Kirjoittaja Aihe: K1200S peräöljy  (Luettu 22326 kertaa)

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
K1200S peräöljy
« : 17.10.09 - klo:18:40 »
Moro,

Mitä peräöljyä kannattais pistää K1200Ssän perään? EMC ehdotteli tavallista peräöljyä ilman kummempia spesiaali-lisäineistuksia varaosatiskillä - en kuiteskaan ostanu (jäi vähä epävarma olo, ku sama heppu myi aiemmin vain yhden ilmansuodattimen samaan peliin, vaikka 2 näkyy olevan ku huoltoromppua tutkailin). Sen sijaan ostin Redlinen Shockproof Lightweightia, mutta alko mietityttään vaihtaisko pullon ku en oo vielä sitä avannu Redlinen Shockproof Heavyweightiin (saa mm. Motonetista ja USPartsista) http://www.roadmachine.fi/gearoil.html

Guzzissa käytin tuota Redlinen Heavyweightiä, ja siitä jäi hyvä kuva (marjapuuron väristä) ja perän ulvominenki loppui. Onko kokemusta?

Luulen, että tuo Lightweightin ois mahdollisesti riittävän hyvää (ja parempaa ku mikä vain normiperäöljy), mutta aloin miettiä että tuskin on mitään syytä miksei laittais Heavyweightiä, jossa on käsittääkseni enempi punaista pallomolybdeenia seostettuna sekaan.

Jappasua aiheesta?   BMWsmile
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:57 kirjoittanut jarska »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #1 : 17.10.09 - klo:23:43 »
Itse teen joka paikkaan RVS-käsittelyn. Persdynolla huomaa vaikutuksen. http://www.rvs.fi/
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:57 kirjoittanut jarska »
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #2 : 18.10.09 - klo:08:35 »
Lainaus käyttäjältä: mp71
Moro,

Mitä peräöljyä kannattais pistää K1200Ssän perään? EMC ehdotteli tavallista peräöljyä ilman kummempia spesiaali-lisäineistuksia varaosatiskillä - en kuiteskaan ostanu (jäi vähä epävarma olo, ku sama heppu myi aiemmin vain yhden ilmansuodattimen samaan peliin, vaikka 2 näkyy olevan ku huoltoromppua tutkailin). Sen sijaan ostin Redlinen Shockproof Lightweightia, mutta alko mietityttään vaihtaisko pullon ku en oo vielä sitä avannu Redlinen Shockproof Heavyweightiin (saa mm. Motonetista ja USPartsista) http://www.roadmachine.fi/gearoil.html

Guzzissa käytin tuota Redlinen Heavyweightiä, ja siitä jäi hyvä kuva (marjapuuron väristä) ja perän ulvominenki loppui. Onko kokemusta?

Luulen, että tuo Lightweightin ois mahdollisesti riittävän hyvää (ja parempaa ku mikä vain normiperäöljy), mutta aloin miettiä että tuskin on mitään syytä miksei laittais Heavyweightiä, jossa on käsittääkseni enempi punaista pallomolybdeenia seostettuna sekaan.

Jappasua aiheesta?   BMWsmile

Välillä panee miettimään, mikä panee ihmiset hakemaan vaihtoehtoja ja kokeilemaan kaikkea muuta kuin sitä, minkä valmistaja on hyväksi todennut ja testeissään toimivaksi ja luotettavaksi todistanut. Miksi sitä suositeltua öljyä ei voi käyttää?

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:58 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #3 : 18.10.09 - klo:11:15 »
Sitä suositeltua ei ollu EMCllä eikä Motonetissa. Enkä huomannu edes viskositeettia ilmoitetun siinä huolto-rompulla jotain Castrolin öljyä se oli. Motonetilla kyselin oisk niillä vastaavuustaulukkoa, jonka avulla löytys jonku muun merkkinen vastaava öljy, mutta ei ollu. Niin ja EMCllä kysin myös sitä alkuperäisen öljyn viskositeettia ja ei tienny - saatto oll avain ettei semmosta kaveria ollu paikalla, mutta siitä se sitte lähti. :-)

Samoten, jos jonkunkaan verta on peräongelmia ollu noissa malleissa niin en usko haittavan, jos öljy on alkuperäistä parempaa. Toki mullei oo haisuakaan, mikä sielä perässä on hajonnu silloin ku on hajonnu.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #4 : 18.10.09 - klo:14:52 »
Lainaus käyttäjältä: "mp71"

Samoten, jos jonkunkaan verta on peräongelmia ollu noissa malleissa niin en usko haittavan, jos öljy on alkuperäistä parempaa. Toki mullei oo haisuakaan, mikä sielä perässä on hajonnu silloin ku on hajonnu.

No, tehdas kyllä testaa öljyt ääriolosuhteissa toimiviksi. Heillä on kuitenkin taatusti pasras tietous hammaspyörien käyntilämpötiloista, viskositeetin vaikutuksesta, pintapaineen kestävyydestä ja öljykalvonrepeämisrajanopeudesta ym. Eli tehtaalla insinöörit hakevat systemaattisesti juuri tuossa konstruktiossa hyvin toimivan öljyn. Sitten kun joku tavallinen tallaaja tulee sanomaan, että "laitan parempaa öljyä" niin herää kysymys, että millä ihmeen perusteella hän voi

a) päätellä sen olevan parempaa
b) todistaa sen olevan parempaa
c) olla varma siitä, ettet tee vahinkoa millekään osalle tuolla valinnalla (tiivisteet, laakerit, hammaspyörät)

Sehän on sinänsä ihan samantekevää, mitä kukakin omaan mopoonsa laittaa, vaikka delvaccia, mutta kun joku öljy on hyväksi ja toimivaksi testattu, niin kyllä se oudoksuttaa, että käyttäjän pitää alkaa puoskaroimaan itse tietämättä mitä tekee ja ihan vain siksi, että voisi laittaa jotakin muuta kuin varmasti toimivaa öljyä.

No, eihän noissa öljyissä ehkä todellisuudessa niin suuria eroja ole, että niitä meidän olosuhteissa normaaliajossa huomaisi. Jokainen tehköön niin kuin sydämessään hyväksi toteaa. Mutta aina on riskinä se, että tekee vain karhunpalveluksen itselleen.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #5 : 18.10.09 - klo:15:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
Lainaus käyttäjältä: "mp71"

Samoten, jos jonkunkaan verta on peräongelmia ollu noissa malleissa niin en usko haittavan, jos öljy on alkuperäistä parempaa. Toki mullei oo haisuakaan, mikä sielä perässä on hajonnu silloin ku on hajonnu.

No, tehdas kyllä testaa öljyt ääriolosuhteissa toimiviksi. Heillä on kuitenkin taatusti pasras tietous hammaspyörien käyntilämpötiloista, viskositeetin vaikutuksesta, pintapaineen kestävyydestä ja öljykalvonrepeämisrajanopeudesta ym. Eli tehtaalla insinöörit hakevat systemaattisesti juuri tuossa konstruktiossa hyvin toimivan öljyn. Sitten kun joku tavallinen tallaaja tulee sanomaan, että "laitan parempaa öljyä" niin herää kysymys, että millä ihmeen perusteella hän voi

a) päätellä sen olevan parempaa
b) todistaa sen olevan parempaa
c) olla varma siitä, ettet tee vahinkoa millekään osalle tuolla valinnalla (tiivisteet, laakerit, hammaspyörät)

Sehän on sinänsä ihan samantekevää, mitä kukakin omaan mopoonsa laittaa, vaikka delvaccia, mutta kun joku öljy on hyväksi ja toimivaksi testattu, niin kyllä se oudoksuttaa, että käyttäjän pitää alkaa puoskaroimaan itse tietämättä mitä tekee ja ihan vain siksi, että voisi laittaa jotakin muuta kuin varmasti toimivaa öljyä.

No, eihän noissa öljyissä ehkä todellisuudessa niin suuria eroja ole, että niitä meidän olosuhteissa normaaliajossa huomaisi. Jokainen tehköön niin kuin sydämessään hyväksi toteaa. Mutta aina on riskinä se, että tekee vain karhunpalveluksen itselleen.

t. Repa
En minäkään uskonut, ennen kuin kokeilin,  laitoin  perään vain yhtähyvää öljyä, mitä tehdas suosittelee ( E..O:n vastaavaa), lopputulos, matka keskeytyi,  perä sisältä kuin "savusauna". Mitään  ei suoranaisesti mennyt rikki , mutta joku siellä ahdisti , olisiko ollut kyse "öljykalvonrajarepeämisnopeudesta".  Uusin kaikki laakerit ja tiivisteet, sekä laitoin "Gastrol:it" sisään. (Pyörä K1200GT -06)

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #6 : 18.10.09 - klo:15:42 »
Se Castrolin SAF-XO on 75W-90 viskositeetin omaavaa API-GL-5 luokan synteettistä vetopyörästö-öljyä.
Täysin vastaava löytyy esm. Mobil 1 SHC 75W-90 API-GL-5,jolla olen itse ajellut,syystä että paikallinen tarvikekauppias myy ko. merkkiä.Näistä ns. "ihmeaineista" ei ole kokemusta,eikä varmaan tulekaan.
Työn puolesta on joskus tehty kalliitakin korjauksia esim. voimansiirron monilevykytkimiin ja öljyssä pyöriviin monilevyjarruihin,kun asiakas on "kokeillut" näitä kitkanpoistoaineita hiukka väärään paikkaan.Näissä tapauksissa laskutusosoite on ollut hyvinkin selvä,vaikka olisikin ollut takuunalainen kone.Tää nyt oli tällainen esimerkki,eikä varsinaisesti kuulu tänne.
PS.näissä öljykeskusteluissa ei paranisi mainita tuota D-sanaa.Lähtee pian homma käsistä.  angst
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:59 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #7 : 18.10.09 - klo:16:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Se Castrolin SAF-XO on 75W-90 viskositeetin omaavaa API-GL-5 luokan synteettistä vetopyörästö-öljyä.
Täysin vastaava löytyy esm. Mobil 1 SHC 75W-90 API-GL-5,jolla olen itse ajellut,syystä että paikallinen tarvikekauppias myy ko. merkkiä.Näistä ns. "ihmeaineista" ei ole kokemusta,eikä varmaan tulekaan.

Näin varmaankin käytännössä. Ei noissa öljyissä suuria eroja pitäisi olla. Se, että luokitus on sama ei vielä takaa samoja ominaisuuksia vaan tietyt minimiominaisuudet. Jotka saattavat olla jopa paremmat jossakin muussa kuin tehtaan suosittelemassa öljyssä.

Noista ihmeaineista sen verran, että niitähän käytetään kilpakoneissa, kiihdytyslaitteissa ym. kitkan pienentäjinä. Uskon itse niiden vaikutukseen, joskin vaikutus lienee suhteellisen pieni ja merkitsee jotakin ehkä vain noissa ääriolosuhteissa.

Kun itse katson tuonne koneen sisään, niin kyllä kaikki liikkuvat osat BMW:n koneessakin on jonkin käsittelyn läpikäynyt. Eka tietysti voisi ottaa kantaa siihen, että hänhän sinne ne aineet on kaatanyt, mutta kun ostin uuden imunokan, niin oli sekin käsittelyn pintaansa saanut. Eli oletettavasti tehdaskin käyttää jo jotakin aineita kitkan minimoimiseksi. Onko vetopyörästö sitten käsitelty? Ne, minä en ainakaan tiedä, mutta en yllättyisi jos sekin olisi optimoitu kitkojen osalta jo tehtaalta lähtiessään.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #8 : 18.10.09 - klo:19:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Se Castrolin SAF-XO on 75W-90 viskositeetin omaavaa API-GL-5 luokan synteettistä vetopyörästö-öljyä.

Tuotahan tietoa minä hain ja EMCllä ei sillä hetkellä ollu sitä tarjolla eikä myös Motonetilla. Castrolin peräölyä ei ollu EMCllä hyllyssö ollenkaan, vaikka onkin Bemarin merkkihuolto. Castrolin peräöljyt on tunnetusti aika hyvää tavaraa esim. turvesuolla traktoreissa. Joissain ei pysyny perät kasassa, kuin Castrilin ölpillä. Voihan olla, että ne ylittää luokitukset enemmän kuin jotkut muut merkit ainakin peräöljyjen osalta.

Niin ylittää Redlinetkin (huomaa jos lukee tutkimustuloksia - on vaan ehkä hieman arvokasta tavaraa, jolla ei paljoa oo merkitystä ku litran purkin ostaa). Ei nuo perät mitään rakettitiedettä ole eli jos ölykalvo vaan kestää tarpeeksi hampaiden välissä ja laakerien voitelu pelaa niin pitäs toimia. Liika molybdeeni voi tietty aiheuttaa noeasti pyörivissä laakereissa ongelmia. Nuo esteripohjaiset (esmes just tuo Redline ja Motul) öljyt taas auttaa vähentämään ölyvuotoja, ku ne ennemminki turvottaa stefoja kun taas normi synteettinen (polymeeripohjainen) öljy ennemminki kutistaa ja siten voi altistaa öljyvuodoille etenki vanhemmemmassa kalustossa.

Tosin, jos turbotetussa Bemussa kestää perä normi peräöljyllä ei luulis ongelmia tulevan helposti vakiollakaan jos ei oo joku tekovika perässä.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #9 : 30.10.09 - klo:10:02 »
Castrolin SAF-XO on 75W-90 suositteli myös BMW-asentaja, jolle äsken soitin.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #10 : 30.10.09 - klo:19:30 »
Lainaus käyttäjältä: "j@ck"
Castrolin SAF-XO on 75W-90 suositteli myös BMW-asentaja, jolle äsken soitin.

Eipä ne merkkihuollon miehet voi paljon muuta kuin tehtaan suositusta noudattaa. Tuota minäkin olen käyttänyt. Miksi vaihtaa hyväksi todettu öljy muuksi?

t. repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #11 : 30.10.09 - klo:21:01 »
Lainaus käyttäjältä: Repa
Lainaus käyttäjältä: j@ck
Castrolin SAF-XO on 75W-90 suositteli myös BMW-asentaja, jolle äsken soitin.

Eipä ne merkkihuollon miehet voi paljon muuta kuin tehtaan suositusta noudattaa. Tuota minäkin olen käyttänyt. Miksi vaihtaa hyväksi todettu öljy muuksi?

t. repa
Joo,kyllä se valmistaja varmasti tietää,mitä suosittelee.Eipä kai ne muunkaan merkkiset öljyt paikkoja särje,kunhan pysytään tunnettujen valmistajien tuotteissa.Hinnallahan ei näillä tilavuuksilla paljoa merkitystä ole.Litran pullostahan vaihtaa perävälityksen öljyn 5 kertaa.  hesse_ok
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:59 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #12 : 31.10.09 - klo:10:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
Lainaus käyttäjältä: "j@ck"
Castrolin SAF-XO on 75W-90 suositteli myös BMW-asentaja, jolle äsken soitin.

Eipä ne merkkihuollon miehet voi paljon muuta kuin tehtaan suositusta noudattaa. Tuota minäkin olen käyttänyt. Miksi vaihtaa hyväksi todettu öljy muuksi?

t. repa
Joo,kyllä se valmistaja varmasti tietää,mitä suosittelee.Eipä kai ne muunkaan merkkiset öljyt paikkoja särje,kunhan pysytään tunnettujen valmistajien tuotteissa.Hinnallahan ei näillä tilavuuksilla paljoa merkitystä ole.

Olen samaa mieltä. Eiköhän ne kaikkien tunnetuimpien valmistajien öljyt suhtkoht samanlaisia ole.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Kartsa

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 141
  • R 1200 GS Rallye
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #13 : 31.10.09 - klo:19:05 »
Öljyt ovat melko mielenkiintoinen asia. FJR:n peräöljyissä oli semmoinen nyanssi, että kun purkin avasi, niin sitä ei voinut säilyttää, eli useampi vaihto ei onnistunut muuta kuin samalla kertaa, näin kertoi huolto. En muuten uskonut, vaan korjautin laskun siltä osin; eihän se minun vika ollut, jos öljy ei kestä aukinaisena oloa.
Moottoriöljyissä taasen toisilla vaihdelaatikko toimii paremmin, toisilla taas huonommin, vaikka samat stanut täyttää. Uskomaton ero siinä, miten vaihdelaatikko toimii. Peräöljyissä tätä eroa on vaikeampi huomata.

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: K1200S peräöljy
« Vastaus #14 : 01.11.09 - klo:18:33 »
Lainaus käyttäjältä: Kartsa
Öljyt ovat melko mielenkiintoinen asia. FJR:n peräöljyissä oli semmoinen nyanssi, että kun purkin avasi, niin sitä ei voinut säilyttää, eli useampi vaihto ei onnistunut muuta kuin samalla kertaa, näin kertoi huolto. En muuten uskonut, vaan korjautin laskun siltä osin; eihän se minun vika ollut, jos öljy ei kestä aukinaisena oloa.
Moottoriöljyissä taasen toisilla vaihdelaatikko toimii paremmin, toisilla taas huonommin, vaikka samat stanut täyttää. Uskomaton ero siinä, miten vaihdelaatikko toimii. Peräöljyissä tätä eroa on vaikeampi huomata.

Joo,kaipa se vaihteiston toiminta juontaa sieltä kytkimestä ja siitä miten se irroittaa.Mulla sattui tuossa kesällä,kun tein huoltoa kaverin pyörään,öljyt,suodattimet ym.Innostuin sitten vielä vaihtamaan kytkinnesteet,koska vanha neste oli aika puuroa.Palauteraportissa kaveri kehui,että nyt löytyi oikea öljy moottoriin,kun vaihteetkin toimii kuin unelma.Vikahan oli siinä kytkinnesteessä joka ei varmasti virtaillut niissä pienissä kanavissa suunnitellusti.Sama vaikutus vaijerin säädöllä ja kahvan liikematkalla.
Tietysti sopimaton öljykin saattaa liimata kytkinlevyt toisiinsa.  hesse_cool
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:59 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal