Kirjoittaja Aihe: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi  (Luettu 80114 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« : 12.11.09 - klo:18:36 »
Pannaanpas vaihteiden vaihtoon hiukan tuntumaa. Eli irroitetaan vaihdepoljin. Sehän on vain yhdellä Torxilla kiinni.

Polkimen kiinnitysosa  muodostuu parista prikasta, holkista ja kahdesta liukulaakerista. Heitetään nämä osat menemään.

Otetaan tilalle pari porrastetusti koneistettua prikkaa, kuulalaakerit ja tarkasti mitoitettu väliholkki. Pannaan ne alkuperäisen liukulaakerirakennelman tilalle ja ja pannaan poljin takaisin paikalleen. Laakereiden ulkopintaan voi sipaista tipan osan vaikkapa laakerilukitetta, mutta varovaisesti sillä laakerit ovat tosi pieniä.

Lopputulos on yllättävä. Vaihteensiirto on täsmällinen ja herkkä modauksen jälkeen. Vanha BMW:n insinöörien vaihteensiirtoluomus on käsittämättömän huonon tuntuinen tämän modauksen jälkeen.

Ohessa kuvia.

t. Repa

Ps. K1300S/R/GT:ssä on tämä toteutus.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #1 : 12.11.09 - klo:19:04 »
Kiitos Repa hyvästä modista.  thumbup9

Onnistuuko tilailla suoraan K13 varaosanumeroilla vai käynti pajalla?
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:09:50 kirjoittanut jarska »

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #2 : 12.11.09 - klo:19:05 »
Saako Repa nuot moodaus osat valmiina vai oletko itse fiksannu ?

edit: Jarskan kans yhtä aikaa
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #3 : 12.11.09 - klo:19:13 »
Katoppas,kun on järkeä päässä,niin kaikki onnistuu.Mua häiritsi omassa tuo polkimen välys.Passailin säätölevyllä sivusuuntaisen välyksen pois ja hyvät rasvat väliin.Eipä se paljoa parantunut,mutta tuolla Repan ohjeella olisi tullut varmasti kuntoon.Melkoinen guru olet tekniikassa!   bowdown
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:09:51 kirjoittanut jarska »
Man cannot live on beer only.

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #4 : 12.11.09 - klo:20:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Katoppas,kun on järkeä päässä,niin kaikki onnistuu.Mua häiritsi omassa tuo polkimen välys.Passailin säätölevyllä sivusuuntaisen välyksen pois ja hyvät rasvat väliin.Eipä se paljoa parantunut,mutta tuolla Repan ohjeella olisi tullut varmasti kuntoon.Melkoinen guru olet tekniikassa!  kumarrus
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #5 : 12.11.09 - klo:22:23 »
Nobel palkinto kelpaisi kyllä. Ainakin se rahasumma.

Mutta asiaan. Ei tämä nyt ihan itse keksitty juttu ole. Amerikassa muutamat ovat näitä modauksia tehneet, joskin vain vähän hätäisesti ja puolinaisesti. Ovat saaneet pelkässtään hyviä kokemuksia, tosin ymmärtämättä, että pilaavat laakerit kiinnityksillään.

Itse hommasin laakerit, joissa olikin aikamoinen metsästäminen. No nyt niitä löytyy jonkin verran ylimääräisiäkin hyllystä, molemmin puolin suojattuina (ZZ). Mittailin sitten laakerit ja totesin, että kestävää ratkaisua ei saa, ellei tee uusia prikkoja ja porrasta niitä sopivasti. Ja tuo väliholkin mittakin saapi olla aikä täsmällinen. No, sorvasin sopivat osat ja nyt polkimessa on välystä sivusuunnassa ehkä pari millin kymmenystä. Ei tämäkään vielä täydellinen ole, mutta melkein. Tuntuma on uskomattoman hyvä noin ensi kokemuksilla.Taitaa olla yksi tärkeimmistä muutoksista jotka vaikuttavat K1300:sen vaihteiston "paremmuuteen" verrattuna K1200:siin.

BMW:n varaosanumerolla ei löydy suoraan sopivia osia. Poljin on koneistukseltaan erilainen, laakerien kiinnitys on seegereillä ja mahdollisesti valukin on jouduttu muuttamaan tästä johtuen.

No, jos joku noita haluaa, niin sehän on vain järjestely kysymys. Ja voihan noitä ostaa vaikka eBaystäkin...Item.no: 230398777184

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #6 : 13.11.09 - klo:07:46 »
Ohessa kuva siitä, kuinka 1300:sessa vaihdepoljin on laakeroitu.

Tämä on oikeaoppinen konstruktio, kuten on tuo minunkin versioni. Laakeri vain on lukittu sivusuunnassa eri tavoin näissä ratkaisuissa.

T. Repa
« Viimeksi muokattu: 13.11.09 - klo:07:50 kirjoittanut Repa »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #7 : 13.11.09 - klo:07:48 »
Onko K13 parannetun vaihdelaatikon "salaisuus" pelkästään tässä laakeroinnissa vai sentäs jotain muutakin sisuksissa?

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #8 : 13.11.09 - klo:20:30 »
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Onko K13 parannetun vaihdelaatikon "salaisuus" pelkästään tässä laakeroinnissa vai sentäs jotain muutakin sisuksissa?

En ole vaihteistomuutosta tutkinut, mutta kyllä tällä laakeroinnilla on vähintäänkin merkittävä osuus hommassa.

T. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa perttip

  • HP
  • *
  • Viestejä: 316
  • R100S, R1200GSA Triple Black
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #9 : 14.11.09 - klo:20:40 »
RealOEM-varaosasivuilta pikaisesti katsottuna, näyttäis vaihteisto pysyneen samana, eli "mullistava" vaihteiston parannus on tullut vaihdepolkimen parantuneesta laakeroinnista.  horisko

Poissa Eka

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 613
  • HP2 Sport & Megamoto, K1600GT
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #10 : 15.11.09 - klo:04:49 »
Itse asiassa kyllä K1300:n vaihteisto on muuttunut ja jos 1200:n loota hajoaa, niin tuo uudempi käy siihen, eikä itse asiassa edes tehdä enää vanhempaa laatikkoa. Tuossa uudemmassa on viistoon leikatut vaihteiden voiman välitystapit, jotka pitävät vaihteen päällä isommallakin kuormalla. Tuommoista kaipasin tuohon Repan mopoon, kun poltin siitä yhden vaihdelaatikon ja lasku oli jotain kolme tonttua.

Ajelin kutosella päivän melkein tuhat kilometriä koneteitä koko ajan mittari kakkosella alkavilla luvuilla. Ainoastaan tankatessa tuli käytyä muut vaihteet lävitse. Ilman kuvaa on vähän vaikea havainnollistaa, mutta kutosen vaihteen voima välittyy kolmosen rattaan boorien kautta (97.89352098%:n tarkkuudella muistelisin) samalla, kun itse kuudes vaihde pyörii vapaasti samassa akselissa. Haarukka painaa kutosen ja kolmosen rattaat yhteen, jolloin nuo rattaiden sivussa olevat voiman välitystapit välittävät voiman eteenpäin. Uudemmassa lootassa nuo tapit ovat viistot, mutta vanhemmassa tasaiset. Koko päivän kun sahailin kutosella, niin rattaita yhteen painava haarukka ja rattaat paloivat ja ylikuumenneeet haarukan varret taipuivat. Lopulta kuudes vaihde alkoi paukkua pois päältä. Uudemmassa lootassa ei tuommoista ongelmaa pääse syntymään, vaikka olisi vähän viritettykin peli, koska rattaita erilleen työntävää voimaa ei synny noiden viistojen tappien paremminkin vetäessä rattaita yhteen.
Nyt: HP2 Sport 2011 + HP2 Megamoto 2007 + K1600GT 2011 + Husqvarna 650 Terra 2013

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #11 : 15.11.09 - klo:10:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Eka"
Itse asiassa kyllä K1300:n vaihteisto on muuttunut ja jos 1200:n loota hajoaa, niin tuo uudempi käy siihen, eikä itse asiassa edes tehdä enää vanhempaa laatikkoa. Tuossa uudemmassa on viistoon leikatut vaihteiden voiman välitystapit, jotka pitävät vaihteen päällä isommallakin kuormalla. Tuommoista kaipasin tuohon Repan mopoon, kun poltin siitä yhden vaihdelaatikon ja lasku oli jotain kolme tonttua.

Ajelin kutosella päivän melkein tuhat kilometriä koneteitä koko ajan mittari kakkosella alkavilla luvuilla. Ainoastaan tankatessa tuli käytyä muut vaihteet lävitse. Ilman kuvaa on vähän vaikea havainnollistaa, mutta kutosen vaihteen voima välittyy kolmosen rattaan boorien kautta (97.89352098%:n tarkkuudella muistelisin) samalla, kun itse kuudes vaihde pyörii vapaasti samassa akselissa. Haarukka painaa kutosen ja kolmosen rattaat yhteen, jolloin nuo rattaiden sivussa olevat voiman välitystapit välittävät voiman eteenpäin. Uudemmassa lootassa nuo tapit ovat viistot, mutta vanhemmassa tasaiset. Koko päivän kun sahailin kutosella, niin rattaita yhteen painava haarukka ja rattaat paloivat ja ylikuumenneeet haarukan varret taipuivat. Lopulta kuudes vaihde alkoi paukkua pois päältä. Uudemmassa lootassa ei tuommoista ongelmaa pääse syntymään, vaikka olisi vähän viritettykin peli, koska rattaita erilleen työntävää voimaa ei synny noiden viistojen tappien paremminkin vetäessä rattaita yhteen.

Pitää paikkansa. BMW:n varaosanumerot K1200:sen vaihteistolle (23007693803) ja K1300:sen vaihteistolle (23007720793) eroavat toisistaan. Onko erona sitten tuo leikkaus vai jokin muu, sitä en tiedä. K1200:sen vaihteistohan on jo muutettu kahdesti; maaliskuussa 2006 ja elokuussa 2006. Se , että varaosanumero eroaa, kummaksuttaa minua hiukan. Jos ne olisivat suoraan samat ja vaihtokelpoiset, numero olisi melko varmasti sama.

Alla kuva Ekan polttamasta vaihteistosta sekä nykyisestä vaihteistosta samasta paikasta.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #12 : 15.11.09 - klo:11:37 »
Jumaleisson kun nämä Repan kuvat on aina niin selkeitä. grin

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #13 : 18.11.09 - klo:09:27 »
Pannaanpas vielä yksi kuva tuosta laakeripaketista.
Jouduin vähän harjoittelemaan noiden materiaalien kanssa kunnes löysin riittävän kestävän ja samalla kohtuullisen helposti koneistettavan matskun sekä holkkiin että sivulevyihin.

Tältä näyttää toimiva paketti.

t. Repa
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Re: Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi
« Vastaus #14 : 18.11.09 - klo:10:11 »
Riittääköhän näitä tuotantoon saakka vanhemman ässän omistajille.  innocent
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:09:51 kirjoittanut jarska »

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal