Kirjoittaja Aihe: Jarrupalat  (Luettu 42015 kertaa)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Jarrupalat
« : 20.10.09 - klo:19:25 »
Tuolta toisesta ketjusta pulpahti mieleen, et kysympäs hieman milloin kannattee vaihdella paloja.

Kuten jo olette huomanneet en ole mikään expertti näissä teknisissä asioissa, mut innostus sitäkin kovempi yrittää tehdä jotain itte.  grin

Eli mulla mittarissa nyt about 15 tkm ja kun vahdoin nuot rattaat, huomasin etupaloissa silleen reunoilta jo "rispaantumista".

Vaihdetaanko palat aina automaattisesti takuuhuollossa jossain tietyssä kilsamäärässä vai onko paree itte huolehtia noista?

Ja millasia välejä noilla yleensä päästellään ennen vaihtoa?
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:27 kirjoittanut jarska »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Jarrupalat
« Vastaus #1 : 20.10.09 - klo:21:56 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Tuolta toisesta ketjusta pulpahti mieleen, et kysympäs hieman milloin kannattee vaihdella paloja.

Kuten jo olette huomanneet en ole mikään expertti näissä teknisissä asioissa, mut innostus sitäkin kovempi yrittää tehdä jotain itte.  grin

Eli mulla mittarissa nyt about 15 tkm ja kun vahdoin nuot rattaat, huomasin etupaloissa silleen reunoilta jo "rispaantumista".

Vaihdetaanko palat aina automaattisesti takuuhuollossa jossain tietyssä kilsamäärässä vai onko paree itte huolehtia noista?

Ja millasia välejä noilla yleensä päästellään ennen vaihtoa?

Mulla on nyt liki 40 kymppiä kasassa, joista itse ajettuja tasan puolet. Veikkaan, että mopossa on alkuperäiset palat vielä. Vaihdan talvella ainakin etupalat, koska uudet on jo hankittu. Olivat hemmetin kalliit, taisivat maksaa jotain 160 €. Toisaalta, kun kuuntelee juttuja Bilteman ym. tarvikepaloista joilla ajetaan muutama tuhat km, taitaa olla viisaampaa vaan käyttää originaalipaloja. Palakustannukset / km samat, mutta vaihtotöitä paljon vähemmän. Ja vaihtotyö maksaa, jos hommaa ei tee itse. Ja laiska mieshän ei sitä usein viitsi tehdä...

Ei noihin paloihin mitään rispaantumista kyllä kuuluisi tulla. Ne kuluvat yleensä aika tasaisesti. Kannattaisikohan tarkistaa vielä uudelleen? Jos niistä lohkeilee paloja reunoista, niin sitten pitää kyllä alkaa miettimään syytä. Normaalisti niihin saa koloja aikaiseksi vain väärällä käsittelyllä, esim. ruuvimeisselillä vääntämällä (kun irroittaa jarrusatuloita esim. renkaan vaihdon yhteydessä).

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:27 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Jarrupalat
« Vastaus #2 : 20.10.09 - klo:22:02 »
Mä otin varovasti irti, eikä tarvinnu edes käyttää meisseleitä kun lipsahti jarrusatula pois paikaltaan.

Pitääpä kattoa tarkemmin, minusta ne näytti just semmosilta lohkeamilta reunoilla, ei pahoja mut kuitenkin.

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Jarrupalat
« Vastaus #3 : 20.10.09 - klo:22:21 »
Repa, sulla oli Ferodo Platinium -jarrupalat. Alkuperäise alkoivat vonkua muutaman tonnin jälkeen, eikä vonkuna loppunut, vaikka viilailin kulmat ja yritti vaikka mitä. Nuo ovat vähän pehmeämmät kuin alkuperäiset sintteripalat. Hyvin ne silti ovat kestäneet näköjään. Alkuperäiset tuntuivat enemmän "metallisimmilta".
 
Paloissa on kulumisurat. Näkee, kun katsoo jarrukenkiä jarrusatulan päältä aukosta. Jos on jotain milli jäljellä, niin urat loppuvat ja on syytä vaihtaa. Olikohan KS:ssä vielä takana satulassa reikä, josta katsomalla näkee jarrupalan kitkapinnan. Jos se on kulunut, niin reiästä näkyy jarrulevy... noin muistelisin.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Jarrupalat
« Vastaus #4 : 20.10.09 - klo:23:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Eka"
Repa, sulla oli Ferodo Platinium -jarrupalat. Alkuperäise alkoivat vonkua muutaman tonnin jälkeen, eikä vonkuna loppunut, vaikka viilailin kulmat ja yritti vaikka mitä. Nuo ovat vähän pehmeämmät kuin alkuperäiset sintteripalat. Hyvin ne silti ovat kestäneet näköjään. Alkuperäiset tuntuivat enemmän "metallisimmilta".
 
Paloissa on kulumisurat. Näkee, kun katsoo jarrukenkiä jarrusatulan päältä aukosta. Jos on jotain milli jäljellä, niin urat loppuvat ja on syytä vaihtaa. Olikohan KS:ssä vielä takana satulassa reikä, josta katsomalla näkee jarrupalan kitkapinnan. Jos se on kulunut, niin reiästä näkyy jarrulevy... noin muistelisin.

Ok. Kiitos tiedosta Eka.

Tarkistetaan takapalat samalla. Ovat kyllä näyttäneet ihan hyviltä.
Vaimon auton kanssa kävi juuri samoin. Piti vaihtaa 6000 km ajettuun autoon tarvikepalat, kun alkuperäispalat vinkuivat vaikka mitä yritti.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa puujahke

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 35
Re: Jarrupalat
« Vastaus #5 : 26.11.09 - klo:20:46 »
Ne alkuperäiset palat kestää tosi pitkään. Mul meni vaihtoon 40k huollossa, silloin ajettu 41,5k. Olis viel päässyt muutaman tonnin, mut huoltomies osotti sormellaan renkaan reunoja ja vaihtoon sit meni, sekä eteen, että taakse. (ei olis radalla varmaan kahta-kolmea päivää kestäneet). Ko pyörä 2005 ja tehostetuilla jarruilla, hyvin toimi mulla, vaikka muutakin olen kuullu. Uus akku joka kevät ja johan tuli vaivaton vehjes.
Syssyllä se meni vaihtoon ja ens kevääks sit vähän erilainen bemari  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:28 kirjoittanut jarska »

Poissa Geeäsäxähvä

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 292
  • K1300S, GSX 750 F
Re: Jarrupalat
« Vastaus #6 : 27.11.09 - klo:07:41 »
Motskarien tarvikepalojen laatu voi olla vähän autopuolen vastaavia parempi. Mulla on nyt Suzukissa 17 000 ajetut tarvikepalat edessä ja vielä on pintaa vaikka kuinka. Ihan tavalliset EBC:n palat, ei mitään sintteriä. Autopuolelta muistan kun joskus 90-luvulla köyhänä nuorena poikana ostin Bilhelvetestä tarvikepalat sorollaan ja sain sitten vaihtaa 10 000 kilsan jälkeen  hesse_blink Ala-arvoiset siis.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:28 kirjoittanut jarska »
K1300S & 1992 Suzuki GSX 750 F

Poissa Jussiboy

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 60
Re: Jarrupalat
« Vastaus #7 : 27.11.09 - klo:22:03 »
Palat voi kulua loppuun todella nopeastikin ja silloin joku yhtä tyhmä kuin minä voi tuhota jarrulevyn. Jarruttelin Alpeilla aika paljon takajarrulla ja painoa oli ässässä varmaan lähelle 500 kg, niin palat oli loppu alta aikayksikön.
Takapalat voi ainakin vanhemmassa ässässä tarkistaa katsomalla pakoputken puolella olevasta reiästä kaliberissa näkyykö läpi vai ei, pitäis vaan jaksaa nousta pyörän päältä.

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Jarrupalat
« Vastaus #8 : 27.11.09 - klo:23:18 »
Mulla vaihdetaan HP2 Sportissa eteen palat 20t huollossa. Ei ne nyt ihan loppu vielä ole, mutta ei riittäne seuraavaan huoltoon, joten menköön. Tuolla tulee jarruteltua reippaammin kuin Megamotolla. Siinä on kymppitonni enemmän kilsoja ja reilusti pintaa jäljellä.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Jarrupalat
« Vastaus #9 : 04.01.10 - klo:13:39 »
Nyt en kyllä kehtaisi tunnustaa, mutta kun nykäisin nuo Ferodon palat pois moposta vaihtaakseni uudet palat tilalle, niin hämmästyin noiden vanhojen palojen kuntoa.  Pintaa on vielä 3 mm jäljellä. Ja kun uusissa paloissa on 4.4 mm, niin vanhat palat menevät kyllä takaisin paikalleen. Ja kilometrejähän on takana noilla paloilla jotakin 35.000...38.000 tkm.

Palojen kunto kertoo varmaan ihan liikaa minun sporttisesta ajotyylistäni...

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Jarrupalat
« Vastaus #10 : 04.01.10 - klo:14:02 »
Lainaus käyttäjältä: Repa
Nyt en kyllä kehtaisi tunnustaa, mutta kun nykäisin nuo Ferodon palat pois moposta vaihtaakseni uudet palat tilalle, niin hämmästyin noiden vanhojen palojen kuntoa.  Pintaa on vielä 3 mm jäljellä. Ja kun uusissa paloissa on 4.4 mm, niin vanhat palat menevät kyllä takaisin paikalleen. Ja kilometrejähän on takana noilla paloilla jotakin 35.000...38.000 tkm.

Palojen kunto kertoo varmaan ihan liikaa minun sporttisesta ajotyylistäni...

t. Repa

No johan on kestävät palat, tai sitte sä et tosiaankaan jarruttele. hesse_blink
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:28 kirjoittanut jarska »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Jarrupalat
« Vastaus #11 : 04.01.10 - klo:14:42 »
Lainaus käyttäjältä: jarska
Lainaus käyttäjältä: Repa
Nyt en kyllä kehtaisi tunnustaa, mutta kun nykäisin nuo Ferodon palat pois moposta vaihtaakseni uudet palat tilalle, niin hämmästyin noiden vanhojen palojen kuntoa.  Pintaa on vielä 3 mm jäljellä. Ja kun uusissa paloissa on 4.4 mm, niin vanhat palat menevät kyllä takaisin paikalleen. Ja kilometrejähän on takana noilla paloilla jotakin 35.000...38.000 tkm.

Palojen kunto kertoo varmaan ihan liikaa minun sporttisesta ajotyylistäni...

t. Repa

No johan on kestävät palat, tai sitte sä et tosiaankaan jarruttele.  hesse_blink

Ajamista vartenhan mopot on tehty. Eikä jarruttelemista...

t. Repa
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:10:29 kirjoittanut jarska »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Speed King

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 32
Re: Jarrupalat
« Vastaus #12 : 04.01.10 - klo:22:44 »
Alkuperäiset etujarrupalat alkoivat vinkua varsinkin lämpimällä kelillä siinä 12.000 km:n paikkeilla. Kokeilin kuparitahnaa, levyjen puhdistamista, jarrujen puhdistamista ja tehokasta jarrutusta + pintojen hiomista. Lopulta ratkaisu löytyi Nippy Normansilta tilatuista keraamisista paloista. Jarrutuntuma ei sanottavasti muuttunut paloja vaihtamalla, mutta vonkuminen loppui (ensimmäisen polven servojarrujen tuntuma on mikä on). Jotkut ovat menestyksellä korjanneet jarrunsa lisäämällä palojen sisäpuolelle ohuen peltilevyn.

Poissa DrPain

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 156
  • K1200S -08
Vs: Jarrupalat
« Vastaus #13 : 18.07.10 - klo:21:39 »
Nostetaas tätäkin aihetta taas esille.

Millaisilla kilometreillä on orkkispalat mennyt vaihtoon? Mulla alkaa olla 24k mittarissa ja katselin että jarrunesteen pinta hieman vajonnu, paloissa ei niin paljon jäljellä ja sylinteritkin jo aika ulkosalla.
DrPaiN & K1200S -08

Poissa DrPain

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 156
  • K1200S -08
Vs: Jarrupalat
« Vastaus #14 : 20.07.10 - klo:23:24 »
No tuli tänään vaihdettua palat 24tkm paikkeilla, helppo homma

Sisemmät palat olivat kuluneet niin ettei kulutus-uria juurikaan ollut jäljellä. Näyttää tuo rata-ajo syövän hieman nopeemmassa tahdissa pintaa pois. Olishan noilla vielä ajellut, mutta en halua tilanteeseen että ne loppuu jossain tiukassa jarrussa...

Aika suolanen hinta 160e palat eteen
DrPaiN & K1200S -08

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal