Kirjoittaja Aihe: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)  (Luettu 14251 kertaa)

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #30 : 08.05.10 - klo:08:04 »
No nyt on uusi kiristin asennettu paikalleen. Hyvin oli tilaa pienelle räikkäavaimelle otta vanha kiristin pois. Uuden asentaminen olikin hiukan ahtaampaa.

Kyllähän niin vanhan ja uudenkin kiristimen tappi  on teleskooppityyppinen jonka sisällä on jousi. Ja ovat identtiset ulkomittojen puolesta. Jousivoimakin tuntui kutakuinkin samalta. Eli uusi tappi tulee ilmeisesti tuon öljysäiliön O-rengasliittimen tiivistemitoituksen vuoksi kiristimen mukana.

Starttaus asennuksen jälkeen oli kammottavaa kuunneltavaa.  Piti sammuttaa kone ja miettiä onko koneesta jotakin rikki. Piti aika pahaa ääntä. Ja aika pitkään. Hiljeni kyllä hetken kuluttua. Taisi johtua osittain siitäkin, että vaihdoin öljyt ja suodattimen samalla. Eli meni hetken aikaa ennen kuin kiristimelle tuli öljyä.

t. Repa


Ilman  suodattimen ja öljynvaihtoakin teki saman, piti sammuttaa, ja miettiä, että menikö kaikki oikein.  Nyt n. 6000km:n aikana ei ole "särähdellyt" enää käynnistyksissä.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #31 : 16.05.10 - klo:20:59 »
Kone piti aivan kauheaa rällätystä alle 3000 kierroksen.
Ajelin tässä nämä muutamat päivät ja ihmettelin mikä on vikana.
Ei kehdannut edes parkkiin ajaa, kun kone pitää tuollaista meteliä.

3000 kierrosta kelloon ja kone hiljeni.

Ainoat hommat jotka olen tehnyt koneelle: nokkaketjun kiristimen vaihto ja öljyn vaihto.

No, otinpa nokkaketjun kiristimen irti. Säiliö pois ja öljyähän sieltä tuli. Vaikuttaa siltä, että on toiminut. Tarkistin vielä, että ei ole mitään tiettyä asentoa johon se pitäisi laittaa. Sehän käy kahteen asentoon. No vedin varmuuden vuoksi jousen ja tapin pois. Panin osat takaisin paikoilleen. Kiersin öljysäiliötä 180 astetta edellisestä asennusasennosta. Ja ruuvasin kiinni.

Ja nyt kone kehrää kuin kissa. No, vähän isompi sellainen.

Olisikohan tuon öljysäiliön kaula jumittanut kiristimen tapin niin, ettei se liikkunut aiemmin tarpeeksi? Ei tuossa kyllä mitään tiettyä asentoa itäisi olla.

Toimii nyt kuitenkin.

t. repa

Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Olli

  • Sport sr.
  • *
  • Viestejä: 103
  • R1200GS -12
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #32 : 17.05.10 - klo:17:36 »
Tuntuu sieltä käynnistäessä hieman särähtävän ja joskus hiljalleen rallattelee ketju.
Ei ole kuulemma tarvinnut noita huollon mukaan ennen vaihdella  knuppel2
Huomenna selviää lisää. Ei taida mennä enää mitenkään takuuna vaikka valmistusvika olisikin.
Eikä huollossa tietenkään ole hyllyssä tarvittavaa palikkaa tilaamatta.
Pitänee ostaa se Akran putki  hali_peukku
Taidan pistäytyä Välimerellä.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #33 : 17.05.10 - klo:18:46 »
Mun 2006 Ässään vaihdettiin kiristin viime syksynä.
Osa ei kuulemma ollut takuissa mutta Heino teki siitä Good Will pyynnön BMW:lle ja se kulut oli sillä selvät.
Asennuksesta ne otti muutaman kympin.

Kyllä toi on selkee vika, riippunee huoltopajasta kuinka hanakasti ottavat takuu/good will asioihin otetta.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #34 : 18.05.10 - klo:12:33 »
Pikkasen särähtää (joskus) vaikka uuden mallin kiristin vakiona onkin. Kysäisin Heinon asentajalta ja hän sanoi, ettei voi, eikä tarvitse tehdä mitään.
Sanoi myös jotenkin siihen malliin, ettei vanhemmissa riitä pelkän kiristimen vaihto, vaan myös ketju pitäisi uusia (ja olikohan muutakin..) Enpä ole tällaisesta aiemmin kuullut, enkä kirjoittelua nähnyt. Mitenhän asian laita oikein on..?

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #35 : 18.05.10 - klo:13:44 »
Pikkasen särähtää (joskus) vaikka uuden mallin kiristin vakiona onkin. Kysäisin Heinon asentajalta ja hän sanoi, ettei voi, eikä tarvitse tehdä mitään.
Sanoi myös jotenkin siihen malliin, ettei vanhemmissa riitä pelkän kiristimen vaihto, vaan myös ketju pitäisi uusia (ja olikohan muutakin..) Enpä ole tällaisesta aiemmin kuullut, enkä kirjoittelua nähnyt. Mitenhän asian laita oikein on..?


Jossakin olen kuullut suosituksen, että yloi 30 tkm ajettuun mopoon kannattaisi vihtaa ketju kiristimen vaihdon yhteydessä. Muuta vaihdettavaa ei käytännössä ole.
Itse en näe siihen mitään syytä, koska tuota särähtelyäkään ei ole kovin montaa tuhatta kilometriä kuulunut.
Vaikka mittarissa on n. 40.000 km.

Jos haluat tuonb hiljaiseksi ei sille muuta voi tehdä kuin vaihtaa ketjun ja tarkistaa auttaako tuo sama hokkus pokkus temppu, jonka tein omalleni kiertämällä öljysäiliötä.
Ketjunvaihto vain onkin suuremman luokan operaatio. Vastaa 30.000 km huoltoa töiden puolesta. Eli jäähdytysjärjestelmän purku on edessä.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa macceS

  • Sport sr.
  • *
  • Viestejä: 123
  • BMW K1300S -14 (30th edition)
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #36 : 19.05.10 - klo:09:15 »
Ja lisää aiheeseen:
Omaani vaihdettiin takuuseen viimeviikolla Biketeamissa tuo kiristäjä, sekä myös nokkaketjut ja rattaat(?).
Siihen loppui kylmäkäynnistyspärinä!



Samasta aiheesta lisää täällä:   http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=112.0

Samaa rallatusta on niin K12S ja K12R -koneissa, ja myös uudemmissa kuin 2006 malleissa...
macceS

www.mkkv.fi
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio

"Four wheels to move your body, two wheels to move your soul!"

ex. BMW K1300S (2012)
ex. Triumph Trophy SE
ex. BMW K1200R Sport (2008)
ex. Honda ST1300
ex. Ducati M695
ex. Suzuki M800

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #37 : 04.10.11 - klo:14:23 »
Soitin äsken maahantuojalle kylmäkäynnistyspärinästä. Neuvoivat ottamaan yhteyttä Good Will pyynnön merkeissä merkkihuoltoon. Soitin Vantaan Bike teamin huoltoon, jonka huoltomies otti tiedot ylös ja lupasi tehdä Saksaan Good Will pyynnön K1300s 09 nokkaketjun kiristäjästä. Pyörällä on ajettu 24500 km.
Aikaisemmin kyselin asiaa Espoon Heinolta kopio sähköpostista:
Moi
Rekisterinumeron perusteella pyörä on rekisteröity 25.3.2009. Pyörässä on 2 v tehdastakuu ja tuo aika on jo mennyt umpeen.
Kiristäjän rakenne on sellainen, että kiristys tapahtuu öljynpaineella. Jos pyörä seisoo pari päivää jolloin kiristimestä on öljyt valunut pois on normaalia, että pienen hetken ajan kuuluu pärähdys.


Eli jos pärinää esiintyy, kannattaa lähestyä huoltoa Good Will pyynnöllä, jos takuu ei ole enää voimassa.
Nyt vaan jään jännäämään meneekö Good Will pyyntö läpi.
Bin laden

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #38 : 04.10.11 - klo:15:07 »
Nimenomaan goodwillin piikkiin meni omaan 03/2007 käyttöönotettuun viime kesänä. Ja meni kytkimen vaihtokin samalla. Käsittääkseni 05/06-mallien kanssa on ollut heikompaa.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #39 : 06.10.11 - klo:18:42 »
Vaihdatin kiristäjän 60 tkm:n huollossa taannoin EMC:llä. Pyörä on -05 K1200S. Veloittivat vaihdosta kiristäjän hinnan - olikohan 148 Euroa.

Nyt jos pyörä on seissyt useamman päivän kuuluu noin sekunnin särähdys käynnistettäessä aiemman muutaman sekunnin rällätyksen sijaan.
« Viimeksi muokattu: 06.10.11 - klo:18:50 kirjoittanut mp71 »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #40 : 06.10.11 - klo:19:59 »
Nyt jos pyörä on seissyt useamman päivän kuuluu noin sekunnin särähdys käynnistettäessä aiemman muutaman sekunnin rällätyksen sijaan.

Mulla ei Ässä kyllä säristele.
Onko nokkaketju vaihdettu milloin vai originaali edelleen paikallaan?
Mun mopoon vaihdettiin juurikin 30tkm huollossa uusi nokkaketju, ne on venyneet yllättävän nopeasti.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #41 : 06.10.11 - klo:20:11 »
Tuli aikanaan kirjoiteltua tuonne Nokkaketju -threadiin: Menee itselläkin kiristin vaihtoon, pitää ajoittain ääntä. Kiitos Heinolle (Lahti), ei maksa mitään vaikka pyörä jo 4 v vanha, itse vaihtelen. Tuollainen ohje löytyi netin syövereistä, eli tuossa jalustalaipassa on "kolo" joka pitäisi osoittaa sisäänpäin.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #42 : 07.10.11 - klo:12:16 »
Nyt jos pyörä on seissyt useamman päivän kuuluu noin sekunnin särähdys käynnistettäessä aiemman muutaman sekunnin rällätyksen sijaan.

Mulla ei Ässä kyllä säristele.
Onko nokkaketju vaihdettu milloin vai originaali edelleen paikallaan?
Mun mopoon vaihdettiin juurikin 30tkm huollossa uusi nokkaketju, ne on venyneet yllättävän nopeasti.

Alkuperäinen ketju siellä pyörii. Hiljainen se nyt minun mielestä on joka tapauksessa verrattuna aiempaan rällätykseen (joka ei sekään kovin paha ollut). Parin päivän seisotuksen jälkeen starttauksen jälkeen ei kuulu ylimääräisiä ääniä, mutta jos vaikka viikon on ajamatta kuuluu pieni ääni (just sen vajaan sekunnin). Aiemmin kuului aina rällätystä useamman sekunnin käynnistyksen jälkeen. Ehkä ketjunkin vois vaihtaa tai vaihdattaa.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #43 : 30.11.11 - klo:01:04 »
Ketjun venymiseen en usko ennen 200000 km:n.         
« Viimeksi muokattu: 26.12.11 - klo:17:15 kirjoittanut 1234 »

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
« Vastaus #44 : 30.11.11 - klo:08:43 »
Insinööreille kerron nokkaketjusta ja tasaimesta. Epäilen että nokkaketju ei veny niin paljon että pitää vaihtaa. Jos tapahtuisi venymistä tapahtuisi jakomuutos ketjussa aiheuttaisi sopimattomuuden rattaisiin tai ketjupyöriin.
Ketjun hakkaaminen käynnistäessä johtuu korkeista nokista sekä vahvoista venttiilinjousista sekä öljyttömästä ketjuntasaimesta. Tasaimen öljytön tyhjäliike rajoitetaan tasaimessa olevalla jousella (jousi puristuu täysin kasaa). Ihmetystä herättänyt tasaimen purkki on pelkkä ilmasäiliö, ennen öljykanavasta tullut ilma kiersi tasaimen (ei toiminut), nyt ilma menee purkkiin eikä tasaimeen. Tasain poistaa ketjun tyhjänliikkeen. Ketjun venymiseen en usko ennen 200000 km:n.         


Ketjun rikkoutumiseen ei tarvitä kovin pitkää venymistä kunnes se ottaa alapäässä olevaan suojukseen kiinni ja alkaa kolisemaan käydessä, tuohon riittää joitan sadasosamillejä per lenkki.
Alkuperäisessä kiristäjässä ei ole ÖLJYsäiliötä, toivottavasti kellään ei kierrä öljykanavassa ilmaa! Alkuperäinen kiristin kiristää ketjun vasta koneen öljyn paineen noustessa. Uudessa kiristäjässä on takaiskuventtilillä varustettu öljysäiliö jossa paine pysyy vaikka kone on sammutettu.
I

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal