Kirjoittaja Aihe: Navigaattori vai huippukännykkä?  (Luettu 1931 kertaa)

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #15 : 20.03.14 - klo:16:44 »
Kokeile ensikesä samsungilla ja raportoi meille.
Siitä on varmasti hyötyä monelle, joka harkitsee samaa. Erityisesti vesitiiviit kännykät kiinnostavat meikäläistä jatkossa.
Nyt on jotain litkuakin tulossa myyntiin, että pelittää hanskat käsissä:
http://www.nanotipgloves.com/

https://www.youtube.com/watch?v=pAXWbfwt3rY

Bin laden

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #16 : 20.03.14 - klo:18:52 »
Nyt on jotain litkuakin tulossa myyntiin, että pelittää hanskat käsissä:

Aika monessa kännykässä on tätä nykyään säätö kosketusnäytön herkkyydelle ja kun sen laittaa "high sensitivity" tilaan niin toimii myös hanskat kädessä. Tosin hanskat + vesitiiviis kotelo on jo liikaa, mutta jompi kumpi toimii mainiosti.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #17 : 20.03.14 - klo:20:13 »
Hmm.. Et ehkä ymmärtänyt ihan ajatuksiani, tai sitten minä en ymmärtänyt kommenttiasi..
Ajamaan tankin lähes tyhjäksi = siirtämään tankkausta siitä muistamaltaan / näkemältään asemalta ehkä seuraavalle asemalle. Ts. ajatus välttää turhia tankkauspysähdyksiä ja yhdistää ne vaikkapa kahvitaukoon. Mielestäni jokainen "varmuuden vuoksi" tankkaus on turha tankkaus, jos bensa riittää seuraavallekin asemalle.

Kotimaassa tuota soratievaihtoehtoa tulee käytettyä, eihän jostain Keski-Euroopasta löydä sorateitä edes etsimällä. Ajellaan usein ihan tarkoituksella kotimaan kierroksilla sorateitä, siinä ne ässällä menee kuin muillakin mopoilla. Metsäautotiet, sun muut kinttupolut on toinen juttu.
Tulipa tässä yhteydessä mieleen..
Thaimaan reissulla 09-10 vaihteessa ajeltiin ihan tarkoituksella CB 400:silla vuoristopolkua. Pitkälle päästiin ja hauskaa oli niin kauan, kunnes 50 päinen sonnilauma katkaisi menon. Sitten ei ollutkaan enää hauskaa.. Täyskäännös kapealla polulla oli hieman vaikeaa ja yksi kolmesta pyörästä meinasi päätyä rotkon pohjalle. Nyt naurattaa, mutta silloin oli totta puhuen leikki kaukana.

Siis aamusta iltaan reissussa ilman ruokaa? Ei ihan heti mene tuo ajatus läpi.. Lähinnä kuitenkin meinasin sellaisia ennalta suunnittelemattomia kotimaan päiväreissuja / mutkapätkäajeluja. Ainakin me käydään usein sanoisinko.. "päämäärättömillä viikonloppu-päivällisajelulla" ja joskus on ihan hauska löytää myös ennalta suunnittelematon ja tuntematon ruokapaikka.

Moi. En todellakaan täysin ymmärtänyt, siksi pyysin tarkennusta.
Kuinka monta kertaa olet ulkomailla joutunut ostamaa pullobensaa. Et sinä voi tietää, vaikka alligaattori näyttää seuraavan aseman, että sieltä saa bensaa. Jos sinulla on bensaa vain seuraavalle asemalle ja sitten vähän eksyt. Vielä tämän kaiken kestää jos on päivä.

Voin vakuutta että "jostain Keski-Euroopasta" löytää sorateitä ilman etsimistä.

Tukeva aamiainen hotellissa ja noin kello 18.00 ruokailu. Tälläisen käytännön olen aloittanut joskus 1970 luvun lopulla Jugoslaviassa.   
Ajoon lähden noin kello 9.00 ja lopetan noin kello 16.00-17.00 päivä matkat noin 300-500km. Päivämatkat ovat maltillisia koska iältäni olen lähempänä 100v kuin 30v. Siitä huolimatta lähden mopolla Bulgariaa, Romaniaa 29.04.2014.

BMW K1200 ei ole tarkoitettu pöllyäville sorateille. Moottorinilmanottoaukot ovat siten sioitettu että, hiekkäpöly ohjautuu esteittä ilmansuodattimille.   

 
   

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #18 : 20.03.14 - klo:21:08 »
Eipäs-juupas hali_peukku

Aina on alligaattori tiennyt, eikä vielä koskaan ole ollut väärässä. Varmaan niinkin käy, ehkä sitten opin jotain.. Yöajelua en edes ajatellut, kun en moista reissussa harrasta. Minun puolesta jokainen saa tankkailla tyylillään. Olen vaan huomannut, ettei matka oikein etene jatkuvilla pysähtelyillä ja sen vuoksi suosin mahdollisuuksien mukaan yhdistettyjä tankkaus-kahvi-vessa- ja tupakkataukoja.

Suomen sorateillä saa yleensä ajella lähes itsekseen ja pölyä nousee lähinnä omista renkaista. Autojen perässä ajamista tulee vältettyä jo oman viihtyvyydenkin vuoksi. Jos joku haluaa mennä ohi, niin pysähdyn suosiolla hetkeksi ensimmäiseen sopivaan paikkaan. Ei mitään ongelmaa pölyn suhteen, jos sellaista ei itse tee. Hyväkuntoisella soratiellä ajaminen on ässälläkin ihan kivaa, mutta kiire ei pidä olla  03Biker

Tuosta kännynavista vielä. Vaikka kosketusnäyttö toimisi hanskoilla, niin kovin on pieniä ne "nappulat", joita sormella pitäisi ohjailla.. En ihan heti usko, että toimisi käytännössä ainakaan minulla..

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #19 : 20.03.14 - klo:21:41 »
Eipäs-juupas hali_peukku

Aina on alligaattori tiennyt, eikä vielä koskaan ole ollut väärässä. Varmaan niinkin käy, ehkä sitten opin jotain.. Yöajelua en edes ajatellut, kun en moista reissussa harrasta. Minun puolesta jokainen saa tankkailla tyylillään. Olen vaan huomannut, ettei matka oikein etene jatkuvilla pysähtelyillä ja sen vuoksi suosin mahdollisuuksien mukaan yhdistettyjä tankkaus-kahvi-vessa- ja tupakkataukoja.

Suomen sorateillä saa yleensä ajella lähes itsekseen ja pölyä nousee lähinnä omista renkaista. Autojen perässä ajamista tulee vältettyä jo oman viihtyvyydenkin vuoksi. Jos joku haluaa mennä ohi, niin pysähdyn suosiolla hetkeksi ensimmäiseen sopivaan paikkaan. Ei mitään ongelmaa pölyn suhteen, jos sellaista ei itse tee. Hyväkuntoisella soratiellä ajaminen on ässälläkin ihan kivaa, mutta kiire ei pidä olla  03Biker

Tuosta kännynavista vielä. Vaikka kosketusnäyttö toimisi hanskoilla, niin kovin on pieniä ne "nappulat", joita sormella pitäisi ohjailla.. En ihan heti usko, että toimisi käytännössä ainakaan minulla..

Moi. Jos minä vielä kerran kysyn että mitä se sinun alligaattori tietää. Tietääkö se missä on tai missä on ollut huoltoasema. Tietääkö se 
onko asema auki. Tietääkö se onko asema miehitetty vai kylmä. Tietääkö se saako bensaa rahalla, tai esim. visalla vai ainoastaa ketjun kortilla.

Kyllä sorateillä on myös vastaan tulijoita jotka aiheuttavat hiekkapölyä.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #20 : 21.03.14 - klo:08:33 »
Jankkajankka...

Kännynaviohjelmien käyttöliittymiä ei ole tehty hanskojen kanssa käytettäviksi, joten helposti tapahtuu jotain mitä ei pitänyt. Miten lie joku tomtom-sovellus sitten, kallis vaan on.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #21 : 21.03.14 - klo:11:00 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #22 : 21.03.14 - klo:19:07 »
Joo, sumo se mullakin opastaa. Kännyllä vaan tarkennetaan ja varmistetaan.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #23 : 21.03.14 - klo:22:17 »
Kopsasin tähän tuolta vanhasta ketjusta omat horinani kun jostain syystä naviketju on lukossa.

Pidin aiemmin Navia itselleni tarpeettomana, joten satunnaiskäytössä kokeilin kännykkänaveista Nokian 2110, E90, E72 (luuri taskussa tai tankkilaukussa ja jutut langalla sekä Bt:llä kypärään) Noksut sekoili satunnaisen säännöllisesti (huolimatta uusimmista päivityksistä ), karttakuvan tarkistus ajossa oli melko onnetonta, räpläilyä varten piti ottaa hanskat pois, reitin suunnittelu oli kömpelöä, akku tyhjeni nopeasti (piuha kiinni/piuha irti pakko), näkyvyys auringonpaisteessa heikko jne.

Puhelimen vaihduttua Iphone 3GS ja 4:een hankin sääsuojakuoret sekä SW Motechin navipussin. Iluureissa pyöri TomTom sovellus, sinänsä ok. Välillä pyörässä oli myös TomTomin autonavi SW-Motech navipussissa (kuvat löytyy foorumilta). Reitin suunnittelu helpottui mutta edelleen hanskat pois kun navia piti räplätä.
Kun luuriin tuli puhelu, niin näyttöön jumahti ilmoitus vastaamattomasta puhelusta, kunnes pysähtyi repi hanskan pois ja kuittas näytön.
Suojataskun /-kotelon vesisuojaus askarrutti, kovalla sateella navi/luuri siirtyi parempaan suojaan.
Luurin ruudun kirkkaus ei pärjää mp-naveille.
Puhelinnavigointi toimi, etenkin "tästä tuonne"-reiteillä. Mutta reittien rakentamisen kömpelyys harmitti. Navi alkoi kuitenkin tuntua tarpeelliselle kapistukselle, joten keväällä 2011 arvoin Tomtomin ja Garmin välillä. Päädyin Garminiin sen vakiovarusteisiin kuuluvan lataavan mp-telakan sekä tukevan autotelineen takia. Garminin mukana tulevat oheisvarusteet pienentävät hintaeroa esim. TomTomiin.
TomTomin mukana tuleva mp-teline ei ole lataava, vaan johto pitää tökätä erikseen kiinni.

Eli kokeilujen jälkeen päädyin Zumo 660:een, joka nykyisellä ohjelmistoversiolla on pelannut ok. Tietsikkaohjelmisto on erilainen ja hiukan kömpelömpi / hitaampi kuin TomTomin mutta muutaman kerran jälkeen ei aiheuta isompaa ihmettelyä. Reittien ja POI-pisteiden tekeminen tietsikalla on helppoa Garminin Basecamp-ohjelmistolla. Zumolla on muutaman käyttökerran jälkeen helppo tehdä reittejä. Kesällä Zumo oli pyörässä kiinni, talvet autossa, mukavuutta lisäävä ominaisuus oli se että laite tunnisti auto- ja mp-telineet joten asetukset vaihtuivat kätevästi samalla kun laitteen siirsi kulkuneuvosta toiseen.

Kiva on myös Zumon reitin tallennus, josta voi tarkistaa tietsikalla tapahtuiko ajon aikana tahattomia nopeuden ylityksiä.

Paperikartasta on kaikkein nopein luoda yleissilmäys päivän reittiin ja niihin vaihtoehtoisiinkin. Sitä paitsi en oo varma lisääkö navi liikenneturvallisuutta, sitä kun on turhan helppo unohtua tuijottamaan ajossa.


Nyt:
Zumon onnistuin myymään eteenpäin. Nykyisin on käytössä BMW Navikaattori IV, eli kuin zumo 660 mutta tottelee pyörän omaa monitoimirullakytkintä (toistaiseksi), toimii synkronissa mopon ECU:n kanssa joten pa-merkkivalon syttyessä myös naviin ilmestyy "lähin bensis"-nappi. Bemarin oma naviteline tuntuu hyvälle kuukauden antaman vankan kokemuksen perusteella

Jos navia tarvitsee, niin oikea mp-navi on luuria vaivattomampi käyttää. Etenkin lataavan & lukittavan telineen kanssa.


Päläpälä...
« Viimeksi muokattu: 21.03.14 - klo:22:27 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Jakke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 16
  • K1300S
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #24 : 21.03.14 - klo:22:31 »
Oikein paljon kiitoksia kaikille kommentoineille! Olen tehnyt päätökseni. Hankin navin ja vanha Galaxy jatkakoon luurinani.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #25 : 22.03.14 - klo:07:44 »
Kopsasin tähän tuolta vanhasta ketjusta omat horinani kun jostain syystä naviketju on lukossa.

Se kuuluisa joku vahingossa lukinnut, nyt on taas auki.

Poissa juke

  • HP
  • *
  • Viestejä: 250
  • BMW R1200GSA (LC)
Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
« Vastaus #26 : 22.03.14 - klo:17:19 »
Eilen kävin verkkokauppa.com:ssa ja sieltä löytyi mm. Garminin uusi laite zümo 390LM TPMS. Hintaa paketilla karvan alle 500€. Sisältää euroopan kartat, asennustelineet (auto ja mp) sekä elinikäiset päivitykset karttoihin. Mielenkiintoinen lisä oli rengaspainevalvonta, eli pakettiin kuului myös venttiileihin ruuvattavat hatut, jotka lähettävät ilmanpainetiedon naville. Navissa sovellus, jolla asetetaan ok rajat ja joka hälyttää, jos rengaspaine menee rajojen ulkopuolelle. Huomautuksena oli, että venttiilinvarret pitää olla metalliset. Käyttänee niitä antennina tms??? Sama laite ilman venttiilihattuja 400€.

Muuten hyvältä kuullostava ajatus, mutta nuo hatut on kyllä helppo pölliä...pitäis varmaan laittaa kierreliimalla kiinni.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal