Kirjoittaja Aihe: Bensapumpun liitin  (Luettu 14562 kertaa)

Poissa Jami-75

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 64
  • R1200GS
Bensapumpun liitin
« : 16.06.12 - klo:18:22 »
Joo, hyvin meni Saksan reissu, Bemari ei hajonnut kuin yhden kerran hali_peukku
Alkumatkalla Ruotsin motarilla bensapumpun muoviliitin halkes. Mikä lie syy, tärinästä vaan kai. Kiva kun vauhtia sellaset 140km/h ja huomaat että vasen polvi alkaa kastua.... Onneks ei syttynyt palamaan, olisin varmaan palanut kans.
Koko päivä siinä sitten osaa metsästeltiin, Tukholmaan asti jouduttiiin ajamaan takaspäin(n.130km).
Kyllä reissaaminen on hauskaa ajelu
Liitteenä pari kuvaa.
« Viimeksi muokattu: 16.06.12 - klo:18:37 kirjoittanut Jami-75 »
BMW R1200 GS -06
Fordson Major -58

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #1 : 19.06.12 - klo:14:25 »
Hyvä ettei hullummin käynyt. Et ole ensimmäinen kenelle tulee ongelmia tuon liittimen kanssa. Pikaliittimet ovat erinomainen keksintö, mutta ei niihin vikoja saisi tulla.

Mopon elektroniikka haistelee painetta polttoaineputkessa ja jos liitin vuotaa, niin paineen pitäisi laskea. Ja elektroniikan pitäisi sammuttaa mopo ettei satu enempää haaveria. Näin minun ymmärtääkseni.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Jami-75

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 64
  • R1200GS
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #2 : 19.06.12 - klo:19:21 »
Hyvä ettei hullummin käynyt. Et ole ensimmäinen kenelle tulee ongelmia tuon liittimen kanssa. Pikaliittimet ovat erinomainen keksintö, mutta ei niihin vikoja saisi tulla.

Mopon elektroniikka haistelee painetta polttoaineputkessa ja jos liitin vuotaa, niin paineen pitäisi laskea. Ja elektroniikan pitäisi sammuttaa mopo ettei satu enempää haaveria. Näin minun ymmärtääkseni.
No tässä tapauksessa ei elektroniikka toiminut jos sellainen on. Liittimessä oli tosin alkuun vain pieni halkeama (toisin kuin kuvassa jossa liitin on jo saanut vähän "runtua" hesse_wink2), voisko olla niin ettei paine ole laskenut tarpeeksi elektroniikan reagoimiseen? Luulis silti sen jo ihan pienestäkin reagoivan mikäli tälläinen turvallisuussysteemi on tehty.
BMW R1200 GS -06
Fordson Major -58

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #3 : 19.06.12 - klo:19:59 »
Hyvä ettei hullummin käynyt. Et ole ensimmäinen kenelle tulee ongelmia tuon liittimen kanssa. Pikaliittimet ovat erinomainen keksintö, mutta ei niihin vikoja saisi tulla.

Mopon elektroniikka haistelee painetta polttoaineputkessa ja jos liitin vuotaa, niin paineen pitäisi laskea. Ja elektroniikan pitäisi sammuttaa mopo ettei satu enempää haaveria. Näin minun ymmärtääkseni.

A: Tietääkö kukaan metallisten pikaliittimien myyjää? Mieluummin kohtuu hintaan. Ja bensaa kestävillä O-renkailla varustettuna. Bensa ja "kumi" tuntuu olevan digitaaliaikana kohtalainen haaste.

B: Mistä / miten elektrononiniikka sitä polttoaineen painetta mittaa?
Quot homines, tot sententiae.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #4 : 20.06.12 - klo:18:59 »
MOi. Painetunnistin sijaitsee ruiskutussuuttimen 2 ja 3 välissä. Mielestäni tunnistin ohjaa vain polttoaine- pumppua.   

Poissa Jami-75

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 64
  • R1200GS
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #5 : 21.06.12 - klo:17:17 »
Niinhän se sijaitsee. Mutta ei taida ihan pieniin vuotoihin reagoida, taitaa olla niin että jos letku irtoaa kokonaan ja paine laskee ihan nolliin niin sitten pysäyttää pumpun. Tiedä häntä.
BMW R1200 GS -06
Fordson Major -58

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #6 : 29.05.13 - klo:20:30 »
Moi. Huhtikuu 2013.  Ukrainassa bensapumpun liitin kesti 30km ajon hyvin rubaistatietä välillä Lviv-Ternobil. kuva murtuneesta liittimestä, sekä Lviv LX-mopokerhon Presidentin (Igorin) sorvaamasta alumiinisesta liittimestä alkuperäisin sisäkaluin. Tämä liitin on toiminut noin 8500km. Liitin vaurion korjaus LX-mopokerhon tallissa ja mopon nouto yht.60km, kustannus 100€ sekä reipas ilta hotellin ravintolassa.   

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #7 : 30.05.13 - klo:07:19 »
Hyvä ettei hullummin käynyt. Et ole ensimmäinen kenelle tulee ongelmia tuon liittimen kanssa. Pikaliittimet ovat erinomainen keksintö, mutta ei niihin vikoja saisi tulla.

Mopon elektroniikka haistelee painetta polttoaineputkessa ja jos liitin vuotaa, niin paineen pitäisi laskea. Ja elektroniikan pitäisi sammuttaa mopo ettei satu enempää haaveria. Näin minun ymmärtääkseni.

Moi. K12s -06. pikaliitin ja 1m letkua, pumppu käy ja tyhjentää pa-säiliön. Pumppulla ei ole pienintäkää aikomusta pysähtyä.

Suosittelen vanhempiin mopoihin kyseisen pikaliittimen vaihdon.

Pikaliittimeen kohdistuu vääntöä pa-letkun toimesta. Kun kytketää virta käynnistyy pa-pumppu ja paineistaa letkuston. Tankista lähtevästä letkusta tulee c-tyypin bourdonputki, tämä vääntää pikaliitintä kuten manometrissä tapahtuu. Tärinä voimistaa pikaliittimeen kohdistuvaa vääntöä. Liitimen jousikuormitteinen lukituskieli voi myös kuluttaa ja näin heikentää liittintä. Pikaliitin alkaa murtua lukitusuran yläreunasta johon vääntö kohdistuu ja lukituskieli painaa.
« Viimeksi muokattu: 07.06.13 - klo:06:02 kirjoittanut 1234 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #8 : 30.05.13 - klo:15:25 »
Viimeksi tankin irroituksen jälkeen en meinannut saada millään sitä bensan pikaliitintä paikalleen. Letku on todella lyhyt ja käsi ei tahdo mahtua ilmaboksin ja tankin väliin. Monta yritystä tehtyäni totesin, että tuollainen muoviliitin saattaapi kyllä toistuvissa irroituksissa ja kiinnityksissä saada sen verran rasitusta, että murtuma vähintään tulee. Sen jälkeen lopullinen hasardi on ajan kysymys. Miksi kaikki pitää tehdä niin niukalla mitalla. Esimerkkejä voisi nimetä monta.

Itse olen irroittanut tankin luokkaa 5 kertaa, nyt viimeksi sen tyhjentämiseksi/putsaamiseksi ja täyttöputken reikien porausta varten. Sitten huollossa homma on tehty 3 kertaa vähintään. Ehkä seuraavalla kerralla saavat laittaa pitemmän letkun ja uusia liittimen. idea3

Poissa RiKe

  • Sport sr.
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #9 : 30.05.13 - klo:22:25 »
Mulla oli joskus Triumph 955:nen. Niihin vaihdettiin muistaakseni takuuseen recall:ina parannettuja liittimiä ja olipa joku vaihdellut itse kotimaan kaupoista löytämiin vielä parempiin täysmetallisiin.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #10 : 26.02.17 - klo:16:08 »
Nostetaas tämä aihe ylös, kun sitä sivuttiin toisaalla.

Kun äskettäin otin tankin irti, niin huomasin pettymykseksi, että siellähän oli edelleen muovinen pikaliitin, vaikka käsitin sen vaihdetun metalliseksi. Lisäksi piti olla jokin metallinen tukirengas tankin puolella, jollainen näytti olevan sen pikaliittimen vastinkappaleen tyvessä. En kylläkään muista minkälainen se puoli ennen oli. Sen muistan, että huollon kaveri väitti pikaliittimen hajonneen käsiin vaihdon yhteydessä.

Voisiko joku kertoa millainen K13:ssa on tuo pikaliitin, muovia vai metallia?

Tässähän oli se tarina, että pikaliitin voi hajota tärinästä ja silloin tulee bensat syliin ja matka katkeaa. Käsittääkseni vastaava pikaliitin voi olla muissakin bemareissa. Tästä oli recall ainakin K12 pyöriin.

Poissa bemari-ari

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 22
  • K 1200 S-07
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #11 : 15.07.19 - klo:08:04 »
Vaihdoin taas bensapumpun liittimen o-renkaan, pikkuhiljaa alkoi vuotamaan ja bensa haiseen.
Pyörällä on ajettu 100 tkm ja nyt kolmannen kerran vaihdoin kyseisen o-renkaan, voishan nää
paremmin kestää bensaa..

O-rengas oli kovettunut ja murtumilla,uskon materiaalin heikkoudesta olevan kysymys vaikka
aika rasituksellakin taitaa tuossa paikassa olla.

Tämänkin kanssa vaan jää herkästi tien päälle, joten kattokaas omista pyöristänne tämä paikka.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #12 : 20.07.19 - klo:18:08 »
Tuostahan oli takaisinkutsukin, onko tehty?

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #13 : 21.07.19 - klo:11:54 »
Omaan - 08iin vaihdoin ensin tuon o-renkaan ja heti peraan koko liittimen, kun bensa haisi viime kesana hankkimisen jalkeen. Osa oli onneksi hankittu jemmaan jo edellisen bemarin aikana.
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa bemari-ari

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 22
  • K 1200 S-07
Vs: Bensapumpun liitin
« Vastaus #14 : 21.07.19 - klo:13:01 »
Tuostahan oli takaisinkutsukin, onko tehty?

Takaisinkutsu tähän kohtaan tehty n.30 tkm kohdalla - sen jälkeen on kerran o-rengas vaihdettu ja nyt
taas. Eiköhän tähän ole jokin yhteys materiaalin heikkoudella polttoaineeseen nähden, jotain siinä ei sovi
keskenään. Polttoaineliitin on nyt musta muovinen, ihan hyvältä näytti, mutta en millään muista vaihdettiinko
näitä metallisiin takaisinkutsussa vai miten se oli? Ainakin metallisia on saatavilla, ei kuitenkaan luullakseni
BMW:n alkuperäisosana.

Oli sen näköinen o-rengas että pian olis jääty tien päälle. Meikäläisen reissut suuntautuun usein Venäjälle ja
Kaukasian kulmille jossa tästä voi tulla isokin hässäkkä..

Muuten pyörä on pelannut loistavasti ja muutenkin loistava matkantekijä. Koko aikana ei ole ollut kulutusosien
lisäksi korjattavaa ainoastaan ABS-pumppu (hiilet ) , bensamittarin liuska kerran ja sitten nämä o-renkaat. Aika
"normivikoja" siis nämä.

Vähällä rempalla on 100 tkm menty mutta aikas tunnollisesti oon huollot tehnyt laatuöljyin. Kai silläkin on jotain
merkitystä, en vaan millään viitsi huoltamattomuuden takia olla "jossain" ihmeissäni. Hankaluuksia tulee muutenkin,
niin ei viitsi itse aiheuttaa:)


 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal