Kirjoittaja Aihe: Akun lataus K1200S + vastaavat  (Luettu 909229 kertaa)

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #15 : 08.03.10 - klo:10:20 »
^ Jos sulla on tarkka yleismittari, niin mittaappas akun jännite ennen kuin alat latailemaan. Olis mielenkiintoista tietää, mitä lukemia mittari 5 kk jälkeen näyttää..
« Viimeksi muokattu: 08.03.10 - klo:10:52 kirjoittanut j@ck »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #16 : 08.03.10 - klo:10:52 »
Purkautuminen on kaikissa nykyajan ajoneuvoissa ominaisuus, joka on vain hyväksyttävä. Eli niin autoissa kuin mopoissakin on toimintoja jotka ovat päällä, vaikka virrat ovat pois päältä. Erityisesti jos vehkeessä on ajonestolaite. Sehän on päällä nimenomaan silloin kun virrat eivät ole kytkettynä.
Eli vaikka se akku 2...3...4 viikkoa säilyttääkin latausta, niin kyllä se aika heikossa hapessa muutaman seisontaviikon kuluttua on.
t. Repa
Noin se menee, ylläpitolataus vähentää murheita. Miten tuo bemarin laturi pelaa originaalin virtapistokkeen kautta? R12S:ssä häviää sammutuksen jälkeen virrat muutaman minuutin kuluessa alkuperäisestä virtapistokkeesta (on ominaisuus ei vika), eikä ainakaan c-tekn laturilla homma onnistu. Joten lataus  pitää hoitaa suoraan akun navoista tai niihin suoraan liitetystä pistokkeesta. Akku on penkin alla niin helpossa paikassa ettei lataus ole ongelma.
offtopic Heikko akku saattaa tuoda murheita vaikka mopo lähtisi käyntiinkin. Nuorison etelä-eurooppalainen skootteri lähti käyntiin mutta ei ottanut kierroksia vaan sammui oitis kun antoi kaasua. Akun latauksen jälkeen mopo pelasi ok, kunnes taas parin viikon seisomisen jälkeen sama homma: "käynnistyy muttei ota kierroksia". Tätä ihmettelin ja joku viisas tarjoili ratkaisuksi akun vaihtoa. => Käytin akun kuormitustestissä => oli loppuillaan => Uuden akun jälkeen ongelmat hävisi. Mopo oli italianihme polttoaineen ruiskutuksella varustettu Aprilia.
Nyky akutkin on lyhytikäisempiä kuin vanhaan hyvään aikaan.
Edit: Jälkeen päin kuulin että nykyisin kulkuneuvoissa (autoissakin) osassa moottoriohjausyksiköt, tunnistaan alhaisen varaustason  ja panee "aja korjaamoon" ohjelman päälle. Mitä ihmettelen, koska napajännitteen luulisi nousevan oitis kun kone käy ja jos oma laturi on ehjä? 
« Viimeksi muokattu: 08.03.10 - klo:11:18 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #17 : 08.03.10 - klo:10:57 »
^ Ei pelaa ainakaan ctekillä, ilmeiseti tarttee sen bemun oman laturin. Helpossa paikassahan se, mutta ei mun ässän akku kyllä missään penkin alla ole. Oops, luin huolimattomasti, kyse olikin ihan toisesta mallista.
« Viimeksi muokattu: 08.03.10 - klo:10:59 kirjoittanut j@ck »

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #18 : 08.03.10 - klo:13:46 »
Käytin pyörän käynnissä pitkästä aikaa ja annoin käydä lämpimäksi. Aivan hyvin lähti käytiin. Pari kertaa kokeillut että lähtee käyntiin (pikku kaljoissa, Repa, olut merkki Carlberg, sama konserni kuin Lapin Kulta) talven aikana mutta ei ole ehtinyt lämmetä tai ladata sen kummemmin.
Joskus marraskuussa ladannut C-tekillä täyteen kun asentelin lisäpistokkeita ja arvelin akun jäävän vajaa tehoiseksi testausten jälkeen.
Mulla myös tallissa tytön skootteri, iltalian ihme Piaggio joka ei lähtenyt napista käyntiin, yritti kyllä mutta ei riittänyt akun teho. Polkimesta lähti käyntiin.
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #19 : 08.03.10 - klo:14:10 »
^ Ei pelaa ainakaan ctekillä, ilmeiseti tarttee sen bemun oman laturin. Helpossa paikassahan se, mutta ei mun ässän akku kyllä missään penkin alla ole. Oops, luin huolimattomasti, kyse olikin ihan toisesta mallista.

Ei pelaa muilla latureilla, kun bemun omalla. Jotakin viisautta sinne laturin sisään on rakennettu, että se toimii. Pitäisi varmaan tuntea paremmin tuon canbussin toimintaa. Veikkaan, että bmw:n laturi antaa digitaalista viestiä ECUn suuntaan, jolla tuo pistorasiaväylä aukeaa lataukselle.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #20 : 09.03.10 - klo:11:42 »
^ Jos sulla on tarkka yleismittari, niin mittaappas akun jännite ennen kuin alat latailemaan. Olis mielenkiintoista tietää, mitä lukemia mittari 5 kk jälkeen näyttää..

Katotaas jos tänään muistaisin. Jos mittaristossa on henkeä, niin yritän myös tulille. Viime keväänä kyllä starttasi, joskaan ei kovin virkeästi.

Poissa Ttuttu

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #21 : 09.03.10 - klo:11:49 »
^ Ei pelaa ainakaan ctekillä, ilmeiseti tarttee sen bemun oman laturin. Helpossa paikassahan se, mutta ei mun ässän akku kyllä missään penkin alla ole. Oops, luin huolimattomasti, kyse olikin ihan toisesta mallista.

Ei pelaa muilla latureilla, kun bemun omalla. Jotakin viisautta sinne laturin sisään on rakennettu, että se toimii. Pitäisi varmaan tuntea paremmin tuon canbussin toimintaa. Veikkaan, että bmw:n laturi antaa digitaalista viestiä ECUn suuntaan, jolla tuo pistorasiaväylä aukeaa lataukselle.

t. Repa
Mä ylläpidän suoraan akun napoihin Optimatella ja hyvin toimii. Mitä muita tapoja on ladata akkua?  ;D

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #22 : 10.03.10 - klo:08:44 »
Eilen nostin hupun pyörän päältä ekaa kertaa noin 5 kuukauteen ja mittasin ensin akkujännitteen: 12,20V. Sitten virrat päälle, kaikki toimi nätisti. Ja eikun tulille noin 2s startilla. Alkuun huikan epätasainen käynti, mutta tasoittui nopeasti komeaksi hyrinäksi. Käyttelin sitten naapurien iloksi ja ihmetykseksi koneen lämpöiseksi. Mittasin samalla akun jännitteen. 14,3V tyhjäkäynnillä ja 14,4V kierroksilla. Sammutin koneen ja mittaisin hetken päästä taas jännitteen: 12,7V ja laskussa.

Mikä olikaan ongelma?  hesse_blink

Samanlaista hoitoa tuo on saanut jo kolme talvea, eli ei ole laturia nähnyt. Laturi on kyllä siltä varalta, että ongelmia tulisi. Oliskohan nyt niin, että pilaatte sen akkunne jatkuvalla latauksella?  idea3

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #23 : 10.03.10 - klo:09:33 »
Sitä samaa minäkin olen joskus miettinyt, siis pilaamista jatkuvalla lataamisella. Vaan oli tuo sun akkusi melkoisesti purkautunut, tuskin olisi montaa starttausyritystä kestänyt. Näinköhän kuudauden päästä olisi enää käynnistynyt...

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #24 : 10.03.10 - klo:10:03 »
Ei akku nykyaikaisilla "äly"latureilla C-Tek, Optimate, Bemarin oma, lataamalla pilaannu. Mutta käynnistys keväällä on helpompi, kun akku on ladattu :mrgreen:.
Akut kestää aikansa, kun tunnit on täysi, niin sitte haetaan uusi. No problem.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #25 : 10.03.10 - klo:10:10 »
En kyllä millään usko että "älylatureilla" sais akun ennenaikaseen hautaan.

Tosin mistä sitä tietää, välillä tuntuu että tietsikka maailman viruksien tekijätki on torjuntaohjelmia valmistavien palkkalistoilla, voihan se olla että latureilla saadaan akkuja hyvin kaupaksi. :mrgreen:

Mä en roikota "älylaturissa" akkua pitkin talvea, mutta noin 1kk välein kytken sen siihen pariksi päiväksi, hyvin on akut kestäneet.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #26 : 10.03.10 - klo:10:16 »
Sitä samaa minäkin olen joskus miettinyt, siis pilaamista jatkuvalla lataamisella. Vaan oli tuo sun akkusi melkoisesti purkautunut, tuskin olisi montaa starttausyritystä kestänyt. Näinköhän kuudauden päästä olisi enää käynnistynyt...

Joo, olihan se purkaantunut, ja jonkin kaasutinpelin kanssa olisi voinut olla heikompaa tuo starttaus. Ei se niin virkeesti sentään jauhanut.

Mutta mielestäni käynnistys oli ihan yhtä helppo kuin milloin tahansa, kun oikein saivarrellaan.  hesse_blum

Akun, kuten miehenkin, elämään kuuluu latautuminen ja purkaantuminen.  hesse_wink2

Tommosella älylaturin jatkuvalla käytöllä kyllä saa jonkinlaisen potkun pysymään huonossakin akussa siihen saakka kunnes laturin irroittaa, mutta siinä saattaa jäädä akun (ja pyörän laturin) todellinen kunto huomaamatta, mikä voi reissussa yllättää.
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo:10:19 kirjoittanut hidas57 »

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #27 : 10.03.10 - klo:10:28 »
Tommosella älylaturin jatkuvalla käytöllä kyllä saa jonkinlaisen potkun pysymään huonossakin akussa siihen saakka kunnes laturin irroittaa, mutta siinä saattaa jäädä akun (ja pyörän laturin) todellinen kunto huomaamatta, mikä voi reissussa yllättää.

Tämäkin on kyllä totta, asiaa kaukaisesti liipaten muistan aina taannoisen wingi kuskin jonka näin Pulkkilan huoltsikalla kun tulin tankkaamaan pyörää...

Kaveri oli purkanut lähes koko wingin osiksi siihen alfaltille ja tietty piti mennä kysyyn mikä mättää..

Noh, kertoili että kaikki toimi hyvin kunnes kävi tankkaamassa, sen jälkeen käynnistyi ja sammui kuin seinään..

Epäili vikaa jossain sähköjutuissa ja siksi purkanut pyörää melkoisesti.

Ehdotin että mitäs jos sittenkin akku sippasi.

Kuski kertoi että on lataillut sitä älylaturilla, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt, aina pelannut ja startannut, ei oikeen ottanut todesta koko mun ehdotusta.

Aikansa rapattuaan suostui kuitenkin ottamaan virtaa paikalle tulleesta autosta..

Sehän pamahti laakista tulille ja käyteltiin toinen akku rinnalla aikansa ja aina kun irrotti toisesta akusta, pyörä sammui.

Melkeen puoli tuntia kun annettiin olla sen siinä auton akun kupeessa, rupes pysyyn jo omallaki käynnissä.

Eli näinkin voi käydä, kaikki näyttää toimivan kunnes akku vaan tuli tiensä päähän ja kerrasta. hesse_blink

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #28 : 10.03.10 - klo:10:37 »
Justiin. Mielestäni kesäaikaan, jolloin pyörällä ajellaan, ei ylimääräisissä lataamisissa ole mitään järkeä juurikin tuosta syystä. Jos pyörä starttaa normaalisti omin voimin ajoon lähdettäessä, voi olla aika varma ettei kapasiteetista ole pulaa, eikä piilevää vikaa ole. Ja jos sitten starttaa nihkeesti, niin voi kyllä alkaa hakea vikaa. Ihan kotioloissa eikä tien päällä.

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
« Vastaus #29 : 10.03.10 - klo:11:23 »
Ei akku nykyaikaisilla "äly"latureilla C-Tek, Optimate, Bemarin oma, lataamalla pilaannu. Mutta käynnistys keväällä on helpompi, kun akku on ladattu :mrgreen:.
Akut kestää aikansa, kun tunnit on täysi, niin sitte haetaan uusi. No problem.


No, joku tässä akkusirkuksessa joka tapauksessa mättää.. Ei akku saa hajota vain vuoden-kahden (tai paremminkin ajokauden) jälkeen. Jos ylläpitolataus ei akkua pilaa, niin tuossa kovin montaa mahdollisuutta ole.

Mieleen tulee vain:

- Turhat käynnistelyt talvella, joiden jälkeen mopon laturi lataa vajaaksi päässyttä (kaapelit kiinni seisonutta) akkua suurella virralla ja tuhoaa akun.

- Niinku tuossa aiemmin on jo todettu, nykyvehkeissä on aina jotain pientä virrankuluttajaa päällä, ajonestoa, hälytintä, kelloa tms.. Akku ei tykkää siitä, että se purkaantuu pienen kuorman vuoksi hiljalleen ja sulfatoituu. Periaatteessa ylläpitolatauksen pitäisi tämä estää, mutta ehkä asia käytännössä ole kuitenkaan niin? Eli jospa ylläpitolataus ei eliminoikaan kaapelit kiinni seisottamista...?

- Tai sitte nämä nykyakut ovat laadultaan täyttä ***kaa.

Itse en ole lataillut talviaikaan akkua, kuin korkeintaan tarpeeseen ja se tarve on helppo todeta mittarilla. Kuitenkin seisontaan laittaessani olen aina huolehtinut siitä, että akku on täysi ja maakaapelin irrottaminen on itsestäänselvyys. Aiemmassa RS:ssä akku kesti tällä menetelmällä 6 vuotta, eikä ollut käyttökelvoton vielä silloinkaan - kunhan varmuudeksi Euroopan reissulle vaihdoin..
Tätä samaa käytäntöä meinaan jatkaa edelleen, paremmasta kun en tiedä  drinking22
Nykyisen ässän akku on kestänyt 2 vuotta ja tuntuisi olevan iskussa edelleen. Paha sanoa mitä tulee kestämään - palataan asiaan, kun akun vaihto on ajankohtainen.

Ja joo.. Akku tykkää viileässä säilytyksestä. Mulla niin mopo kuin akkukin seisovat talven tallissa, vajaan 10 asteen lämmössä. Siinäkö se salaisuus..?
Vielä sen verran, että mikä ihmeen vaiva / hankaluus siinä akkukaapelin irrottamisessa on..? Todella helppo - ässässä parin minuutin homma.  Ja onhan akun irrottaminen virtapiiristä suositeltavaa talven ajaksi jo paloturvallisuudenkin kannalta .
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo:12:40 kirjoittanut j@ck »

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal