Kirjoittaja Aihe: Akun lataus  (Luettu 14585 kertaa)

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Akun lataus
« : 11.02.12 - klo:21:31 »
Onnistuukohan ladata Ctekillä suoraan tuosta virtapistokkeesta?

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Vs: Akun lataus
« Vastaus #1 : 11.02.12 - klo:21:59 »
k1300GT:ssä , sekä r1200GSA:ssa ainakin toimii  jumpie

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Akun lataus
« Vastaus #2 : 12.02.12 - klo:12:37 »
Tilasin tuon sovittimen, pitänee kokeilla...

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Akun lataus
« Vastaus #3 : 12.02.12 - klo:20:48 »
Ei mulla ainakaan onnistunut saman merkkisellä laturilla ja samanlaisella pyörällä.

Otan suosiolla sen akkukotelon kannen auki.

PS. Sitä kantta irrottaessa on erittäin helppo hukata jompikumpi kiinnityspultti ja se tippuu 90% todennäköisyydellä katteen sisään...

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Akun lataus
« Vastaus #4 : 12.02.12 - klo:21:00 »
Tais tulla sitten tehtyä (taas) hukkaostos...

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Vs: Akun lataus
« Vastaus #5 : 13.02.12 - klo:11:09 »
Älä vielä luovuta, tuikkaa virtaavaimella virta päälle-pois  bmw_yllapito, ellei muuten herää lataamaan... ja laita CTEK:n valmiiksi "moottoripyörämodi" päälle, ennen kuin työnnät pistokkeen kiinni. BMWsmile

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Akun lataus
« Vastaus #6 : 13.02.12 - klo:11:45 »
Pitää kokeilla ja raportoida kunhan tuo sovitin joskus saapuu. Oon vaan niin laiska että tuo olis houkutteleva systeemi jos tarttee latailla  ashamed

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus
« Vastaus #7 : 13.02.12 - klo:15:51 »
Ainakin mun ctekin mukana tuli pikaliittimellä varustettu kaapelinpätkä, jonka saa ruuvattua akun napohin ja voi jättää paikoilleen. Täytyyhän se ässän muovikansi ja 16 GT:n satula tosin avata ennen kuin saa piuhan liitettyä laturiin..  Vaan onhan se maakaapeli syytä irrottaa seisonta-ajaksi joka tapauksessa, eli ei hommasta ihan vaivatonta saa millään keinolla. Pistoketta käyttämällä hommasta tulee tällöin vaan hankalampaa, kun pitää ensin ruuvata kaapeli kiinni  :)

Olis muuten yksi uusi, käyttämätön  ctek xs 3600 joutilaana. Jos joku tarttee ja asuu sopivalla etäisyydellä, niin saa hakea 50 eurolla.
« Viimeksi muokattu: 13.02.12 - klo:16:02 kirjoittanut j@ck »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Akun lataus
« Vastaus #8 : 13.02.12 - klo:22:33 »
... Täytyyhän se ässän muovikansi ja 16 GT:n satula tosin avata ennen kuin saa piuhan liitettyä laturiin..  Vaan onhan se maakaapeli syytä irrottaa seisonta-ajaksi joka tapauksessa, eli ei hommasta ihan vaivatonta saa millään keinolla. Pistoketta käyttämällä hommasta tulee tällöin vaan hankalampaa, kun pitää ensin ruuvata kaapeli kiinni  :)

...
Mikä on syy että seisonta-ajaksi pitää "-"johto irroittaa?

Jos on käytössä ylläpitolaturi, kuten C-tek MXS3.6. Mukana tulevan "comfort-liittimen akunkenkiin ruuvaamalla ja sijoittamalla liittimen helposti saavutettavaan paikkaan voi akkua latailla kuinka parhaaksi näkee. Helposti.
Niitä c-tekin pistokkeita saa irtotavarana autovaraosaliikkeistä, muutaman euron hintaan. Jos on useampi pyörä joita tarvii latailla. Pistokkeita on kahta mallia, "vanha" ja "uusi", hyvä tietää tilatesssa.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus
« Vastaus #9 : 14.02.12 - klo:11:11 »
Syitä on monia ja kun tässä pirunmoisen flunssan kourissa kotona pyörin, niin kirjoitellaan..

- ohjekirjakin näin kehottaa  BMWsmile

- miinus siksi, että turvallisuussyistä se irrotetaan aina ensin ja molempien kaapelien irrotus on tarpeetonta. Akkua ei myöskään tarvitse irrottaa pyörästä, jos mopo talvehtii edes puolilämpimässä.

- usean ajoneuvon akku tyhjenee itsekseen, jos kaapelit on kiinni ja jos pienikin kulutus jää päälle. Ilmeisesti kaikissa uudemmissa Bemuissa jää virran kuluttajia päälle. Virtalukossa oleva virta-avain tehostaa akun purkautumista aktivoimalla käynnistyksenestoelektroniikan. 16 GT:n akku näyttää purkautuvan ilman avaintakin nopeasti. Parissa kuukaudessa varaustilasta katosi 50%, kun unohdin irrottaa kaapelin.

- piuha irti, niin ylläpitolataus on tarpeetonta. Täyteen ladattu (tai ajon jäljiltä oleva) akku ei tyhjene talven aikaan käytännössä lainkaan. Kuitenkin varmuudeksi varaustilan mittaus ennen käyttöönottoa ja lataus tarvittaessa ennen käynnistystä. Käynnistys lähes tyhjällä akulla on aika hyvä keino tuhota akku täydellisesti.

- kun ostat kaupasta uuden akun, niin sekään ei taatusti ole ollut ylläpitolatauksessa. Varmista varaustila ja jos ei ole täysi, niin lataa ennen käyttöä.

- juttelin pari vuotta sitten tutun Exiden maahantuojan "akkutohtorin"  kanssa. Hän kertoi aivan samat asiat kuin kirjoitan. Lisäksi sen, että nykyisten hyytelöakkujen itsepurkautuminen on erittäin hidasta ja täyteen ladattu akku kestää satavarmasti puoli vuotta ilman latailuja. Totesi siis ylläpitölatauksen tarpeettomaksi - kunhan sen kaapelin vaan irrottaa.
 
- Näin olen tehnyt viimeiset >10 vuotta ja akut kestää, ei ole mutua. Jopa ässän paskaksi ja vuoden-kaksi kestäväksi haukuttu akku kesti näin neljä kesää ja 40 tkm. Harmi, kun testi jäi kesken.

- ehkä teoreettinen, mutta pienikin tulipalovaara poistuu - tätä pidän tärkeimpänä.
Omaa kokemusta sen verran, että aikoinaan pyörän johtosarja alkoi savuta pyörän ollessa parkissa ja täystuho oli lähellä. Eikä tuosta kauaa ole, kun näin rautakaupan pihalla auton syttyvän tuleen ihan itsekseen.. Jos tässä asunnon yhteydessä olevassa tallissa alkaa joku savuamaan, niin silloin menee koko paritalo. Tehty 1990 ilman palokatkoja, eli yläpohjassa on 35 m yhtenäistä tyhjää ja pölyistä tilaa..

-akkulaturi on sähkölaite ja se voi mennä epäkuntoon. Jos porakoneen akkulaturi osaa syttyä palamaan, niin miksi ei pyöränkin laturi? Kuka jättäisi tarkoituksella porakoneen akun ½ vuodeksi lataukseen valvomattomaan paikkaan? Olen nähnyt sulaneen siivouskoneen akkulaturin, jos siinä olisi ollut syttyvää tavaraa vieressä, niin seurauksia voi arvaila. Laturi tarvitsee vain pudottaa lattialle, niin siitä voi seurata mitä vaan, vaikka ulkoisia vaurioita ei olisikaan.

- Mitä vanhempi pyörä ja mitä enemmän omistajia - sitä suurempi mahdollisuus piuhojen vaurioitumiseen ja vaarallisiin sähkövirityksiin > oikosulkuun > tulipaloon. 

Ehkä jollekin tulee muutakin mielee, nyt täytyy mennä peiton alle. Voi luoja tätä aivastelua ja mistä tuota limaa oikein riittää.. ashamed
« Viimeksi muokattu: 14.02.12 - klo:11:30 kirjoittanut j@ck »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Akun lataus
« Vastaus #10 : 14.02.12 - klo:13:35 »
Syitä on monia j....


Ketjun alussa tavoitellaan vaivatonta akun latausta.
Pyörän oman pistorasian kautta,  jos ei onnistu niin esim. c-tek:n  mukana tulevalla pistokkeella onnistuu, helposti. Myös ”normaalit” lataukset, esim. mainitsemasi keväällä tehtävä lataus. Pistokkeen kautta voi myös mitata akun jännitetason, helposti.

En usko akun lataamisen tappavan akkua, akkujen perusidea lienee nimenomaan se että niitä ladataan. hesse_blink


 offtopic
Turvallisuuden tavoittelu on hyvä asia.

Juu, akun maajohtimen voi irroittaa, ja saa irrottaa, jos haluaa. Ihan niin kuin virta-avaimenkin voi ottaa pois virtalukosta, tämän teen. Omassa tallissakin.

Tulipalon vaara, pienenee varmasti, mutta ei poistu. Kaikki laitteet voi mennä epäkuntoon. Oikein asennetut ja huolletut vikaantuu harvemmin.

Pyöräsi johtosarjan savuaminen tai pihalla syttynyt auto ? Päävirtakytkin, kuin kilpa-autoissa, veneessä.  Kuka oikeasti muistaa / viitsii arkipäivän liikennevälineessään moista käyttää. Syttyäkin kun voi muustakin syystä kuin sähkölaitteesta.

En vartioi pyörääni silloin kun sen akkua lataan, en edes sitä yhtä yötä. En edes jaksa seurata akkukoneen vajaan tunnin latausta. Ihailen niitä sinnikkäitä jotka vahtivat.

offtopic offtopic
Autoissa on ollut Defan latureita yhdistettynä valmistajan Smartstart-systeemiin. Lataa talvisaikaan koko yön, usein myös päivällä. Empiiristen kokeiden perusteella akun elinikä + 4v, vaihdettu kuormituskokeen perusteella ennen totaalista loppumista.

offtopic offtopic offtopic
Kiinteistöjen sähkö- ja telejärjestelmissä on akkuja ja niiden latureita nykyisin perin monessa paikassa. Nimenomaan turvajärjestelmissä, varavoimakoneissa …. suurin osa em. akuista on muita kuin käynnistysakkuja mutta kuitenkin jatkuvassa latauksessa.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Akun lataus
« Vastaus #11 : 15.02.12 - klo:08:40 »
Minä taas kuulun siihen porukkaan joka ei lataile akkuja kuin tarvittaessa. En ole vaivautunut akkukaapeliakaan irroittamaan, vaikka se on ihan helppoa. Laturin laitan kiinni ennen kevätkäynnistyksiä, niin ei tule pettymystä.

Edellisen akun kanssa, joka kuoli viime kesänä totaalisesti ajon jälkeen, huomasin latausjännitteen nousevan huomattavan korkealle kun sitä kokeeksi latasin, mistä saattaa olla haittaa pyörän elektroniikalle kaapelit kiinni. Älykkäämpi laturi ei natyyrlich anna jännitteen nousta liikaa.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus
« Vastaus #12 : 16.02.12 - klo:14:47 »
Toki tuo tulipalovaara on marginaalinen.. Kuitenkin vahinko on vielä huomattavasti epätodennäköisempi ilman sähköä.

Päävirtakytkimistä.. Joskus nuorena ja nättinä olin postiautovarikolla hommissa. Siellä ja ainakin siihen aikaan oli päävirtakytkin joka ainoassa nelipyöräisessä, Ladasta - postilinja-autoon. Sapiskaa tuli, jos unohti ottaa päävirrat pois - tai paremminkin unohtaa ei saanut. Kyllä sillä sitä palovaaraa eliminoitiin akun tyhjenemisen ohella..
Ja kun myöhemmin raskaampia koneita ajelin - tosin siitäkin jo parikymmentä vuotta, niin päävirtakytkin ja sen käyttö käyttö oli itsetään selvää. Miten lie nykyään, en tiedä..

Nykyisessä pyörässä ja autoissa päävirtakytkin olisi varmaan liioittelua. Kuitenkin, jos omistaisin pyörän, jonka akku olisi vaikeassa paikassa, niin taitaisinpa päävirtakytkimen asentaa. Vesijettiin asensin päävirtakytkimen ihan siksi, ettei akku olisi jostain syysta tyhjä just sillain vähemmän sopivasti. Tai jos joku alkaisi savuamaan, niin voisi yrittää ensi alkuun muutakin kuin hypätä järveen. Turhaa ehkä, mutta ei vara venettä kaada  smiley_hitler-t

Enpä minäkään öitä akun latauksen vuoksi valvo ja pyöräkin seisoo kesäisin tallissa akkukaapelit kiinni. Jotenkaan vaan en tykkää ajatuksesta pitää akkua pitkiä aikoja latauksessa. Vallankin, kun se on täysin tarpeetonta sillä akkukaapeli irtoaa parissa minuutissa. Kai vähän sama homma kuin se, että latailen partakonetta ja sähköhammasharjaakin vain tarpeen mukaan. Pitemmiksi loma-ajoiksi tulee irrotettua telkkarin, tietokoneen, sun muiden vempainten töpselit.. Lienenkö sitten näissäkin kovin poikkeava  icon_rolleyes

Kaipa tuo laturin turhan kiinnipidon välttäminen juontaa myös ajoilta, jolloin automaattilatureita ei ihan yleisesti ollut saatavilla. Joskus olen tuhonnut pyörän akun 4A matti-laturilla, kun se mokoma unohtui parin tunnin sijaan pariksi viikoksi kiinni.
Tästä muistuu mieleen juttu, kun kaverini latasi pyörän akkua kotonaan tavallisella peruslaturilla ja lähti reissuun.. Vaimonsa ihmetteli omituista mädän kananmunan lemua asunnossa ja soitti huoltomiehen paikalle, kun ei itse keksinyt mistä moinen tuoksu mahtaa johtua.. Hajun aiheuttaja, eli kuivaksi kiehunut akku löytyi makuuhuoneen sängyn alta  reps



« Viimeksi muokattu: 22.02.12 - klo:10:51 kirjoittanut j@ck »

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus
« Vastaus #13 : 16.02.12 - klo:15:07 »
Jopas tämä on vaikeaa.. En ole aiemmin onnistunut lainaamaan omaa tekstiäni ja lähettämään sitä uudelleen. Jo toinen tänään  hedari
Yllä oleva teksti siis poistettu tästä, kun en tiedä miten poistaisin koko viestin.
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo:16:41 kirjoittanut j@ck »

Poissa jite

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 50
  • K1300S
    • Parts by
Vs: Akun lataus
« Vastaus #14 : 16.02.12 - klo:19:45 »
J@ck, sun pitää ihan tosissaan päästä kohta ajelemaan  ajelu

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
tänään kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal