Kirjoittaja Aihe: Nokkaketju..  (Luettu 95766 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #45 : 05.01.13 - klo:17:58 »

En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:
Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?
Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?
Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.

On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.


Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.


Niin kuin SPK1978 vastasi, niin uusi kiristin jossa on korkea öljysäiliö, pitää öljynpaineet sisällään pitkään. Vanha kiristin tyhjeni hyvin lyhyessä ajassa omia aikojaan ja laski ketjun löysälle. Eli kuten 1234 vastasi öljynpaineet eivät nouse yhtään nopeammin uuden kiristäjän kanssa, mutta ero on siinä että ne eivät myöskään laske. Eli ketju pysyy kireällä pitkään.

Kiristimen vaihtohan on työnä n. kymmenen minuutin juttu, mutta ketjun vaihto onkin sitten isompi remppa. Korjaan tuota 1234:sen kommenttia ketjupyörien määrästä. En nimittäin löydä ketjusta paikkaa kolmelle ketjupyörälle ("rattaalle"). Kaksi sinne saa helposti laitettua.

Ketjun vaihto on useamman tunnin homma, mutta jos kone menee 30 tonnin huoltoon, niin siinä sivussa sen tekee varmaan parissa kymmenessä minuutissa. Eli suurin homma on katteiden, syylärin ja venttiilikopan kannen irroittamisessa ja kiinni laitossa.  30 tonnin huollossa nämä hommat tehdään joka tapauksessa joten ketjun vaihto kannattaa ajoittaa tähän. Jos haluaa ketjun vaihdon. Seuraava helppo mahdollisuus onkin sitten vissiin 60 tonnin huollossa.

Kellä on vanha kiristäjä mopossa, niin sille suosittelen kiristäjän vaihdon kilometreistä piittaamatta.

Nokkaketjun vaihdolle en henkilökohtaisesti osaa antaa mitään neuvoa. Itse jatkan toistaiseksi vanhalla konstruktiolla.

Moi. Voisiko joku kertoa miten uusi kiristin toimii, kun täällä kerrotaa että paine kiristimessä ja kireys ketjussa pysyy pitkään vaikka moottori ei käy.

Nokkaketjun kiristimessä on kaksi osaa sisäkkäin: sylinteri ja mäntä. Mäntä toimii painimena. Lisäksi kiristimessä on pieni jousi. Uudessa kiristimessä tuo sylinteri onkin pidempi sisältäen samallä öljysäiliön.

Kun käynnistät moottorin öljypumppu pumpaa öljyt paineella kaikkiin asianmukaisiin paikkoihin. Mukaan lukien nokkaketjun kiristin olipa se malliltaan vanha tai uusi.

Vanha kiristin:
Kun öljynpaine saavuttaa kiristimen, se painaa hydraulisena mäntänä toimivaa paininta alaspäin kiristäen nokkaketjun. Kun moottori sammutetaan, öljyn paine laskee, öljy pääsee virtaamaan takaisiin painekanavaan ja kiristin löystyy. Ongelmana on se, että öljyn paineen nousu kestää hetken eli kestää jonkin aikaa ennen kuin kiristin saa riittävän paineen kiristääkseen ketjun.

Uusi kiristin:
Kun öljynpaine saavuttaa kiristimen, se painaa hydraulisena mäntänä toimivaa paininta alaspäin kiristäen nokkaketjun. Kun moottori sammutetaan, öljyn paine moottorissa laskee mutta kiristimen sylinteri on niin tiivis (ja sisäöltää jonkinlaisen takaiskuventtiilin), että paineet eivät laske kiristimessä eikä öljy pääse pois sen säiliöstä vaan se pitää ketjun kireällä vaikka moottori ei käy.

Eli seuraavassa starttauksessa nokkaketju on jo esikiristetty toisin kuin vanhalla nokkaketjulla.



 

 
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #46 : 05.01.13 - klo:20:39 »
Joo ja toimii.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #47 : 05.01.13 - klo:22:07 »
Moi. Minun näkemys on kiristimestä seuraava.
Molemmat kiristimet ovat tyypiltään vuotovälikiristimiä. Tässä kiristimessä ei käytetä tiivisteitä, (vanhassa kannen o-rengas ja uudessa lisäksi purkin o-rengas) sillä kaikkia kiristimen liikkuvia osia voidellaa kiristimeen tulevalla moottoriöljyllä, kun kiristimen osat on voideltu öljy siirtyy pois kiristimeltä voitelemaa ketjua, ketjupyöriä ja ketjun ohjaimia (liukuja).
Kun moottori pysäytetää öljynpaine poistuu öljykanavaa (mistä on tullut) pitkin sekä kiristimen ja moottorin rungon välistä ketjulle. Öljyn paine poistuu kiristimeltä kahteen suuntaa sekä vanhassa että uudessa. Näin ollen en usko että uudessa kiristimessä olisi painetta juurikaan kauemmin kuin vanhassa.

Kun auto käynnistetää, miten kauan öljynpainevalo palaa. Jos kiristin on löysä saman ajan,  en pitäisi sitä ongelmana.   

Ei näissä kiristimissä ole ongelmana öljynpaineen hitaus vaan, öljyn syöttökohta. (kuva).
Kenties kun tehtaalla tämä on huomattu, purkki kenties ollut tehtaalle edullisin. Öljyn syöttökohdan muuttaminen olisi tehtaalle kallis.

K16 samanlainen kiristin mutta, ei painepurkkia. Tässä öljynsyöttö on toteutettu oikein.

Ei ketjun kiristämin ole kiristimen päätarkoitus vaan, ottaa pehmeästi / hallitusti vastaan nokka-akselilta sekä venttiilinjousilta tulevat sykkivät iskut. Moottorin öljynpaine ei pysty pidättämää ketjun liikettä näiltä sykkiviltä iskuilta. Tähän vaaditaan sitä takaiskuventtiiliä jollainen on vanhassakin kiristimessä.

Itselläni on täysin sama (vanha) kiristin ja ketju jonka ostin 2006 keväällä, Eikä ole tullut kertaakaan mieleen että vaihtaisin kiristintä tai ketjua.


Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #48 : 05.01.13 - klo:22:20 »
Moi. kuva unohtui.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #49 : 06.01.13 - klo:10:12 »
Moi. Minun näkemys on kiristimestä seuraava.
Molemmat kiristimet ovat tyypiltään vuotovälikiristimiä. Tässä kiristimessä ei käytetä tiivisteitä, (vanhassa kannen o-rengas ja uudessa lisäksi purkin o-rengas) sillä kaikkia kiristimen liikkuvia osia voidellaa kiristimeen tulevalla moottoriöljyllä, kun kiristimen osat on voideltu öljy siirtyy pois kiristimeltä voitelemaa ketjua, ketjupyöriä ja ketjun ohjaimia (liukuja).
Kun moottori pysäytetää öljynpaine poistuu öljykanavaa (mistä on tullut) pitkin sekä kiristimen ja moottorin rungon välistä ketjulle. Öljyn paine poistuu kiristimeltä kahteen suuntaa sekä vanhassa että uudessa. Näin ollen en usko että uudessa kiristimessä olisi painetta juurikaan kauemmin kuin vanhassa.

Kun auto käynnistetää, miten kauan öljynpainevalo palaa. Jos kiristin on löysä saman ajan,  en pitäisi sitä ongelmana.  

Ei näissä kiristimissä ole ongelmana öljynpaineen hitaus vaan, öljyn syöttökohta. (kuva).
Kenties kun tehtaalla tämä on huomattu, purkki kenties ollut tehtaalle edullisin. Öljyn syöttökohdan muuttaminen olisi tehtaalle kallis.

K16 samanlainen kiristin mutta, ei painepurkkia. Tässä öljynsyöttö on toteutettu oikein.

Ei ketjun kiristämin ole kiristimen päätarkoitus vaan, ottaa pehmeästi / hallitusti vastaan nokka-akselilta sekä venttiilinjousilta tulevat sykkivät iskut. Moottorin öljynpaine ei pysty pidättämää ketjun liikettä näiltä sykkiviltä iskuilta. Tähän vaaditaan sitä takaiskuventtiiliä jollainen on vanhassakin kiristimessä.

Itselläni on täysin sama (vanha) kiristin ja ketju jonka ostin 2006 keväällä, Eikä ole tullut kertaakaan mieleen että vaihtaisin kiristintä tai ketjua.


Ota uudenmallinen kiristin irti koneesta ja purista kasaan. Huomaat kun öljyt tulevat ulos säiliöstä josta ne eivät itsekseen ole valuneet pois. Vaikka öljynpaineet ovat kadonneet siinä vaiheessa jo kun kone sammutettiin. Eli säiliöön jäävä öljy jää hiukan paineiseksi. Ja tämä riittää pitämään ketjun kireällä.

Siinä olet oikeassa että tämmöisiä säiliöitä ei tarvita jos homma on alunperin oikein tehty. En ota kantaa tuohon öljyntuloreijän paikkaan kun en näe sen yhteyttä tähän mitenkään.

Vanha kiristin toimii aikansa ja saattaa toimia pitkäänkin. Jossakin vaiheessa starttauksessa alkaa kuulua ikävä pärähdys joka ei sinänsä riko mitään joten voit ajaa vaikka maailman tappiin sen kanssa. Kunnes kerran löysä ketju hyppää pois hampaalta startatessa....


Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #50 : 06.01.13 - klo:10:28 »
Ei ole kertaakaan ketju ääntä pitänyt sen koommin kun kiristäjä vaihtui jossain 20tkm jälkeen. Sitä ennen vakio ehvekti alkaen 10tkm. Myöskään talviseisokin jälkeen en muista ääntäneen?  Hyvä lääke, olipa nyt sitten väärin korjattu tai ei. 

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #51 : 06.01.13 - klo:20:41 »
Moi. Öljyjen ei pitäisi tulla ulos kuin ulommaisen ja sisimmäisen osan välistä (vuotovälistä). Kun puristetaa kiristintä kasaa jossa on vain öljyä sisällä, sisimmän osan ala-päässä oleva takaiskuventtiili estää öljyn palaamisen säiliöön josta se on tullut.

Kiristin toimii kuten hydraulinen välyksen tasain, molemmille on suurta MYRKKYÄ ilma. Jotta kiristimeen tuleva ilma saataisiin nopeasti pois, olisi öljyn tultava kiristimeen suoraan kiristimen ylä-päähän. Näin tapahtuu K16.

Öljysäiliön tarkoitus kerätä käynnistys vaiheessa öljyn mukana kulkeva ilma ja kerätä säiliön ylä-päähän ja näin estää ilman menemisen kiristimelle. Miksi säiliö on juuri tämän kokoinen eikä isompi tai pienempi. Joka tapauksessa kun moottori pysäytetää kumpikin kiristin tyhjentää kiristyspaineen.

hidas57:lle, en ole milloinkaan kirjoittanut että BMW:n suorittama kiristin korjaus öljysäiliöllä olisi väärä. 

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #52 : 06.01.13 - klo:20:45 »
Moi. tässä kuva K16 ja K12/K13 kiristimen kannesta.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #53 : 06.01.13 - klo:20:58 »
Moi. tässä kuva K16 ja K12/K13 kiristimen kannesta.

K16 kiristimen kansi on erilainen, muttei kerro vielä kaikista muutoksista.
Toisen kuvan kansi on K12 vanha kansi.
K12 uusi kansi ja K13 kansi sisältävät säiliön...
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #54 : 06.01.13 - klo:21:00 »
Moi. Öljyjen ei pitäisi tulla ulos kuin ulommaisen ja sisimmäisen osan välistä (vuotovälistä). Kun puristetaa kiristintä kasaa jossa on vain öljyä sisällä, sisimmän osan ala-päässä oleva takaiskuventtiili estää öljyn palaamisen säiliöön josta se on tullut.

Kiristin toimii kuten hydraulinen välyksen tasain, molemmille on suurta MYRKKYÄ ilma. Jotta kiristimeen tuleva ilma saataisiin nopeasti pois, olisi öljyn tultava kiristimeen suoraan kiristimen ylä-päähän. Näin tapahtuu K16.

Öljysäiliön tarkoitus kerätä käynnistys vaiheessa öljyn mukana kulkeva ilma ja kerätä säiliön ylä-päähän ja näin estää ilman menemisen kiristimelle. Miksi säiliö on juuri tämän kokoinen eikä isompi tai pienempi. Joka tapauksessa kun moottori pysäytetää kumpikin kiristin tyhjentää kiristyspaineen.

hidas57:lle, en ole milloinkaan kirjoittanut että BMW:n suorittama kiristin korjaus öljysäiliöllä olisi väärä.


No nyt kyllä taisit keksiä tuon ilmankeräyksen ihan itse. Siihen ei BMW:n insinöörikään pysty!
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #55 : 06.01.13 - klo:21:10 »
Minulle on edelleen epäselvää miksi tuo uusi kiristin toimii, siis ettei pärähdystä kuulu käynnistyksessä vaikka öljyt on poistuneet ja ilmaakin on ehkä väärissä paikoissa. Mutta en anna sen haitata, en.

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #56 : 06.01.13 - klo:21:42 »
Rattling noise from engine during start up
K1200R, K1200S, K1200GT

The subject of complaint is a rattling noise from the engine, briefly audible during
starting. This is due to the chain-tensioner piston's lack of hydraulic damping
capability in the start phase. Once the engine has been switched off,
depending on temperature and the length of time for which the engine is not
running, the engine oil can drain out of the chain tensioner.
When the engine is subsequently restarted, a metallic rattling noise can be
produced until the chain tensioner is refilled with engine oil.

Measures:
An oil reservoir for the chain tensioner has been incorporated into series production
since week 38/07. This reservoir supplies the chain tensioner with
engine oil during the start procedure, thus preventing the rattling noise.

Ote "Service bulletinista" jonka mukaan olosuhteista riippuen vanhasta kiristimisestä öljy pääsee valumaan pois. Uudessa taasen on öljysälilö (varustettuna kaiketi takaiskuventtiilillä) jonka ansiosta öljynpainetta on startissa eikä ketju kolise.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #57 : 06.01.13 - klo:22:44 »
Moi. Öljyjen ei pitäisi tulla ulos kuin ulommaisen ja sisimmäisen osan välistä (vuotovälistä). Kun puristetaa kiristintä kasaa jossa on vain öljyä sisällä, sisimmän osan ala-päässä oleva takaiskuventtiili estää öljyn palaamisen säiliöön josta se on tullut.

Kiristin toimii kuten hydraulinen välyksen tasain, molemmille on suurta MYRKKYÄ ilma. Jotta kiristimeen tuleva ilma saataisiin nopeasti pois, olisi öljyn tultava kiristimeen suoraan kiristimen ylä-päähän. Näin tapahtuu K16.

Öljysäiliön tarkoitus kerätä käynnistys vaiheessa öljyn mukana kulkeva ilma ja kerätä säiliön ylä-päähän ja näin estää ilman menemisen kiristimelle. Miksi säiliö on juuri tämän kokoinen eikä isompi tai pienempi. Joka tapauksessa kun moottori pysäytetää kumpikin kiristin tyhjentää kiristyspaineen.

hidas57:lle, en ole milloinkaan kirjoittanut että BMW:n suorittama kiristin korjaus öljysäiliöllä olisi väärä.

Täytyy reilusti ja rehellisesti todeta, että sinä, 1234 olet tuonut tälle foorumille uutta ja tervetullutta ajattelua.
Kyseenalaistat asioita tavalla, joka poikkeaa normaalin harrastajan tai tekniikan ammattilaisen tavasta toimia.
Tämä on mielestäni sitä "kylähulluutta" jota jokaisessa yrityksessä, yhteiskunnassa ja mitä moninaisimmissa tilanteissa tarvitaan asioiden kehittämiseksi.
Liian usein insinöörit katsovat asioita yksioikoisesti kuvitellen tietävänsä a) kaiken b) oikean ratkaisun.

Olet paneutunut asiaan ja tunnet tekniikkaa riittävästi kyseenalaistaksesi asioita ja tämän koen erinomaisena alustana keskustelulle.
Se, että teet johtopäätöksiä yhden yksittäisen asian tai faktan perusteella, ehkä johdattaa helposti väärille raiteille, mutta perustelusi ovat olleet kerta toisensa jälkeen niin hyvät, että on pitänyt miettiä vähintään kahteen kertaan onko tässä järkeä vai ei.  Ja joka kerran itse joudun lisäksi miettimään oletko tosissasi, yritätkö vedättää muita vai uskotko tosissasi omiin teorioihisi. Ja pitäisikö minun uskoa? Olenko luutunut ajatuksiltani?

Mutta tämä ilmapallokiristeinen nokkaketju BMW:n kehittämänä oli kyllä yliveto. Ensimmäinen juttusi, jonka kohdalla ei tarvinnut miettiä itkeäkö vai nauraa!


Tottahan ilma on pahasta hydraulikka järjestelmässä, mutta ei sinne nyt sentään pusseja rakenneta jonne ilmaa kerätään ja aletaan vaahdottamaan tarkoituksella.
Jos kaasuja halutaan hydrauliikkajärjestelmään, niin ne pannaan yleensä paineakkuun ja kalvon taakse. Ja hydrauliikkajärjestelmän painetta korkeampaan paineeseen.
Ja jos tiedetään että järjestelmään voi mennä ilmaa, niin kyllä se jo alunperin suunnitellaan niin, että ilma poistuu siitä automaattisesti eikä suinkaan keräänny ainakaan mihinkään ylösalaisin olevaan säiliöön. Eli tässä tapauksessa ohjataan paineistettu voiteluöljy niin, että ilma menee öljyn mukana vaikkapa nokka-akselille, joka on korkeimmassa kohdassa ja poistuu sieltä. Ja nokkaketjun kiristimelle, jossa on säiliö, johon ilmaa voisi kertyä, otetaan paine sivuvirrasta niin, että ilmakuplat ohittavat tuon haaroituksen ja menevät sinne minne niiden on suunniteltu menevän.

Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #58 : 06.01.13 - klo:22:55 »
OT:
Ylläpito vois siirtään osan tästä ketjusta tonne => spk_1978:n aloittamaan kiristin topikkiin ?


Ja sitte riipasta tän mun "toiveen" poies bmw_yllapito
« Viimeksi muokattu: 06.01.13 - klo:22:57 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Nokkaketju..
« Vastaus #59 : 07.01.13 - klo:09:43 »
Kiitos JukkaE60, mutta tuo uuden kiristimen periaate on sinällään ollut selvillä. Nyt on vaan esitetty asioita, jotka vesittävät tuota mainospuhetta 'This reservoir supplies the chain tensioner with
engine oil during the start procedure, thus preventing the rattling noise.'

Eiköhän tavalliselle pulliaiselle (kuten minä), jolla ei ole pöydällä erilaisia tehdastekoisia ja modattuja kiristimiä, ole pääasia että 'ongelma' on korjaantunut pienellä vaivalla vaihtamalla tuo uusi kiristinviritys? Vai jäikö minulta taas hoksaamatta jokin asia?

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal