Kirjoittaja Aihe: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen  (Luettu 31009 kertaa)

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« : 22.09.13 - klo:22:57 »
Tervehdys,
Olen onnelinen k1200r:n uusi omistaja :) On vielä ensipyörä joten tuplailo!

Ostin pyörän Vaasan Käyttöautosta ja sovittiin että saan siihen 30tkm huollon sekä korjaukset kauppahintaan.

Pyörässä nimittäin kuuluu selkeä "rallatus" tyhjäkäynnillä, ilmeisesti ketjukiristäjä ongelma? Onko jotain muita "tyyppivikoja" joita voin tutkia tai pyytää huoltoa tutkimaan?

Vuosimalli 2007 ja ajettu 28tkm, eli ei kai siellä nyt ihan hirveästi pitäisi löytyä vikaa...soitan kyllä huomenna vielä edelliselle omistajalle ja kyselen pyörän tarkempaa historiaa.

Mutta kaikki vinkit ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan, aloittava motoristi kun olen ????

Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 22.09.13 - klo:23:44 kirjoittanut xnikula »
BMW laatua ????

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #1 : 23.09.13 - klo:07:24 »
Rallatusta on monenlaista. hesse_biggrin

Ketjunkiristysongelma on esiintynyt startatessa ekoilla sekunneilla.
(toivottavasti ei ole ketju mikä rallattaa tyhjäkäynnillä startin jälkeenkin, oireilee äkkiä aika isosti)
Toinen vastaava on kytkimestä kuuluva ääni joka häviää kun kytkimen vetää pohjaan.

Molemmista on aika kattavasti juttua foorumilla.
Kiristimen voit saada good willinä, kytkin maksanee jonkun verran joskaan ei ole kuin ärsyttävä ominaisuus.
Jos kytkimen kanssa joutuu puuhaamaan niin kannattaa selvittää vaihtoehdot ennenkuin alkaa remonttiin.

Onnea uudelle ja ekalle mopolle, tervetuloa!
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #2 : 23.09.13 - klo:07:42 »
Täältähän minä noita rallatus ongelmia ole lukenutkin :) Todella hyvä foorumi aloittelijalle, löytyy hyvää tietoa.

Pitääpä mainita tuosta ketjunkiristäjä ja kytkinongelmasta huoltoon, vaikka tod näk tietävät jo asiasta.

Kuuluuko nuo muutenkin 30tkm tarkastukseen?
BMW laatua ????

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #3 : 23.09.13 - klo:09:12 »
En tiedä kuuluuko tarkastukseen mutta pistä kone käyntiin kytkin aktivoituna.
Rallattaako pari sekuntia ja hiljenee? => Kiristin
Alkaako "rämistä" kun kytkimen vapauttaa ja vaihde vapaalla? => Kytkinkori on löysä.

Uudenmallisen ketjunkiristimen kyllä huomaa katsomallakin.
Nokkaketjumeininkiä
Vanha on huomattavasti matalampi design.

There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #4 : 23.09.13 - klo:19:59 »
Kiitos vastauksesta. Kokeilin asia ja kyllä se rupeaa "rämisemään" kun päästää kytkimen ja vaihde vapaalla...eli kytkin ongelmia...

Noh, keskiviikkona tehdään 30tkm huolto ja samalla huoltomies katsoo tuon äänen aiheuttajan ja korjaa vian. Näin sovittiin kauppoja tehdessä, eli ei lisäkustannuksia minulle vaikka menisi koko kytkin vaihtoon...

Mielenkiinnolla odotan huoltomiehen raporttia.

Yksi uusi asia: kun pyörä tekee käynnistystarkistusta, näytöllä ei näy mitään varoitusvaloja vaan lukee CHECK! Ja tämän jälkeen ASB valo jää välkkymään...sammuu kyllä heti kun lähtee liikkeelle ja jarrut pelaa ok.

Käyttöohjeessa vain luki että tuossa näytössä pitäisi näkyä kaikki "vikavalot" vuorotellen tarkistuksen aikana...eikä mistään CHECK tekstistä ole missään mainintaa. Vika?

Lisäksi tyhjäkäynti seilaa 1000-1200 välillä, vika vai ominaisuus?

Kiitos vastauksista!
BMW laatua ????

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #5 : 23.09.13 - klo:20:03 »
Moi. Jos moottorin lämpö normaali, on tämä seilaaminen vika.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #6 : 23.09.13 - klo:21:10 »
Näin sovittiin kauppoja tehdessä, eli ei lisäkustannuksia minulle vaikka menisi koko kytkin vaihtoon...

Jaha, sitten ei muuta kuin katselemaan kytkimiä/koreja.
Hitaalla taidettiin vaihtaa K13-sarjalaisen kytkimeen ja hyvin se vissiin pelittää pikkusessakin. bowdown
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #7 : 23.09.13 - klo:21:38 »
Enpä taida itse katsella kytkimiä tai koreja, saa Vaihtoauton BMW-huolto katsella uudet :)
Pitää tuota tyhjäkäyntiä vielä seurata...viimeksi kone oli kyllä käynyt vasta 5min...huomenna voisi pienen lenkin tehdä töiden jälkeen ja sitten katsoa tilanne.

Ilmoittelen mitä tulevaisuudessa tapahtuu...

Kiitos vastanneille!

BMW laatua ????

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #8 : 24.09.13 - klo:09:09 »
Hidas kommentoi, vähän hitaasti tietysti. Aiemmat diagnoosit ovat varsin osuvia. Omaan K12 Sporttiin laitettiin tosiaan rohinan ja nypytyksen vuoksi K13 kytkin ajokilometreillä 20-30tkm, ei nyt muista tarkemmin. Se ei ole ääntä pitänyt vielä 63tkm mennessä ja muutenkin on ok. Nokkaketjun rallatus käynnistyksessä on myös fiksattu. Ensin uusi kiristin ja sitten 60tkm huollossa laitettiin ketju, laahaimet ja ylempi ratas uusiksi varuilta, kuin myös asennettiin ylihyppäyssuoja alemman rattaan ympärille. Poistetut osat näyttivät kyllä hyväkuntoisilta.

Tyhjäkäynnin vaihtelu on myös tuttua ja osin siitä johtuen kytkimen räminä kuuluikin, kun kierrokset aaltoilivat välillä liian alhaalla. Jostain syystä omassa pyörässä aiemmin esiintynyttä tyhjäkäynnin vaihtelua, tai paremminkin juuri aaltoilua, ei ole esiintynyt aikoihin, poislukien TPS-anturin häiriköinnin aikana, joka korjattu. Ei se tyhjäkäynti silti mikään vakioitu ole, eli joskus on matalampi ja joskus korkeampi, mutta ei seilaa. Ja kaasun antamisen jälkeen ottaa usein tovin kunnes asettuu kulloiseenkin tasoonsa, välillä 1150-1300.

Kun noita pyöriä kuuntelee, kokoontumisissa ja tapahtumissa joissa niitä on paljon, niin aika erilaisilla nuoteilla ne toimivat. Tarkoitan siis käyntitapaa tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla. Uskaltaisin väittää, että TPS-antureita pitäisi vaihtaa melko moneen pyörään, niin asettuisi ne kuuluisat nykimisetkin pikkukierroksilla. Omassakin oli varmaan aivan alusta saakka pientä häiriköintiä, joka näkyi suurempana kulutuksena (aina >6L) ja myös epätasaisena tyhjäkäyntinä ajoittain. Vasta sitten kun ongelma paheni kunnon rykimiseksi (pienillä kaasuasennoilla) sammahteluineen ja sen sai testerissä kerran mitattua (kaasuasento 100% tyhjäkäynnillä!), alkoivat palaset loksahdella. Jos ECU saa väärän kaasuasennon, se laittaa väärän seoksen, myös tyhjäkäynnille, riippuen virheen esiintymistavasta. Ja tyhjäkäynnillä sen pitäisi avata lisäksi erillinen ilmansaanti(venttiili), vaan ei välttämättä avaa aina normaalisti jos kaasuasennoksi tulkitaan yli 0%.

Bemarin koneen toimintaa kannattaa arvioida yleensäkin vasta kun lämmöt ovat ylhäällä. Ennen sitä moottorinohjaus on 'eri kartalla'. Tavallisesti normaali lämpö saavutetaan 3-5min käytön jälkeen.

Nuo tsekkikuviot vaikuttaa aivan normaaleilta.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #9 : 24.09.13 - klo:19:42 »
Moi. Minäkin voin hämmentää.
-Joutokäynti (vaihde vapaalla) ei tarvitse kyseistä sensoria.
-Joutokäynti (vaihde päällä) tarvitsee sensori tiedon.
-Joutokäyntiä ohjataa joutokäynnin hallintalaitteella (K13 laite parempi kuin K12 hallintalaite) Kuten edellisessä kirjoituksessa kerrottii venttiili päästää kaasuläppien ohi ilmaa imusarjaa.

Kulutus normaalia suurempi.
Käynnistymiseen ei sensori vaikuta.
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:22:27 kirjoittanut 1234 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #10 : 24.09.13 - klo:21:00 »
Mistä sensorista puhut, TPS:kö?

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #11 : 24.09.13 - klo:21:18 »
Moi. Kaasuläpän asentoanturi

Poissa xnikula

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K 1200 R 2007 Keltainen
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #12 : 24.09.13 - klo:21:31 »
Tänään testiä: ajoin 20km ja kuuntelin konetta vapalla, kytkin pohjassa. Ei rallatusta mutta epätasainen käynti...1000-1200.

Sitten vapaalla ja kytkin vapaalla. Noin viiden sekunnin välein kuuluu rallatus ja sama epätasainen käynti.

Tuo epätasainen käynti toistui kaavalla: 1100 noin 3sek, tippuu 1000 1sek ja sitten nostaa 1200 1 sek, josta takaisin tiputtelee 1100. En ottanut sekunttikellolla aikaa mutta noin suurinpiirtein.. Ja tuo toistui koko ajan...eli koneen äänestä kuulee selvästi ettei käy tasaisen nätisti..

Huomenna huoltomies toivottavasti löytää ja korjaa viat..

BMW laatua ????

Poissa mara h

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 224
  • K 1200S MV Agusta F4R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #13 : 25.09.13 - klo:06:00 »
Nuo nyt sinänsä ei ole kun esteettisiä haittoja,jos nyt kunnolla sitäkään 03Biker

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
« Vastaus #14 : 25.09.13 - klo:08:50 »
2005-2007-malleissa on ollut milloin mitäkin ihmeellistä, kyllä tuo ainakin avata kannattaa, jos korvaan sattuu niin korjata.
(kieltämättä pirun ärsyttävä muuten hienossa pyörässä, laskee testoja vaikka niitä alunperin onkin yliannostettu hesse_biggrin)
Kytkimen räminä on osittain ihan tehtaan myöntämä korjattava ominaisuus.
Suomessa ei maahantuoja ole tuota ottanut recallin arvoiseksi.

Nokkaketjun kiristin on syytä vaihtaa mikäli ei ole vaihdettu, samoin takaiskarin alalinkku syytä tarkistaa.
Takaiskarin tarkastus/vaihto kutsu

Hyvä siitä tulee!
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
tänään kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal