Kirjoittaja Aihe: Ässän etuvanteen irroitus  (Luettu 16045 kertaa)

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Ässän etuvanteen irroitus
« : 29.01.12 - klo:13:02 »
Eipä ole tullut etuvannetta itse pois otettua. Siihen löytynee jostain sopivia työkaluja (apuvälineitä)? Joku 22 mm holkki? Keskituki minulla on pyörässä. Siitä on apua tässäkin hommassa. Antakaa vinkkiä millä lailla homma käy? Haluan vanteen irti jotta saan eturenkaan vaihdettua rengasliikkeessä. Gummit on jo hankittu Saksasta viime kesänä.

Takarenkaan irroitus on tosi helppo juttu.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #1 : 29.01.12 - klo:13:12 »
Minä olen laittanut keskituelle ja nostanut joko moottorinosturilla tai taljalla yläkolmiosta.

Ajanee saman asian, jos nostaa koneen alta tunkilla, mutta silloin joutunee ottamaan alakatteen pois.

Siihen etuakseliin tarvitsee tosiaan niin ison kuusiokoloavaimen, että niitä ei noista perustyökalusarjoista yleensä löydy.

Ekalla kerralla taisin penkoa tallia ja löysin ison ulosvetäjän, jossa oli sopivan kokoinen kuusiokolokanta  siinä keskikarassa. Kannattaa ostaa sellainen monitoimiavain vaikkapa Louissilta tai jostain muusta mp-hilukaupasta, missä on useamman kokoinen iso kuusiokolo samassa työkalussa.

Mitään muuta haastavaa siinä ei sitten olekkaan. Tarkista kiristysmomentit käyttäjän käsikirjasta.

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #2 : 29.01.12 - klo:14:21 »
Motonetistä 22mm sovitin (n. 9€) ja etunostin (n.30€.) Itse joutuu värkkäämään sovitepalat.
etunostin

sitten on helppoa
« Viimeksi muokattu: 29.01.12 - klo:14:26 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #3 : 29.01.12 - klo:15:28 »
Kiitoksia oikein paljon. Käynpä motonetissa ostoksilla. Ei se oo poeka mikhään.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #4 : 29.01.12 - klo:19:22 »

Mitään muuta haastavaa siinä ei sitten olekkaan. Tarkista kiristysmomentit käyttäjän käsikirjasta.

Ei varsinaisesti haastavaa, mutta vasemman (muistelen) puolen lukkopulttia ei pidä edes löysätä. Saattaa vaikuttaa abs tunnistimen etäisyyteen, tai jotain sinne päin ja kai pahimmillaan rikkoakin jotain.. Tarkaan muista, mutta tämän suuntaista ohjekirja kertoo..
« Viimeksi muokattu: 29.01.12 - klo:19:24 kirjoittanut j@ck »

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #5 : 30.01.12 - klo:08:17 »
Tarkoitatko akselin lukkopulttia vai mitä?

Ei mulla ainakaan ole tunnistin ollut millään, vaikka on ollu vanne pois jo monta kertaa ja jarrulevytkin olen joutunut vaihtamaan, kun alkoi täristämään alle 30 tuhannen kilometrin.

Ei kyllä muistaakseni ole se tunnistin kiinni sillä samalla pultilla, mutta voin muistaa väärinkin.




Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #6 : 30.01.12 - klo:11:36 »
Tarkoitatko akselin lukkopulttia vai mitä?

Ei mulla ainakaan ole tunnistin ollut millään, vaikka on ollu vanne pois jo monta kertaa ja jarrulevytkin olen joutunut vaihtamaan, kun alkoi täristämään alle 30 tuhannen kilometrin.

Ei kyllä muistaakseni ole se tunnistin kiinni sillä samalla pultilla, mutta voin muistaa väärinkin.

Just sitä akselin lukkopulttia. Sitä ei ainakaan tarvitse irrottaa ja kai siinä joku juju on, kun varoitetaan edes löysäämästä. Akseli irtoaa, vaikka lukkopulttia ei löysääkään, olen vanteet minäkin jonkun kerran irrottanut.  Katsokaa ohjekirjasta tarkemmin, siinä on selkeä ohje  BMWsmile
K 16 GT:ssä taitaa olla sama homma, voin tarkistaa illalla.
« Viimeksi muokattu: 30.01.12 - klo:11:40 kirjoittanut j@ck »

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #7 : 30.01.12 - klo:12:34 »
Tässä vähän ohjetta, ei kannata irroittaa vasenta puolta.
« Viimeksi muokattu: 30.01.12 - klo:12:36 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #8 : 30.01.12 - klo:19:52 »
Tarkoitetaankohan nyt tassä sitä, että jos sen toisen pultin löysyttää, niin se akselin mutteri ts. holkki voi jäädä kiristettäessä sivusuunnassa hieman liian ulos, jos ei siis varmista pienellä kopautuksella, että se on pohjassa. Tällöinhän sen tunnistimen etäisyys jarrulevyyn muuttuu.

En minä oikein mitään muuta syytä tähän ohjeeseen keksi.

Tosin ihmetyttää myös se, että ohjekirjan mukaan pitää kiristysmomentitkin käydä oikein merkkiliikkeessä tarkistamassa...

Poissa Jami-75

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 64
  • R1200GS
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #9 : 02.02.12 - klo:15:13 »
En tiedä miten paino jakautuu ässän osalta mutta vfr:ssä ei nostimia tai pukkeja erikseen tarvittu. Riitti kun laittoi takalaukkuun ison kiven jolloin pyörä keikkasi takapyörän varaan ja sai etuputket irti. Tietenkin keskituki tarvitaan tällöin.
BMW R1200 GS -06
Fordson Major -58

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #10 : 02.02.12 - klo:21:48 »
En tiedä miten paino jakautuu ässän osalta mutta vfr:ssä ei nostimia tai pukkeja erikseen tarvittu. Riitti kun laittoi takalaukkuun ison kiven jolloin pyörä keikkasi takapyörän varaan ja sai etuputket irti. Tietenkin keskituki tarvitaan tällöin.

Tätä juuri minäkin mietin mutta en uskaltanut foorumille laittaa. Jos vielä liinoilla varmistaa että keskituki pysyy varmasti paikallaan niin mikä jottei.  jumpie
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #11 : 05.05.12 - klo:13:29 »
Eturengas vaihdettu. Heleppo homma. Tunkki alle pakosarjaa vasten ja nosto ylös. Leveä lankku väliin niin ei tullut vaurioita. Kaverin kanssa itse vaihdoimme autotallissa renkaan vanteelle ja tasapainoitimme. Kaksi 5 gr painoa tuli liimattua. Hyvin toimi ajossa. Näillä ohjeilla mitä annoitte -> pärjäsi hyvin. Ja ohjekirja auttoi myös. Oma ohjekirjani ei kertonut abs-anturin irroituksesta mitään, mutta otin sen irti. Ja kannattaa ottaakin, antaa tilaa irroittaa rengas paikoiltaan. Jarrulevyn jouduimme irrottamaan toiselta puolelta, jotta saimme renkaan paikalleen. Levyn irroitus antoi paremmin tilaa rengasraudoille.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #12 : 05.05.12 - klo:14:20 »
No hyvä juttu, vaan ei näkynyt rengasrasvaa missään ? Kuivanako veditte ? hesse_blink
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #13 : 05.05.12 - klo:15:25 »
Jarrulevyn jouduimme irrottamaan toiselta puolelta, jotta saimme renkaan paikalleen. Levyn irroitus antoi paremmin tilaa rengasraudoille.

?? ashamed  hesse_blink
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Ässän etuvanteen irroitus
« Vastaus #14 : 05.05.12 - klo:20:55 »
Jarrulevyn jouduimme irrottamaan toiselta puolelta, jotta saimme renkaan paikalleen. Levyn irroitus antoi paremmin tilaa rengasraudoille.

?? ashamed  hesse_blink

Se kun on atomicci opettelua tämä homma... Tuli kuitenkin hoidettua homma. bmw2_smilie shakehands
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal