi BMW:lle.
Lisäksi tulee mahdolliset vaihettavat osat.
Konneen vaihto on 1-2 päivän homma.
Lisäksi tuo korjaamo Montenegrossa tuntui olevan aika kokematon, vaikkakin varmaan ihan pätevä
ja BMW:n kouluttama.
Ite olen hieman samanlaisisa hommisa ja en olisi epäröiny hetkiäkkään vaan olisin valinnut uuven
konneen.

Ei tässä kyllä merkinvaihto oo ees käyny mielesä vaikkakin vitutus on suurta kun lomat meni tähän ja
reissuun tekis mieli.

Ku saan tarkempaan tietua tuosta syystä niin pistelen viestiä
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: 1234 - 06.08.12 - klo:15:31
MOi. Oletko ajellu kurasia teitä. Oletko puhdistanut syylärin huolella. Eikö lämpö laske,vaikka puhallin kytkeytyy.
Likainen syyläri on ollut monesti syynä korkeisiin lämpöihin sekä pumpun akselitiivisteen rikkoutumiseen.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 06.08.12 - klo:17:11
Mopo oli pesty huolellisesti reissuun lähettäesä ja olipa vielä 40'n hullossaki.
Koko reissun aikana ei satanu ja soratiellä tuli ajettua max. 15-17 km..
Joten vaikea uskoa jotta syyläri ois vika, mutta onhan se tietty mahollista.

Lämmöt pysy alhaalla ku ajo 80-110; hiljasempi ja kovempi vauhti nosti
aika pian lämpöjä.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: 1234 - 06.08.12 - klo:20:56
MOi. Ei öljypumpussa kierrä vettä. Lähin vesi on noin 100mm päässä öljypumpusta.

Repa on huolimattomasti kirjoittanut,että öljypumpun tiiviste rikkoutuu. Tarkoitti varmaan vesipumpun.

Vesipumpun akselilla on tavallinen säteistiiviste joka pitää öljyt, sekä mekaaninen (keraaminen) tiiviste mikä pitää jäähdytys nesteen.

Voitko vielä kertoa milloin Sinun mopon jäähdytys puhallin toimii (kytkeytyy). Esim.kun tulet kaupunkiin ensimmäisiin liikennevaloihin miten nopeasti puhallin kytkeytyy (alkaa puhaltamaa) ja kuinka pitkää puhallin käy.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 07.08.12 - klo:07:08
Joo, arvelin sammaa tuosta Repan öljypumppu kommentista; näppäilyvirhe.

Ajelen tulpat korvissa joten en ossaa ihan tarkkaan sanoa milloin puhallin käynnistyy
mutta näppituntumalla sanoisin, että siinä vaiheessa kun lämmöt on kolme viiva yli
alamerkin ja pysähtyy kun lämmöt palaa tuonne kahden viivan kohdille.
Puhallin taitaa käydä koko tuon välin.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 07.08.12 - klo:17:08
Sori!

Vesipumppua minä toki tarkoitin.

Tuo termostaattien meno kertoo jostakin poikkeavasta asiasta. Syystä tai toisesta termostaatti tai koko kone kuumenee normaalia kuumemmaksi. Jos jäähdytyspuhallin toimii normaalisti niin vedenkierrossa täytyy olla jotakin vialla. Sen vuoksi epäilinkin tuota ilmataskua. Mutta jos termari on vaihdettu noin monta kertaa niin vikaa täytyy löytyä jostakin muualta. Ja jos mopo kerran kesti etelään asti, niin vian etsintä menee vaikeaksi. Olisikohan lämpöanturin piuha löysä/poikki niin että se saa kosketuksen aika ajoin? En muista kuinka päin tuo toimii, mutta jos se ei aina anna ylilämmöstä tietoa, niin konehan kuumenee yli. Ja voihan se vika anturissakin olla, mutta sen luulisi olevan sitten koko ajan päällä.

Muuta ei äkkisältään tule mieleen.

 
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: mp71 - 07.08.12 - klo:17:44
Kantsii ainakin syyläri ja öljynjäähdytin puhdistaa ulkopuolelta alkajaisiksi, vaikka ois huollosa pestykki - ei se oo silti välttämättä puhdas. Mulla oli pikkuhiljaa tukkeentunut hyönteisistä ja muusta paskasta ja alko lämmöt nouseen radalla ja vaikka flekti meni päälle lämmöt ei enää laskenu. Turtle waxin viis itikoista liuotti hyönteiset ja vesiletkulla huuhtelua perään ja liuotinpesua ja liuotusta ja taas vesiletkua niin pietkin väheni ja alko taas ilma kulkeen läpi ja jäähtyynkin.

EDIT: vaikka huolellisesti tullut mopoa pestyä niin syyläriin vaan oli kertyny liikaa kaikkea kivaa, joka ei tullut ilman liuotinaineita pois. Silmämääräisesti ei näyttänyt erityisen tukkoiselta, mutta vesi ei esim. menny kunnolla läpi letkulla ruiskutettaessa ennen liuotusta ja huuhtelua. 68 tkm mittarissa.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: 1234 - 07.08.12 - klo:21:20
MOi. Pekkas oletko asentanut eteen mitään lisä lokasuojaa. Kerron yhden tapauksen.

Matkalla etelään alkoi lämmöt pysyä korkealla. Kroatiassa oksenti vedet pihalle (vesipumpun akselitiivisteestä). Vaihtoivat vesipumpun ja pesivät syylärin. Matka jatkui korkeilla lämmöillä.  Italiassa PESIVÄT syylärin, tämän PESUN jälkeen kaikki OK. 

Syyläri on pestävä, eikä vain kasteltava. 
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: JukkaE60 - 07.08.12 - klo:22:07
Aihetta sivuten, ekan euroopan reissun jälkeen pesin mopon ja vaihdoin öljyt. Vaihdon jälkeen käyttelin paikallaan lämpimäksi ja alkoi nostaa vesihöyryä syylärin tienoilta. Epäilinkin heti että johtuu pesusta, ei kumminkaan antanut rauhaa vaikka haistelin ja maistelin plexiin tiivistynyttä höyryä (mautonta ja hajutonta) ja purin katteet pois. Yleensä tulee pestyä pidemmän lenkin jälkeen ja sen jälkeen kuivaa rauhassa. No, heti varmistui että pesuvedet siellä höyryää. Syyläri kumminkin oli kuin olikin paikoin "tukkoinen", varsinkin alaosastaan johon tietty kuraa tulee eniten. Paineilmalla puhaltelin ja aika läjä moskaa tuli tallin lattialle, ruuvimeisselillä ja astiaharjalla "rapailin" vielä syylärin reunukset puhtaaksi.

Mittarissa 28 tkm ja huomio tuolta ekalta eu-turneelta oli mm. se että pyörä oli ViaBaltican ja Puolan sateiden jälkeen aivan helvetin paskanen ja jotenkin musta vanteita myöten, eli ilmeisesti siellä on paljon hienoa hiekkaa tjms tiellä joka osaltaan kulkeutuu myös syyläriin. Itävallassa ja Saksassakin ajettiin kovassa sateessa mutta ei sotkenut pyörää niin kuin tuolla itäblokin puolella teki. Sikäli verrattavissa kun pesin pyörän heti Itävallassa.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 08.08.12 - klo:07:11
Moro,

Ettisin kyllä tuota "vikojen äitiä" koneenpuolelta/ vesipummpu kun tuo syylärin pesu
on tehty aina liuottimen (itikka- + pesuliuotin) kanssa ja esim. tällä reissulla
ei satanu yhtään ja tiet oli aika hyvässä kunnossa. Ne harvat hiekka tiet oli
myös aika hyviä ja pöly oli ihan kuivaa.
Muutoinkin ajossa ollessa lämmöt oli OK, vain liikennevaloissa, jonoissa jne. lämmöt
alkoivat nouseen.

Tuo Repan mainitsema anturivika vois olla hyvinkin mahdollinen...

Mitään lisälokaria ei ole joten virtausten syylärille pitäs olla kunnossa.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: hidas57 - 08.08.12 - klo:09:24
Däämn, 50tkm jo ajettu omalla, enkä ole liikoja satsannut syylärin pesuun. Ei tosin ole niin katettu malli kuin S. Seuraavassa huollossa pitää syyläri irroittaa, joten täytyy ottaa asialistalle.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 08.08.12 - klo:10:55


Mitään lisälokaria ei ole joten virtausten syylärille pitäs olla kunnossa.

Itse asiassa tuo lisälokari tai paremminkin lokarin jatke estää enimmät paskat lentämästä eturenkaasta syyläriin.

Olen kyllä katsellut omaa syyläriäni muutaman kerran sillä silmällä että alaosa on aika tukossa. Pesu ei tekisi haittaa, mutta ei ole myöskään nostanut lämpöjä ylös.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 08.08.12 - klo:10:58

Tuo Repan mainitsema anturivika vois olla hyvinkin mahdollinen...


Tämä pitäisi mielestäni näkyä BMW:n testerillä tarkistettaessa, edellyttäen että vika ei ole satunnaisesti syntyvä.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: j@ck - 08.08.12 - klo:14:36
Syylärin ja pyörän pesusta joku sana.. En väitä, että on ainoa oikea tapa, mutta hyväksi havaittu kuitenkin.

Pesen pyörän pesun yhteydessa aina myös jäähdyttimen. Yleensä pesen pyörän aina heti sen jäähdyttyä, mikäli se on likaantunut pienelläkin reissulla. Ihan sen vuoksi, että ***ka ja ötökät irtoavat tuoreina paljon helpommin kuin kuivuttuaan. Eikä tarvitse hinkkailla ja naarmuttaa pleksiä, joka sekin lienee hyvä juttu. Ja on se vaan jotenkin mukavampi lähteä puhtaalla pyörällä liikenteeseen.

Pesuhommissa käytän aineena Würthin Car & Go Pinelineä ~5-10% liuokseksi laimennettuna. Samaa Pinelineä suihkutan painekannulla myös jäähdyttimeen ja tietysti kylmään sellaiseen. Pyörän pesu kauttaaltaan, tai paremminkin huuhtelu painepesurilla ja kylmällä vedellä sopivalta etäisyydeltä, niin harjaa en normaalipesussa tarvitse. Myös jäähdytin pysyy puhtaana ilman sen kummempia toimenpiteitä. Painepesuri ei vaurioita yhtään mitään, kun hieman käyttää järkeä. Liian läheltä jos syylaria (ja muutakin) pesee, niin varmasti saa tuhoa aikaan.

Pesuhommassa menee suunnilleen 10-15 minuuttia kaikkine pesurin esiin kaivamisineen - kuivauksessa muutama minuutti päälle. Jos en viitsi kuivaksi käytellä, niin jätän pyörän pihalle muutamaksi tunniksi kuivumaan ennen talliin ajamista. Jos pitää ajaa talliin, niin ajan pikku lenkin, tai käyttelen flektikuumaksi. Uskomaton määrä jäähdyttimeen kennostoon jää kosteutta ja melkoisen höyrypilven siinä paikallaan käytellessä saa aikaan..

Pesuaineiden kanssa kun tulee muutenkin touhuttua, niin väitän, että tuolle em. Würthin aineelle ei voittajaa löydy. Solmasterilta löytyy myös käyttökelpoista ainetta, mutta se jää kuitenkin kakkoseksi.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 13.08.12 - klo:11:36
Nonniin, sen verran väliaikatietoa jotta vesipumppu "räjähtänyt" ja ovat tilanneet uudet
osat ja saanevat loppuviikosta mopon kasaan.

Alunperin sanoivat jotta koko kone avataan ja käydään kaikki läpi ja vioittuneet osat vaihdetaan;
nyt kuitenkin kuulosti jotta vaihtavat vain pumpun osat ja katsovat jotta pelaako...

Kun ei nyt tiedä paljonko todellakin on ajettu vesi-öljyseoksella niin mitenkähän mahtaa olla tuon
konehuoneen kanssa; siellähän voi olla laakerivaurioita yms.

Jos tietäs tarkasti ettei ole ajettu kuin muutama kymmenen kilometriä niin tuon konehuoneen/ kanavien
huuhtelu parilla öljynvaihdolla taitaisi riittää mutta mites tässä tapauksessa kun ei ole tarkkaa tietoa
ajetusita kilometreistä?

Onko kellään kokemuksia?
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 14.08.12 - klo:13:03
Nonniin, sen verran väliaikatietoa jotta vesipumppu "räjähtänyt" ja ovat tilanneet uudet
osat ja saanevat loppuviikosta mopon kasaan.

Alunperin sanoivat jotta koko kone avataan ja käydään kaikki läpi ja vioittuneet osat vaihdetaan;
nyt kuitenkin kuulosti jotta vaihtavat vain pumpun osat ja katsovat jotta pelaako...

Kun ei nyt tiedä paljonko todellakin on ajettu vesi-öljyseoksella niin mitenkähän mahtaa olla tuon
konehuoneen kanssa; siellähän voi olla laakerivaurioita yms.

Jos tietäs tarkasti ettei ole ajettu kuin muutama kymmenen kilometriä niin tuon konehuoneen/ kanavien
huuhtelu parilla öljynvaihdolla taitaisi riittää mutta mites tässä tapauksessa kun ei ole tarkkaa tietoa
ajetusita kilometreistä?

Onko kellään kokemuksia?

Hyvä että vika löytyi eikä ole tuon suurempi. Hyvässä lykyssä.

Kokemusta ei ole vesihydrauliikalla ajamisesta joten en ala viisastelemaan neuvojen kanssa sen enmpää.
Sen voi todeta, että vettä kertyy helposti ainakin tuohon öljynjäähdyttimen putkistoon ja öljynjäähdyttimeen ja niiden huuhtominen onkin kinkkisempi ja työläämpi juttu jos ei meinaa purkaa mopoa puoliksi.

Ainakin aluksi kannattanee vaihtaa öljyt aika lyhyen ajon jälkeen uusiin ja vaihtaa nekin suhteellisen pian. Koneesta ja säiliöstähän vesiöljyseos tulee helposti pois mutta öljynjäähdytinkierron puhdistuminen varmaankin ottaa jonkin verran aikaa ja kilometrejä.


Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: mp71 - 14.08.12 - klo:17:30
Onko nestettä menny öljyn sekaan eli ihan kunnolla räjähtäny pumppu? Jos öljyä on vain jäähdytysnesteen seassa ei välttämättä ole myös toisinpäin.

Meinaan luulis sen jäähdytysnesteen näkyvän kohtuu pian siinä öljysäiliön kirkkaassa tarkistus letkussakin, jos sitä pahasti on öljyn seassa ja jos et oo huomannu tuskin siellon paljon sitä ainakaan ollu. Kai siitä jonkinlainen vaahto tai emulsio kehittyy öljyn sekaan. 

Jos kone käy sievästi korjauksen jälkeen ilman uusia ääniä ajaisin ainakin itse vaan menemään.





Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Bem-Ari - 14.08.12 - klo:22:26
Itsellä kokemusta jäähdytysnesteen vuotamisesta moottoriöljyn sekaan tuolta raskaammalta puolelta paljonkin.
Erään dieselmoottorivalmistajan tiivistemateriaalin vika aiheutti moisen "emulsion" syntymisen määrättyyn sarjaan moottoreita,
Niitä kymmeniä purkaneena ja korjanneena,sanoisin,että kyllä jättää varsin nopeasti jäljet laakeripintoihin.
Vaikka ajotunteja ei ollut välttämättä paljoakaan,tasapainoakselit ja nokka-akselit leikkautuivat laakereihinsa,kampiakselin laakeriliuskoista puhumattakaan,lisäksi ahdinvaurioita melkein järjestään kaikissa.
Aika tuuripeliä koittaa tuollaista huuhtelemalla "korjata".Jos olisi oma laite,melkein kyllä vaatisin avaamaan/vaihtamaan,jos takuuhommana mahdollista saada menemään.
Tämä nyt vaan henkilökohtainen mielipide asiaan.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 15.08.12 - klo:06:47
Joo, hieman ihmetyttää tuo Bemarin toiminta tässä tapauksessa, ensin sanoivat, että
Bemarin ohjeiden mukaan kone on avattava ja kaikki osat käytävä läpi sekä tietenkin
vaurioituneet osat vaihdettava.
Sitten alkoivat harkitsemaan koneen vaihtoa.

Lopullinen ratkaisu näyttää kuitenkin olevan se, että vaihdetaan vesipumppu, huuhdellaan
ja toivotann, että kaikki on kunnossa...

Ei kyllä tunnu oikein luotettavalta toiminnalta/ ratkaisulta.

Takuuta on kuitenkin jäljellä jonkin verran ja tuon vesillä ajon vaikutukset tullevat esiin vasta
muutamien tuhansien kilometrien jälkeen.
Nythän lopputakuu meneekin talvisäilytyksessä eikä ajoja kerry laisinkaan.

Kunhan nyt sais tuon mopon Suomeen niin vois alkaa tivaamaan parempaa ratkaisua.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: mp71 - 15.08.12 - klo:21:52
Öljyn seassa oli siis jäähdytysnestettä - oliko paljonkin? Eipä sitä tosiaan purkamatta taida nähdä miten kävi. Toki nuo vierintälaakerit kestää paremmin nestettä kuin raskaan kaluston liukulaakerit, mutta eipä se ainakaan paranna kestoa. Jos tosiaan takuun alainen peli niin luulis sen huoltofirmankin saavan rahat Bemarilta kohtuu sujuvasti purkuhommista.

Toivon mukaan takuu hoitaa kuntoon.

EDIT: Miten se vesipumppu oli muuten menny hajalle? Oliko korkannu tiisteet, laakerit tai juoksupyörä irti/halki tms? Uteliaana kyselen, ku noita kilsoja jo jonkun verran takana omassa. Tiivisteethän voi korkata jo kun kiehahtaa, jos vaikka se syyläri on tukkentunu ulkopuolelta tai flekti ei toimi kunnolla.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 15.08.12 - klo:23:32
Öljyn seassa oli siis jäähdytysnestettä - oliko paljonkin? Eipä sitä tosiaan purkamatta taida nähdä miten kävi. Toki nuo vierintälaakerit kestää paremmin nestettä kuin raskaan kaluston liukulaakerit, mutta eipä se ainakaan paranna kestoa. Jos tosiaan takuun alainen peli niin luulis sen huoltofirmankin saavan rahat Bemarilta kohtuu sujuvasti purkuhommista.

Toivon mukaan takuu hoitaa kuntoon.

EDIT: Miten se vesipumppu oli muuten menny hajalle? Oliko korkannu tiisteet, laakerit tai juoksupyörä irti/halki tms? Uteliaana kyselen, ku noita kilsoja jo jonkun verran takana omassa. Tiivisteethän voi korkata jo kun kiehahtaa, jos vaikka se syyläri on tukkentunu ulkopuolelta tai flekti ei toimi kunnolla.

Muistetaanpa kuitenkin, että kampiakselin ja nokka-akselin laakerit ovat liukulaakereita näissäkin koneissa.

Mitä tuohon vesipumppuun tulee, niin sen juoksupyörä on kiinni nokka-akselin päässä ruuvilla eli laakerointi on nokan oma liukulaakerointi. Toisin sanoen vikaantunut osa voi olla vain tuo vesipumpun tiiviste jos vedet ja öljyt menevät vesipumpun rikkoutumisen vuoksi sekaisin.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 16.08.12 - klo:07:06
Joo, en oo ite nähny noita vioittuneita osia mutta korjaamon kaveri
sanoi, että vesipumppu oli "räjähtänyt" elikkä juoksupyörä sökö, en tiedä
miten, samaten tiiviste moottoritilaan ja ainakin yksi "ulkopuolisista" tiivisteistä,
juoksupyörän akseli niin ikään vahingoittunut.

Tuosta juoksupyörästä ei kaveri osannut kertoa englanniksi/ saksaksi miten
se oikein on rikki.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan kuulunut (paitsi tietysti nokkaketjun
kiristimen rallatus...) joten tuskin se palasina oli vaikkakin tietysti mahdollista.

Tuota vettä oli senverran, että kun aukaisi säiliön korkin niin noin pari senttiä
vaille ihan täys.
Tosin näytti siltä, että uloskin oli tullut huohottimen kautta jonkin verran kun
kate oikealta puolelta oli jonninverran sottanen.

Tuo vesipumpun rikkoutuminen on kyllä aika mystinen juttu kun jäähdytyspuolella
pitäis kyllä olla kaikki kunnossa; flekti toimii ja syyläri on ihan OK kunnossa pientä
roskaa muttei niin, että vaikuttaisi toimintaan.

Kattelin kaikki ulkomaan Bemarisivut läpi ja vastaavaa tapausta ei kyllä ole millään
keskustelupalstalla esillä.

Kaippa kyseessä on vaan viallinen juoksupyörä tai muu osa pumpussa; tosin tuon
pikkasta vajaan 50.000 km aikana ei oo ollu muuta ongelmaa kuin nuo 3 vioittunutta
termostaattia.
Noitten vioittumisten syy saattaa olla tuolla pumpussa => tiiviste rikki => höyryä ulos
ja ilmaa sisään=> kupla termostaatin tilaan => lämpö nousee tosi korkealle => termostaatin
runko kasattu kahdesta muovipalasta jotka lämpenevät yli pehmenemispisteen ja liitos aukeaa
=> termostaatti ei toimi ja punavalo syttyy => pumppu kärsii lisää
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: mp71 - 16.08.12 - klo:12:35
Tuo pumpun rakenne kuulostaa aika eksoottiselta - kai siinä on painoa säästetty.

Repa sanoiki, että tuollon sisällä liukulaakerit ja niin ne tosiaan moottorin kuvan kerusteella on (kuvittelin olevan kuulalaakereita niinkuin Ducatissa oli nokka-akseleissakin kampuran lisäksi -ei oo tullu Bemua avattu ainakaan vielä). Kyllähän ne helposti pilalle menee.

Kannattaa varmaan perustella niilla aiemmilla termostaattivioilla sitä, jotta takuu korvais mahd. paljon osia kun aika todennäköisesti samasta viasta on kuitenkin kyse. Toivon mukaan maksajaksi päätyy valmistaja tässä tapauksessa-
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 16.08.12 - klo:13:44
Joo, en oo ite nähny noita vioittuneita osia mutta korjaamon kaveri
sanoi, että vesipumppu oli "räjähtänyt" elikkä juoksupyörä sökö, en tiedä
miten, samaten tiiviste moottoritilaan ja ainakin yksi "ulkopuolisista" tiivisteistä,
juoksupyörän akseli niin ikään vahingoittunut.

Tuosta juoksupyörästä ei kaveri osannut kertoa englanniksi/ saksaksi miten
se oikein on rikki.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan kuulunut (paitsi tietysti nokkaketjun
kiristimen rallatus...) joten tuskin se palasina oli vaikkakin tietysti mahdollista.

Tuota vettä oli senverran, että kun aukaisi säiliön korkin niin noin pari senttiä
vaille ihan täys.
Tosin näytti siltä, että uloskin oli tullut huohottimen kautta jonkin verran kun
kate oikealta puolelta oli jonninverran sottanen.

Tuo vesipumpun rikkoutuminen on kyllä aika mystinen juttu kun jäähdytyspuolella
pitäis kyllä olla kaikki kunnossa; flekti toimii ja syyläri on ihan OK kunnossa pientä
roskaa muttei niin, että vaikuttaisi toimintaan.

Kattelin kaikki ulkomaan Bemarisivut läpi ja vastaavaa tapausta ei kyllä ole millään
keskustelupalstalla esillä.

Kaippa kyseessä on vaan viallinen juoksupyörä tai muu osa pumpussa; tosin tuon
pikkasta vajaan 50.000 km aikana ei oo ollu muuta ongelmaa kuin nuo 3 vioittunutta
termostaattia.
Noitten vioittumisten syy saattaa olla tuolla pumpussa => tiiviste rikki => höyryä ulos
ja ilmaa sisään=> kupla termostaatin tilaan => lämpö nousee tosi korkealle => termostaatin
runko kasattu kahdesta muovipalasta jotka lämpenevät yli pehmenemispisteen ja liitos aukeaa
=> termostaatti ei toimi ja punavalo syttyy => pumppu kärsii lisää

Käytännössä jos vesipumppu menee kunnolla rikki, niin kone kuumenee hetkessä ylikuumaksi ja keittää.
Ellei vesipumpussa sitten ole alkuun ollut pienempi vika joka on ehkä vuotanut vedet koneen sisään. Ja tietysti siinä vaiheessa kun vesipumppu lakkaa kierrättämästä vettä niin nouseehan se lämpötila jäähdyttäjässäkin. Jos sinne asti riittää enää vettä.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 16.08.12 - klo:14:49
Ohessa kuva vesipumpun tiivisteestä.

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/wp.jpg)

Seuraavassa kuvassa näkyvät nokka-akselin laakerit (vihreä nuoli) ja vesipumpun tiiviste pinta (punainen nuoli).

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/vp laakerointi.jpg)

Ja kolmannessa kuvassa paketti kasattuna vesipumpun kanssa.


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/cam.jpg)
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 16.08.12 - klo:14:56
En muista tuliko aikaisemmissa viesteissä mainittua, että kun otettiin alakate pois
tuolla korjaamolla niin vesipumpun alaosassa oli valheita rantuja; elikkä pintä vuotoa
on ollu, rannuista päätellen hyvin vähän.
Öljyn seassa ei kuitenkaan ollut vettä ennenkuin "viime metreillä".

Tuo Repan mainitsema lämpöjen tosi äkillinen nouseminen pitää paikkansa sillä juuri
ennen huoltsikalle menoa lämmöt nousivat tosi nopeasti, tosin oli sellanen pätkä, että
vauhti oli aika hiljanen.
Ite arvelisin, että vesipummpu laukes tuossa vaiheessa jolloin vesi-öljyseoksella ajo olikin
vain muutama sata metriä.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 20.08.12 - klo:11:18
Sen verran väliaikatietoja, että uus vesipumppu vaihdettu Lauantaina ja
kun kone oli pantu käyntiin niin veet uuvelleen öljyn seassa...

Elikkä kansipahvi tai halkeama lohkossa tai kannessa muualta tuota vettä ei taija
öljyn sekkaan päästä.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: spk_1978 - 20.08.12 - klo:14:20
Jos paikallisella BMW yhteyshenkilöllä on pelisilmää niin uus motti takuisiin ja lopetta arvailun.
En tiedä saisko tuohon jotain otetta Suomen Bemarin kautta?
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: JTK - 20.08.12 - klo:22:08
Ohessa kuva ....


Ja kolmannessa kuvassa paketti kasattuna vesipumpun kanssa.


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/cam.jpg)

Mikäs murtopinta angst kolmannessa kuvassa? Syy?
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Eka - 20.08.12 - klo:23:22
Kuvassa näkyy viimeisen nokan alla kiilaantunut venttiilinjousen kuppi. Allekirjoittanut hajoitti tuon nokan, enkä edes huomannut motarilla, että käy kolmella, ennenkuin alkoi keittää ja autoilija tuli viereen viittoilemaan.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 21.08.12 - klo:07:43
Ohessa kuva ....


Ja kolmannessa kuvassa paketti kasattuna vesipumpun kanssa.


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/cam.jpg)

Mikäs murtopinta angst kolmannessa kuvassa? Syy?
No tää on tämmönen vähän kustomoitu versio.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 21.08.12 - klo:07:57
Eli tuo edellinen kuva oikeastaan tiivistää asiayhteyden. nokka poikki kohdasta, jossa vesipumppu on kiinni. vesipumppu lakkaa pyörimästä, jäähdytys loppuu ja keittäähän se lopuksi. Se, että kyseisellä hetkellä koneessa on ollut rajoittamattomat ahtopaineet eli tehot ovat olleet lähes tai jopa yli 4-alkuiset kertoo omalta osaltaan miksei Eka yhden sylinterin pelistä poisputoamista huomannut. Kolmellakin sylinterillä oli vielä käytettävissä 250-300 hepoa.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 21.08.12 - klo:08:03
Sen verran väliaikatietoja, että uus vesipumppu vaihdettu Lauantaina ja
kun kone oli pantu käyntiin niin veet uuvelleen öljyn seassa...

Elikkä kansipahvi tai halkeama lohkossa tai kannessa muualta tuota vettä ei taija
öljyn sekkaan päästä.
Kansi"pahvi" on ruostumatonta terästä. Nelinkertainen pelti. Ei pitäisi korkata ihan pienestä. Ettei vaan kansi ole mennyt kieroksi?
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 21.08.12 - klo:09:07
Joo, ittekin epäilen ettei se oo kansipahvi kun ei ollu mittään
oireita; vesihöyryä putkesta tms.

Ittiä kyllä ihmetyttää tuo Bemarin toiminta; nyt on jo neljättä viikkoa
mietitty selvää asiaa ja mittään ei oikeastaan näytä tapahtuvan.
Mahtaakohan porukka olla tehtäviensä tasalla...

Tuo liikkuvuuspalvelu myös ihmetyttää: nyt on neljäs viikko meneillään ja
ovat ottaneet yhdenkerran yhteyttä elikkä silloin kun ilmoitin rikkoontumisesta
soittivat takasin ja ilmottivat numeron mistä voin tilata hinausauton.
Sen jälkeen eivät ole ottaneet yhtään kertaa yhteyttä!
Kaikki on saanut hoitaa ite vaikka muistaakseni "mainoksissaan" sanovat hoitavansa
koko homman...
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Bem-Ari - 21.08.12 - klo:09:35
Aika huonoa asioiden hoitoa, herättää monenlaisia mietteitä.Varsinkin uuden pyörän hankintaa suunnittelevilla.
Toivottavasti saat uuden moottorin,taitaa tuo vanhan korjaaminen olla hakuammuntaa ja tulos vähintäänkin epävarma.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 21.08.12 - klo:11:16
Näimpä nää asiat alkaa valkeneen; 2011 kevään pyörissä on kuulemma ollu
muitakin tapauksia joissa termaria on alettu vaihteleen ihan urakalla.
Kuulemma suurin piirtein saman verran ajettu!!!
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: 1234 - 21.08.12 - klo:11:44
MOi. On arvioitu että kannen tiivistys ei olisi pettänyt. Tästä huolimatta arvioni olisi että, tiivistys on pettänyt ketjutunnelin kohdalta. Tässä on hyvin kapea kannas. Vedellä oli suora pääsy öljyjen joukkoon.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 21.08.12 - klo:13:46
 
MOi. On arvioitu että kannen tiivistys ei olisi pettänyt. Tästä huolimatta arvioni olisi että, tiivistys on pettänyt ketjutunnelin kohdalta. Tässä on hyvin kapea kannas. Vedellä oli suora pääsy öljyjen joukkoon.

No pannaanpas muutama kuva jotta jokainen voi itse arvioida tuon kannaksen paksuuden ja veden menon sitä kautta öljytilaan. Tai päätellä jonkin vaihtoehtoisen reitin vedelle mennä öljytilaan.

Eli kansi:

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/cylinder head2.jpg)


Kansipahvi (ja hiukan ylomääräistä kamaa)


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/head sealing.jpg)

Sekä tiiviste lohkoon asennettuna


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/head gasket installed.jpg)
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Repa - 21.08.12 - klo:22:20
Tulipa mieleen että yksi vaihtoehto veden joutumiselle öljytilaan voisi liittyä noihin tiivistemateriaaleihin.
Kansi on toki alunperin hyvin kiristetty, mutta ylikuumetessaan se ja lohko saattavat elää hiukan eritavoin kuin teräksiset kannen pultit ja kannen tiivisteet. Eli tulisiko tässä tilanteessa hiukan rakoa tiivisteiden ja kannen väliin niin että paineen alainen vesi pääsisi öljytilaan? Jäähtyessään tämä tila saattaa jäädä päälle kun tiiviste ei ehkä pääsekään liikkumaan takaisin alkuperäiseen asentoon, ellei löysää kannen pultteja ja kiristä kantta uudestaan jolloin osat asettuvat taas normaaliin asentoon. Näin kansi vuotaisi veden öljyn sekaan kunnes kansi on kerran irroitettu. Tämä selittäisi miksi vesi menisi vesipumåun vaihdon jälkeen öljytilaan.

Tämä on aika villi veikkaus mutta ehkä mahdollinen.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Veppe - 22.08.12 - klo:02:26
Moro, nonniin, vuosi sitten, tai about 15 kuukautta sitten, tuli hankittua bemari K1300S ja nyt on ajeltu noin 50.000 km.
Tällä hetkellä ollaan Montenegrossa oottelemasa kottiin kuletusta ku mopo on täyvellisesä moottoriremontisa joka kuulemma kestää noin 4 viikkua!!!
Mopoilu tuli alotettua 1972 (virallisesti ajokortin kansa) ja kilometreja on takana noin 750.000-800.000. Kaikki aikasemmat mopot on ollu Hondia ja ikinä en oo jääny tiepuoleen, paitti nyt; jottenni meni aikalailla usko tohon BMW laatuun.
Samat kokemukset - mutta pyörässä kilometrejä alle 15.000 km. Ikinä ei mikään muu merkki, uusi tai vanha, ole jättänyt tielle, BMW nyt jättänyt kahdesti, joten taidan vastaavasti jättää nyt BMW:n ekan ja vikan kerran.
BMW:n liikkuvuuspalvelu toimii loistavasti, mutta vian diagnosoinnissa olisi parantamisen varaa.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 23.08.12 - klo:14:03
Nonnii, sen verran väliaikatietoja jotta kansi on ollut pois paikoiltaan ja tutkittu;
ei mitään vikkaa.
Samoin kannentiiviste oli aivan ehjä.

Vika siis lienee lohkossa ja jatkotoimenpide on kuulemma koko koneenvaihto, mitä
tässä on tullutkin ehotettua alusta asti.
No saatiimpahan kulumaan 4 viikkoa jahkailuun.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: Pekkas - 29.08.12 - klo:07:29
Nyt tuli vihdoinkin infoa Montenegrosta.

Ihmetellä täytyy tätä BMW:n touhua; 23 päivä sanoivat puhelimessa, että ratkaisu
ongelmiin on koko koneen vaihto ja odotellaan vahvistusta Saksasta.
Eilempä sitten ilmoitettiinkin, että kaikki kunnossa ja mopossa ei olekaan mitään
vikaa!!!!
Haloo...

Syysksi vesivuotoon ilmoittivat löysät kannenpultit; mitenköhän ne ihan yhtäkkiä löystyivät
48.000 km ajon jälkeen ja mikähän mahtaa olla syy noitten termostaattien menoon?
Ja kaiken lisäksi tämä keksittiin viikonlopun aika kun mopoa on tutkittu neljä viikkoa!
Kansihan oli suora ja tiiviste ehjä eikä halkeamia löytynyt kannesta...
Mistähän ne tietää, että pultit olisivat olleet löysällä kun eivät kantta pois ottaessa huomanneet/
kommentoineet mitään? Tämähän tapahtui jo yli kaks viikkoa sitten!

Herättää kysymyksiä.

Kaiken huipuksi nämä neropatit olivat laittaneet koneeseen vanhan kansipahvin jonka aikovat nyt
sitten vaihtaa uuteen joten jatketaan odottelua.

BMW:n toimintaan ja ratkaisuihin pettyneenä kävinkin sitten hetinmiten vaihtamassa mopon ZZR1400:een
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: hidas57 - 29.08.12 - klo:08:41
Näin se vaan joskus menee, kun tarpeeksi hermoja koetellaan. Onnea taipaleelle uuden pärrän sarvissa.
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: bemari-ari - 04.09.19 - klo:16:37
Lämmöt nousi varsinkin hitaammin ajaessa ja ruuhkissa. Puhallin kyllä toimii ja aika ahkeraankin
vielä korkeiden lämpöjen takia.
Purin katteet ja jäähdytin esille, varsinkin alaosa oli kaikenlaista töhnää täynnä ja ihan tukossa.
Perusteellinen liuotinpesu ja uskomaton määrä kuravettä juoksi jäähdyttimen rivoista. Pyörällä
on nyt ajettu 106 tkm ja muistaakseni olen saman toistanut joskus 50 tkm sitten. Tärkeää
jäähdyttimen pesussa on nimenomaan perusteellinen pesu- varmaankin tämä kannattaisi tehdä
n.30 tkm välein.
Minusta useimmiten lämpöongelmat näissä johtuu juuri tästä.
Mahtava pyörä muuten ja hyvin pienillä murheilla mennyt nämä kilometrit. Vaihtaakin kai vois
mutta kun pelaa hienosti ja itse tyytyväinen niin olkoon
Otsikko: Vs: Vesipumppu
Kirjoitti: bin laden - 04.09.19 - klo:16:56
Tätä olen käyttänyt, hyvin lika ja hyöteiset irtoaa: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10117074
140000 km mittarissa ja edelleen 200000 km tavoitteena tällä bemarilla.
Tää makarooni on ajanut ihan kivasti jo matkaa: https://www.youtube.com/watch?v=fpEyS4M0PrU&list=LLpSTHrwBeCoaSCFMeXzhJng&index=3&t=16s