Kirjoittaja Aihe: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä  (Luettu 35137 kertaa)

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #30 : 16.06.13 - klo:19:12 »
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #31 : 17.06.13 - klo:08:01 »
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.
Moi. Kyllä se ketju vaarmaan on kulunnu (venynny) mutta vain ehkä 20% siitä mitä ketjun valmistajan ohje tai minkä verran kiristimessä ja laahaimissa on varaa. Tässä on tilanne sellainen kun ketjuvetoisissa mopoissa kun asennetaa uusi ketju. Kun ketju kuluu aletaa siirtämää takapyörää, jos näin ei tehtäisi vaan vaihdettaisi ketju, voisi takaakseli olla kiinteä. Tässä mopossa kaikki johtuu kiristimestä. Kampiaksellilla on kaksi noin 14 asteen kohtaa, jos moottori pysähtyy näihin kohtiin on ketjun löystyminen varmaa, siksi ketjun on oltava niin tiukka että ei tapahdu ylihyppimistä vaikka kiristin poistettaisi.       

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #32 : 17.06.13 - klo:08:28 »
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.

Eli huolto-ohjelman mukainen suositus vaihtaa ketju, vai suositus muuten vaan? Autoissakin on jollain km-lukemalla/vuosilla vaihtosuositus, yleisimmin kyllä hammashihnoille. Syksymmällä tulee tuo 60tkm huolto eteen ja jos suositus annetaan, niin eiköhän ketju vaihtoon mene. Muuta syytä vaihtoon ei ole omassa pyörässä. Parempi vaihtaa kuin jäädä odottelemaan 'selkeitä' indikaatioita. Ihanan kallista, mutta saapa ainakin seuraava omistaja sitten herkkua koko rahalla.

Tällä hetkellä pyörässä ei huoleta kuin alustan 'huoltovapaus'.
« Viimeksi muokattu: 17.06.13 - klo:08:40 kirjoittanut hidas57 »

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #33 : 17.06.13 - klo:17:22 »
Omaan ässääni vaihdettiin Lahdessa R.M.Heinolla 60000 km:ssa ketju. Oli kuulemma aika vaihtaa. Suositus. En venymisestä tiedä, mutta täytyyhän sen olla venähtänyt. Koko lasku oli 900 euroa, joten pari sataa tuli lisähintaa. Oon aatellu pitää pyörääni pitempään, joten huolta pidetään.

Eli huolto-ohjelman mukainen suositus vaihtaa ketju, vai suositus muuten vaan? Autoissakin on jollain km-lukemalla/vuosilla vaihtosuositus, yleisimmin kyllä hammashihnoille. Syksymmällä tulee tuo 60tkm huolto eteen ja jos suositus annetaan, niin eiköhän ketju vaihtoon mene. Muuta syytä vaihtoon ei ole omassa pyörässä. Parempi vaihtaa kuin jäädä odottelemaan 'selkeitä' indikaatioita. Ihanan kallista, mutta saapa ainakin seuraava omistaja sitten herkkua koko rahalla.

Tällä hetkellä pyörässä ei huoleta kuin alustan 'huoltovapaus'.

Niin tämä lisähinta oli pari sataa, koska 30000 km huoltoväli tuli täyteen. Kolmenkympin huolto maksaa n. 700 egua. Ainahan nämä on sellaisia asioita, että uskoako vai ei. Kyllä ketjun pitäisi kestää parisataatonnia, mutta kun ei ole tietoa. Kaverin TSI golf autoon uusittiin ketju 71 tkm, hinta 1000 euroa. Kaveri vaahtosi laadusta sen verran, että liike maksoi 900. Hyvä niin. Ei takuuta. Nykyisissä golf tsi:ssä on hihnat.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #34 : 17.06.13 - klo:18:46 »
Kun ketju kuluu aletaa siirtämää takapyörää, jos näin ei tehtäisi vaan vaihdettaisi ketju, voisi takaakseli olla kiinteä.

Ketjun kiristäminen näin muuttaa akseliväliä.
Kiinteä akseliväli ei varmaan olisi kisakuskien toivoma ominaisuus.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa flack

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • K1200R Sport
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #35 : 07.09.14 - klo:21:14 »
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)


Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #36 : 08.09.14 - klo:07:50 »
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)

En ole bemariin vaihtanut nokkaketjun kiristäjää, mutta Hondiin ja Kawasakeihin kyllä. Aina olen täyttänyt moottoriöljyllä nokkaketjun kiristimet ennen paikalleen asentamista. Jos et täytä nokkaketjun kiristäjää öljyllä, niin on vaara nokkaketjun yli hyppäämiselle ekassa käynnistyksessä.  horisko  
« Viimeksi muokattu: 08.09.14 - klo:07:54 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #37 : 08.09.14 - klo:10:13 »
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)
Ei laiteta öljyä, ohjetta vaikkapa tuon linkin takaa:

http://www.slideshare.net/k1300r/k1200-timing-chain-tensioner-attachment-service-bulletin

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #38 : 08.09.14 - klo:12:59 »
Ihan vaan tyhmän kysymyksenä nokkaketjun kiristäjän vaihdosta (pitää vaihtaa omaan) uudempaan malliin (siihen tötteröön) - se siis vaan laitetaan paikoilleen ei muuta? Vai pitääkö se täyttää öljyllä ensin niistä parista pienestä reiästä mitkä siinä on... (muistan jostain lukeneeni että näin on tehty, en vaan nyt löydä tekemälläkään ko. postausta)
Ei laiteta öljyä, ohjetta vaikkapa tuon linkin takaa:

http://www.slideshare.net/k1300r/k1200-timing-chain-tensioner-attachment-service-bulletin

ok hyvä tietää.
Bin laden

Poissa flack

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • K1200R Sport
Vs: Nokkaketju vaihtokunnossa alle 30tkm:ssä
« Vastaus #39 : 08.09.14 - klo:14:25 »
No, eipä tuo öjlyn laitto tuohon pahaakaan tehnyt kun sattui olemaan hyllyssä tuota... vaihdoin tuon jo :)
Parilla ensimmäisellä käynnistyksellä piti kyllä melko pahaa rohinaa mutta kolmannella oli jo hiljainen, nyt vaan seurailla notta toimii oikein...
Koputan puuta (eli päätäni) - jottei tullut tästä "tein itse, säästin - ja hävisin" - näytös settii :P



 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal